Sertzo S 07.12.2005 15:17:48 (muokattu 07.12.2005 15:18:12) | |
---|
Valurautainen muurikka on vain tuli alla sianrasvalla poltettava ensin paistokuntoon ja sitten tuo pelaakin monenlaisessa ruuanlaitossa oikein hyvin. |
v_m_kangas 07.12.2005 15:44:13 | |
---|
Valurautainen muurikka on vain tuli alla sianrasvalla poltettava ensin paistokuntoon ja sitten tuo pelaakin monenlaisessa ruuanlaitossa oikein hyvin. Jep, moni tekee sen mokan että hinkaa sen teräsharjalla tai vastaavalla puhtaaksi. Sitten siihen tarttuu kaikki kiinni. Humppaa tai soita humppaa |
manjaana 07.12.2005 17:01:12 | |
---|
Vedin teollisuuspizzan tänään krapulaiseen naamaani. Ostin mökille viime kesänä kirpparilta kunnon muurikan, jolla onnistuu monenlaiset eväät. Joku hullu oli luopunut siitä onnekseni. Tein myös tiilistä ladotun tulipesän, johon päälle vanha hellan kansi rinkuloineen. Toimii mainiosti. Jou, hyvät oli paistokset miitissäkin, nuoriso tais vedellä kaiken nassuunsa.. ;o) Rumbaa, ihojen tanssia vastakkain. |
ÄM 07.12.2005 22:37:10 | |
---|
Jou, hyvät oli paistokset miitissäkin, nuoriso tais vedellä kaiken nassuunsa.. ;o) Basistit söi. mulla oli sen verran kankkunen, että söin vasta Helsingissä. Hyvä aamiais lettu tulee muurikassa näin: Kaks viipaletta pekonia pilkotaan pieneksi ja tuupataan pannulle. Ruskistellaan nopeasti ja hajoitellaan ympäri pannua, letun kokoisen alueen laajuisesti. Seuraavaksi kaadetaan taikinat pannulle, jolloin taikina vangitsee peksupalat sisälleen. Lettu paistetaan normaalisti valmiiksi. Ja Pekonilettu on valmis, AI-JAI! |
pekkajau 07.12.2005 23:15:32 | |
---|
Mikähän olis Grillimuusikon tanssipalstalla aloitusbiisi ja tempo? Täältä pesee... ilman kyyneleitä! |
isojussi 08.12.2005 10:36:21 | |
---|
Sirtakia? Ouzopullo kourassa? Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
Sertzo S 08.12.2005 11:16:33 | |
---|
Basistit söi. mulla oli sen verran kankkunen, että söin vasta Helsingissä. Hyvä aamiais lettu tulee muurikassa näin: Kaks viipaletta pekonia pilkotaan pieneksi ja tuupataan pannulle. Ruskistellaan nopeasti ja hajoitellaan ympäri pannua, letun kokoisen alueen laajuisesti. Seuraavaksi kaadetaan taikinat pannulle, jolloin taikina vangitsee peksupalat sisälleen. Lettu paistetaan normaalisti valmiiksi. Ja Pekonilettu on valmis, AI-JAI! Juu ja vielä savupekonia. :) |
jon lord 08.12.2005 11:26:00 | |
---|
Lettujen paistossa pitää muurikalla käyttää ohrajauhoja ja vehnäjauhoja. Vehnäjauhot 3,5 dl , Ohrajauhot 2,5 dl, suola 2 tl, maito 1 ltr, munat 3 kpl. Tämä määrää riittänee pienelle porukalle. En tiedä mikä taika tuossa Ohrajauhossa on mutta niin vaimo sanoo että sitä on käytettävä. Hyvää tulee sen voin sanoa. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
Sertzo S 08.12.2005 11:28:29 | |
---|
Lettujen paistossa pitää muurikalla käyttää ohrajauhoja ja vehnäjauhoja. Vehnäjauhot 3,5 dl , Ohrajauhot 2,5 dl, suola 2 tl, maito 1 ltr, munat 3 kpl. Tämä määrää riittänee pienelle porukalle. En tiedä mikä taika tuossa Ohrajauhossa on mutta niin vaimo sanoo että sitä on käytettävä. Hyvää tulee sen voin sanoa. Vaimosi on oikeassa. :) |
baron 08.12.2005 11:42:34 | |
---|
Lettujen paistossa pitää muurikalla käyttää ohrajauhoja ja vehnäjauhoja. Vehnäjauhot 3,5 dl , Ohrajauhot 2,5 dl, suola 2 tl, maito 1 ltr, munat 3 kpl. Tämä määrää riittänee pienelle porukalle. En tiedä mikä taika tuossa Ohrajauhossa on mutta niin vaimo sanoo että sitä on käytettävä. Hyvää tulee sen voin sanoa. Mulla on sellainen ongelma kuin gluteeni- ja laktoosi-intoleranssi eli Lordin listan jauhot ja maito pitää jättää pois ja niillä ehdoilla muurikkalettujen tekeminen on taitolaji, saada taikina, joka teknisesti toimii ja joka vielä kelpaisi "ei-vammaisille", mutta oon yrittämisen ja erehtymisen kautta senkin oppinut. My name is Baron, Sir Baron. |
jon lord 08.12.2005 11:59:40 | |
---|
Mulla on sellainen ongelma kuin gluteeni- ja laktoosi-intoleranssi eli Lordin listan jauhot ja maito pitää jättää pois ja niillä ehdoilla muurikkalettujen tekeminen on taitolaji, saada taikina, joka teknisesti toimii ja joka vielä kelpaisi "ei-vammaisille", mutta oon yrittämisen ja erehtymisen kautta senkin oppinut. Onko kaikki maito tuotteet pannassa vai pitääkö kokemuksen kautta tietää mitä voi ottaa ja paljonko? Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
baron 08.12.2005 12:23:32 (muokattu 08.12.2005 12:24:42) | |
---|
Onko kaikki maito tuotteet pannassa vai pitääkö kokemuksen kautta tietää mitä voi ottaa ja paljonko? 1. Gluteeni on allerginen reaktio: Se on on/off 2. Laktoosi on intoleranssi, se on määrästä riippuvainen, eri yksilöillä erilainen. Mä voi pienen määrän hylatuotteita käyttää. Lisäksi on saatavissa niitä laktaasientsyymitabletteja, joita syömällä voi laktoosiakin käyttää, mutta en oo pitänyt tarpeellisena, mieluummin vältän. My name is Baron, Sir Baron. |
mack the knife 08.12.2005 12:25:24 | |
---|
Mulla on sellainen ongelma kuin gluteeni- ja laktoosi-intoleranssi eli Lordin listan jauhot ja maito pitää jättää pois ja niillä ehdoilla muurikkalettujen tekeminen on taitolaji, saada taikina, joka teknisesti toimii ja joka vielä kelpaisi "ei-vammaisille", mutta oon yrittämisen ja erehtymisen kautta senkin oppinut. Eihän siihen jää helevetti ku suola ja muna. Miten ne pysyy taikinana? Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |
baron 08.12.2005 12:26:23 (muokattu 08.12.2005 12:29:57) | |
---|
Eihän siihen jää helevetti ku suola ja muna. Miten ne pysyy taikinana? Siks se onkin taitolaji:-) Yksi muna kuppiin, vähän sekoitetaan, suola mukaan ja "heitetään" muurikkaan, että leviää isolle alueelle ohueksi. Täyte (jauheliha, sipuli, pekoni, juusto tms) laitetaan keskelle ja sitten kootaan muna söpöksi paketiksi: Täytetty munakas! Siis en väitä tätä letuksi, eri ruoka. Lettuihin käytän gluteenittomia jauhoja My name is Baron, Sir Baron. |
mack the knife 08.12.2005 12:27:34 | |
---|
Siks se onkin taitolaji:-) On kyllä. Hehee. :) Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |
pekkajau 08.12.2005 12:29:14 | |
---|
Tytöllä on luontaisesti gluteeniton ruokavalio ja kyllä näitä kittiä muistuttavia taikinoita on saanut opetella tekemään. Aina tulee jotain semmoista epämääräistä littanaa ja lätsyä! Täältä pesee... ilman kyyneleitä! |
mack the knife 08.12.2005 12:34:35 | |
---|
Siks se onkin taitolaji:-) Yksi muna kuppiin, vähän sekoitetaan, suola mukaan ja "heitetään" muurikkaan, että leviää isolle alueelle ohueksi. Täyte (jauheliha, sipuli, pekoni, juusto tms) laitetaan keskelle ja sitten kootaan muna söpöksi paketiksi: Täytetty munakas! Siis en väitä tätä letuksi, eri ruoka. Lettuihin käytän gluteenittomia jauhoja No tuollaisen mäkin tein tänä aamuna wokissa. Loistava poikamiehen herkku kun ei akat ole sotkemassa. Vitusti suolaa (aisa tietää että on totta) ja pippuria, vähän paprika- ja valkosipulijauhetta. Ja tämä on tärkeä, eilisiä keitettyjä pottuja pieniksi kuutioiksi sekaan, ei jää tähteitä. Karhu karvat kapsahutti, hukka huulet humpsahutti, kettu kielen kepsahutti. Se oli vitun synty. |
baron 08.12.2005 12:40:04 | |
---|
Tytöllä on luontaisesti gluteeniton ruokavalio ja kyllä näitä kittiä muistuttavia taikinoita on saanut opetella tekemään. Aina tulee jotain semmoista epämääräistä littanaa ja lätsyä! Se gluteeni tekee siitä taikinasta hyvän ja ilman sitä vaikeaa. Mä käytän 2/3 maissijauhoja, 1/3 tattarijauhoja, hyvin runsaasti kananmunia ja nesteeksi vissyä. Sillä saa jotenkin onnistumaan. My name is Baron, Sir Baron. |
jon lord 08.12.2005 12:46:23 | |
---|
No tuollaisen mäkin tein tänä aamuna wokissa. Loistava poikamiehen herkku kun ei akat ole sotkemassa. Vitusti suolaa (aisa tietää että on totta) ja pippuria, vähän paprika- ja valkosipulijauhetta. Ja tämä on tärkeä, eilisiä keitettyjä pottuja pieniksi kuutioiksi sekaan, ei jää tähteitä. Me tehdään kesällä usein niin että uudet keitetyt perunat joita jää edelliseltä päivältä pistetään kuutioina folioon mukaan esim.tomaattia, silliä ym. mitä mieleen tulee. Kääritään folioon tiukaksi kääröksi ja annetaan olla grillissä jonkun aikaa. Kyllä tulee hyvää. Maustaa voi oman mielensä mukaan. Minä käytän Chilestä tuotua Chiliä joka on ihan eri meininkiä kuin nämä kaupan " jauhot". Lisäksi minulla on kunnon Curryä samaten Tandoor Masalaa. Ne on tuotu myös Chilestä mutta taitaa olla alunperin Intiasta. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! |
Tankero 08.12.2005 12:47:38 | |
---|
Vaimosi on oikeassa. :) Eikö ne ole yleensäkin. |