![]() 14.09.2010 08:13:06 | |
---|---|
EP:Mä kehtaan kyllä ihan myöntää, että pidän tanssimusiikista, oon aina tykänny ja siks mä sitä soitankin. Mun on pakko sanoa että en pidä pätkääkään, soitan sitä vain siksi että sillä saa keikkoja ja kuuntelen ainoastaan sen verran kuin oman ohjelmiston treenaaminen vaatii. Kyllä mä käyn kuuntelemassa mahdollisuuksien mukaan muita tanssibändejä mutta vain opintomielessä. Eli pyrin kyllä soittamaan niin hyvin kuin mun lahjoilla onnistuu. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 14.09.2010 08:15:34 (muokattu 14.09.2010 08:16:03) | |
baron: Mun on pakko sanoa että en pidä pätkääkään, soitan sitä vain siksi että sillä saa keikkoja ja kuuntelen ainoastaan sen verran kuin oman ohjelmiston treenaaminen vaatii. Kyllä mä käyn kuuntelemassa mahdollisuuksien mukaan muita tanssibändejä mutta vain opintomielessä. Eli pyrin kyllä soittamaan niin hyvin kuin mun lahjoilla onnistuu. Siis et pidä tanssittavasta musiikista vaiko etkö pidä siitä musiikista, jota yleensä tansseissa esitetään? | |
![]() 14.09.2010 08:19:25 (muokattu 14.09.2010 08:22:51) | |
Riksteri: Siis et pidä tanssittavasta musiikista vaiko etkö pidä siitä musiikista, jota yleensä tansseissa esitetään? Jazz oli originaalisti New Orleansin huoratalojen tanssimusiikkia:-) Eihän se musaa pilaa että sen tahdissa voi tanssia vaan nimenomaan sen kaltainen musa mitä suomalaisissa tanssitilaisuuksissa on tapana soittaa. Kyllä mä pystyisin tekemään yhden illan settilistan tansseihin mielimusastani mutta "nimettömän" bändin pitää mun mielestä yrittää olla "kaupallinen" ja se ei käsittääkseni olisi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 14.09.2010 11:22:26 | |
Harri ja Hannu on molemmat ihQja! I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). | |
![]() 14.09.2010 13:26:22 | |
EP: Käythän sä siellä soittamassa. Joo, tosin nyt olen ihan harrastelija, kuten sinäkin, aikamoistahan se olisi jos yli 30 vuotta noissa ladoissa pyörineenä viettäisin myös vapaa-aikojani samoissa kuvioissa, ei kiitos! Enkä varmasti ole ainoa tanssimusan soittaja joka harrastaa vapaa-ajallaan ihan muita juttuja kuin työasioita kuin myös kuuntelee ihan toisenlaista musaa mitä on vuosikausia työkseen soittanut. Tanssipaikat, tanssiravintolat, laivat etc ovat muusikoiden työpaikkoja? En mä ainakaan jaksa noissa kauheesti vapailla pyöriä, nuorempana jaksoin kyllä. Pizzalla voi josku käydä ja ottaa jonkun kaljan jossain pubissa, siihen se mulla jää. Se on eri juttu jos hommaa ei tee työkseen ja tykkää tosiaankin tanssimisesta ja siitä musasta ylipäätään. Mä kehtaan kyllä ihan myöntää, että pidän tanssimusiikista, oon aina tykänny ja siks mä sitä soitankin. Soittaminen on pääsääntösesti kivaa, sama pätee kuitenkin monen kohdalla tässäkin eli se mitä soittaa työkseen ei ole sitä mitä soittaa esim jossain terapiabandissa, tai itekseen kotona. Vähän karrikoiden ja myös omasta kokemuksesta; keikat soitetaan pois, kamat kärryyn/bussiin, mennään himaan, unohdetaan koko touhu kunnes seuraava keikka koittaa. Jotkut näkevät vaivaa, treenaavat bandilla ja myös henk.koht. säännöllisesti, sen takia he sitten soittelevatkin vähän toisenlaisissa kuvioissa, kuten just vaikkapa nämä "Kesäillan valssi" -housebandit etc. | |
![]() 14.09.2010 13:53:17 | |
En minä ainakaan koskaan kuuntele, enkä kunnellut tanssimusaa muuta kuin silloin, kun piti opetella joku uusi biisi tai blokata tms. Kyllä minun musiikin kuunteluni oli ja on edelleen ihan toista mitä työkseen teki. Samaten eipä paljoakaan kiinnosta mennä kapakoihin vapaa-ajallaan tai laivoille tai tanssipaikoille. Niissä sai pyöriä ihan tarpeekseen. Olen niin paljon ollut poissa kotoa että kaikki aika mikä irtoaa, olen kotona lasten kanssa ja kerään voimia että jaksaa tehdä töitä. Samaten kun viimeiset vuodet tein noita huumorikeikkoja, niin keikan loputtua kamat kasaan ja kotiin. Ei jääty keräämään huomiota ja olalletaputuksia ihmisiltä. Mitä enemmän sai olla rauhassa niin sen parempi. Tietysti määrätyt asiat piti hoitaa mutta ei enempää. COVS jäsen N.o 3 | |
![]() 14.09.2010 16:09:24 (muokattu 14.09.2010 16:10:30) | |
WanhaWetäjä: Joo, tosin nyt olen ihan harrastelija, kuten sinäkin, aikamoistahan se olisi jos yli 30 vuotta noissa ladoissa pyörineenä viettäisin myös vapaa-aikojani samoissa kuvioissa, ei kiitos! Enkä varmasti ole ainoa tanssimusan soittaja joka harrastaa vapaa-ajallaan ihan muita juttuja kuin työasioita kuin myös kuuntelee ihan toisenlaista musaa mitä on vuosikausia työkseen soittanut. Tanssipaikat, tanssiravintolat, laivat etc ovat muusikoiden työpaikkoja? No en ole minäkään mikään tanssinharrastaja, mutta pitäähän sitä seurata mitä tanssimusiikissa tapahtuu ja pysyä "jyvällä". Harrastelijoista sen verran, että monet harrastelijapändit soittavat jopa paremmin kun vuosikymmeniä ns. ammatikseen sitä tehneet ja nuorissa sen eron huomaa selvästi miten asenteet tanssimusiikin soittamiseen pikkuhiljaa muuttuvat. Soittaminen työnä eroaa kyllä mun mielestä erittäin paljon monestakin "normaali" työstä, toki monella se päivätyö on myös luovaa ja jatkuvasti itseänsä kehittävää myös. Soittaminen on pääsääntösesti kivaa, sama pätee kuitenkin monen kohdalla tässäkin eli se mitä soittaa työkseen ei ole sitä mitä soittaa esim jossain terapiabandissa, tai itekseen kotona. Vähän karrikoiden ja myös omasta kokemuksesta; keikat soitetaan pois, kamat kärryyn/bussiin, mennään himaan, unohdetaan koko touhu kunnes seuraava keikka koittaa. Jotkut näkevät vaivaa, treenaavat bandilla ja myös henk.koht. säännöllisesti, sen takia he sitten soittelevatkin vähän toisenlaisissa kuvioissa, kuten just vaikkapa nämä "Kesäillan valssi" -housebandit etc. Mä ajattelisin aikalailla niin, että työnsä haluaa tehdä aina niin hyvin kun se on mahdollista ja se pitää olla sellaista mistä tykkää, niin silloin siitä saa itsekin jotain sen keikkapalkan lisäksi. | |
![]() 14.09.2010 21:02:29 | |
Eipä tarvii ihmetellä miks tän päivän tanssimusa on mitä on. Onko nyt kyse huoraamisesta? Ei sillä että niissä ympyröissä pitäis vapaa-ajallaan notkua, kun kotikin on olemassa. Mutta syy pysähtyneisyyteen ei enää ole arvoitus. Sen verran pitäis olla selkärankaa, jos homma lakkaa kiinnostamasta, voi jäädä kotiin kehittämään sitä musiikkia (muusikkoa) mistä on kiinnostunut. Se olis palvelus kaikille. TÄ? | |
![]() 14.09.2010 21:10:27 | |
Kuinkas kauan tuota Kesäillan valssia on tullut? 15 vuotta ainakin, mitään "kehitystä" ei ole tapahtunut koska ohjelma tehdään kohdeyleisön, tai oikeastaan sen tahon, joka päättää mikä on kohdeyleisö, ehdoilla. "Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen."
Lain.Walttoni | |
![]() 14.09.2010 23:04:06 | |
Dua no niin. Taisi aikanaan tulla toosasta liki 20 vuotta Lauantai-tansseja. Siinä tosin oli aika vakio studio-orkesteri, vaihtuvilla solisteilla. Mm. Aaro-vainaa puristeli Kouvolalaistaan täydellä ammattitaidolla promilleita mittailematta. Kesäillan-valssi on pirteämmäksi jalostettu versio "mukana tanssimisesta". Ennen vanhaan käytiin lauantai ehtoona äkkiä saunassa ja pantiin vähän parempaa päälle, kun alettiin kattoon Hietamiestä. Kesäilta on aika lailla sama juttu. Kun ei itse viittitä oikeesti lähteä tanssipaikalle, tavoitellaan samaa tunnelmaa töllön kautta. Katsojille on tärkeintä koittaa bongata ne tietyt vakionaamat ja niiden emäntien koltut. Jos kiertue sattuu liippamaan karvankin liki, joukosta voi löytyä joku oikea tuttukin. Tanssikansa on mielstäni loppupeleissä aika yksinkertaista ja vähään tyytyvää. Simppelit tanssittavat rytmit ja kohtuullinen meteli. Tunnistettavat ja mukana, emännän korvaan, hyräiltävät viisut ovat jo bändille aivan perhananmoinen plussa. Soittaa voi mielestäni hyvin ja tyylikkäästi, yksinkertaisiakin melodioita. Se, että sellainen ei välttämättä ruoki kaikkien soittajien sisäistä kunnianhimoa, onkin sitten eri asia. Ns. klassinen musiikki, free-jazz, proge ja muu musiikilinen masturbaatio, itsensä musiikin,pahimillaan kvasi hienouden tahi soittajan henkilökohtaisen erinomaisuuden korostamiseksi, ei mielestäni kuulu millään tavalla normaalin rahvaan perinteisiin liikunta- ja parinmuodostusrituaaleihin ts. tanssimiseen. MITEN KEHITTÄISIN FORMAATTIA LAUANTAI-TANSSIT/KESÄILLAN VALSSI???? KEKSIKÄÄ LISÄÄ RUUTIA... Nuotin vieressä on tilaa... | |
![]() 14.09.2010 23:49:59 | |
Tankki66: Tanssikansa on mielstäni loppupeleissä aika yksinkertaista ja vähään tyytyvää. MITEN KEHITTÄISIN FORMAATTIA LAUANTAI-TANSSIT/KESÄILLAN VALSSI???? KEKSIKÄÄ LISÄÄ RUUTIA... Toi ensimmäinen lause on se, mikä kehityksen estää. Tavallaan se on totta, mut toisaalta se ei missään tapauksessa ole yleisön vika, jos eivät tiedä mitä tahtovat tai haluavat. Totta munassa ne tyytyy vähään, jos haluavat kuulla just samaa ja samalla tempolla mitä perstanssikurssin alkeissa tuli opeteltua. Tai sit halutaan kuulla satumaa/autiotalo/pikkuveli, koska se ny vaan on ihqu kappale. Ja sit ollaan taas väärillä vesillä. Toi ruudin lisääminen minust onnistuu vain sillä, et kehittää sitä omaa tuotettaan ja pyrkii myymään sitä tehdyillä parannuksilla. Noin firmat yleensä tekee, jos tahtovat erottua kilpailijoistaan. En ny väitä, et mä tai mun stressiklubi tuommoista missään nimessä osais, mut kyl me vaan ihan joka päivä mietitään, et miten me toi tehtäis. "Stressiklubi":n lisäksi mun bändin toinen nimi sit onkin "Hyvä yritys". Se on jotenkin aina osuva. One kind of music only - the good kind | |
![]() 14.09.2010 23:57:08 | |
baron: Mun on pakko sanoa että en pidä pätkääkään, soitan sitä vain siksi että sillä saa keikkoja ja kuuntelen ainoastaan sen verran kuin oman ohjelmiston treenaaminen vaatii. Kyllä mä käyn kuuntelemassa mahdollisuuksien mukaan muita tanssibändejä mutta vain opintomielessä. Eli pyrin kyllä soittamaan niin hyvin kuin mun lahjoilla onnistuu. Mun on pakko olla samaa mieltä kuin Baron. Tommonen vanha tanssimusiikki ja jonninjoutavat uudet tanssi-iskelmät ei vois vähempi kiinnostaa, mutta sitäkin on soitettava kun kohdeyleisö on mitä on! Ja turha vedota siihen, että vanhempi yleisö haluaa vanhaa tanssimusiikkia. Baron ja minä ollaan lähempänä 70-vuotissynttäreitä kuin 50-vuotissynttäreitä eikä me vaadita mitään vanhaa tanssimusaa! Nyt täytyy myöntää, että vähän väsyttää enkä jaksa filosofoida, mutta ton tanssiyleisön voisi jotenkin modernisoida! Sorry, ehkä ideat siihen on nyt vähissä. Piano on viitseliään ihmisen soitin! | |
![]() 15.09.2010 00:33:31 | |
andrei: ollaan lähempänä 70-vuotissynttäreitä kuin 50-vuotissynttäreitä eikä me vaadita mitään vanhaa tanssimusaa! Minkä ikäinen vaik Elvis ois tänään? Tai Buddy Holly? Minkä ikäistä on senaikainen kohderyhmänsä? Ei tuollekaan väelle enää taatusti kelpaa kolmen kossun kumarassa vituilleen haittarilla vedetty mehtäkukelmia. Tän päivän keski- ikäisten kaljamahojen humppaa on sexpistols ja vanHalen, jos sinne nostalgian puolelle mennään. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.09.2010 00:37:14 | |
MITEN KEHITTÄISIN FORMAATTIA LAUANTAI-TANSSIT/KESÄILLAN VALSSI???? KEKSIKÄÄ LISÄÄ RUUTIA... Esimerkiksi sillä, ettei etukäteen tiedettäisi missä milloinkin on tv-tanssit. Silloin tv:stä näkis mitä siä oikeesti tapahtuu, eikä aina niitä linssiluteita vaan. Ei siä ton näköstä porukkaa pyöri muutakun tv-tansseissa. Vanhojen jarrujen asenne on valmiiks sellanen, ettei kannata mitään kokeilla, kun ei se kuitenkaan uppoo...Kerätään vaan rahat pois kuleksimasta, ja kamat peräkärriin. TÄ? | |
![]() 15.09.2010 00:46:04 | |
"Mm. Aaro-vainaa puristeli Kouvolalaistaan täydellä ammattitaidolla promilleita mittailematta." lainaus jostain edeltä Absolutisti oli hän ainakin minun tietojeni mukaan, ja vaikka ei olis ollutkaan niin vähän oli tökerö kommentti huippuammattimiehestä. "Arnikka pitää mielen virkeänä ja matkaansaattaa hövelin käytöksen."
Lain.Walttoni | |
![]() 15.09.2010 01:01:04 | |
KoskPaavo: " vähän oli tökerö kommentti huippuammattimiehestä. Ota plussa, ole hyvä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 15.09.2010 01:24:46 | |
Lucky 7: ...ettei etukäteen tiedettäisi missä milloinkin on tv-tanssit. Silloin tv:stä näkis mitä siä oikeesti tapahtuu, eikä aina niitä linssiluteita vaan. Ei siä ton näköstä porukkaa pyöri muutakun tv-tansseissa... Toihan on sinänsä ihan vitun hyvä idea! Nythän tosiaan ne samat "kaikkien kaverit" pyörii noissa pippaloissa.... ...mutta mites toteutat, ko mainostaakin tars, että yleensä olis yleisöö? Vanhojen jarrujen asenne on valmiiks sellanen, ettei kannata mitään kokeilla, kun ei se kuitenkaan uppoo...Kerätään vaan rahat pois kuleksimasta, ja kamat peräkärriin. Niinpä ... äkkiähän se tulee kyllä mieleen joidenkin itkemistä kuunnellessa. Maailma on väärällään vanhoja, oikeesti hienoja biisejä, jotka myös todella kelpaa tansijoille - ainakin mun kokemuksella. Ja sitä nyt on 30 vuoden aikana ollu kourallisesta privaattijengiä kesälavalliseen "seeprakenkiä". Todella harva 70-luvun jälkeen tehty biisi omaa yli kolmen vuoden "elinkaaren". Jotta kyllä sitä hienoa ja tulkinnallisesti haastavaa materiaalia löytyy yltäkylläisesti joka mamman omalle jatsisnobille. Jos vaan rahkeet riittää niitä vetää. Ne meinaan vaatii jo sitten solistiltakin ihan jotain muuta, kun kohtuullista läpilaulukykyä. Eikä muu pänti pääse sen vähemmällä. Toinen mitä mää ihmettelen on se, että ollaan muka niin perkeleen ammattilaista, ettei tartte keikkojen ulkopuolella yhtään reenata... millä helvetillä se ohjelmisto sitte uusiutuu? Ilmankos homma vituttaa, Sprintterin tiisseliin kerätään kolehtia ja minkä verran tessistä vois viä tinkiä, että pääsis Loimaan sosikselle keikalle.... Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
![]() 15.09.2010 11:04:11 | |
Kun menee tanssilavalle muulloinkin kun tv-tansseihin voi yllättyä. Hyvillä esiintyjillä on tupa lähes poikkeuksetta tyäys. Niitä aktiivi harrastajia on melko paljon muussakin kun siinä kaljamaha porukassa,mutta niitäkin tarvitaan koska aktiivit ei osta muuta kuin piletin. Toki oma kokemukseni lauteilla olosta ei ole niin pitkä kuin eräillä täällä, mutta olen mä hyvistäkin työpaikoista saanu oven auki jos on ruvennu kyrsiin. Ja sanonut mielipiteeni pändeissä, vaikka potkujen uhalla. TÄ? | |
![]() 17.09.2010 22:17:57 | |
pitäisköhän toi alttofoni jättää kotiin. möllisty | |
![]() 17.09.2010 22:19:56 | |
M.i.k.key: pitäisköhän toi alttofoni jättää kotiin. Soitaksää semmosta? Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)