Aihe: Miten meille käy..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sertzo S
01.12.2005 10:49:29
Lähinnä mä tarkoitin sitä, että mainitsemasi elementit parantavat kyllä piisin "kuunneltavuutta", mutta parantavatko ne "tanssittavuutta".

Kyllä mielestäni kannattaa kuunnella myös tanssikansan osin uudistusmielisiäkin näkökantoja ja järkeenkäypiä näkemyksiä esitettävästä musiikista, eikä heti aluksi asettua poikkiteloin asenteella, etteivät turakaiset tiedä mitään. Kaikkia ei toki koskaan voi miellyttää. Tämä mielipide täältä kentänsyrjältä.
baron
01.12.2005 11:12:56

Kyllä mielestäni kannattaa kuunnella myös tanssikansan osin uudistusmielisiäkin näkökantoja ja järkeenkäypiä näkemyksiä esitettävästä musiikista, eikä heti aluksi asettua poikkiteloin asenteella, etteivät turakaiset tiedä mitään. Kaikkia ei toki koskaan voi miellyttää. Tämä mielipide täältä kentänsyrjältä.

Mä kyllä ihan vakavissani tarkoitin, että kun baletti ja taitoluistelu synkataan/yritetään synkata yks yhteen musiikkiin, niin kilpatanssissa mun tietääkseni vain rytmi ja tempo on vakioitu, piisi ja sen sovitus voi olla mitä tahansa.
Eli pyrkiikö "hyvä" tanssija tanssissaan huomioimaan musiikin muut elementit kuin rytmin ja tempon.

Ilman muuta olen sitä mieltä, että kuunneltavuus on tanssijalle myös tärkeä.
My name is Baron, Sir Baron.
v_m_kangas
01.12.2005 12:25:37

Eli pyrkiikö "hyvä" tanssija tanssissaan huomioimaan musiikin muut elementit kuin rytmin ja tempon.

Kyllä.

Sitäpaitsi jos musiikki on tylsää, on suhkot tylsää yrittää vääntää siihen tunteikasta tanssia. Tässä kyllä sitten tulee jo ihmisten erillaiset mieltymyksetkin kuvaan. Se musa mikä minun mielestä on hyvää, voi jonkun toisen mielestä olla skeidaa :)
Humppaa tai soita humppaa
TiVe
01.12.2005 12:34:15
Täältä eläkeläisvillasukista käsin näyttää ja on jo pitkään näyttänyt huonolta, ja kuitenkin h-tin hyviä soittajia löytyy paljon.Elävästä musiikista tykätään ja sitä halutaan , mutta maksaa siitä ei haluta.

Jos tätä hintalappu asiaa vähän pyörittelis...siis mikä johtuu mistäkin. Asiakkaat kyllä pannaan maksamaan elävästä musiikista mielestäni tosi roimasti. Kapakassa joutuu maksamaan "julkkisbändistä" es. 13- 17 Eur ( 78 - 102 mk) eli hinnat on nousseet pilviin!!?? (ei olis mennyt läpi markka aikana?).
Johtuuko tämä siitä että keikkapalkkiot on pilvissä vai siitä että ravintolat maksimoivat voittojaan - vai molemmista?

Eli....100 mk lippuun 12 mk takin säilytykseen...ja sitten ihmetellään, että väki on vähissä, josta seuraa, että bändit on vähissä, josta seuraa että.....

-TV-
uruttaja
01.12.2005 12:35:26
Kyllä.

Sitäpaitsi jos musiikki on tylsää, on suhkot tylsää yrittää vääntää siihen tunteikasta tanssia. Tässä kyllä sitten tulee jo ihmisten erillaiset mieltymyksetkin kuvaan. Se musa mikä minun mielestä on hyvää, voi jonkun toisen mielestä olla skeidaa :)

Viimeksi kun olin Klunssilan bändissä kuukausi sitten lavakeikalla, tein saman havainnon kuin aiemminkin. Kaikki tanssilajit väänetään täsmälleen samalla taktiikalla perse pitkällä.
baron
01.12.2005 12:36:05

Kyllä.

Kiitos.
Se on tätä, kun ei itse tanssi, niin joutuu kyselemään jollekin varmaan itsestään selvyyksiä.
uruttaja
01.12.2005 12:43:41
Jos tätä hintalappu asiaa vähän pyörittelis...siis mikä johtuu mistäkin. Asiakkaat kyllä pannaan maksamaan elävästä musiikista mielestäni tosi roimasti. Kapakassa joutuu maksamaan "julkkisbändistä" es. 13- 17 Eur ( 78 - 102 mk) eli hinnat on nousseet pilviin!!?? (ei olis mennyt läpi markka aikana?).
Johtuuko tämä siitä että keikkapalkkiot on pilvissä vai siitä että ravintolat maksimoivat voittojaan - vai molemmista?

Eli....100 mk lippuun 12 mk takin säilytykseen...ja sitten ihmetellään, että väki on vähissä, josta seuraa, että bändit on vähissä, josta seuraa että.....

-TV-

Elekee elekee. Eikös se yksi tanssijärkkäri Pohjanmaalta valittele sitä, että piletit on aivan liian halvat. Samojen humpanhuutajien konserttilipusta maksetaan vitt...lematta 35 euroa (yli 200 markkaa) ja ne vetää vain yhden setin. Tanssipaikoilla alle puolen hinnan koko illan.
v_m_kangas
01.12.2005 12:46:49

Viimeksi kun olin Klunssilan bändissä kuukausi sitten lavakeikalla, tein saman havainnon kuin aiemminkin. Kaikki tanssilajit väänetään täsmälleen samalla taktiikalla perse pitkällä.

Joo, näin on.

Mielestäni ne 'hyvät' tanssijat ovat vielä armottamasti vähemistössä. Tottakait se sitten niiden harvojen mielestä tuntuu turhauttavalta kun musa ei ikäänkuin 'kehity' heidän tanssitaitojensa mukana. Sitten vielä tuolta valtaväestöltä tulee moitteita kun lähdet niitä koukkuja sinne biiseihin liikaa viljelemään.
Pula-Aho
01.12.2005 13:31:59 (muokattu 01.12.2005 13:36:42)
Kapakassa joutuu maksamaan "julkkisbändistä" es. 13- 17 Eur ( 78 - 102 mk) eli hinnat on nousseet pilviin!!?? (ei olis mennyt läpi markka aikana?).

Jos tätä vertaa muihin vapaa-aikapalveluihin, niin ei tuo nyt kohtuutonta ole. Ottaen huomioon, että siinä saa jorata koko illan ja on vielä kohtuullinen mahdollisuus päästä lähempäänkin aktiin vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Teattereihinkin lippu maksaa vähintään saman, joihinkin näytöksiin tuplat tai triplat, oopperasta puhumattakaan. Syömään, jos lähtee ravinteliin, niin ei tuolla vielä kummoista ateriaa saa. Tuoppeja saa kolme neljä ja niitä ei kauaa naamaansa huitaise. Kuinka paljon mahtanee maksaa nykyään esim. päivän laskettelulippu tunturissa??
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
v_m_kangas
01.12.2005 13:35:33

Jos tätä vertaa muihin vapaa-aikapalveluihin, niin ei tuo nyt kohtuutonta ole. Ottaen huomioon, että siinä saa jorata koko illan. Teattereihinkin lippu maksaa vähintään saman, joihinkin näytöksiin tuplat tai triplat, oopperasta puhumattakaan. Syömään, jos lähtee ravinteliin, niin ei tuolla vielä kummoista ateriaa saa. Tuoppeja saa kolme neljä ja niitä ei kauaa naamaansa huitaise.

Niinpä, tuntuu että eurojen myötä kaikki hinnat ovat kyllä nousseet, mutta palkat ovat jauhaneet samassa. Mukaan luettuna siis myös normaalin duunin palkat, pois lukien TES korotukset. Noitakaan korotuksia ei kyllä ole näkynyt keikkaliksoissa.
Sertzo S
01.12.2005 13:54:35 (muokattu 01.12.2005 13:55:25)

Minä sanoin aikoinaan sitä Oulussa Hetekylätyyliksi. ;)

Takykin tuli!
Riksteri
01.12.2005 14:53:48
Mä kyllä ihan vakavissani tarkoitin, että kun baletti ja taitoluistelu synkataan/yritetään synkata yks yhteen musiikkiin, niin kilpatanssissa mun tietääkseni vain rytmi ja tempo on vakioitu, piisi ja sen sovitus voi olla mitä tahansa.

Ilman muuta olen sitä mieltä, että kuunneltavuus on tanssijalle myös tärkeä.

Mielestäni orkesteri on usein parhaimmillaan silloin kun se vain soittaa mitä haluaa, yrittämättäkään säätää tempoja tai komppeja helposti tanssittaviksi. Pohjalla on kuitenkin ne yleiset tahtilajit lähes aina, tempoja voi puolitella ja tuplailla ja askelluksia vaihtamalla voi tanssityylin sovittaa melkein mihin tahansa musiikkiin. Väkisin jyystetyt kompit ovat yleensä hieman pielessä ja jotenkin dominoivat liikaa kappaleita. Musiikki voisi olla paikoitellen jopa täysin abstraktia, vaikka johonkin täytyy tietysti orkesterinkin kappaleen rakenne perustaa.
v_m_kangas
01.12.2005 15:04:17

Uusi ohjelmaformaatti Suomeen tanssin puolesta:

http://www.mtv3.fi/ohjelmat2005b/uutiset.shtml?404847

Ketähän tähtiä tuohon tulee. Kalevassa oli jotakin juttua, jossa oli Lyly itse kuvissa?
uruttaja
01.12.2005 15:06:53
Uusi ohjelmaformaatti Suomeen tanssin puolesta:

http://www.mtv3.fi/ohjelmat2005b/uutiset.shtml?404847

Ketähän tähtiä tuohon tulee. Kalevassa oli jotakin juttua, jossa oli Lyly itse kuvissa?

Junno siinä tänään oli Kalevassa Satulehdon Mellun kans.
v_m_kangas
01.12.2005 15:10:31

Junno siinä tänään oli Kalevassa Satulehdon Mellun kans.

Ei hitto, taasen minä sotken noita nimiä. Dementiaa kai tässä häätyy ryhtyä epäilemään :)
mnääpänen
01.12.2005 15:50:11
Niin se vaan ompi että starat vetää yleisön ja vie rahat ja sitte me tavalliset
humppakuupanat soitetaan se tanssittava osa ja saadaan ropoja.Suhde on päin persettä,olkaa mitä mieltä hyvänsä.Omalta kohdalta tietenki taustalla on se että oon ollu aina VAAN niis 2-orkestereissa,joskus jopa soittanu apulantalalavoista kyhätyllä "esiintymiskorokkeella".Joku täs sanoi osuvasti että elävästä musiikista
tykätään muttei haluta maksaa...
Tankero
01.12.2005 17:07:39
Täältä eläkeläisvillasukista käsin näyttää ja on jo pitkään näyttänyt huonolta, ja kuitenkin h-tin hyviä soittajia löytyy paljon.Elävästä musiikista tykätään ja sitä halutaan , mutta maksaa siitä ei haluta.

Niinkun asia on vielä silleen, että niitä h-tin hyviä soittajia puskee kokoajan lisää kovalla vauhdilla.
baron
01.12.2005 17:10:28

".Joku täs sanoi osuvasti että elävästä musiikista
tykätään muttei haluta maksaa...

Kyllähän te kaikki tiedätte, minkä verran jengiä jää lavalle, kun bändi menee tauolle.
Mä joskus ennen sanoin meidän laulajalle, joka pääasiassa huolehtii meidän taukomusiikista, että älä pistä liian hyvää, vie meiltä "asiakkaat", mutta turha pelko, saa olla kuinka hyvää tahansa.
Tankero
01.12.2005 17:10:43 (muokattu 01.12.2005 17:25:46)
Mitähän piisissä pitäisi musiikillisesti tapahtua?
Mä oon ymmärtänyt, että siitä "tanssija ottaa rytmin, jonka tahdissa liikuttelee ruumiinosiaan".

Mitähän muuta tanssija tahtoisi ottaa?
Tanssia erilailla A ja B-osan, eri lailla instrusoolon ja laulun ajan vai pitäisikö bändin vaihdella tempoa, vetäistä muutama valssitahti sekaan vai mitä?

No voin kertoa, että ainakin tämä kyseinen nimimerkki osaa. Ja paljon muuta. Siis en minä vaan tämä nimimerkki S
Tankero
01.12.2005 17:19:37
Suke, Suke. Suke. Kuullostaa liian tutulta tuo nick.

No, tanssikurssilaiset ovat hyvä lisä tanssimusiikin kysyntään. Näyttää kuitenkin kovasti siltä, että tanssikurssilaiset pyörivät omissa ympyröissään enimmäkseen. Ja kun he/joku heistä tulevat tanssilavoille, niin sen huomaa kaikki.

Olisko tanssikurssien lukujärjestykseen lisättävä käytöstapojen opettelu ihan ensimmäisenä??

Suken väite siitä että tanssikurssilaisten määrä on lisääntynyt, ei näy millään tavalla elävän musiikin kysyntään tai edes mekaanisen musiikin tanssipaikkojen määrässä.

Mä olen oikeasti sitä mieltä, että tanssikurssin käymällä useille nousee kusi päähän. Ihan niinkuin siinä olisi jotain syytä ylpistyä. Päinvastoin.

Elävän musiikin kysynnän kasvun ja sen suunnan ovat oivaltaneet tähän mennessä tässä threadissa ainakin Isoj ja Mir. Muzak.

Tuota noin. Olen minäkin seuraillut tilannetta jonkin aikaa. Mulla on tullut sellainen käsitys, että näitä kurssinkäyneitä tulee olemaan noin 5-vuoden kuluttua tanssipaikoilla sellaiset 20-25 prosenttia yleisöstä. Se asettaa kyllä uudet vaatimukset soittajillekin.
Nykyään pyytävät yleensä tsatsaa tai hidasta valssia, mutta varmaan toiveet laajenee taitojen myötä.
Taitais niitä käytöskursseja tarvita vähän muut.
En tiedä siitä päähän nousemisesta. Yleensä ovat aika siistiä ja ystävällistä sakkia.
Viimeksi Levillä oli enemmälti.
Heilläkin on meininki muuttunut parissa vuodessa. Silloin oli yleensä aika hapuilevaa ja kömpelöä askellus ja meininki. Nyt näkee enemmän pareja joilla jo taittuu ja sellainen iloisuus on tullut tanssimiseen, kun ei tarvi miettiä kuvioita.
Komppaan BigJ tä ja Mr Muzakia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)