![]() 16.11.2005 11:52:25 | |
---|---|
Vastaan ennenkuin Decker ehtii :o) Tämä on pyhä tarkoitus - vaan kun perheellisiä harrastelijoita ollaan ja tehdään keikkaa harvakseen - kotipiiri vie rahoista suurimman osan - pitää vaan olla kärsivällinen ja säästää. Oikotietä onneen ei näytä tässäkään löytyvän :o) Nykyinen lavapöytä on Soundcraftin - ja täydessä kattauksessa sitten Behkun iso pöytä ja erilinen monitorimikseri (vanha Peavey) lavalla - ja tämä toimii kyllä, mutta kun näitä keikkoja, missä on tilaa koko setille on NIIN harvakseen.... Decker tarkentakoon ja lisätköön... Nii, veit jalat suusta... Eli pääosin miksataan itse lauteilta, isolla kattauksella tehdään vain kun on äänimieskin mukana. Kuten Omarklah totesi, olemme pikkuhiljaa päivittämässä kalustoa enemmän PRO kuosiin, mutta vielä on paljon tuota (mitään väheksymättä!!!) harrastelija kamaa sekä vanhoja (lue:Isokokoisia, painavia mutta luotettavia) vermeitä... Ja tuosta kierrosta vielä... On totta, että useimmiten kierto lähtee monitoreista mutta aina on syytä varautua inhimillisiin virheisiin. Allekirjoittanut unohti eräällä keikalla juontomikin linjan auki ja arvannette seuraukset kun avulias turakainen siirsi ständiä sivuun tanssin tieltä suoraan PA linjaan... Itse olemme saaneet kierrot kohtuullisesti kuriin ekvalisoimalla voimakkainta monitorointia (Solisti ja Rumpali) vaativat. Rumpalimme etenkin on harkinnut nappien hankintaa, hän kun pärjäisi ihan johdollisellakin ratkaisulla... Ja se 6 auxinen pöytä on todellakin hankinnassa, heti kun vaan... Kiitos vain tarjouksista asiaa työstetään =:) "En syytä, enkä väitä...." | |
![]() 16.11.2005 12:03:50 | |
Kyllä kai JOKA bändi saundit PAhan laittaa niin hyviksi kuin omista "puhinapöntöistä" irti saa(vaikka karmeitakin oon kuullu).Soiton balanssi on eri asia,ei tarvita kuin esim voimailulajeja harrastava rumpali(tää ei oo sitte yleistys,anteeksi etukäteen jos joku loukkaantuu) niin kyllä eri fakiiri saa olla että tasapaino löytyy...=))... Mut monitoroinnista tässä kai keskustellaan ja ainakin ittellä on hjuvat kokemukset korvamonitoroinnista.Voin suositella.Lievä tinnitys vaivoinani voin potikalla säätää volyymit ja voin jatkaa ittelleni AH' niin rakasta harrastusta........ | |
![]() 16.11.2005 12:29:35 | |
Napeista vielä... Olen antanut itselleni kertoa, napit on erittäin toimiva ratkaisu juuri silloin kun sali-ääntä tarkkailee joku tiskin takaa. Tällöin saa soiton aikana keskittyä vain omiin touhuihinsa ja passata omaa kuuntelu balanssiaan mieleisekseen. Mutta jos napit päässä yrittää arvioida salin soundia voi mennä vaikeaksi. Joku totesi, että nappeihin sama tavara kuin ulos menee... No miksi ei, mutta oma ammattitaitoni musiikin alalla lienee keskiarvon alapuolella koska tarvitsen oman lauluni monitoriin korostetusti... Jos pitää koko massasta poimia mistä äänestä vetää, eip onnaa... Eräs tuttavani hoiti edellis kesänä poppi puolella Tervomaan monitorointia ja kateellisena katselin hänen pakettiaan. Crest monitori tiski ja 6 lähetintä siististi räkissä ja raiderissa vaatimus sidefileistä ja kuulemma aina toimi. Vain kannet pois, töpseli seinään, splitistä piuhat kiinni ja menoksi, aina soundi kohdallaan... Yksi nappi kuuntelu oli varattu täysin monitori miksaajalle... Kyllä meilläkin täällä humppapuolella sitte joskus... =;) "En syytä, enkä väitä...." | |
![]() 16.11.2005 12:52:40 (muokattu 16.11.2005 12:56:02) | |
Ei se kuus auxia vielä riitä mihinkään. Kyllähä nyt nappikuuntelun stereo pitää olla!!! Oikeesti on kyllä ihan eri kelit vedellä stereokuuntelulla. Eräs tuttavani hoiti edellis kesänä poppi puolella Tervomaan monitorointia ja kateellisena katselin hänen pakettiaan. Crest monitori tiski ja 6 lähetintä siististi räkissä ja raiderissa vaatimus sidefileistä ja kuulemma aina toimi. Vain kannet pois, töpseli seinään, splitistä piuhat kiinni ja menoksi, aina soundi kohdallaan... Yksi nappi kuuntelu oli varattu täysin monitori miksaajalle... Kyllä meilläkin täällä humppapuolella sitte joskus... =;) Toi alkaa olla aika yleinen setti. Joillain bändeillä vielä kaks Crestiä linkissä. Todella yleistä että bändit tuo oman monitoritiskin, oli "festareilla" sit minkälainen setti vaan, nopeuttaa tsekkejä huomattavasti. Crestin tiski on siis tämä: http://www.crestaudio.com/products/ … A-XXRM-U2/cat/327/X-Rack+Series.cfm Mä lopetan nää hommat! | |
![]() 16.11.2005 12:54:43 | |
Ei se kuus auxia vielä riitä mihinkään. Kyllähä nyt nappikuuntelun stereo pitää olla!!! Oikeesti on kyllä ihan eri kelit vedellä stereokuuntelulla. ... ja mistäs sen sais repäistyä? | |
![]() 16.11.2005 13:06:22 | |
Crestin tiski on siis tämä: http://www.crestaudio.com/products/ … A-XXRM-U2/cat/327/X-Rack+Series.cfm Joop, sama peli... (ja syvä huokaus, taidan lähteä lotto luukulle =;) ) "En syytä, enkä väitä...." | |
![]() 16.11.2005 13:11:15 | |
Joop, sama peli... (ja syvä huokaus, taidan lähteä lotto luukulle =;) ) Perkule, hyvä kun muistutit, mulla edellinen viikko tarkistamatta!!! Mä lopetan nää hommat! | |
![]() 16.11.2005 13:57:35 | |
... ja mistäs sen sais repäistyä? Miksuttimen Phones liittimestä! Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 16.11.2005 14:08:21 | |
Miksuttimen Phones liittimestä! Joka on main out.... Ei käy ainakaan mulle. | |
![]() 16.11.2005 14:22:16 | |
Joka on main out.... Ei käy ainakaan mulle. En ole tutkaillut noita digimiksujen speksejä niin tarkkaan, että voisiko niissä esim tehdä vaikka lisä I/O:lle oma streomiksaus. Mutta itse ajattelin tuota Phonesin hyödyntämistä siten, että ottaisin sen omaan monitorimiksuttimeen inputtina, johon ajan jo nyt omat kiipparit ja mikin suoraan. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 16.11.2005 14:34:01 (muokattu 16.11.2005 14:34:19) | |
En ole tutkaillut noita digimiksujen speksejä niin tarkkaan, että voisiko niissä esim tehdä vaikka lisä I/O:lle oma streomiksaus. Mutta itse ajattelin tuota Phonesin hyödyntämistä siten, että ottaisin sen omaan monitorimiksuttimeen inputtina, johon ajan jo nyt omat kiipparit ja mikin suoraan. Kaikki pitäis olla mahdollista, mutta kun ei kaikkeen ole älliä, eikä aikaa. Kyllä mä siihen vielä senkin väännän... Tutkinut olen rankasti. | |
![]() 16.11.2005 18:30:58 (muokattu 16.11.2005 18:32:54) | |
No kertokaapa mitä eroa on, jos bändillä, joka soittaa pa linjan takapuolella ja pa ei vuoda hirveästi takapäin ja on korvanappien sijasta vaikkapa 4 kpl lattiamonitoreita, joiden saundimaailma on väännetty omalla miksauksellaan hunajaiseksi. Saako tällöin yleisö parempaa saundia korviinsa kuultavaksi? Saa! Näin se juuri menee. Lyhykäisyydessään: jos soundi on paska, alkaa vituttamaan ja kun vituttaa ei tee mieli soittaa ja kun ei tee mieli soittaa ja silti pitää niin se taatusti soundaa paskalta myös yleisölle. Bändin yleisaundi on eri asia kuin monitoreihin haettava saundi, vaikkakin ne vaikuttaa hieman toisiinsa. Monitoreihin ajetaan vaan niitä soittimia ja juttuja, mitä halutaan kuulla. PA-sta ajetaan ulos sitten hieman enemmän. Bändin yleissoundi koostuu muistakin tekijöistä kun pelkkä balanssi. Soitto/laulutaito llienee ensinnä ja sitten tietty kamat ja taito käyttää niitä. Yhtään ei pidä vähätellä bändin sisällä vallitsevaa fiilistä joka välittyy tyhmemmällekin turakaiselle. Vaikka kaikki muu natsais mutta tunnelma on kehno ja soittohalut tiessään niin ei se homma toimi parhaillakaan laitteilla. Se on ihan hieno homma jos joku kokee korvamonitorin hyväksi ja paska soundi (jos sellainen on) ei häiritse, mua häiritsee ihan perkeleesti. Olis ihan kiva kokeilla joskus kun joku sais miksattua soundit siedettäviksi. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! | |
![]() 16.11.2005 18:32:00 (muokattu 16.11.2005 18:32:17) | |
Sähelsin... Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! | |
![]() 16.11.2005 23:02:42 | |
No kertokaapa mitä eroa on, jos bändillä, joka soittaa pa linjan takapuolella ja pa ei vuoda hirveästi takapäin ja on korvanappien sijasta vaikkapa 4 kpl lattiamonitoreita, joiden saundimaailma on väännetty omalla miksauksellaan hunajaiseksi... Mun mielestä yleensä kaikkea monitoriroinaa pitäis välttää - jollei oo miksaajaa. En ymmärrä, mitä monitorilla yleensä tekee, jos on sijoittunut alle metrin kaiutinlinjan taakse? Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 16.11.2005 23:21:19 | |
Mun mielestä yleensä kaikkea monitoriroinaa pitäis välttää - jollei oo miksaajaa. En ymmärrä, mitä monitorilla yleensä tekee, jos on sijoittunut alle metrin kaiutinlinjan taakse? No sulla on leivinpaperit harvinaisen hyvin pullauunissa. Sinun ei tarvitse riidellä kenenkään kannsa. Jos tykkäät että runpali soittaa hiljempaa niin ei sinun tartte kuin pikkusen osoittaa sitä etusormella niin se heti vaimenee. Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN! | |
![]() 17.11.2005 08:10:08 | |
Mun mielestä yleensä kaikkea monitoriroinaa pitäis välttää - jollei oo miksaajaa. En ymmärrä, mitä monitorilla yleensä tekee, jos on sijoittunut alle metrin kaiutinlinjan taakse? Tsot tsot Jussi! Äläppäs rupia agitoimaan tappeluita täällä! :) Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan! | |
![]() 17.11.2005 10:12:53 | |
Mun mielestä yleensä kaikkea monitoriroinaa pitäis välttää - jollei oo miksaajaa. En ymmärrä, mitä monitorilla yleensä tekee, jos on sijoittunut alle metrin kaiutinlinjan taakse? Luulisi iso-jussinkin tehneen sen verrran keikkaa, että tietää.. Muutenkin kuin sekvensserin kanssa :) Tämä keskustelu alkaa saamaan hämmentäviä piirteitä. Minusta jokainen vetää sillä monitoroinnilla (tai ilman) kun hyvälle tuntuu. Mutta jos ei ole kokemusta jostakin erilaisesta monitoroinnin toteuttamisesta, ei pidä mennä haukkumaan automaattisesti jotakin tapaa huonoksi. Sanoisin, että oli laitteet mitkä tahansa (1 euron purkit tai 100000 euron kamat), niistä saa kyllä paskat soundit, jos ei osaa niitä käyttää. Molemmista tavoista (korva/lattia) on löydettävistä tiettyjä etuja ja haittoja. Kunnon soundit kyllä saa minun kokemukseni mukaan helpommin korvamonitorointiin, koska melu lavalla (esim. rummut) vaimentuu juuri nappien takia. Samoin balanssin voi säätää juuri niinkuin haluaa, eikä ole kiertovaaraa, vaikka kuinka luukuttaa esim. laulua. Lisäksi puolikuurolle muusikolle ei voi välttämättä laittaa sitä lattiapönttöä niin kovalle kuin haluaisi, koska vuodot pa:n ohi lisääntyvät ja sotkevat sitä kuuluisaa balanssia. Yhtenä tärkeänä seikkana pidän myös työturvallisuutta, koska korvamonitorointi vähentää lavamelua ja säästää kuuloa (kyllä minulla tinnittää). Eikä ole ollut pää kipeä enää yhdenkään keikan jälkeen, kun on vetänyt napeilla. Kuten huomaatte, olen korvamonitoroinnin vahva kannattaja, eikä paluuta lattiapönttöihin ole. Tää on vähän sama homma kuin vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa: ei voi tietää ennen kuin koittaa sitä parasta... Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa! Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb) | |
![]() 17.11.2005 10:25:49 | |
Klunssilalle ++. Jännä juttu kun 80-luvun puolellea vedettiin kapakissa ja toi monitorointi ei ollut siellä kovinkaan yleistä siihen aikaan, niin me ruvettiin käyttään jo silloin sitä. Siihen aikaan säestettiin paljon solisteja ja useat niistä ei osannut vetää kun oma ääni kuulu niin selvästi. Usein ne pyysi pistämään monitorit jopa pois päältä. Itse kun siihen tottu niin ei osannut enää vetää ilman niitä. Sitten hankin itselleni Shuren kuulokemikki systeemin ja lavavolat ja taustamelu häypyi pois niin huomasin että olo ei ollut keikan jälkeen niin rauhaton kun se tinnitusmelu jäi pois ja sai korviin just sen volan minkä halusi.Tässä on vaan niin monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin. Joku tykkää tästä ja joku tykkää tosta. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 17.11.2005 10:25:58 | |
Meillä olis tarkoitus lähteä päiväksi pariksi yhden koulun juhlalasaliin ihan stagelle säätämään :o) Tarkoitus olisi hakea se meille optimaalinen lavavolume, kuin myös säätää koko bändin monitorointi kohdalleen. Tokihan jokainen esiintymispaikka on erilainen ja sen myötä akustiset olot muuttuu... Mutta uskoisin, että kun löydämme tuolla kunnon ratkaisun, niin PIENILLÄ korjauksilla saamme sen toimimaan useimmissa paikoissa. Itse en henk.koht. perusta korvamonitoreista - ovat varmaan hyvät, mutta mun korvat ei vaan tykkää minkään sortin kuulokkeista/napeista... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 17.11.2005 10:36:01 | |
Meillä olis tarkoitus lähteä päiväksi pariksi yhden koulun juhlalasaliin ihan stagelle säätämään :o) Tarkoitus olisi hakea se meille optimaalinen lavavolume, kuin myös säätää koko bändin monitorointi kohdalleen. Tokihan jokainen esiintymispaikka on erilainen ja sen myötä akustiset olot muuttuu... Mutta uskoisin, että kun löydämme tuolla kunnon ratkaisun, niin PIENILLÄ korjauksilla saamme sen toimimaan useimmissa paikoissa. Itse en henk.koht. perusta korvamonitoreista - ovat varmaan hyvät, mutta mun korvat ei vaan tykkää minkään sortin kuulokkeista/napeista... Meillä on Yamahan digi pöytä ( älkää kysykö mallia) ja perus säädöt kun tehtiin aikanaan niin paikka kohtaisesti ei tarvi tehdä kuin pieniä muutoksia etenkin lava monitorointiin. Se toimii melko hyvin joka paikassa. Kitaran tai basson tms. sijoitukset sitten tekee vähän muutoksia mutta jos paikka on sallinut niin aina ollaan samassa sijoituksessa. Se ainoastaan kuinka lähellä esim. kitara vahvistin on esim. mua niin monitoriin joko kitaraa pois tai sitten lisää. Bassoa harvemmin tarvitsee koska se kuuluu joka paikkaan. Basso rumpu on ainoa jota haluan omaan monitoriin vähän jotta kuulen perus poljennon tarpeeksi hyvin jotten lähde sleepaamaan omassa soitossani. Lisäksi kaikki laulut ja kiipparit tietenkin. Nyttemmin kun tämä keikkailu jää pois tai ainakin vähenee niin eipä tuon väliä mutta aina on hyvä pysyä ajan hermolla. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)