Aihe: Desibelirajoitus laskee.
1 2 3 4 5
uruttaja
04.11.2005 11:30:02
Helsingin yöelämästä jäi mieleen, että oli aikamoisia vaikeuksia löytää keskustasta "vähän fiksummalle porukalle" suunnattua ravintelia, jossa voi keskustella sivistyneellä äänenvoimakkuudella, eikä tarvi huutaa.

Tässä kohtaa olisi mielestäni käytöstapojen miettimisen paikka. Ei se ainakaan minun rentoutumista mitenkään auta jos on hirveä möykkä ja örvellys päällä.

Olet oikeassa. Seurusteluravintoloissa ei tarvita musiikkia välttämättä ollenkaan. Niitä ei varmaan sen takia ole, että niille ei ole kysyntää.

Eikö esim. Storyvillessä soiteta siedettävällä volumella "vähän fiksummalle" ja ihan tavallisille turakaisille miellyttävää seurustelumusiikkia?
manjaana
04.11.2005 11:30:26
Minun mielestä on hyvä jos desibelirajoitus laskee. Ihmisluonto on sellainen, että se tuppaa vierastamaan muutoksia ja uudistuksia. Tämän kuitenkin uskon olevan hyväksi niin muusikoille, asiakkaille ja niiden paikkojen henkilökunnalle, jossa musiikkia esitetään.

Näinhän se on, ei liika melu hyväksi ole. Mua ei vaan orkesterien äänet ole häirinnyt yhtään, kyllä se on se jengi kenestä ääntä lähtee, mitä myöhempi sitä enempi. Just viimeksi oikein hiljenin kuuntelemaan sitä, huh huh..
Yhtä tarpeeton kun karjun nännit...
Neljä Ruuvia
04.11.2005 15:18:51
Helsingin yöelämästä jäi mieleen, että oli aikamoisia vaikeuksia löytää keskustasta "vähän fiksummalle porukalle" suunnattua ravintelia, jossa voi keskustella sivistyneellä äänenvoimakkuudella, eikä tarvi huutaa.

Tässä kohtaa olisi mielestäni käytöstapojen miettimisen paikka. Ei se ainakaan minun rentoutumista mitenkään auta jos on hirveä möykkä ja örvellys päällä.

Onhan noita esim. eilen juuri perin pohjin testasin Kolme Kruunua Liisankadulla,bonuksena hyvä safka.Muita on Kuu, sekä Kuu Kuu ,Tin Tin Tango ja Mamma Rosa sekä Manala Töölössä. Tietysti jos tykkää jutella ja katsella vaikkapa Pelle Miljoonaa & Rockerssia niin se on sitte toinen juttu.
faith
04.11.2005 21:36:00
No joo, vähältähän tuo vaikuttaa. Mie oon ollu muutamilla lastenleireillä isosena/ohjaajana, ja kerran yhellä kollegalla oli desibelimittari ruokatauolla mukana, ja TASKUSSA mitattu keskiarvo oli 93 =) ..huiput muistaakseni sillä samaisella leirillä 107dB. Aika hyvin pariltakymmeneltä kakaralta, joitten pitäis syyä ja olla hiljaa (ohjeitten mukaan, ja oli siellä 12 tyyppiä vaientamassa niitä) *heh* No, lapset on lapsia.
Sori offtopic =)
Minkä pituudessa häviää, sen leveydessä voittaa. mot.. =)
Musiikkia korville
04.11.2005 21:46:04

No joo, vähältähän tuo vaikuttaa. Mie oon ollu muutamilla lastenleireillä isosena/ohjaajana, ja kerran yhellä kollegalla oli desibelimittari ruokatauolla mukana, ja TASKUSSA mitattu keskiarvo oli 93 =) ..huiput muistaakseni sillä samaisella leirillä 107dB. Aika hyvin pariltakymmeneltä kakaralta, joitten pitäis syyä ja olla hiljaa (ohjeitten mukaan, ja oli siellä 12 tyyppiä vaientamassa niitä) *heh* No, lapset on lapsia.
Sori offtopic =)

Tavallaan ei mennyt OT. Tää kuvastaa helv hyvin sitä, miks on elävän musiikin ravintolassa vaikea toteuttaa tuota 80 dB...
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
faith
04.11.2005 22:15:22
Tavallaan ei mennyt OT. Tää kuvastaa helv hyvin sitä, miks on elävän musiikin ravintolassa vaikea toteuttaa tuota 80 dB...

no joo. itelä sitte soi korvat vielä leirin jäläkeenki, ku olin yhen ylivilkkaan hlökohtasena, ja se oli aika kovaääninen.. ja minun sylissä. Mustelmat säily pari viikkoa ja selkä oli kipeä pitkään. =)
mutta mielummin mie sen ylityksen koen sielä ravintelissa ku ne äänet ei oo mtn ylikorkeita jne..
Musiikkia korville
04.11.2005 22:19:49

no joo. itelä sitte soi korvat vielä leirin jäläkeenki, ku olin yhen ylivilkkaan hlökohtasena, ja se oli aika kovaääninen.. ja minun sylissä. Mustelmat säily pari viikkoa ja selkä oli kipeä pitkään. =)
mutta mielummin mie sen ylityksen koen sielä ravintelissa ku ne äänet ei oo mtn ylikorkeita jne..

Niin mutta mulla olikin se pointti, että jos tuollainenkin ääntely saa aikaseks noin korkeat dB:t, niin miten on sitten elävän musiikin ravintolassa?..

Siis tottakai kuulon suojeleminen on tärkeää, mutta ei bändikään pysty tekemään mahdottomia, jos homma ei ole pelkästään itsestään kiinni.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
faith
04.11.2005 22:24:44
Niin mutta mulla olikin se pointti, että jos tuollainenkin??!?!?!? ääntely saa aikaseks noin korkeat dB:t, niin miten on sitten elävän musiikin ravintolassa?..

Siis tottakai kuulon suojeleminen on tärkeää, mutta ei bändikään pysty tekemään mahdottomia, jos homma ei ole pelkästään itsestään kiinni.

Kyllä mie sen hiffasin.. =) mutta kai se ny ylittyy ku pennut kirkuu kurkku suorana ;)
Teemu Tee
05.11.2005 19:19:30
Tarttis olla itsellä keikoilla mukana sellainen "turistimittari", jolla vois mennä hovimestarille ennen keikkaa sanomaan, että "ei voida soittaa kun meteli on jo ilman musiikkiakin yli sallitun". Mitenköhän laittais naamansa???

Mä kannatan yleensä asioiden yksinkertaistamista ja kärjistämistä siinä mielessä, että asiat pysyvät asioina ja pysytään aiheessa. Näissä desibelijutuissakin mennään helposti eipäs-juupas -linjalle, jolloin merkityksellisempää on se KUKA on oikeassa. Ei niinkään se itse asia enää!
Tyhjän saa pyytämättäkin
grooveman
05.11.2005 21:46:37
Tapahtui jokunen viikko sitten M/S Rosellalla:
Aloiteltiin bändin kanssa ekaa iltapäiväsettiä perushumpalla, oltiin vielä laitettu kamat hiljaselle ettei varmasti tule liian lujaa(purkissa kun oli dB-mittari). Ei päästy ekaan kertsiin kun jo risteilyemäntä tuli ja sanoi:"Tulee aivan liian lujaa, soittakaa hiljempaa". Db-mittari ei värähtänytkään mutta, teimme kuten toivomus oli ja pudotettiin tasoa, omasta mielestämme soitimme jo liian hiljaa. Ekan iltasetin jälkeen emäntä tuli sanomaan että stagen yllä sijaitsevien hyttien asukit ovat valittaneet liian kovasta melusta, ei kuulemma saa nukuttua. Vedimme vielä masteria hiljaisemmalle ja basisti soitti oktaavia ylempää ettei vaan matalat taajuudet häiritse, itsekin vedin vispilöillä ja riisikepeillä loppuillan. Vedettiin niin hiljaa että kuultiin yleisön jalkojen suhina tanssilattialla, oli aika munaton olo:)

Ai niin...kun kyselimme db-mittarin sijaintia tarjoilija baarista osoitti omaa päätään ja sanoi:"Mittari sijaitsee täällä, minä tiedän 40-vuoden kokemuksella milloin tulee liian kovaa."
Arvatkaapa mennäänkö vielä Rosellalle vetämään?

Onko muilla samoja kokemuksia paikasta?
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
musamies
05.11.2005 22:19:41
No joo, vähältähän tuo vaikuttaa. Mie oon ollu muutamilla lastenleireillä isosena/ohjaajana, ja kerran yhellä kollegalla oli desibelimittari ruokatauolla mukana, ja TASKUSSA mitattu keskiarvo oli 93 =) ..huiput muistaakseni sillä samaisella leirillä 107dB. Aika hyvin pariltakymmeneltä kakaralta, joitten pitäis syyä ja olla hiljaa (ohjeitten mukaan, ja oli siellä 12 tyyppiä vaientamassa niitä) *heh* No, lapset on lapsia. Sori offtopic =)

Jo on aikoihin eletty!

Joskus on sukulaisteni pieniä pilttejä ollut mustan Mercedekseni kyydissä ja olen kyllä tehnyt seväksi, että olen pomo autossa ja siellä EI huudeta.
jmercy
05.11.2005 22:49:21
Tähän on muisteltava Oulun Vaakunaa (taas kerran). Ravintolapäällikkö: Ette soita sitten liian kovaa. En halua, että asiakkaalta menee 100 markan pihvi väärään kurkkuun teidän takianne.
työläinen
05.11.2005 23:33:51
Yleensä on ollu bändeillä omat desibelit mukana... ja akustiikat! :)
"Muistatkos silloin kun päätettiin, että / vuos' pari keikoilla vaan... "
mr.muzak
06.11.2005 04:54:53
Ai niin...kun kyselimme db-mittarin sijaintia tarjoilija baarista osoitti omaa päätään ja sanoi:"Mittari sijaitsee täällä, minä tiedän 40-vuoden kokemuksella milloin tulee liian kovaa."
Arvatkaapa mennäänkö vielä Rosellalle vetämään?

Onko muilla samoja kokemuksia paikasta?

Siellä on se yks idiootti, mutta ei saa sen antaa häiritä. Ja se baattihan lähtee etelänaapurin lipun alle että pelisäännöt vaihtuu kohta joka tapauksessa, tiiä sitten meneekö parempaan suuntaan..:)
Sertzo S
06.11.2005 08:11:36 (muokattu 06.11.2005 08:12:33)
Siljalla oli tuossa 90-luvun alkupuolella joku Antsu niminen hemmo levynsoittajana /juontajana jne. En nyt muista mikä paatti se oli Turusta Tukholmaan, johon menimme vetään tilua Randyn pändin kanssa. Tyyppi määräsi heti käskeveään sävyyn käyttämään vain laivan omia PA-laitteita. Panin osaltani vastaan, niin jopa jäbä suuttui hetkessä ja sanoi, että turpa kiinni ja jos vielä puliset mitään, niin lennät heti ulos laivasta. Jätkällä oli selkeä karpula tai ei ollut saanut pibaroosaa aikoihin, kun oli niin vittumaisella päällä. No, laitteita käytetiin kuitenkin ja ok. pelihän nuo olivat. Hetken teki kyllä itsekin matkasta väsynenä vetää aluksi tuota paskiaista turpaan, mutta vain hetken. Paskantärkeä nuija, ajattelin tyypistä ja kannoin bassostyrkkaria lavalle, jota sentään sain kuitenkin käyttää. Volyymiongelmia ei ollut
Martso
06.11.2005 08:55:45
Ja se baattihan lähtee etelänaapurin lipun alle että pelisäännöt vaihtuu kohta joka tapauksessa, tiiä sitten meneekö parempaan suuntaan..:)

Tämähän ei näköjään vielä ole ihan selvä peli.
Kerran meinas olla hyvä meininki, mut ei sitte ollukkaan!
Riksteri
06.11.2005 10:59:14
Hopeinen kuu pitää Suomen aluevesillä soittaa melankolisesti hiljaisena triolisvinginä, kansainvälisillä vesillä rokkina ja Ruotsin aluevesillä iloisena sveolistringinä
LaKe
06.11.2005 16:16:42
Eilen rokkikeikka baarissa, tulos 87db mitattu. Ulkoa. :)
Tekstiviesti kitaristilta ostettuaan uuden putkinauhakaiun: "Kyllä nyt on hieno vehjeh jeh jeh jeh jeh..."
clave
06.11.2005 16:38:32

Siljalla oli tuossa 90-luvun alkupuolella joku Antsu niminen hemmo levynsoittajana /juontajana jne. En nyt muista mikä paatti se oli Turusta Tukholmaan, johon menimme vetään tilua Randyn pändin kanssa. Tyyppi määräsi heti käskeveään sävyyn käyttämään vain laivan omia PA-laitteita. Panin osaltani vastaan, niin jopa jäbä suuttui hetkessä ja sanoi, että turpa kiinni ja jos vielä puliset mitään, niin lennät heti ulos laivasta. Jätkällä oli selkeä karpula tai ei ollut saanut pibaroosaa aikoihin, kun oli niin vittumaisella päällä. No, laitteita käytetiin kuitenkin ja ok. pelihän nuo olivat. Hetken teki kyllä itsekin matkasta väsynenä vetää aluksi tuota paskiaista turpaan, mutta vain hetken. Paskantärkeä nuija, ajattelin tyypistä ja kannoin bassostyrkkaria lavalle, jota sentään sain kuitenkin käyttää. Volyymiongelmia ei ollut

Maissa niskalaukaus-osastoa, laivalla kölin alitse..ja surutta:)
"Totuuden tunnistaa kun sen kuulee"
mack the knife
06.11.2005 18:09:55
Tapahtui jokunen viikko sitten M/S Rosellalla

Ei ole tuollaisia kokemuksia sieltä. Ihan normaalisti sai vetää, ei eroa kapakkakeikan volumeihin yhtään.
Paha on Pekan pierrä ku ei ole persettä. (vanha lappilainen sananlasku)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)