Aihe: Esiintymisjännityksestä
1 2
R.Syke
20.12.2004 21:57:10 (muokattu 20.12.2004 21:58:06)
... aikoinaan pikkaisen, mutta mua ei oo jännittänyt eikä hävettänyt enää sen jälkeen, kun pääsin pois "kansakoulusta" :)

-Tuossa joskus törmäsin liideriin, joka perusti kaiken neuvomisensa negatiiviseen palautteeseen.

Liideri osasi kyllä itse soittaa, mutta ei tiennyt ihmisten käsittelystä yhtään mitään.

Tulos: Kunnon sooloja ei kukaan uskaltanut edes yrittää. Siitä mentiin yli missä aita matalin. Pelko ja kova jännitys siitä, että joku asia menee taas pieleen, oli jatkuvasti niskassa ja aiheutti jopa krampinomaisia tuntemuksia silloin, kun olisi pitänyt olla rento.

Huh. Samanlainen kokemus, kun aikanaan joutui laulamaan kaikkien muiden kuullen 'laulukokeissa'.
Jopi Sorsaposki
20.12.2004 23:14:21
-Tuossa joskus törmäsin liideriin, joka perusti kaiken neuvomisensa negatiiviseen palautteeseen.

Liideri osasi kyllä itse soittaa, mutta ei tiennyt ihmisten käsittelystä yhtään mitään.

Tulos: Kunnon sooloja ei kukaan uskaltanut edes yrittää. Siitä mentiin yli missä aita matalin. Pelko ja kova jännitys siitä, että joku asia menee taas pieleen, oli jatkuvasti niskassa ja aiheutti jopa krampinomaisia tuntemuksia silloin, kun olisi pitänyt olla rento.

Huh. Samanlainen kokemus, kun aikanaan joutui laulamaan kaikkien muiden kuullen 'laulukokeissa'.

Jotenkin kuulostaa tutulta.
Mikään ei ole kamalampaa kuin tyhmä hanuristi!
poppamies
21.12.2004 00:07:20

...Eka piisi on aina tärkein, sen perusteella yleisö muodostaa mielikuvansa soittajasta/soittajista/musiikista...

Olen aivan samaa mieltä. Sen takia sen eka biisin valinta on niin äärettömän tärkeä.
En jännitä esiintymistä pätkääkään mutta joskus joutuu jännittämään koko porukan edestä sen eka biisin puolesta.
Mahdollisessa soundchekissä toivon aina että soitettaisiin eka biisi. Kun pystyy luottamaan että se menee niinkuin pitää voi rentoutua koko loppuilta.
"G-strings are for strippers"
mr.muzak
21.12.2004 03:52:56
Musta hirveen tärkeetä on osata nauraa avoimesti omille mokilleen. Kukaan ei kuitenkaan loppupeleissä arvostele kollegaansa mokien perusteella vaan onnistumisien. Ja ilman mokia harvoin tulee kunnon onnistumisiakaan...
KoskPaavo
21.12.2004 08:13:20
Raju piereskely ennen esiintymistä laukaisee jännityksiä!

Nimenomaan näin, ja biisin aikana myös ja leija kun lentää alkaa bändi syyllistäen katsoa jotain yleisöstä.
Soittaja selviää aina.
baron
21.12.2004 08:34:08

Musta hirveen tärkeetä on osata nauraa avoimesti omille mokilleen....

Milläs sen oppisi, kun ei tahdo osata edes toisten mokille?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
MakkeJ
21.12.2004 10:03:12 (muokattu 21.12.2004 11:17:38)
huttuhelvetissä ei tarvi jännittää,ja se jos tulee tuttuja tai muita soittajia paikalle,se on ainakin mulle ihan sama,ei me niille soiteta, joskus on raivostuttanut kun yks bändikaveri meni yleensä ihan lukkoon "hei tuolla on se ja se,mitä v...a me nyt vedetään.." Sitten kaivettiin jotain "taidetta"kehiin....

Joo, väitän että tämä on tyypillistä monelle poppoolle, ehkä rokkipuolella enemmänkin. Heti kun huomataan että yleisön seassa on ns. "oikeita" muusikkoja niin mennään ihan lukkoon. Tai sitten soitetaan taidepaukkubiisejä ja kikkaillaan vaan heille ja unohdetaan kokonaan muu yleisö joka viis veisaa yksityiskohdista kunhan kokonaisuus toimii ja biisit ovat niitä joita haluttiin kuulla. Hävettää myöntää, mutta olen itsekin syyllistynyt samaiseen, mikä näin jälkikäteen ajateltuna harmittaa.
loud´n proud
baron
21.12.2004 11:59:32

Joo, väitän että tämä on tyypillistä monelle poppoolle, ehkä rokkipuolella enemmänkin. Heti kun huomataan että yleisön seassa on ns. "oikeita" muusikkoja niin mennään ihan lukkoon. .

Ihan sama tauti ollut.
Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että silloin harvoin kun mun keikoilla on "oikeita" muusikoita ollut, ne ovat olleet pitämässä hauskaa eikä "humppapoliiseina".
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Pylkkänen
21.12.2004 12:25:12
Olen aivan samaa mieltä. Sen takia sen eka biisin valinta on niin äärettömän tärkeä.
En jännitä esiintymistä pätkääkään mutta joskus joutuu jännittämään koko porukan edestä sen eka biisin puolesta.
Mahdollisessa soundchekissä toivon aina että soitettaisiin eka biisi. Kun pystyy luottamaan että se menee niinkuin pitää voi rentoutua koko loppuilta.

Onneksi me aloitetaan yleensä hanurivalsseilla... Jännityksenlaukaisija nro. 1 :)
"Music Is The Best" -FZ
WanhaWetäjä
21.12.2004 16:02:43

Nimenomaan näin, ja biisin aikana myös ja leija kun lentää alkaa bändi syyllistäen katsoa jotain yleisöstä.

Tähän liittyen olen kuullut totena kerrottavan tarinaa manselaisbändistä joka haisi lavalla niin pahalle eli suorastaan paskalle että yleisökin jo valitti asiasta ja lopputuloksena bändi sai kenkää...eli kirjaimellisesti paska bändi ;-))
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)