![]() 01.02.2006 15:01:43 (muokattu 01.02.2006 15:03:12) | |
---|---|
200!!!!!!!! Enpä tiedä kuinka pahasti tässä tulee niskaan, mutta kysyn siltikin keskustelua seuranneena...... Ainahan sitä voi harrastaa vaikka taksinajoa, baarinpitämistä metallitöitä jne.... Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 15:06:56 | |
Mutta miten tällaisen amatöörin sitten pitäisi suhtautua ammattilaisiin. Ei haluaisi vääristää kilpailutilannetta, mutta toisaalta korkeampi hinta varmistaisi sen, että ne vähätkin keikat jäisi tekemättä. Ja onko moraalisemmin oikein tehdä keikka ilmaiseksi/kaljapalkalla kuin omakustannehinnalla? Saako soittaminen olla niin hauskaa, että sitä tekisi puoli-ilmaiseksi? Eli ylipäätään.. mihin ns. amatöörien pitäisi lokeroitua teidän mielestänne ettei vallan saisi elämää suuremman paskiaisen leimaa niskaansa "hinnanpolkijana"? Uskoisin että samassa tilanteessa olevia on tässä maassa jonkin verran... Myö oomma ihan täysi amatööribändi(ainakin toistaiseksi) ja teemme keikkaa säännöllisen epäsäännöllisesti (0-20 keikkaa per vuosi). Keikkailu on helvatan hianoo ja sitä tekee mielellään. On vaan sen verran rankkaa hommaa, ettei sitä viitsi/halua ilmaiseksi tehdä. Ja kun sitä keikkaa näin harrastuspohjalla ei ole kuin nuo yllämainitut määrät, saamme nuo tarvittavat keikat ihan sillä oikealla hinnalla. Ei tarvii polkea hintaa alas, kyllä n.10 keikkaa vuodessa irtoaa kovemmallakin hinnalla. Kyllä sitä keikkareissulta palatessa, hyvän keikan lisäksi on se kunnon rahallinen korvaus mannaa siihen päälle. Oomme lisäksi kaikki perheellisiä, eikä sitä rahaa harrastukseen irtoa talousrahoista - mutta kunnon keikkapalkoilla saa pidettyä oman ja bändin kamapolitiikan koko ajan hyvällä tasolla. Ammattilaiset on sitten erikseen - niille tää on työtä ja siitä TÄYTYY saada riittävä palkka! Niinkuin kaikesta muustakin työstä. Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 01.02.2006 15:11:21 (muokattu 01.02.2006 15:12:16) | |
Kun tekee hyvin duuninsa se poikii ja sit voi seuraavalla kerralla hinata hintoja vähän ylöspäin. Niin sitä on kaikki aina tehny.. Ei mun mielestä saa väittää että joku toinen tekee toisen keikan hintoja polkemalla ja vie duunit sen takia.. Niin no.. Riippuu tietty keikasta mut kyllä laadun aina kuluttaja tuntee.. Jollain tasolla ainakin. Musiikin ku hoitaa täysillä ja sydamellä niin kyllä niitä duuneja pikku hiljaa tuloo. MÖLLISTY | |
![]() 01.02.2006 15:12:16 (muokattu 01.02.2006 15:21:58) | |
Enpä tiedä kuinka pahasti tässä tulee niskaan, mutta kysyn siltikin keskustelua seuranneena... Eli itsellä on tilanne se, että soittaminen (myös bändeissä) on harrastusta ja hauskanpitoa hyvässä porukassa. Bändisoitto on motivaattori kehittyä ja keikat motivaattori treenata bändin kanssa. Keikkaliksakin on siis amatööriliksa ja tärkeämpää on päästä soittelemaan kuin laskea euroja. Jos summaa soittokamoihin ja matkoihin menevät rahat, niin aika miinuslinjalla homma nykyään menee. Mutta miten tällaisen amatöörin sitten pitäisi suhtautua ammattilaisiin. Ei haluaisi vääristää kilpailutilannetta, mutta toisaalta korkeampi hinta varmistaisi sen, että ne vähätkin keikat jäisi tekemättä. Ja onko moraalisemmin oikein tehdä keikka ilmaiseksi/kaljapalkalla kuin omakustannehinnalla? Saako soittaminen olla niin hauskaa, että sitä tekisi puoli-ilmaiseksi? Eli ylipäätään.. mihin ns. amatöörien pitäisi lokeroitua teidän mielestänne ettei vallan saisi elämää suuremman paskiaisen leimaa niskaansa "hinnanpolkijana"? Uskoisin että samassa tilanteessa olevia on tässä maassa jonkin verran... Kyllä mä oon sitä mieltä, että jostain pitää voida lähteä liikkeelle, kerätä kokemusta ja mainetta. Ei keikkailemaan opi kuin keikkailemalla. Kun mä aloitin, enhän mä ees tiennyt, mitä on tapana ottaa enkä mistään Muusikkojen liiton minimeistä jne. Kun ihminen voi olla amatöörimaalari, amatöörikirjailija ilman, että ammattilaiset tulee niskaan, kyllä se voi olla amatöörisoittajakin. Äkkiä ne liksat voi kyllä nostaa ainakin protason alakanttiin keikkojen vähentymättä. Edit: Ja sviddu, jos pro-jätkiltä puuttuu "palveluhenkisyys", niin ihan oikein että me viedään niiltä keikat. Yhden vakkarikeikan mä oon saanut sillä, että luvannut pitää volyymit kurissa. Ensi La keikan probändi sai fudat, kun suostui esittämään vain "omaa ohjelmistoaan"! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 01.02.2006 15:13:15 | |
Mulla ei ole mitään harrastajasoittajia vastaan, mutta on se hirveetä kun mennään keikalle kvintetillä ja hinta on trion. Ei 80€ kannata keikalle lähteä. Koska sillä ei elä vaikka olis enemmänkin keikkaa. | |
![]() 01.02.2006 16:57:56 | |
Sä oot Muzak käsittänyt ihan väärin ton taustalla olemisen. Mutta kyllä varmaan jos on joku aikuinen nainen solistina, sen kestää. Varmasti, vissiin. | |
![]() 01.02.2006 17:37:25 | |
Kun tekee hyvin duuninsa se poikii ja sit voi seuraavalla kerralla hinata hintoja vähän ylöspäin. Niin sitä on kaikki aina tehny.. Ei mun mielestä saa väittää että joku toinen tekee toisen keikan hintoja polkemalla ja vie duunit sen takia.. Niin no.. Riippuu tietty keikasta mut kyllä laadun aina kuluttaja tuntee.. Jollain tasolla ainakin. Musiikin ku hoitaa täysillä ja sydamellä niin kyllä niitä duuneja pikku hiljaa tuloo. Tuli plussaa ++++ . Itselläni oli Tiistaina tiukat palkka neuvottelut. Sain 100 % palkan korotuksen. Eikä se entinenkään ihan huono ollut. Perustelut olivat ilmeisesti riittävän hyvät. Mutta PB on oikeassa, jos teet työsi kunnolla ja tunnollisesti niin sen arvo melkein mittaamaton. Monet työnantajat valittavat nykyään että rehellistä ja enen kaikkea tunnollista työntekijää ei kasva ihan joka oksalla. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 01.02.2006 17:41:36 | |
Kun tekee hyvin duuninsa se poikii ja sit voi seuraavalla kerralla hinata hintoja vähän ylöspäin. Niin sitä on kaikki aina tehny.. Ei mun mielestä saa väittää että joku toinen tekee toisen keikan hintoja polkemalla ja vie duunit sen takia.. Niin no.. Riippuu tietty keikasta mut kyllä laadun aina kuluttaja tuntee.. Jollain tasolla ainakin. Musiikin ku hoitaa täysillä ja sydamellä niin kyllä niitä duuneja pikku hiljaa tuloo. Enhän mä oo muuta sinänsä väittänytkään. Mä kapinoin sitä vastaan, että ihan pitkänlinjan kehärakujen trioja ja kvartetteja toimistot myy enemmänkin sääntönä kuin poikkeuksena 300 - 400 egeen. Mut niinku jo joku sano plussanarvoista teksitä sulta sinänsä. Ja toihan toki on se periaate jolla niin sä kun mäkin keikkamme tehdään. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 17:42:47 | |
Tuli plussaa ++++ . Itselläni oli Tiistaina tiukat palkka neuvottelut. Sain 100 % palkan korotuksen. Eikä se entinenkään ihan huono ollut. Perustelut olivat ilmeisesti riittävän hyvät. Mutta PB on oikeassa, jos teet työsi kunnolla ja tunnollisesti niin sen arvo melkein mittaamaton. Monet työnantajat valittavat nykyään että rehellistä ja enen kaikkea tunnollista työntekijää ei kasva ihan joka oksalla. Mä nyt en soittajana oo niin hyvä, että olisi vastaavaa kokemusta, mutta siviilipuolella mä oon hyvä ja sanelen itse hintani eikä mua yhtään huolestuta, että jotkut tekee halvemmalla. Jotkut työnantajat arvostaa laatua ja se riittää mulle. Duunia olis enemmän kuin ehtisi soittamiselta tehdä. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 01.02.2006 17:46:23 | |
... mä oon hyvä ja sanelen itse hintani eikä mua yhtään huolestuta, että jotkut tekee halvemmalla... Joo - tolla periaatteella mäkin oon liikkeellä - tai tiän, miten hyvä oon ja pidän sen realismin mielessä hintaa sanellessa. Jos joku saa sen kvartetin halvemmalla, ei se oo mun mesta muutenkan. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 17:48:51 | |
.Ei tämmönen tötöily onnistu millään muulla alalla PERKELES! Mees kattoon millä hintaa veli venakko tai viron poika tekee remonttihommia. Ei sen puoleen, liki järjestään ( 90-95 % ) jälkikin on sen näköistä ja halvan tekijän jälkeen pitää palkata se kallis ammattilainen tekemään työ uudestaan. Eli on tehokasta "säästämistä". | |
![]() 01.02.2006 17:49:53 | |
No - nythän tuli rakennustyömaille kuvallinen henkilökorttipakko. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 17:57:01 | |
No - nythän tuli rakennustyömaille kuvallinen henkilökorttipakko. Tuli mitä tuli. Millälailla se muka vaikuttaa hinnanpolkijoihin. Vaikuttaisko soittajilla jos niilläkin olis rinnuksisa henkilötunniste. Sallikaa mun nauraa henkilötunnisteelle vaikka sillä yritetäänkin jotain saavuttaa. | |
![]() 01.02.2006 20:34:13 | |
Naura mitä naurat. On kummiskin outoo, että jos alalle on määrätty minimipalkka, niin työnantajat maksaa silti naama muikeena liksoja alle sen niin paljon kuin tykkää. Ja rikkoo muitakin palkanmaksusääntöjä. Joka duunissa, missä oon ollu töissä, mulle on maksettu aluksi ihan taulukkopalkat, vaikka en oo mihinkään liittoo kuulunutkaan. En mä nyt sentään NIIN kova jätkä oo. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 01.02.2006 21:40:06 | |
On kummiskin outoo, että jos alalle on määrätty minimipalkka, niin työnantajat maksaa silti naama muikeena liksoja alle sen niin paljon kuin tykkää. Ja rikkoo muitakin palkanmaksusääntöjä. Joka duunissa, missä oon ollu töissä, mulle on maksettu aluksi ihan taulukkopalkat, vaikka en oo mihinkään liittoo kuulunutkaan. En mä nyt sentään NIIN kova jätkä oo. Ei ne maksa yhdellekään minun tuntemalleni kotimaiselle tekijälle. Mutta näille itä ja etelänaapureille ne maksaa. Ja sitä vaan ihmettelen että mitä kuvallisella tunnisteella ja väh. minimipalkanmaksulla on tekemistä keskenään. Ok. tunnisteesta näkee että kuka on kyseessä ja kenellä töissä. Mutta kuka ehtii valvomaan edes pienimmän osan ulkomaisten palkansaajien palkanmaksun laillisuuden. Et sä niin kova jätkä olekaan. Kuten aiemmin mainitsin, liki kaikki kotimaiset duunarit saavat väh. sen taulukkopalkkansa. Eikä se ole liittoon kuulumisesta kiinni. Liitot ovat saaneet sen aikaan että on edes se minimi. Ilman niitä ei olisi edes sitä. Ne takavuosien ammatti-yhdistys aktivistit sensijaan olivat kovia jätkiä. Mees kattoon vaikka esim. kiinaan. Siellä ammattiliitot ovat kiellettyjä ja duunareiden liksat senmukaisia. | |
![]() 02.02.2006 08:14:42 | |
Kun tekee hyvin duuninsa se poikii ja sit voi seuraavalla kerralla hinata hintoja vähän ylöspäin. Niin sitä on kaikki aina tehny.. Ei mun mielestä saa väittää että joku toinen tekee toisen keikan hintoja polkemalla ja vie duunit sen takia.. Niin no.. Riippuu tietty keikasta mut kyllä laadun aina kuluttaja tuntee.. Jollain tasolla ainakin. Musiikin ku hoitaa täysillä ja sydamellä niin kyllä niitä duuneja pikku hiljaa tuloo. JESS! Hyvä PB! Ainut asia, mikä vituttaa on se, että yritin samaa sanoa toisessa threadissa ja mut lynkattiin. Ei kuulemma oo mahollista... Olen hidas mutta tyhmä | |
![]() 02.02.2006 09:07:49 | |
Tuolla joku kirjoitti että tes on 101 €/arki ja 120€/la. Mutta tästä on unohtunut lomarahat jatka maksetaan palkan yhteydessä. Lomaraha on 13,5% palkasta. Eli arki on 101,51 + 13,5%= 115,21. La 120,50 + 13,5 % = 136,76. Liideri saa noin 7€/ilta enemmän. Eli tästä on hyvä ponnistaa ylöspäin. Jos toimisto ottaa 15% ja maksaa sotut ja eläkkeet niin trion laskutushinta on noin 500€. Mutta enemmänkin saa pyytää. 600 Kun otetaan mukaan kaikki maksut ,niin työntekijän, kuin työnantajan. | |
![]() 02.02.2006 09:54:24 | |
Kyllä niitä on ihan suomalaisiakin alihintaesoja - turha väittääkään muuta. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 02.02.2006 17:13:51 | |
Kyllä niitä on ihan suomalaisiakin alihintaesoja - turha väittääkään muuta. On niitä. Totesin vain että minä en sellaisia tunne. Ihan näistä katsantokannoista vielä, en väitä etteikö teikäläisen ajatusmaailmasssa olisi niitä hyviäkin pointteja ja ihan asiaa mutta sitten löytyy näitä toisten hyväksikäyttäjiä ja silloin täytyy löytyä meikäläisen ajatusmaailman omaavia tyyppejä että saadaan vastavoima toimimaan. Tietysti myös toisinpäin. Eli ihan simppelisti, oli hyvä että kansalaissota käytiin ( pl. uhrit ) ja oli hyvä että punaiset sen hävisivät vaikka sen syystä aloittivatkin. | |
![]() 02.02.2006 18:09:33 | |
...Eli ihan simppelisti, oli hyvä että kansalaissota käytiin ( pl. uhrit ) ja oli hyvä että punaiset sen hävisivät vaikka sen syystä aloittivatkin. HOHO - johan vertauksen tähän vedit. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)