Aihe: Tervepäisiä, asiallisia soittajia..?
1 2 3 4 59 10 11 12 1326 27 28 29 30
omarklah
04.01.2006 22:33:25

Sitä ennen yritän kuitenkin ottaa talun....
Tää sit sanois tälleen...
EP
04.01.2006 22:33:31
no näinhän se oli, mutta tuolla joku vaan kommentoi, ettei vaihtaisi esim. hyvää kitaristia huonoon basistiin, niin näin se on meilläkin :o/

No, onhan se nyt selvä, ettei hyvää kannata vaihtaa huonoon,turhaa höpinää tuommoinen.
kuunsirppi
04.01.2006 22:35:09
Basistina tulee vähän jakomielitautinen olo tästä säikeestä - taidan raahata itseni saunan taakse ja lopetaa...

Älä hyvä mies! Älä ainakaan ennen tota Tampereen keikkaa. Soita vaikka silloin -ainakin- siihen mun Vanhaan Swingiin bassot. Kuuntelin sitä tossa just ja mietin, että kukakan soittaa noi Tampereella
Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain.
EP
04.01.2006 22:35:13
Basistina tulee vähän jakomielitautinen olo tästä säikeestä - taidan raahata itseni saunan taakse ja lopetaa...

Kannattais mieluummin muutama kiipparisti sinne saunan taakse viedä..
EP
04.01.2006 22:36:44 (muokattu 04.01.2006 22:37:15)
Älä hyvä mies! Älä ainakaan ennen tota Tampereen keikkaa. Soita vaikka silloin -ainakin- siihen mun Vanhaan Swingiin bassot. Kuuntelin sitä tossa just ja mietin, että kukakan soittaa noi Tampereella

No, se sun kiipparistisi, tietty..
EP
04.01.2006 22:39:16
Tai sitte lainaat sen soitinta, kyllä se soi yksinkin, kun painaa napista.
kuunsirppi
04.01.2006 22:46:02
No, se sun kiipparistisi, tietty..

No varmaan soittaiskin, muttei oo mukana noissa bileissä
Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain.
baron
04.01.2006 22:54:26

Kannattais mieluummin muutama kiipparisti sinne saunan taakse viedä..

Splittasin piruuttani mun kiipparit niin, että vasurille bassosoundi, ei se jazzkaan kovinkaan kummoista ole kun vasemman käden sormet joka tapauksessa on soinnun sävelillä, kait sen aika vähällä vaivalla oppisi, se vaan että mulla nyt ei oo taidolle käyttöä.
My name is Baron, Sir Baron.
poppamies
04.01.2006 23:21:48

Ei kannata. Minulla on paljon parempi ratkaisu. Katkaistaan kaikilta kiipparisoittajilta käsi, tai vähintään sormet niin tästä maailmasta tulisi paljon parempi paikka.
G-strings are for strippers
EP
04.01.2006 23:33:21
Ei kannata. Minulla on paljon parempi ratkaisu. Katkaistaan kaikilta kiipparisoittajilta käsi, tai vähintään sormet niin tästä maailmasta tulisi paljon parempi paikka.

Ei vaan kosketinsoittajalle urut tai piano tms. missä ei ole "vatkaimia ja muita himmeleitä".
manjaana
04.01.2006 23:37:48

Elekee, elekee....

Pistää "nakrattaa" kun luen jatkuvasti, tervapäisiä, asiallisia soittajia....
Edestä kuin enkeli, takaa kuin mankeli
omarklah
04.01.2006 23:41:50

Ei vaan kosketinsoittajalle urut tai piano tms. missä ei ole "vatkaimia ja muita himmeleitä".

Harmooni ?
Tää sit sanois tälleen...
baron
04.01.2006 23:46:26 (muokattu 04.01.2006 23:47:01)

Harmooni ?

Mä olin viime syksynä tilaisuudessa, jossa paikalla oli ihan normaali vanhanaikainen poljettava urkuharmooni.
Sitten mua pyydettiin sitä soittamaan ja jostain syystä ei rokki oikein irronnut.

Ei ilmeisesti ollut soittimen soittotekniikka oikein handussa.
My name is Baron, Sir Baron.
WanhaWetäjä
05.01.2006 01:08:56

Splittasin piruuttani mun kiipparit niin, että vasurille bassosoundi, ei se jazzkaan kovinkaan kummoista ole kun vasemman käden sormet joka tapauksessa on soinnun sävelillä, kait sen aika vähällä vaivalla oppisi, se vaan että mulla nyt ei oo taidolle käyttöä.

Otit sitten jatsin haltuun ja vielä vasuribassoilla?Mutta sitten et kuitenkaan tarvinnut sitä taitoa?
Sitten mä en tiennyt mitä mä olisin sanonut ja sanoin vaan että joo....

.......onneksi meillä ei ole ulkosaunaa eikä mulla ole asetta...toisaalta vahvaoksasia puita on pihassa,ja köyttäkin löytyy....

No,mulla on vielä niiiiin monta haltuunottoa kesken että ehkä saan elää;-))

Tänään....jaa,oisko se ploggis-osastoa...jaa wittu casion patterit tais just loppua eikä oo rahaa...pitänee tyytyä tohon heviin sitten,kun jatsin mä katoin jo eilen ;-/
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
M.i.k.key
05.01.2006 01:18:15
Tänään....jaa,oisko se ploggis-osastoa...jaa wittu casion patterit tais just loppua eikä oo rahaa...pitänee tyytyä tohon heviin sitten,kun jatsin mä katoin jo eilen ;-/

Sori mut mitäs toi Ploggis nyt onkaan?

Plogmann?
Proge?

Jos ensimmäistä niin ei kannata ottaakaan haltuun
Mä lopetan nää hommat!
WanhaWetäjä
05.01.2006 01:34:20 (muokattu 05.01.2006 01:35:55)

Sori mut mitäs toi Ploggis nyt onkaan?

Plogmann?
Proge?

Jos ensimmäistä niin ei kannata ottaakaan haltuun

No sitä ruåtsalaishuttua just...

Jostainhan se iskelmäsäveltäjän"ura" pitää alottaa,toi ois hyvä sapluuna...

EDIT ton progen mä katoin jo 78...
humppa on kaunista ja haitari vuotaa..
M.i.k.key
05.01.2006 01:40:04 (muokattu 05.01.2006 01:40:15)
Jostainhan se iskelmäsäveltäjän"ura" pitää alottaa,toi ois hyvä sapluuna...

Ja biiseistä on koko ajan aika kova pula, eli hyvä sapluuna on.
EDIT (hyvistä)
Mä lopetan nää hommat!
Riksteri
05.01.2006 01:59:12
Mä olin viime syksynä tilaisuudessa, jossa paikalla oli ihan normaali vanhanaikainen poljettava urkuharmooni.
Sitten mua pyydettiin sitä soittamaan ja jostain syystä ei rokki oikein irronnut.

Ei ilmeisesti ollut soittimen soittotekniikka oikein handussa.

Harmooni eli harmonio on urkujen kaltainen, koskettimin soitettava säestys- ja soolosoitin. Ääni harmoonissa syntyy metallikielekkeistä, jotka panee väräjämään soittajan polkusimilla aikaansaama ilmavirta.

Harmooneja on eri kokoisia, ja koon määrää ns. äänikertojen lukumäärä. Äänikerralla tarkoitetaan harmoonin soittokaapin sisään suljettua kieliriviä, jonka muodostaa yhtä monta kieltä kuin koskettimistossa on kosketinta. Eri äänikerroissa on kielten rakenne ja siis niiden äänen laatu erilainen. Kun eri äänikertoja voi käyttää joko yksitellen tai toisiinsa yhdistettyinä, tarjoutuu harmoonilla mahdollisuus äänen värin ja voiman vaihteluihin. Äänikerrat saadaan soimaan tai estetään soimasta niitä vastaavien rekisterinappuloiden avulla. Nappuloita on yhtä äänikertaa kohden kaksi erinimistä, toinen bassopuolella, toinen diskanttipuolella. Myöskin erilaisia yhdistyksiä, koppeleita, varten sekä äänen vahvistamista ja hiljentämistä varten on omat nappulansa, joten nappuloita on tavallisesti äänikertoihin verraten moninkertainen määrä.

Erilaisista laitteista, joilla harmoonin taiteellista käyttökelpoisuutta on lisätty, mainittakoon polvipaisuttimet, joista oikeanpuoleinen toimii äänivoiman tasaista lisäämistä ja vähentämistä varten, vasemmanpuoleinen avaa kaikki äänikerrat. Suurikokoisimmat harmoonit voidaan myös varustaa urkujen tapaan jalkiolla. Kehitetyin, kokoussaleihin oivallinen harmoonimalli on toistaiseksi vähäiseen käytäntöön ehtinyt pneumaattinen harmooni, jossa koneisto toimii puristetun ilman avulla, kuten uudenaikaisissa uruissa. Viimemainittuihin harmoonityyppeihin vaaditaan ilmanpolkijaksi toinen henkilö tai kone.

Taiteelliselta merkitykseltään harmoonia ei voi verrata pianoon, vielä vähemmän flyygeliin. Harmoonilla ei ole pianoäänen läpikuultavuutta eikä mahdollisuutta yksityisten äänien korostamiseen, mistä soittoa koossapitävä rytmillinen kimmoisuus syntyy, ei myöskään mahdollisuutta nopeisiin ja samalla selviin juoksutuksiin eikä niihin pedaalivaikutuksiin, joissa pianon sielu esiintyy. Uudenaikaisten harmoonimallien joukossa on kuitenkin soitannollisesti huomattavan arvokkaitakin. Hyvä harmooni voi antaa käsityksen orkesterin sointukauneudesta, ja yhdessä pianon kanssa soitettaessa voidaan harmoonilla korvata pieni orkesteri. Tällöin kysytään soittajalta suurta taitavuutta, kun sensijaan pienikokoista harmoonia on suhteellisen helppo soittaa. Harmooni ei vaadi sitä kosketuksen joustavuutta, mikä pianon soitossa on päävaikeuksia, ja kun ääni soi kestävällä voimalla, on soittovirhe sävyltään räikeämpi kuin pianossa ja siten harjoittelijalle ilmeisempi ja helpompi korjata. Myös sormion kapeus - vain noin 5 oktaavia - aiheuttaa, että harjoittelija tuntee harmoonin ääressä nopeasti kotiutuvansa.

Harmoonin tärkein käytäntö kodeissa on ollut virsilaulun säestäminen, ja siihen vaadittavan taidon voi soittaja muutaman kuukauden harjoitusajalla hankkia. Itseopiskelijan on ennen muuta pidettävä huolta siitä, että sävelet tulevat soitettaessa tarkkaan sidotuksi toisiinsa.

Nuottikirjallisuus harmoonia varten on verraten runsas. Alkuperäisten harmoonisävellysten rinnalla on huomattava sovitukset, joista varsinkin Karl Simonin tekemät ovat saaneet laajan levikin.

Käytännössä olevien tavallisten harmoonien hinta vaihtelee 2000 - 20 000 mk. Erittäin arvokkaan soittimen saa jo keskihinnalla. Kunnossapito on helppoa, koska harmooni ei vaadi edes viritystä. Liian kostealta tai kuivalta ilmalta on soitinta varjeltava.

T.K.

Joskus harvoin kuulee ja näkee kiipparistin soittavan kunnon pianosoundeilla jonkun hieman rokahtavan kappaleen, mutta hyvin usein rokkeihin tulee sellainen orgaaninen, suomainen ja upottava fiilis, joka ihan oikeasti kuulostaa turpeelta. Säveliä ei erota toisistaan, monta äänikertaa soi samaan aikaan ja pirteäkin rokki vaikuttaa jotenkin tosi tunkkaiselta. Kaameimmillaan kiipparisti möyhii vielä koskettimia kaksin käsin, korkealta ja sormet harallaan kuin Jerry Lee Lewisillä, samaan aikaan kun kone suoltaa aivan omillaan kunnon kestoharmoniaa, joka peittää lähes täysin nuo hakkaamiset.

Sitten kun tähän vielä lisätään kaikki muut muiden soittimien äänenmuokkaukset, tulee rokeista oikein souvarimaista.
M.i.k.key
05.01.2006 02:01:23 (muokattu 05.01.2006 02:04:20)
?????
Nyt en tajunnut mitään, varsinkaan tuota loppua...

Huhhuh, yritin tajuta vielä uudestaankin mutta huonoin tuloksin...
"souvarimaista"=paskaa, ei svengaa yhtään?
Mä lopetan nää hommat!
mr.muzak
05.01.2006 03:28:17 (muokattu 05.01.2006 03:28:52)
?????
Nyt en tajunnut mitään, varsinkaan tuota loppua...

Huhhuh, yritin tajuta vielä uudestaankin mutta huonoin tuloksin...
"souvarimaista"=paskaa, ei svengaa yhtään?

Tää oli kyllä sellasta tajunnanvirtaa ettei pysy millään perillä. Ehdotankin, että me muusikot, jotka emme koskaan ole ajatelleetkaan ottaa ainuttakaan tanssiaskelta, menemme isolla ryhmällä tanssi.net:n puolelle kertomaan mitkä on yleisimmät tanssijoiden suorittamat virheet!

EDIT: tietosanakirjat messiin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)