Aihe: Parasta You Tubesta
1 2 3 4 599 100 101 102 103122 123 124 125 126
okabass
26.09.2009 17:59:47 (muokattu 26.09.2009 18:10:05)
Baryton-B: Puhallinpuolta lukeneet tietäävätkin, että minulla oli sattuneesta syystä musiikin suhteen n. 20-vuoden katkos. Olen sitä ikäluokkaa jolle ei suotu ilmaista kielten opetusta.

Ei millään pahalla. Ihmettelin vaan. Minkähän ikäinen mahdat sitten olla, koska 84-vuotias äitini luki aikoinaan koulussa 40-luvun alkupuolella suomen lisäksi ruotsia, saksaa, ranskaa ja latinaa. Opiskeli lisäksi eläkevuosiensa alkupuolella harrastukseksi englantia ja saksaa kansalaisopistossa 80-luvulla. Eiköhän nuo kaikki ole muuten maksuttomia olleet, mitä nyt kansalaisop. jonkun kympin lienee kustantanut.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Baryton-B
26.09.2009 19:18:30 (muokattu 26.09.2009 20:23:02)

okabass: Ei millään pahalla. Ihmettelin vaan. Minkähän ikäinen mahdat sitten olla, koska 84-vuotias äitini luki aikoinaan koulussa 40-luvun alkupuolella suomen lisäksi ruotsia, saksaa, ranskaa ja latinaa. Opiskeli lisäksi eläkevuosiensa alkupuolella harrastukseksi englantia ja saksaa kansalaisopistossa 80-luvulla. Eiköhän nuo kaikki ole muuten maksuttomia olleet, mitä nyt kansalaisop. jonkun kympin lienee kustantanut.

Itseopiskelu on aina ollut mahdollista, mutta harvalta paikkakunnalta löytyi noiden kielten opettajat. 40-luvulla elettiin sota- ja sodan jälkeistä korttiaikaa ja leivän hankkiminen oli tärkeämpää kuin kielten opiskelu. Rikkaat erikseen, meidän perhe oli köyhä.

Kansakoulussa ja ammattikoulussa ei opetettu kieliä. Tuo 40-..50-luvulla. Myöhemmin 60-luvulla teknisessä oppilaitoksessa luettiin yhtä ulkolaista kieltä, tosin ehkä tunti viikossa. Se koulu oli silloin maksullinen ja ei opinto-, eikä asuntotukia. Itse lunttasin englannin, koska jostain oli luovuttava, sillä koulu oli silloin pakkotahtista ja pirun kovatahtista.

Tarkoitus oli paikata asia lukemalla työväenopistossa lisää ja niin teinkin. Mutta, kun kielitaitoa ei sisäsuomessa koskaan missään tarvittu, niin ei se motivaatio ollut suurta ja jo opittukin unohtui. Vasta 80-luvulla kielitaitoa alettiin tarvitsemaan ja arvostamaan.
Tietokonekieltä ymmärrän aika paljon, mutta sillä nyt ei ole käyttöä puhekieiessä.

Tunnen monta jotka ovat vanhempana aloittaneet kieliopinnot, mutta en tunne ketään heistä, jotka olisivat sen hyvin oppineet. Ainakin se vaatisi sellaisen ympäristön, että sitä kieltä tarvitsee, esim. puoli vuotta ulkomailla tjmv.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
okabass
26.09.2009 22:15:46 (muokattu 26.09.2009 23:07:25)
Ok. Lahdessa äitini sen koulun kävi (lukio). Sen sijaan isä-vainaa ei saanut kieliopetusta, koska leipä oli tärkeämpi. Taisi joutua 13-vuotiaana apupojaksi (eli vuonna -35). Sitten reilut kolme vuotta "pahantekoa" Itä-Karjalassa ja sodan jälkeen Tekninen koulu. Mutta hän oli ruotisinkieliseltä seudulta, että osasi sekä suomea että "ruotsia".

Täytyy sanoa, että eniten olen kiitollinen koululaitokselle juuri kielitaidosta, vaikkakin vajavaisesta. Suomea, ruotsia, englantia ja saksaa pystyy kohtalaisesti puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan.
Timi
26.09.2009 22:30:05
okabass: Ok. Lahdessa äitini sen koulun kävi (lukio). Sen sijaan isä-vainaa ei saanut kieliopetusta, koska leipä oli tärkeämpi. Taisi joutua 13-vuotiaana apupojaksi (eli vuonna -35). Sitten reilut kolme vuotta "pahantekoa" Itä-Karjalassa ja sodan jälkeen Tekninen koulu. Mutta hän oli ruotisinkieliseltä seudulta, että osasi sekä suomea, että "ruotsia".

Täytyy sanoa, että eniten olen kiitollinen koululaitokselle juuri kielitaidosta, vaikkakin vajavaisesta. Suomea, ruotsia, englantia ja saksaa pystyy kohtalaisesti puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan.

Hattua nostan sinulle ja muille.Joilla kielitaitoa löytyy ennes hiukan!
Vaikea.Mutta varma!
okabass
26.09.2009 22:46:37
Timi: Hattua nostan sinulle ja muille.Joilla kielitaitoa löytyy ennes hiukan!

Kiitos paljon.
Baryton-B
26.09.2009 22:51:07

Timi: Hattua nostan sinulle ja muille.Joilla kielitaitoa löytyy ennes hiukan!

Niin nostan minäkin, kadehdin ja ottaa päähän niin penteleesti kun itse ei osaa kun T:reen murretta. Tän tietokoneen kanssa englantia tarvis vähän joka asiassa. Amatööriharrastuskin on puolittaista, kun osaa vain sähköttää ne lyhyet litaniat, kansainvälistä sähkötyskieltä.
Tyttö ei tullut isäänsä. Opettaa koulussa kolmea kieltä, ranskaa, ruotsia ja englantia. Ranska pääkielenä.
KoskPaavo
26.09.2009 23:07:04
okabass: Ok. Lahdessa äitini sen koulun kävi (lukio). Sen sijaan isä-vainaa ei saanut kieliopetusta, koska leipä oli tärkeämpi. Taisi joutua 13-vuotiaana apupojaksi (eli vuonna -35). Sitten reilut kolme vuotta "pahantekoa" Itä-Karjalassa ja sodan jälkeen Tekninen koulu. Mutta hän oli ruotisinkieliseltä seudulta, että osasi sekä suomea, että "ruotsia".

Latina vaan ei sulta taitu, josta olen syvästi vahingoniloinen.( Gaudium accidentis)
Humppamuseon intendentti
okabass
26.09.2009 23:12:49
KoskPaavo: Latina vaan ei sulta taitu, josta olen syvästi vahingoniloinen.

Sapienti sat.
pekkajau
26.09.2009 23:15:54
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
Baryton-B
26.09.2009 23:49:27

Juu, tässä lisää Barbaraa, mutta jotenkin näyttää paremmalta :)
http://www.youtube.com/watch?v=pF1lpEC8t9Q&feature=related
pekkajau
27.09.2009 00:31:27
http://www.youtube.com/watch?v=U_dBwJDUlS4&feature=related
Tämä biisi saa minut aina hyvälle tuulelle.
http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE
johnsmith1
27.09.2009 02:41:10
http://vimeo.com/5212977

Jazzpainia. Jos ja kun kunnat alkavat tukea tätä harrastusta voivat kulttuuri- ja urheilulautakunnat kerrankin vetää yhtä köyttä.
KoskPaavo
27.09.2009 20:21:11
okabass: Sapienti sat.

Hähhää, älä mulle ala.. Äitis puhelinnumero oli sun syntymävuonna 26601.
Humppamuseon intendentti
okabass
27.09.2009 22:13:51 (muokattu 27.09.2009 22:14:39)
KoskPaavo: Hähhää, älä mulle ala.. Äitis puhelinnumero oli sun syntymävuonna 26601.

Voi että sentään. Kyllä sä kaiken tiedät. Taidatkin vasiten olla Iso-Äiniön viisain miäs? Muuten: Enosi kumiteräsaappaan numero oli 53 lättä. Sinä vuonna, kun sinä synnyit suon laidassa.

Frutti di mare
Baryton-B
27.09.2009 23:25:54

Kaippa tuon voi tännekin laittaa, vaikka kai sen kaikki ovat jo kuulleet/nähneet. Kuinkahan paljon noita piilokykyjä oikein on?
Talent Suomi Nelonen 27.9.2009 Markku Laamanen
http://www.youtube.com/watch?v=EaLdblkrhAM
isojussi
27.09.2009 23:29:38 (muokattu 27.09.2009 23:34:54)
Mikä piilokyky tommonen on - Finnhits-kokoelmallekin päätyny artisti?

Ei minusta oikein täytä talenttiohjelman henkeä.

WW vois paremmilla korvillaan kommentoida varsinkin ylärekisterin virettä. Luulen hänen löytävän sieltä sanomista...

E: Eikä tää ollu WW widduilua, vaan kysynpä ihan tosissaan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Tankero
27.09.2009 23:52:52
isojussi: Mikä piilokyky tommonen on - Finnhits-kokoelmallekin päätyny artisti?

Ei minusta oikein täytä talenttiohjelman henkeä.

WW vois paremmilla korvillaan kommentoida varsinkin ylärekisterin virettä. Luulen hänen löytävän sieltä sanomista...

E: Eikä tää ollu WW widduilua, vaan kysynpä ihan tosissaan.

Olihan Barytonille Linda Ronstadkin piilokyky.
Eipä hirviästi hurmannut veto.
Humppajyrä
Baryton-B
27.09.2009 23:57:18

isojussi: Mikä piilokyky tommonen on - Finnhits-kokoelmallekin päätyny artisti?

Voi ei minkä taas menin tekemään, kuudessa minuutissa tuli rokotus! Oletko laittanut navigaattorin seuraamaan minua? ;-/
isojussi
28.09.2009 00:00:54
Baryton-B: Voi ei minkä taas menin tekemään, kuudessa minuutissa tuli rokotus! Oletko laittanut navigaattorin seuraamaan minua? ;-/

Älä sure - yhtä tyhmiä oli tuomaritkin.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Tankero
28.09.2009 00:09:00
isojussi: Älä sure - yhtä tyhmiä oli tuomaritkin.

Kehuko ne?
Humppajyrä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)