![]() 22.06.2005 10:27:05 (muokattu 22.06.2005 10:28:39) | |
---|---|
Siis ne ei oo kopioitu mistään vaan olen präntännyt ne nuotti nuotilta, virheineen kaikineen niinkuin minä sen bassolinjan kuulen, mikä mistäkin levyltä, toinen biisi huonommin ja toinen kenties paremmin transkriptoituna. Jos jollain on "copyright" niihin transkriptioihin niin se olen minä, mutta kyllä niitä saa käyttää ;) Sivullani huomautan että ne on minun, ja vain minun tulkintoja bassolinjoista ja että niitä saa käyttää vain opetustarkoitukseen. Tässä pätkä alkua Suomen Tekijänoikeuslaista, joka muuten löytyy kokonaisuusessaan osoitteesta: http://www.ulapland.fi/home/oiffi/lait/ 1 Luku. Tekijänoikeuden kohde ja sisällys 1 §. Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen, olkoonpa se kaunokirjallinen tahi selittävä kirjallinen tai suullinen esitys, sävellys- tai näyttämöteos, elokuvateos, valokuvateos tai muu kuvataiteen teos, rakennustaiteen, taidekäsityön tai taideteollisuuden tuote taikka ilmetköönpä se muulla tavalla. (24.3.1995/446) Kirjallisena teoksena pidetään myös karttaa sekä muuta selittävää piirustusta tai graafista taikka plastillisesti muotoiltua teosta sekä tietokoneohjelmaa. (11.1.1991/34) 2 §. Tekijänoikeus tuottaa, jäljempänä säädetyin rajoituksin, yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista tekotapaa käyttäen. Kappaleen valmistamisena pidetään myös teoksen siirtämistä laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa. Teos saatetaan yleisön saataviin, kun se esitetään julkisesti tai kun sen kappale tarjotaan myytäväksi, vuokrattavaksi tai lainattavaksi taikka sitä muutoin levitetään yleisön keskuuteen tai näytetään julkisesti. Julkisena esittämisenä pidetään myös ansiotoiminnassa suurehkolle suljetulle piirille tapahtuvaa esittämistä. 3 §. Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii. Teosta älköön muutettako tekijän kirjallista tai taiteellista arvoa tahi omalaatuisuutta loukkaavalla tavalla, älköönkä sitä myöskään saatettako yleisön saataviin tekijää sanotuin tavoin loukkaavassa muodossa tai yhteydessä. Oikeudesta, joka tekijällä on tämän pykälän mukaan, hän voi sitovasti luopua vain mikäli kysymyksessä on laadultaan ja laajuudeltaan rajoitettu teoksen käyttäminen. Jotenkin toi muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai muunnelmana -kohta on sellainen, että laittaa mietityttämään edes oman transkription julkaisemisen laillisuus - paitsi tietty jos on oikeudenomistajalta lupa moiseen (en tiedä onko sulla). Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 22.06.2005 10:30:04 | |
Jotenkin toi -kohta on sellainen, että laittaa mietityttämään edes oman transkription julkaisemisen laillisuus - paitsi tietty jos on oikeudenomistajalta lupa moiseen (en tiedä onko sulla). ei saa julkaista missään muodossa ilman lupaa. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 22.06.2005 14:21:10 (muokattu 22.06.2005 14:23:47) | |
Jos olen väärässä, oikaiskaa. -Tota. Onko tuttu tuo 12 sivun kopiointi omaan / opetuskäyttöön? bg edit: Sanotaan nyt, että joku meistä pistää bassotabulatuurit & notaatiot nettiin, kuten Poppis on tehnyt, niin ei kyllä mistään löydy sanktiota tälle. | |
![]() 22.06.2005 15:34:41 | |
Tässä pätkä alkua Suomen Tekijänoikeuslaista.. Nyt mä. Mikael, suosittelen sulle oikeustieteellistä tiedekuntaa, ellet jo ole siellä :) | |
![]() 22.06.2005 15:55:42 | |
Nyt mä. Mikael, suosittelen sulle oikeustieteellistä tiedekuntaa, ellet jo ole siellä :) Hoho!! Kiitos kannustuksesta, mutta ei mun mielestä toi nyt vielä niin kamalan monimutkainen asia ole. Toihan on ihan selkeetä tekstiä. Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 22.06.2005 16:01:28 (muokattu 22.06.2005 16:03:12) | |
Hoho!! Kiitos kannustuksesta, mutta ei mun mielestä toi nyt vielä niin kamalan monimutkainen asia ole. Toihan on ihan selkeetä tekstiä. Ei kestä. Mutta lähtisin siitä, että kun kappaletta lähdetään julkisesti esittämään se muuttuu lakien alaiseksi. Jos sinä tai minä plokkaamme jonkun stemman soittimelle ja pistämme sen nettiin, niin mitään rikosta ei ole tapahtunut. Vaan, kun esität sen julkisesti niin asia muuttuu. yst. terv bg edit: Tuo näytetään julkisesti ei koske jotain notaatiota / tabulatuuria... | |
![]() 22.06.2005 16:04:01 | |
Ei kestä. Mutta lähtisin siitä, että kun kappaletta lähdetään julkisesti esittämään se muuttuu lakien alaiseksi. Jos sinä tai minä plokkaamme jonkun stemman soittimelle ja pistämme sen nettiin, niin mitään rikosta ei ole tapahtunut. Vaan, kun esität sen julkisesti niin asia muuttuu. yst. terv bg edit: Tuo näytetään julkisesti ei koske jotain notaatiota / tabulatuuria... Erikoinen tulkinta kun Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii. | |
![]() 22.06.2005 16:09:05 (muokattu 22.06.2005 16:10:55) | |
Erikoinen tulkinta kun Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin hyvä tapa vaatii. Ja eikös näin ole esim. tapaus Poppiksen kohdalla tehty? Siis siinähän ei ole kappale kokonaisuudessaan, vaan ainoastaan bassonotaatio & tabulatuuri. Tulkitkaas nyt hyvät ystävät tää asia oikein. Muutenhan kaikki, joilla on mus.näyte netissä ovat pallo jalassa. :) bg | |
![]() 22.06.2005 16:11:45 (muokattu 22.06.2005 16:13:08) | |
Ja eikös näin ole esim. tapaus Poppiksen kohdalla tehty? Ahaa, en käsittänyt, että Poppiksella on luvat. Sittenhän tossa ei oo ongelmaa. PS EDIT: Muutenkin on kaksi eri asiaa, onko joku oikein vai eikö siitä vain rangaista. | |
![]() 22.06.2005 16:15:57 (muokattu 22.06.2005 16:20:51) | |
Ahaa, en käsittänyt, että Poppiksella on luvat. Sittenhän tossa ei oo ongelmaa. PS EDIT: Muutenkin on kaksi eri asiaa, onko joku oikein vai eikö siitä vain rangaista. -No tähän nyt en ota kantaa. Voinhan mä kirjoittaa jonkun kirjailijan tekstiä tänne ja sillä elvistellä, miten fiksu olen. Mutta vielä kopio tosta Mikaelin tekstistä: Teos saatetaan yleisön saataviin, kun se esitetään julkisesti tai kun sen kappale tarjotaan myytäväksi, vuokrattavaksi tai lainattavaksi taikka sitä muutoin levitetään yleisön keskuuteen tai näytetään julkisesti. Julkisena esittämisenä pidetään myös ansiotoiminnassa suurehkolle suljetulle piirille tapahtuvaa esittämistä. Eiköhän tossa nyt lakimies kuin lakimies tee oikeat johtopäätökset. Eli Poppista ei pístetä lusimaan... Enkä saa syytettä, jos ei perikunta nosta haloota noista kirjailijoitten siteeraamisista :) yst terv bg | |
![]() 22.06.2005 16:20:52 | |
Sain juuri Teostolta s-postia Musiikin käyttölupa: Tekijäasiakkaiden omat teokset tekijäasiakkaiden omilla kotisivuilla Tutustun käyttöluvan ehtoihin. | |
![]() 22.06.2005 16:25:10 (muokattu 22.06.2005 16:26:58) | |
Sain juuri Teostolta s-postia Musiikin käyttölupa: Tekijäasiakkaiden omat teokset tekijäasiakkaiden omilla kotisivuilla Tutustun käyttöluvan ehtoihin. -Joo. Sertzo, mutta tässähän oli kysymys siitä, että Poppis oli pistänyt bassonotaatiot / tabulatuurit nettiin mainiten selväsi kenen biiseistä oli kyse. Eikä missään ollut hintaa näitten käytöstä. Tuo julkinen esittäminen on sitten eri juttu tosiaan. bg PS. Lakimiehet voivat olla muusikoita, mutta ei välttämättä päinvastoin... | |
![]() 22.06.2005 16:35:35 (muokattu 22.06.2005 16:37:27) | |
-Joo. Sertzo, mutta tässähän oli kysymys siitä, että Poppis oli pistänyt bassonotaatiot / tabulatuurit nettiin mainiten selväsi kenen biiseistä oli kyse. Eikä missään ollut hintaa näitten käytöstä. Tuo julkinen esittäminen on sitten eri juttu tosiaan. bg Tilasin Teostosta nämä ehdot sen takia, että tutkin millä ehdoilla voin laittaa omaa, suojattua musiikkiani nettiin näytteeksi. Mitään suojaamatonta en ala näytteeksi tekeen. Pitääköhän minun nyt tehdä /teetää omat kotisivut, jotta näytteen voin yleensä laittaa? Siltä paperissa näyttää lukevan. Lopussa Teoston ehdoissa lukee: "Käyttölupa kattaa tarkoittamiensa sävelteosten tarjoamisen yleisölle streaming- ja downloadformaateissa. Teosten kestoa ei ole Internet-sivuilla rajoitettu." | |
![]() 22.06.2005 16:44:32 (muokattu 22.06.2005 16:46:45) | |
Tilasin Teostosta nämä ehdot sen takia, että tutkin millä ehdoilla voin laittaa omaa, suojattua musiikkiani nettiin näytteeksi. Mitään suojaamatonta en ala näytteeksi tekeen. Pitääköhän minun nyt tehdä /teetää omat kotisivut, jotta näytteen voin yleensä laittaa? Siltä paperissa näyttää lukevan. Lopussa Teoston ehdoissa lukee: "Käyttölupa kattaa tarkoittamiensa sävelteosten tarjoamisen yleisölle streaming- ja downloadformaateissa. Teosten kestoa ei ole Internet-sivuilla rajoitettu." -Siis teet kotisivut ja pistät näytteesi sinne. Eihän siinä nyt mitään ihmeellistä ole. -Sitten jos joku niitä rupee julkisesti esittämään, niin sullehan normaalimaksut napsahtaa. Vai pelkäätkö, että joku kopsaa biisit, esittää ne omina sovituksinaan ja vetää sua näin höplästä? Käytä tuota copywright hommaa. ® Kannattaa. bg Ja tää piratismihomma. Siihenhän on tulossa jokseenkin ankarat sanktiot. | |
![]() 22.06.2005 16:49:42 | |
Kotisivujen tekemiseen tarvitsen apua ja sitä kyllä löytyy lähipiiristäni, joten näytteeni laittaminen nettiin kestänee vielä jonkin aikaa. Pahoittelen viivästymistä. | |
![]() 22.06.2005 17:27:49 (muokattu 22.06.2005 17:31:11) | |
Kotisivujen tekemiseen tarvitsen apua ja sitä kyllä löytyy lähipiiristäni, joten näytteeni laittaminen nettiin kestänee vielä jonkin aikaa. Pahoittelen viivästymistä. Eli siis et tarvitse mitään kotisivuakaan välttämättä vaan sen kotisivutilan, johon musiikkikappaleen laitat näytille. Ja sitten tietysti sen osoitteen laitat tänne jakeluun :) Voit käyttää vaikka tällaista peruskoodia sitten sen kotisivun tekoon: No fuck täähän ei onnistu Kopioit em tekstin vaikkapa notepadiin, teet tarvittavat muutokset ja tallennat samaan kotisivutilaan kuin kuvan/musiikkiklipit. Muut saapi tarkentaa lyhyttä ohjeistusta EDIT: täähän sittenkin ymmärtää jossain määrin htm-kieltä. Eli en saakaan sitä koodia näkyviin. Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa. | |
![]() 22.06.2005 17:33:24 | |
Eli siis et tarvitse mitään kotisivuakaan välttämättä vaan sen kotisivutilan, johon musiikkikappaleen laitat näytille. Ja sitten tietysti sen osoitteen laitat tänne jakeluun :) Voit käyttää vaikka tällaista peruskoodia sitten sen kotisivun tekoon: Kopioit em tekstin vaikkapa notepadiin, teet tarvittavat muutokset ja tallennat samaan kotisivutilaan kuin kuvan/musiikkiklipit. Muut saapi tarkentaa lyhyttä ohjeistusta EDIT: täähän sittenkin ymmärtää jossain määrin htm-kieltä. Eli en saakaan sitä koodia näkyviin. Katos, prh. Ja mä kun pidän itseänin it-ammattilaisena... Nää on kyllä ohjeista parhaat, joita nähnyt olen. Ota toyopet yhteyttä niin perustetaan yhteinen yritys...:) bg | |
![]() 22.06.2005 18:02:40 (muokattu 22.06.2005 18:05:55) | |
PS. Lakimiehet voivat olla muusikoita, mutta ei välttämättä päinvastoin... Niin tai toisaalta, kun oon seurannut tätäkin saittia jonkin aikaa, niin mulle on tullut semmonen kuva, etteivät ketkään ole sen kovempia amerikkalaistyyppisiä asianajajia kuin harrastelijat ja harrastajat. TJEU: miten säkin lyhyessä ajassa, ihan muutamassa viestissä keksit päivänselvään asiaan ainakin seuraavia "poikkeuksia": (1) rupesit kelaamaan, että ei tää Poppiksen touhu nyt oikeastaan ookaan julkista esittämistä (2) ei se Poppis siitä rahaa ota (3) opetukseen saa ottaa kaksitoista kopiota (vai miten se meni) (4) Poppis on maininnut selvästi, kenen biiseistä on kyse (5) Mnetin musanäytteet (6) siellä ei ole kappale kokonaisuudessaan (7) ja nupiksi: siitä ei rangaista, joten eihän se voi väärin olla! PS EDIT: Jos on siis musadiggari, niin sitähän tietty kysyisi sen luvan. Enkä mä oikein ymmärrä, miten paljon vaivaa jengi näkee tuon saivartelun kanssa, kun asia selviäisi ihan kysymällä? | |
![]() 22.06.2005 18:13:28 | |
(1) rupesit kelaamaan, että ei tää Poppiksen touhu nyt oikeastaan ookaan julkista esittämistä Julkista esittämistä se ei ole. (2) ei se Poppis siitä rahaa ota Ei ota. (3) opetukseen saa ottaa kaksitoista kopiota (vai miten se meni) Pitää paikkansa. Kouluttajana tämän tiedän. (4) Poppis on maininnut selvästi, kenen biiseistä on kyse On. (5) Mnetin musanäytteet Niin. Mitä niistä sitten? Laita omasi ihan vapaasti. En kopioi enkä esitä julkisesti. Eipä noita ole näkynyt. (6) siellä ei ole kappale kokonaisuudessaan Tarkista hyvä mies. Siellä on bassolinjat. (7) ja nupiksi: siitä ei rangaista, joten eihän se voi väärin olla! No mistä tässä nyt pitäisi rangaista? Faktat on faktoja. Olet ilmeisesti Mnetin riidanhaluisin tyyppi. Muistaakseni. PS EDIT: Jos on siis musadiggari, niin sitähän tietty kysyisi sen luvan. Enkä mä oikein ymmärrä, miten paljon vaivaa jengi näkee tuon saivartelun kanssa, kun asia selviäisi ihan kysymällä? -Niin. Ota selvää ja riitele sitten. yst terv bg | |
![]() 22.06.2005 18:15:37 | |
Niin tai toisaalta, kun oon seurannut tätäkin saittia jonkin aikaa, niin mulle on tullut semmonen kuva, etteivät ketkään ole sen kovempia amerikkalaistyyppisiä asianajajia kuin harrastelijat ja harrastajat. TJEU: miten säkin lyhyessä ajassa, ihan muutamassa viestissä keksit päivänselvään asiaan ainakin seuraavia "poikkeuksia": (1) rupesit kelaamaan, että ei tää Poppiksen touhu nyt oikeastaan ookaan julkista esittämistä (2) ei se Poppis siitä rahaa ota (3) opetukseen saa ottaa kaksitoista kopiota (vai miten se meni) (4) Poppis on maininnut selvästi, kenen biiseistä on kyse (5) Mnetin musanäytteet (6) siellä ei ole kappale kokonaisuudessaan (7) ja nupiksi: siitä ei rangaista, joten eihän se voi väärin olla! PS EDIT: Jos on siis musadiggari, niin sitähän tietty kysyisi sen luvan. Enkä mä oikein ymmärrä, miten paljon vaivaa jengi näkee tuon saivartelun kanssa, kun asia selviäisi ihan kysymällä? Tässä asiassa ei oo mitään kyseenalaistettavaa. Niin ei saa tehdä BG! Miks se ei mee sulle läpi??? Ei siinä auta mitkään mainininnat. Tää on nyt puhtaasti pilkunviilausta. Mut jokainen noista "saiteista" missä esim. on biisien sanoja loukkaa tekijänoikeutta ELLEI niillä ole luvat kunnossa ja kysyttynä. Kysypä Warnerin kustantamolta että saatko laittaa nettiin vaikkapa Turkka Malin tekstin P.Laaksosen biisiin "Täällä Pohjantähden Alla" Vastaus on :Saat, mutta se maksaa. Nyt jankutat samaa asiaa jo monetta päivää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)