![]() 16.11.2005 10:19:40 | |
---|---|
Muusikko BPM (beats per minute) Englantilainen (ja kansainvälinen) tanssija BPM (bars per minute) Jenkkitanssija MPM (measures per minute) Niin ja 300 = TALU Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 16.11.2005 10:48:22 | |
Tuota odotankin kyllä vesikielellä! Tästä on varmaan ollut juttua ennenkin, mutta yksi ongelma tässä tanssijoitten ja muusikoiden kommunikoinnissa on eri sanasto. Hyvä esimerkki siiihen on vaikka tempo. Monilla tanssikursseilla ja monet tanssijat myös käyttävät termiä tpm = tahtia/min. Muusikothan käyttävät taas termiä bpm = iskua/min. eli ns. metronomilukema. Jotkut käyttävät siitä myös lyhennettä M.M. Voi perseen hiukset sun vertauksien kanssa. Tanssijoillekko riittää, että minuuttiin tulee tietty määrä tahteja, jos se noin on, niin pitää soittaa seuraavalla tanssikeikalla mahdollisimman äkkiä tahdit pois kuleksimasta. | |
![]() 16.11.2005 11:02:06 | |
Voi perseen hiukset sun vertauksien kanssa. Tanssijoillekko riittää, että minuuttiin tulee tietty määrä tahteja, jos se noin on, niin pitää soittaa seuraavalla tanssikeikalla mahdollisimman äkkiä tahdit pois kuleksimasta. Näitä esimerkkejä nyt löytyisi vaikka miten paljon. Pienen sanakirjankin noista vois tehdä =) ja sanotaanko vaikka niin, että sellaisille lava- ja jenkkitanssijoille riittä, jotka eivät ymmärrä soittamisesta tai musiikin teoriasta mitään. Onko kukaan muuten ollut tanssikisoissa observerinä? Se on muuten aika nauruhermoja kutkuttava kokemus! "Soittajat kahville.... ja rumpali myös....." | |
![]() 16.11.2005 11:04:53 | |
Näitä esimerkkejä nyt löytyisi vaikka miten paljon. Pienen sanakirjankin noista vois tehdä =) ja sanotaanko vaikka niin, että sellaisille lava- ja jenkkitanssijoille riittä, jotka eivät ymmärrä soittamisesta tai musiikin teoriasta mitään. Onko kukaan muuten ollut tanssikisoissa observerinä? Se on muuten aika nauruhermoja kutkuttava kokemus! Työnnä pää persiiseen ja etsi sieltä sitä tahtimäärää. Kummasta sinä et ymmärrä, tanssimisesta vai soittamisesta. | |
![]() 16.11.2005 11:13:37 | |
Työnnä pää persiiseen ja etsi sieltä sitä tahtimäärää. Kummasta sinä et ymmärrä, tanssimisesta vai soittamisesta. ai, uruttajako meinaa että sen persiistä löytyis? | |
![]() 16.11.2005 11:23:14 | |
ai, uruttajako meinaa että sen persiistä löytyis? Varmaan hänellä ihan yhtä hyvin perseestä kuin vaikka männynlatvasta. | |
![]() 16.11.2005 12:07:02 | |
Varmaan hänellä ihan yhtä hyvin perseestä kuin vaikka männynlatvasta. Ai, tais osua ja upota =) Mikä tuossa sinulla keittää? Missä hemputin perähikiällä olet ne tuhat keikkaasi tehnyt, kun et sillä kokemuksella tiedä esim tuota tempo/tahti/isku asiaa? Äijät luulee olevansa oikein kurko-pro-esoja ja ei osaa tuijottaa kuin suppealla kaukoputkella omalla napaansa. En minä tiedä kummastakaan tarpeeksi. Jotakin kuitenkin molemmista. Tanssimisesta ehkä enemmän. Tuon tempo asian tiedän kuitenkin olematta kummassakaan lajissa pro- ja myös ilman niitä tuhatta keikkaa =) "Soittajat kahville.... ja rumpali myös....." | |
![]() 16.11.2005 12:11:40 (muokattu 16.11.2005 12:11:50) | |
Jäitä hattuun veljet! :) | |
![]() 16.11.2005 12:12:50 | |
Ai, tais osua ja upota =) Mikä tuossa sinulla keittää? Missä hemputin perähikiällä olet ne tuhat keikkaasi tehnyt, kun et sillä kokemuksella tiedä esim tuota tempo/tahti/isku asiaa? Äijät luulee olevansa oikein kurko-pro-esoja ja ei osaa tuijottaa kuin suppealla kaukoputkella omalla napaansa. En minä tiedä kummastakaan tarpeeksi. Jotakin kuitenkin molemmista. Tanssimisesta ehkä enemmän. Tuon tempo asian tiedän kuitenkin olematta kummassakaan lajissa pro- ja myös ilman niitä tuhatta keikkaa =) Tahtia/minuutti jättää liikaa sleepaamisen tai kiihdyttämisen mahdollisuuksia. Soitetaan tahdit täyteen, tai jätetään soittamatta. Iskua per minuutti on jo vähän vaikeampi muutella kesken biisin vähänkään ärhäkämmissä tempoissa. Kuulin tuon tahtia/minuutti ensimmäisen kerran elämässäni yhdelta tanssiopettajalta vuonna 1997. Tuossa olen sitä nyt 8 vuotta pureskellut, enkä ole vielä osannut sitä niellä. Mistä päättelit että minä olen tehnyt 1000 keikkaa? | |
![]() 16.11.2005 12:25:09 | |
Jäitä hattuun veljet! :) Ei oo mun veli tämä turakainen,eikä tule. | |
![]() 16.11.2005 12:25:14 | |
Oliskohan se tanssijoitten tahti/min -tullut siitä kun ne tanssiessaan yrittää neljään tai kolmeen laskea.Vaikka niinhän soittajatkin tekee, tosin Soltonilla ei tarvi, kunhan vilkuilee ledien tuikkimista ,heh. Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... | |
![]() 16.11.2005 12:27:15 | |
Oliskohan se tanssijoitten tahti/min -tullut siitä kun ne tanssiessaan yrittää neljään tai kolmeen laskea.Vaikka niinhän soittajatkin tekee, tosin Soltonilla ei tarvi, kunhan vilkuilee ledien tuikkimista ,heh. Kuuntelin tuon Klunssilan linkin Valonders bändin keikalta, jossa soittaa tanssinopettajia ja ylipappi Aaltonen on itse rumparina. Ei pidä kompit muuten ollenkaan kutiaan, laski sitten tahtia per minuutti tai iskua per minuutti. Nämä turakaisten kuninkaat on sitten ens perjantainakin huutamassa teidän keikoilla kitarisat nurinpäin, että liian nopee, liian hidas tms oleellista. Eiköhän joku näistä pyydä vielä jotain hamboakin. | |
![]() 16.11.2005 12:53:26 | |
Oliskohan se tanssijoitten tahti/min -tullut siitä kun ne tanssiessaan yrittää neljään tai kolmeen laskea.Vaikka niinhän soittajatkin tekee, tosin Soltonilla ei tarvi, kunhan vilkuilee ledien tuikkimista ,heh. Ei se mikään suomalaisten turakaisten keksintö ole. Tuolla kansainvälisen tanssiurheiluliiton säännöissä sanotaan selvästi että: The tempi for each dance shall be: Waltz 28-30 bars/min. Samba 50-52 bars/min. Tango 31-33 bars/min. Cha-Cha-Cha 30-32 bars/min. Viennese Waltz 58-60 bars/min. Rumba 25-27 bars/min. Slow Foxtrot 28-30 bars/min. Paso doble 60-62 bars/min. Quickstep 50-52 bars/min. Jive 42-44 bars/min. Kävinhän mä lunttaamassa kun tän tanssisoittajan uran aloin, että turakaiset ei pääse nenille hyppimään, että en muka tiedä tempoja. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 16.11.2005 13:21:47 | |
Ei se mikään suomalaisten turakaisten keksintö ole. Tuolla kansainvälisen tanssiurheiluliiton säännöissä sanotaan selvästi että: Kävinhän mä lunttaamassa kun tän tanssisoittajan uran aloin, että turakaiset ei pääse nenille hyppimään, että en muka tiedä tempoja. Tuossahan nuo lukee. Nuoteissa on usein merkintä pikkusen erilaisin numeroin. Varmaankin lopputulos on ihan sama. | |
![]() 16.11.2005 14:13:21 (muokattu 16.11.2005 14:16:15) | |
Tuossahan nuo lukee. Nuoteissa on usein merkintä pikkusen erilaisin numeroin. Varmaankin lopputulos on ihan sama. Siinä on joskus taiteilemista, jos uskoo turakaislukuja, kun jotkut sambat on 2/4 ja toiset 4/4 mutta kun onneksi on soittaja, siitäkin ongelmasta selviää. (Siis tuo tanssijaluku on 2/4 tahtilajin mukaan) Jos humppa olisi kilpatanssilaji, siinä oliskin turakaisilla miettimistä. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 16.11.2005 14:26:27 (muokattu 16.11.2005 14:27:59) | |
Siinä on joskus taiteilemista, jos uskoo turakaislukuja, kun jotkut sambat on 2/4 ja toiset 4/4 mutta kun onneksi on soittaja, siitäkin ongelmasta selviää. (Siis tuo tanssijaluku on 2/4 tahtilajin mukaan) Jos humppa olisi kilpatanssilaji, siinä oliskin turakaisilla miettimistä. Vihje PNP:lle: Lisätkää siihen valotauluunne bpm näyttö. Semmoisia purkkejahan varmaan jo löytyy, jotka osaa tunnustella temmon soitetusta musiikista. Noissa DJ vehkeissähän jo semmoisia on integroituna. Edit: Sinälläänhän tuo olisi fiksu vekotin rumpalillekin, ei tarvi ledin vilkkumista tiirailla, kun näkisi nopeusmittarista suoraan vauhdin :) Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 16.11.2005 14:27:21 | |
Mistä päättelit että minä olen tehnyt 1000 keikkaa? Taitaa meillä molemmilla pyöriä siinä 5000-6000 välillä. Ainakin mulla noin nopeasti laskien. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 16.11.2005 14:28:01 | |
Vihje PNP:lle: Lisätkää siihen valotauluunne bpm näyttö. Semmoisia purkkejahan varmaan jo löytyy, jotka osaa tunnustella temmon soitetusta musiikista. Noissa DJ vehkeissähän jo semmoisia on integroituna. Joo kiva, kappale alkaa 120 tai turakaisittain 30 ja loppuu 40. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 16.11.2005 14:39:07 | |
Tässä yksi turakainen joka on käyttänyt jo muutamia vuosia nopeuden ilmaisuissa tapaa; iskua minuutissa. Mutta ei sekään ole aivan yksiselitteinen. Samalle kappaleelle on annettu tempolukemat 120 iskua ja 240 iskua minuutissa. Kappaletta en tähän hätään muista, mutta olisikohan ollut joku kantribiisi. | |
![]() 16.11.2005 14:47:18 | |
Tässä yksi turakainen joka on käyttänyt jo muutamia vuosia nopeuden ilmaisuissa tapaa; iskua minuutissa. Mutta ei sekään ole aivan yksiselitteinen. Samalle kappaleelle on annettu tempolukemat 120 iskua ja 240 iskua minuutissa. Kappaletta en tähän hätään muista, mutta olisikohan ollut joku kantribiisi. Johtunee siitä, että nuotin kirjoittaja on tietoinen turakaisista ja on jo valmiiksi merkinnyt tempolukeman neljäsosille ja puolinuoteille. Humppaa tai soita humppaa | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)