Aihe: Tapani Kansa ja säestävä orkesteri
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22
Martso
08.03.2009 14:09:45
Ohoh!! Minä olin Tapanin kanssa joistain asioista jopa samaa mieltä. Pelottavaa.
KanttoriPiiparinen
08.03.2009 14:25:36
Tapanilla tuntuu olevan taas kerran itsetunto kohdallaan, vai mitä mieltä olette 8/3 julkaistuista mielipiteistä?
Ei tämä tästä enää pahemmaksi voi muuttua.
isojussi
08.03.2009 19:27:34
Martso: Ohoh!! Minä olin Tapanin kanssa joistain asioista jopa samaa mieltä. Pelottavaa.

Ei siinä mitään pelottavaa oo - äijä puhuu ihan asiaa.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Qsine
08.03.2009 19:41:44

Jahah, tusinan verran Kansan keikkaspiikkejä oli näemmä ladottu peräkkäin. Voihan lehtijutun noinkin tehdä.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
ronkeli
09.03.2009 00:13:58
Tankero
09.03.2009 06:04:00
isojussi: Ei siinä mitään pelottavaa oo - äijä puhuu ihan asiaa.

"Yhtesikuntatieteilijä" oli paikoin päästellyt melkoista huuhaata.
Siteeraanpa itseäni.
Humppajyrä
artope
09.03.2009 08:54:15

"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
leprechaun
10.03.2009 12:55:28

artope: http://www.ts.fi/ajassa/?ts=1,3:100 … 009-03-09,104:7:597928,1:0:0:0:0:0:

Onnea vaan TK:lle!

Oli mielestäni hyvin sanottu tuo "kaikesta musiikista löytyy hyvää."
T. Kansa kun aikoo tehdä yhteiskunnallista sanomaa musiikilla niin mahtaakohan ottaa tämän esimerkiksi selvästä vastuun pakoilemisesta:
http://www.sahkoautot.fi/forum/t-70 … nssa-plug-in-hybridien-verotuksesta
Vain Suomessa voi olla jotain näin kummallista. Tekeeköhän TK laulun sähköautosta? Pitäisiköhän ottaa yhteyttä taiteilijaan?
KoskPaavo
10.03.2009 13:07:26
Heh, kyllähän tuossa tapauksessa virkahlö on hykerryttävästi nesteessä.
" Studiosus perpetuus"
TiVe
10.03.2009 14:04:21
Äsken tuli radiosta Tapsa Kansan "Äidin pikkupoika". Biisi kuulosti
samalta, mutta oli eri biisi tai en tiijä...ihme versio tai plakioinut itseään.
En laita tikkuaristiin ku soitan rideen.
ronkeli
10.03.2009 14:49:27 (muokattu 10.03.2009 14:49:53)
TiVe: Äsken tuli radiosta Tapsa Kansan "Äidin pikkupoika". Biisi kuulosti
samalta, mutta oli eri biisi tai en tiijä...ihme versio tai plakioinut itseään.

Se biisi oli varmaan se "Äidin pikkupojan paluu" joka on Tapsan uusimmalle levylle tehty ns. jatko-osa "Äidin pikkupojalle"
TiVe
10.03.2009 14:59:46
ronkeli: Se biisi oli varmaan se "Äidin pikkupojan paluu" joka on Tapsan uusimmalle levylle tehty ns. jatko-osa "Äidin pikkupojalle"

Onko siinä osittain sama sävel? Fiilis oli alusta loppuun sama kuin vanhemmassa.
En laita tikkuaristiin ku soitan rideen.
ronkeli
10.03.2009 16:21:16
TiVe: Onko siinä osittain sama sävel? Fiilis oli alusta loppuun sama kuin vanhemmassa.

Joo, kyllä siinä on osittain sama sävel. Samoilla sanoillakin siinä lauletaan yhdessä kohtaa pieni pätkä, mutta muuten on sanat erillaiset.
Qsine
10.03.2009 19:52:54

OiJumal, täällä kustaan hunajaa jo nyt!

Tosin olisin toivonut vielä kernaammin "Erkki 15:n paluu":ta. Mutta kaikkea ei voi saa'a!
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
Qsine
06.04.2009 12:12:07

No nyt on uutukainen kuunneltu. Kansan näköinen levy, kuitenkin aivan liian vähän hyvässä ja pahassa, ja vastaavasti liikaa semmoisessa kolmentähden ihankivassa. Miehen nykysuosiota panee mietityttämään myös se, miten vaivatta sain huudettua tämän täysin tuoreen levyn kympillä Huuto.netistä.

Kansa liukuu odotetusti tunnelmasta toiseen, mutta pysyy kiitettävästi aisoissa: ylispontaania, myötähäpeää aiheuttavaa kil(j)ahtelua on onneksi harvassa. Eikä se Kansan pikkunäppärä, kulunut puoliriimittely oikeastaan ole mikään ongelma. Eniten pohdinnan arvoiseksi nousee nimittäin se, mitä suomenkielisten sanoitusten pitäisi nykyään olla. Hakeeko kuulija sittenkin aavistuksen verran enemmän sitä "sanottavaa", olkoonkin, että kyse on iskelmästä? Olisiko Sinä/Minä- ja Rakkaus/Pakkaus -maailmasta sittenkin jo kaikki paukut käytetty jo ajat sitten? Vai onko kyse loppujen lopuksi tarttuvuudesta, jonka hallitsevat harvat, ja johon ei riitä pelkkä kappaleen perusidean sisältävä nimi?

Parasta levyssä ovat odotetusti raudanlujat, timmit taustat. Studionykäset toimivat kivijalkana Pisan kaltevalle tornille. Mutta mainittakoon, että sävellyksetkin ovat kyllä positiivinen yllätys. Ne ovat kaikessa pompöösiydessään omiaan herättämään mielikuvat Kansan "Las Vegas -vaiheesta". Yllättäviä melodisia ja soinnullisia ratkaisuja viljellään, paikoin luontevasti, paikoin väkinäisenkuuloisin lopputuloksin. Vastaavasti perinteitäkin kunnioitetaan, esim. kvinttikierron käytön muodossa.

Keskustelua eniten lie omiaan herättämään Kansan ääni. Kyllä minun mielestäni tässä jo laulaa vanhennut mies, joka joutuu aivan liian monessa kohtaa ylläpitämään väkisin tyyleihin sopimatonta "oopperalaulajavaihdetta": poissa on takavuosien helponkuuloisuus. Toisaalta, reiluuden nimissä on sanottava, että jotkut sävellykset ovat hyvin hankalia laulettavia. Ja sävellajeja on tuskin voinut madaltaa: olisiko siinä asiassa tullut Kansan oma mielipide vastaan. Että korkealta ja kovaa vaan?

Mielenkiintoinen julkaisu, kuunnelkaa ihmeessä edes kerran.

Jatkakaamme tapaus Kansan seurantaa. Viimeisimpänä uutisena olemme saaneet tiedon siitä, miten Nina af Enehjelm on antanut tukensa Timo T.A.Mikkosen perheelle tässä kaikessa mediamyllytyksessä.

Hullunkuriset perheet pitävät yhtä.
ronkeli
06.04.2009 15:36:17 (muokattu 06.04.2009 15:39:03)
Minusta tuo Tapani Kansan uusi levy on hänen yksi parhaista iskelmälevyistään. Ko. albumin biiseissä on komeat linjat, joissa Tapsan upea ääni pääsee hyvin esiin ( esim. En ole se mies, Rakkautemme kuolema, Valheet...). Niistä tulee mieleen Tapsan entisaikojen biisit. "Yössä toukokuun" taas on todella kaunista ja herkkää T.Kansaa parhaimmillaan.
Biisit joista EN erityisemmin pitänyt olivat : "Rakkautta on rauhaa ei ". Se on mielestäni vähän liiankin paatoksellinen." Yön saapuessa" on liian tylsä ja yksitoikkoinen laulu ja "Elämä on kaunis koruton" biisin Tapsa laulaa jotenkin muista lauluista poikkeavalla erikoisella tyylillä, josta en pidä .

Mika Toivanen on tehnyt hienoja melodisia sävellyksiä . Tapanilla on tulkinnoissaan tunnetta niin ,että välillä tuppaa paisumaan yli äyräittensä. Hiukan muutamassa kohdassa Tapsan isot maneerit häiritsevät, mutta se on sanottava, että Tapsan ääni on kunnossa. Se soi komeasti ja sävykkäästi. Mielestäni tämä on paljon parempi albumi, kuin edellinen levy "Kulkumies", jonka biisit oli kaikki hieman liian samankaltaisia .

(jk. Olin taannoin T.Kansan konsertissa, josta musiikkikriitikko kirjoitti paikallislehteen seuravanlaisen arvostelun :

"Menestyneen laulajan pitkä ura on enimmäkseen painottunut suurien hittien luomaan nostalgiamaineeseen jo vuosia, mutta nyt esiin astuu kuusikymppinen kokenut ja karismaattinen Tapani Kansa, joka etsii herkempiä piirtoja laulamiseensa.

Aluksi on todettava, että Kansan ääni on edelleen hyvässä kunnossa. Se soi, ei vuoda eikä ole huudettu käheäksi. Sen ominaislaatu on vain parantunut vuosien myötä., mutta sitten konsertin alkupuolesta jäi askarruttamaan jonkinasteineen välinpitämätön asenne laulun säkeiden ulosannissa, sanoissa ja fraasien lopuissa.

Ymmärrän kyllä, että kuulu tähti voi jo ottaa rennommin ja haluaa antaa rennomman kuvan itsestään, mutta liiallienen rubatomaisuus söi kokonaisuutta konsertin edetessä.Kun kappaleet olivat tyyliltään samanmoisia ja lähes samoissa temmoissa liikkuvia alkoi hiukan pitkästyttää.

Liiallienen balladiherkistely vei kokonaisuudesta karakteriluonteet pois, kun ääntä ohennettiin ja yhtä-äkkisesti ja pieniä finessejä viljeltiin mielikuvalla pakko värittää jotenkin.

Toki on todettava, että moniko muu viihdeartisti pystyy soinnikkaalla äänellään vangitsemaan ja vieläpä laulamaan pianonyansseja, joista erityisesti pidin illlan aikana. " )
KoskPaavo
06.04.2009 15:55:41
"Ymmärrän kyllä, että kuulu tähti voi jo ottaa rennommin ja haluaa antaa rennomman kuvan itsestään" lain ed.
Minun oma "kannettava humanistinen kenttälaboratorioni" kertoo että; " tuo ihminen ei osaa olla rento missään", tämä tietysti suhteutettuna omaan "rentousasteikkooni".
" Studiosus perpetuus"
ronkeli
06.04.2009 16:00:34
Mistelli
06.04.2009 16:04:35 (muokattu 06.04.2009 16:04:54)
Roki
12.04.2009 13:32:27
Suuret taiteilijat tekevät esiintymisensä yhdessä kulloinkin muodissa olevan pystysolistin kanssa. Ovat kimpassa lavalla ja jommankumman tehtäväksi jää pelastaa show kun laulu katkeaa.
Been there - done that - don't ask.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)