Aihe: "Pienen polun" tempo?
1 2 3
Riksteri
22.08.2005 10:43:51
Olen monesti todennut samaa. Aika hämmentävää, kuinka moni tanssinharrastaja voi tanssia jotain valssiakin väärin. En tiedä, johtuuko se siitä, ettei korva kuule vai siitä ettei jalat tottele.

Naispuolisten tuttavieni kommenttien pohjalta olen ymmärtänyt, että ongelma on yleisempää miesten joukossa. En ole koskaan ymmärtänyt, miten nainen pystyy tanssimaan miehen kanssa, joka vie väärässä rytmissä. Laittaako hän silloin korvatulpat???

Ei kyllä minultakaan askeltaminen kuultuun rytmiin aina onnistu, vaikka naisia suurempana ja viennistä vastaavana tuohon onkin paremmat edellytykset. Monien kappaleiden rytmiikka jää ehkä äänentoistostakin johtuen hieman hämäräksi (mm. lattarit), mutta yleisempi syy taitaa olla se, etten katso voivani pakottaa daamia askeltamaan kuulemasssani rytmissä, mitä hän ei ainakaan samalla tavalla kuule tai mihin hänen motoriikkansa ei vielä taivu. Väkisin rytmissä tanssittaminen on varmaan daamien mielestä hyvin vastenmielistä, samoin liian tarkkaan rytmissä liikkuminen saattaa jotenkin alleviivata ja korostaa eroja parin liikkumisessa. Suuripiirteisyyttä ja pyöristelyä tarvitaan näissä seuratansseissa joskus paljonkin.

Jonkinlaisena hätävarana olenkin muuttanut tanssiani sellaiseksi, että liikeradoista tulee pyöreitä ja laajoja ja rytmipohjana käytänkin yleensä jotain muuta musiikin tekijää kuin varsinaista soitettua rytmiä. Tahdeista olen yrittänyt pitää kiinni ja jos sekään ei onnistu, niin sitten edes melodiaa tai laulun sanoja seurailen jollakin tapaa.
manjaana
22.08.2005 23:07:58

Naispuolisten tuttavieni kommenttien pohjalta olen ymmärtänyt, että ongelma on yleisempää miesten joukossa. En ole koskaan ymmärtänyt, miten nainen pystyy tanssimaan miehen kanssa, joka vie väärässä rytmissä. Laittaako hän silloin korvatulpat???

Silloin kun kohdalle sattuu totaalinen puujalka, joka vie rytmin vierestä, auts, sattuu pelekkä ajatus... No, silloin on lakattava kuuntelemasta sitä biisiä ja kuunneltava vaan vientiä..
notkee ku ratapölkky..
Tankoprinssi
23.08.2005 21:49:23

... kyl tuo Jami hyvin puhui.
Ei se aina ole välttämättä rumpalin velvollisuus laskea käyntiin. Tempossa pysyminen on. Monasti kuitenkin on, että esim laulujen sanotukset vaativat eri tempoja samoilta rytmilajeilta. Summa summarum: jokaiseen kappaleseen SEKÄ tulkintaan tarvitaan oma temponsa.

Ai niin muistin, että olen kerran soittanut sellaisessakin bändissä jossa rumpali ei tosiaan laskenut biisejä käyntiin. Se hakkasi pari kolme ensimmäistä tahtia ilmassa, jotta pääsisi samaan rytmiin kuin muut. Tämä toistui joka biisissä. Lisäksi se kiihdytteli ja hidasteli tempoaan. Olisi siinä "hauskaa" olla basistina. Onneksi vastaavia ei ole muita tullut kohdalle.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Musiikkia korville
23.08.2005 22:01:48

Ai niin muistin, että olen kerran soittanut sellaisessakin bändissä jossa rumpali ei tosiaan laskenut biisejä käyntiin. Se hakkasi pari kolme ensimmäistä tahtia ilmassa, jotta pääsisi samaan rytmiin kuin muut. Tämä toistui joka biisissä. Lisäksi se kiihdytteli ja hidasteli tempoaan. Olisi siinä "hauskaa" olla basistina. Onneksi vastaavia ei ole muita tullut kohdalle.

No eipä tuo herkkua ole juu. Itsekin moisenlaisessa ollut...
Mut siitä vielä, että soittajia on niin moneen lähtöön, että rumpali ei välttämättä aina tiedä, mikä on paras tempo mihinkin biisiin. Se vaan riippuu (rytmilajin lisäksi, minkä rumpali useimmiten toivottavasti tietää) niin paljon esim sanoituksesta. Kaikki kappaleet kun on vähän erilaisia.
Onneks saa roudata. Ei tätä hommaa muuten jaksais...
baron
24.08.2005 00:27:34

Kaikki kappaleet kun on vähän erilaisia.

Eiks' se oo joteskin positiivinen asia?
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
R.Syke
24.08.2005 10:15:05
rumpali ei välttämättä aina tiedä, mikä on paras tempo mihinkin biisiin

Huh. Jos ei tiedä, niin ei sitä koko kappaleen aikana tiedä kukaan muukaan.

Harjoitukset on.
Musiikkia korville
25.08.2005 05:48:01

Eiks' se oo joteskin positiivinen asia?

Toki.
Musiikkia korville
25.08.2005 05:51:29

Huh. Jos ei tiedä, niin ei sitä koko kappaleen aikana tiedä kukaan muukaan.

Harjoitukset on.

Niinku sanottu rumpalin on määrä pitää tempo, mutta mielestäni sen ei ole pakko sitä määritellä. Tiettyyn musiikkilajiin liittyy tietty ohjemainen tempo. Tätä ei voida kuitenkaan mielestäni pitää parhaana liittyen jokaiseen saman musiikkilajin kappaleeseen. Niinkuin sanoin mm sanoitukset ratkaisevat hyvin paljon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)