isojussi 25.04.2005 15:41:24 | |
---|
Siis jumalauta kun rupee olee suu täynnä makeeta vettä noitten teitin grillipuheittenne takia. Se on kai rillikausi vappuna aloitettava. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
turhala 25.04.2005 16:43:34 | |
---|
Itse annan ääneni kuhalle. Aikaste saman tyyppinen kuin ahven mutta enemmän syötävää eli kääntäen vähemmän perkuuhommia ja helpompi laittaa fileksi, jos paistaa meinaa. Mutta en ole kranttu. Kaikki kalaruuat uusien perunoiden kera ja kylmän kossu snapsin ja oluen tai valkoviinin kera maistuvat. Kenttäolosuhteissa kala tulee yleensä valmistetua sanomalehteen käärittynä ja nuotiossa paistettuna. Toisaalta en kyllä väheksy liharuokiakaan. Lampaanpaisti täytyy kerran kesässä tehdä nuotion hiilloksen alla (kevennetty versio rosvonpaistista). Siihenkin kululuu kaikkine toiminee helposti semmoinen 4-5 tuntia. Siinä sitä on lysti istua rantahietikolla, siemalla virvokkeita ja odotella paistin kypsymistä. Teepä tuo rosvolammas joskus kokonaisesta ruhosta .On meinaa mukava projekti , aikaa tosin menee haudankaivamisineen ja muine alkuvalmisteluineen pari päivää itse kypsentäminen alkulämmityksineenn noin 12 tuntia mutta tulos on loistava Siinä on ruoalaittoa alku kantaisimmillaan. ''Soitakaa jotain modernia, vaikka Kake Randelinin
tarja avaa hakas'' Juopunut nainen pohjoiskarjalassa 2005 tammikuussa |
baron 25.04.2005 20:30:49 | |
---|
Itse annan ääneni kuhalle. . Kuha on latinaksi "Lucioperca" eli haukiahven. Kelpuutan, mutta kun meidän järvessä ei sitä ole, vain haukea ja ahventa eli niistä joutuu tekemään jäljitelmän. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Riksteri 25.04.2005 21:10:25 | |
---|
Kuha on latinaksi "Lucioperca" eli haukiahven. Kelpuutan, mutta kun meidän järvessä ei sitä ole, vain haukea ja ahventa eli niistä joutuu tekemään jäljitelmän. Lucio on joidenkin lähteiden mukaan variaatio latinan sanan lux, joka merkitsee valoa. Kuhallahan on erityisellä tavalla valoon reagoivat silmät, josta nimitys saattaisi johtua. Englanniksi kuha on pike perch, mutta tapaamani amerikkalainen oli sitä mieltä, että näitäkin on montaa lajia, mm. walleye -niminen kuhan sukulainen? It's a Jungle Out There |
baron 25.04.2005 22:01:38 (muokattu 25.04.2005 22:02:01) | |
---|
Lucio on joidenkin lähteiden mukaan variaatio latinan sanan lux, joka merkitsee valoa. Kuhallahan on erityisellä tavalla valoon reagoivat silmät, josta nimitys saattaisi johtua. Englanniksi kuha on pike perch, mutta tapaamani amerikkalainen oli sitä mieltä, että näitäkin on montaa lajia, mm. walleye -niminen kuhan sukulainen? Nokun jenkit on tyhmiä eikä niillä ollut sanaa kuhalle niin ne on kääntäneet vaan suoraan latinasta (pike perch= hauki ahven) Hauki on Esox lucius eli siitä kuhan nimi tulee, että keksi nyt hauelle ne silmäsi. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Tankoprinssi 25.04.2005 22:15:15 | |
---|
Siis jumalauta kun rupee olee suu täynnä makeeta vettä noitten teitin grillipuheittenne takia. Se on kai rillikausi vappuna aloitettava. Mä avasin jo tänään, kun käytiin mökillä korjaamassa laituria. Samalla tuli jo vähäsen veneiltyäkin mutta kalastaminen jäi ja tyydyttiinkin siihen kansallisvihannekseen, kyytipoikana olut. Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras |
Riksteri 25.04.2005 23:12:59 | |
---|
Nokun jenkit on tyhmiä eikä niillä ollut sanaa kuhalle niin ne on kääntäneet vaan suoraan latinasta (pike perch= hauki ahven) Hauki on Esox lucius eli siitä kuhan nimi tulee, että keksi nyt hauelle ne silmäsi. Tuo lucius taitaakin tulla kreikan sanasta lukos, joka tarkoittaa sutta. Oikea käännös olisikin sitten susiahven eikä haukiahven. Nämä tieteelliset nimet ovat usein aiheuttaneet keksijöilleen sellaista jaakobinpainia, että kreikkalais-roomalaiset variaatiot on otettu käyttöön :) Pohjois-Amerikassa mainitaan olevan yli 140 erilaista ahvenlajia ja erittäin paljon kuhaa muistuttavia kaloja on mm. walleye eli stizostedion vitricum (vitreum=glassy) sekä kanadalainen versio stizostedion canadiense, jota kutsutaan myös nimillä grey pike ja jopa horsefish. Jostain muistan lukeneeni, että tuo walleye -nimitys olisi tullut alunperin amerikan intiaaneilta, jotka eivät varmaankaan latinaa tai kreikkaa olleet kuulleet sanaakaan. Tavallaan on hassua luokitella näitä kaloja ihmeellisillä nimillä, useinhan saman tieteellisen nimen omaava kala on aivan erinäköinen riippuen elinympäristöstä. Merihauet ja makean veden hauet eroavat tyypeiltään aika paljon ja merihaukiakin on mielestäni selvästi muutamaa eri tyyppiä. Englantilainen hauki onkin sitten taas ihan eri näköinen. Mutta maukas kalahan tuo kuha on, eikä nimi miestä pahenna :) It's a Jungle Out There |
baron 25.04.2005 23:45:53 | |
---|
Jos hauki on saanut tapojensa mukaan sudesta johdetun nimen, niin kuhalla ei kyllä enää mitää tekemistä suden kanssa ole vaan saanut hauesta johdetun nimen. lucius= hauki, perca =ahven, lucioperca= haukiahven, pike perch. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
Riksteri 26.04.2005 08:13:36 | |
---|
Jos hauki on saanut tapojensa mukaan sudesta johdetun nimen, niin kuhalla ei kyllä enää mitää tekemistä suden kanssa ole vaan saanut hauesta johdetun nimen. lucius= hauki, perca =ahven, lucioperca= haukiahven, pike perch. Tämä nimien ja lajien tieteellinen lajittelu keksityillä latinalaisilla nimillä onkin hauska tarina. Ruotsalaissyntyinen Carl von Linne oli innokas luonnontutkija, poti jonkinasteista organisointimaniaa ja halusi antaa luontokappaleille tarkan nimen ja luokan kielellä, joka ei muuttuisi. Siksi hän valitsi ns. kuolleen kielen eli latinan. Carl von Linne oli sitä mieltä, että jumala loi Eedenin puutarhan ja lajit sellaisenaan kun ne sillä hetkellä luonnossa esiintyivät. Evoluutioteoriaan hän ei uskonut. Oman nimensä hän halusi myös muuttaa latinankieliseen asuun ja 40 -vuotiaana hän alkoi kutsua itseään nimellä Carolus Linnaeus. Mielestäni lajit elävät ja muuttuvat jatkuvasti, niinkuin musiikkikin. Kohta joku varmaan haluaa keksiä latinankieliset sanat musiikkigenreille ja määritellä ne tieteellisen tarkasti johonkin formaattiin. Länsimaisessa tanssissahan ilmiö on jo tapahtunut. It's a Jungle Out There |
Martso 26.04.2005 08:30:14 | |
---|
Käsittääksenitänne piti tulla kesän ihanien hetkien jakamista itte kenenkin suosikki-grilliherkkujen muodossa? Nyt on tainnu lipsahtaa karvan verran "hauki on kala"-puolelle? Music from swamps. |
baron 26.04.2005 08:44:37 | |
---|
Tämä nimien ja lajien tieteellinen lajittelu keksityillä latinalaisilla nimillä onkin hauska tarina. Ruotsalaissyntyinen Carl von Linne oli innokas luonnontutkija, poti jonkinasteista organisointimaniaa ja halusi antaa luontokappaleille tarkan nimen ja luokan kielellä, joka ei muuttuisi. Siksi hän valitsi ns. kuolleen kielen eli latinan. 1. Yksi asia on ns. "tieteelliset" nimet. 2. Toinen asia on latinan kieli ja latinankieliset sanat. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
v_m_kangas 26.04.2005 08:45:32 | |
---|
Käsittääksenitänne piti tulla kesän ihanien hetkien jakamista itte kenenkin suosikki-grilliherkkujen muodossa? Nyt on tainnu lipsahtaa karvan verran "hauki on kala"-puolelle? Kiitokset Martsolle aiheeni puolustamisesta :) Yksi hyvä grilli-item on pekoniin käärityt paprikalohkot. Menee hyvin niiden pekoniherkkusienien seurassa. Perunaviipaleet voi tuohon kaveriksi ruskistaa muurinpohjapannulla. Humppaa tai soita humppaa |
baron 26.04.2005 08:48:03 | |
---|
Kiitokset Martsolle aiheeni puolustamisesta :) Yksi hyvä grilli-item on pekoniin käärityt paprikalohkot. Menee hyvin niiden pekoniherkkusienien seurassa. Perunaviipaleet voi tuohon kaveriksi ruskistaa muurinpohjapannulla. Takaisin topikkiin. Mä en erityisesti tykkää keitetystä maissista, mutta grillatut maissintähkät on hyviä ja kivoja lisukkeita. (Varsinkin kun niitä saa syksyllä omasta maissipellosta tuoreena) VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
isojussi 26.04.2005 08:53:30 | |
---|
Onko jollain hyvää grillikylki reseptiä? Tekis mieli kokeilla. Tiedän, että ne keitetään mausteliemessä kypsäks ennen grillaamista. Tosin meikäläisen ruumiinrakenteella pitäis grillailla vaan ananasta ja persiljaa...;o) Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
Martso 26.04.2005 08:54:13 | |
---|
Takaisin topikkiin. Mä en erityisesti tykkää keitetystä maissista, mutta grillatut maissintähkät on hyviä ja kivoja lisukkeita. (Varsinkin kun niitä saa syksyllä omasta maissipellosta tuoreena) Jep. Hyvää on, ei voi kieltää, mutta yleensä kieltäydyn niiden syömisestä. Hampaat on täynnä neljäsosataukoja maissin jyrsimisen jälkeen. Music from swamps. |
baron 26.04.2005 08:57:24 | |
---|
Onko jollain hyvää grillikylki reseptiä? Tekis mieli kokeilla. Tiedän, että ne keitetään mausteliemessä kypsäks ennen grillaamista. Kyllä mä ihan raakana oon niitä grillaillut. Vaatii kärsivällisyyttä, pientä lämpöä, suurta etäisyyttä hiilistä, kaunista aurinkoa, kylmää kaljaa ja pikku napsun silloin tällöin. Kyllä ne sitenkin kypsäksi saa. Voi vähän marinaadissa uittaa etukäteen ja valella kunnon grillikastikkeella grillauksen aikana. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
baron 26.04.2005 09:04:46 (muokattu 26.04.2005 09:10:21) | |
---|
Mulla on aika iso grilli ja usein mä teen kaikki aterian ainesosat sillä. Perunat, sipulit, sienet, porkkanat, maissit, tomaatit ja lihat. Perunoiden grillaaminen on aikaavievä laji ja ne täytyy pistää paljon ennen muita. Sipulit kuorineen, kuoret suojaa ja vasta syödessä poistetaan. Tällaiseen menee paljon aikaa, mutta on hyvä "tekosyy" grillin vieressä lipitellä kaljaa vapautettuna muusta mökkipuuhastelusta. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
v_m_kangas 26.04.2005 09:17:23 | |
---|
Mulla on aika iso grilli ja usein mä teen kaikki aterian ainesosat sillä. Millainen grilli sinulla on? Ed. viestistä päätellen hiilikäyttöinen? Ostin pari vuotta sitten kaasugrillin, sellaisen laavakivimallin, eikä kukaan varoittanut ennakkoon :( Surkea ostos kertakaikkiaan. Tuohon on pitänyt sitten viritellä ja kokeilla jos minkälaista irtoparilaa jne. Erittäin hyvä kesäkeittiö on halpakin rengaspoltin, muurinpohjapannu ja siihen sopiva riittävän iso kupu. Humppaa tai soita humppaa |
baron 26.04.2005 09:30:23 | |
---|
Millainen grilli sinulla on? Ed. viestistä päätellen hiilikäyttöinen?. Mulla on "kesäkeittiö" ulkona. Itse muurattu hiiligrilli, nuotiolla toimiva muurikka ja pari sähkölevyä keittämistä (uudet perunat) varten. Mulla oli nestekaasu, mutta kerran ekana lomapäivänä leimahti ja poltti silmäripset ja rintakarvat ja sen jälkeen vaihdoin sähkösysteemiin. Lisäksi "yrttipuutarha" on ihan vieressä, että fiiliksen mukaan voi ottaa tuoreita yrttejä sekaan. Muurikassa oon tehnyt erilaisia paella-muunnelmia. Aurinkoisina päivinä ruuanlaitto mökillä on mun hommia, hikisessä keittiössä aurinkopäivänä puuhastelu ei oo valkoisen (ruskettuneen) miehen hommia. VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
riff 26.04.2005 10:34:19 | |
---|
Varsinkin kun niitä saa syksyllä omasta maissipellosta tuoreena) Eihän toi kadulta kuuluva sambamusiikki häiritse? =-) Älkää olko pojat huolissanne, kyllä tää tästä vielä huononee! |