Aihe: Sanojen muuntelua?
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Timi
15.12.2018 16:07:48
Hieman harrastin kyseistä lajia.Siis oikeesti keikoilla ja yleensä ihmiset huomasivat pienet poikkeukset.Lienee niin että tanssijat hyräilevät tai laulavat mielessään biisien aikana.
Vuosien saatossa Wossikassa sattui että kerran joku asiakas ei pitänyt luovuudesta ja johtaja mainitsi asiasta.Eipä mitiä.Lopetin sitten siihen moisen asiakkaiden hauskuuttamisen.Yhden asiakkaan takia.Sillä keikkatulevaisuus oli tärkeämpi.
Mistä sitä tietää?
sonorman
15.12.2018 16:53:51
Niin kyllä siinä omiin muroihin kusee jos keikalla alkaa viljelemään noita juttuja ja korniksihan se käy.
artope
15.12.2018 18:02:27

sonorman: Niin kyllä siinä omiin muroihin kusee jos keikalla alkaa viljelemään noita juttuja ja korniksihan se käy.

Niin kyllä sitä jonkun muunnoksen voi per ilta tehdä. Mutta jos niitä onjokaisessa tai joka toisessakin biisissä miin menee mauttomuuksiin.
"Siwa-stemma - yllättävän lähellä"
EP
15.12.2018 18:45:38
artope: Niin kyllä sitä jonkun muunnoksen voi per ilta tehdä. Mutta jos niitä onjokaisessa tai joka toisessakin biisissä miin menee mauttomuuksiin.

Just niin ja kannattaa myös miettiä millaiseen biisiin sen tekee.
Jokin tunnelmalliseen, ehkä monelle tärkeään lauluun jossa muistoja ym. sitä ei kannata mennä tekemään.

Hyvä esimerkki hyvällä fiiliksellä ja hauskasti (ei tuhma) tehty sanojen muuntelu on Finlandersin Humppamies:
"Vaikka elämä ois muuten melko pielessä, on mulla humppa aina mielessä!!"
sonorman
15.12.2018 21:02:07
Yksi mitä olemme käyttäneet on itse tehty Moskovan valoihin.

"Viktor kiipes pylvääseen ja kiersi lampun paikoilleen ja meille loisti valot Moskovan.
KoskPaavo
17.12.2018 03:50:39
sonorman: Yksi mitä olemme käyttäneet on itse tehty Moskovan valoihin.

"Viktor kiipes pylvääseen ja kiersi lampun paikoilleen ja meille loisti valot Moskovan.

Vai ihan itte tehty`????? Itse kuulin tämän n. 50 vuotta sitten , on se sitten klassikko.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
artope
17.12.2018 09:46:39

KoskPaavo: Vai ihan itte tehty`????? Itse kuulin tämän n. 50 vuotta sitten , on se sitten klassikko.

Jep, ikivanha ja kulunut. Ei jatkoon.
artope
17.12.2018 09:51:51

Mä oon tehny tällasia yhden / kahden sanan muunteluja, kuten Kilpeläisen Yksinäisen miehen pukuun:

Original: On hihat pitkät hautajaisiin ja lahkeet häihin liian lyhyet.
Sen tumma tuoksu ei sovi ristiäisiin...

Oma versio: On hihat pitkät hautajaisiin ja lahkeet häihin liian lyhyet.
Sen MENNENIN tuoksu ei sovi ristiäisiin...
sonorman
17.12.2018 12:34:05 (muokattu 17.12.2018 12:36:29)
KoskPaavo: Vai ihan itte tehty`????? Itse kuulin tämän n. 50 vuotta sitten , on se sitten klassikko.

Vai klassikko (?) tieto on uutta tai sitten hyvin vaistottu tai miten lie,tuosta noin vanhana en tiennyt .Eikä noista muistaakseni kukaan huudellut mutta semmosta lorua minkä keksii kuulematta.Eipä nuo toisenlaisetkaan lorut kovin hääppösiä ole jotta aaaaika kuivahkoa höpötystä.
culo
17.12.2018 13:30:35
sonorman: Vai klassikko (?) tieto on uutta tai sitten hyvin vaistottu tai miten lie,tuosta noin vanhana en tiennyt .Eikä noista muistaakseni kukaan huudellut mutta semmosta lorua minkä keksii kuulematta.Eipä nuo toisenlaisetkaan lorut kovin hääppösiä ole jotta aaaaika kuivahkoa höpötystä.

juu, tosi vanha juttu oli jo silloin kun laivoilla yhteislauluissa tuo vedettiin 30 vuotta sitten.
artope
17.12.2018 14:07:33

Nyt män sonormänillä kapulat katki...
sonorman
17.12.2018 14:41:38 (muokattu 17.12.2018 14:42:12)
Ei toki tämmöisestä katkea höpö,höpö mutta totuushan on että ei nämä sanan muunnokset niin ihmeellisiä ole ettei niitä keksisi.Mutta ei tästä tämän kummempaa elämä on, aina ei voi onnistua vaikka kuinka pinnistää.Ja maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
artope
17.12.2018 14:59:59

sonorman: Ei toki tämmöisestä katkea höpö,höpö mutta totuushan on että ei nämä sanan muunnokset niin ihmeellisiä ole ettei niitä keksisi.Mutta ei tästä tämän kummempaa elämä on, aina ei voi onnistua vaikka kuinka pinnistää.Ja maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

Näinhän se on.
Meitsias
25.08.2019 15:02:14
Jotkut biisit on kuin luotuja sanamuutoksille esim Vera Teleniuksen miljoona ruusua.
Tämä on mun keksimä räpellys biisin kertosäkeestä.

Miljoona, miljoona, miljoona hutsua. Tuoksua, tuoksua, tuoksua raskauden. Thena lady, thena lady, thena lady tuoksun tuo näin miljoona turskaa jo kulkeutuvi hutsujen luo.
EP
25.08.2019 15:09:06
Edellisestä tuli mieleen kaverin hokema sopivassa tilanteessa:

"Alla pukatsoova, yllä venäläinen kuu!"

Jotenkin se vaan laukaisi harmittavankin tilanteen! :D
Anonymous-jazz
26.08.2019 05:06:43

Sinä vain saat aina huomisenkin jaksamaan,
sinä vain joka sait minun laskut maksamaan

Sinä vain, sä laitoit myös sun VISA:s vinkumaan
Sinä vain, niin saat tehdä aina vain
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
ilimari
26.08.2019 17:32:37
Lisätäämpä tuo vanha juttu Tulipunaruusuista
Satulaan kun nousen kulta sängynjalat iskee tulta tajunnan varmaan sinulta näin vien
RockFanatic
28.01.2021 12:36:03
Syyspihlajan alla oman isoisäni sanoin:

"On siskoksilla vuorotyö, ne laulaa laulujaan, ja sade kylmin kyynelein lyö tummaan ikkunaan - nään monta mieron matkaajaa, oo hiiohei... jotakin kerran odotin, hän saavu koskaan ei."
RockFanatic
28.01.2021 12:39:07
Meitsias: Jotkut biisit on kuin luotuja sanamuutoksille esim Vera Teleniuksen miljoona ruusua.
Tämä on mun keksimä räpellys biisin kertosäkeestä.

Miljoona, miljoona, miljoona hutsua. Tuoksua, tuoksua, tuoksua raskauden. Thena lady, thena lady, thena lady tuoksun tuo näin miljoona turskaa jo kulkeutuvi hutsujen luo.

Eiiisssssaakeli :D plussaa!
RockFanatic
28.01.2021 12:45:49 (muokattu 28.01.2021 12:47:04)
Katariinan kamarissa, K18-versio:

"Talvi tuli, rakenteli järviin jäät, ja isot munat pillun peitti - syvemmällä kalahteli lapsen pää ja sinne se rasvat heitti..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)