Aihe: Ehdotus soittajille..
1 2 3 4 5 6 7
Neljä Ruuvia
26.11.2004 18:42:58
No eikös tää 4R ole aika selkeetä noin periaatteessa? Jazz- ja rockpumput tekevät (1) omaa juttuansa ja ovat ikäänkuin taiteellisesti asennoituvia omaehtoisuudessaan josseivat ehkä kummingan taiteilijoita suorastaan ja (2) niillä erityisesti rock-puolella on mahdollisuus breikata.

Humppa- ja ravinteliorkathan ovat kuka enemmän ja kuka vähemmän ammattitaitoista viihdyttäjäjoukkoa, joka siis on töissä niinkuin nyt töissä ollaan.

Siis vähän oikoiseksi vetäen, mutta eikös tämä linjanveto ole tässä? Siksi myös ay- ja työnvälityshomma voisi koskettaa humppaukkoja, kun siinä se soittaja on perusyksikkö ja bändi työpaikka. Rockissahan bändi, siis se taiteellinen yksikkö, on perusyksikkö.

No siinähän se on linjanveto. Olen ihan samaa mieltä. Siinä on poppisbändin kohdalla vähän sama kuin taiteilijalla että meneekö taulu kaupaksi vai ei?
Tulee väkee tai ei tuu...
Lapari
26.11.2004 19:21:23

Tiedän,että nyt sohasen vähän ampiaispesää,mutta kyllähän musiikki ja muussa viihdyttämisessä pätee kysynnän ja tarjonnan laki.Tanssien järjestäjä odottaa saavansa maksavia asiakkaita,hän maksaa mielellään enemmänkin,jos tietää,että porukkaa tulee.Voihan olla harrastelija bändi joka ei ole niin hyvä,että kelpaa oikein mihinkään (toki se voi olla myös ammattiporukka) ja kavereilla on kova hinku keikolle,niin silloin pitää ehkä vähän polkea hintoja .Toinen tapaus on uusi bändi joka haluaa nimeä ja tekee ns.pr keikkaa, että saa pään auki.
Nykyään pitää olla hyvät suhteet,että pukkaa keikkaa tai hyvä ohjelmatoimisto.Eli,en oikein ymmärrä niitä jotka lupaa heti vetää kaakeliin jos määrää omalle työllensä hinnan sehän on sitä kilpailua.Eihän ,esim Souvarien jätkät tuu meille huutaan,että älkää polkeko hintoja.Itse olen amatöörisoittaja ja olen menettänyt muutaman keikan kun ammattibändi on tiputtanu liksaansa.tämä kirjoitus ei ole tarkoitettu ammattibändien haukkumiseen ,vaan yritän tässä selittää,että kaikella on kääntöpuolensa.
ps.Toivotaan paljon keikkaa kaikille ;)
Neljä Ruuvia
26.11.2004 19:42:51
Tiedän,että nyt sohasen vähän ampiaispesää,mutta kyllähän musiikki ja muussa viihdyttämisessä pätee kysynnän ja tarjonnan laki.Tanssien järjestäjä odottaa saavansa maksavia asiakkaita,hän maksaa mielellään enemmänkin,jos tietää,että porukkaa tulee.Voihan olla harrastelija bändi joka ei ole niin hyvä,että kelpaa oikein mihinkään (toki se voi olla myös ammattiporukka) ja kavereilla on kova hinku keikolle,niin silloin pitää ehkä vähän polkea hintoja .Toinen tapaus on uusi bändi joka haluaa nimeä ja tekee ns.pr keikkaa, että saa pään auki.
Nykyään pitää olla hyvät suhteet,että pukkaa keikkaa tai hyvä ohjelmatoimisto.Eli,en oikein ymmärrä niitä jotka lupaa heti vetää kaakeliin jos määrää omalle työllensä hinnan sehän on sitä kilpailua.Eihän ,esim Souvarien jätkät tuu meille huutaan,että älkää polkeko hintoja.Itse olen amatöörisoittaja ja olen menettänyt muutaman keikan kun ammattibändi on tiputtanu liksaansa.tämä kirjoitus ei ole tarkoitettu ammattibändien haukkumiseen ,vaan yritän tässä selittää,että kaikella on kääntöpuolensa.
ps.Toivotaan paljon keikkaa kaikille ;)

Kait sitä ollaan täällä eniten manattu että kun ei oo mitä polkea. Kulukorvauksella soittavan hinnan alittaminen alkaa olemaan jo mahdotonta. Tulee kohta tännekkin Kalifornian rokkibaari meininki,mikä siis on pay to play. Sä ite vuokraat,eli ostat kaikki liput siihen mestaan, jonku klubin millä on hyvä maine jengin keskuudessa sit sinne tulle sen verran ku myyt lippuja. Tää on ihan hyvä systeemi .Kävisköhän Jokkeri E.lle tällänen,no kyllä varmasti.
Teidän kotisivulle muuten taataan nautinnollinen tanssi-ilta.Onko se niin ku rahat takas jos ei väki tanssi?
Lapari
26.11.2004 20:12:02

Teidän kotisivulle muuten taataan nautinnollinen tanssi-ilta.Onko se niin ku rahat takas jos ei väki tanssi?
Ei,rahoja emme maksa takaisin,mutta jos porukka ei ole tyytyväistä niin kyllä järjestäjä pitää siitä huolen,ettei tarvitse toista kertaa tulla.Oikeasti teemme parhaamme,että ilta on nautinnollinen,mutta ei varmasti ihan kaikki tykkää.
Me ollaan jo sen verran vanhoja äijiä että ei olla poljettu hintoja,koska ne todella on huonot.Kun ajattelee sitä työmäärää mikä yhteen keikkaan kuluu.Joskus on parempi olla kotona.Kirjoitin siksi ton edellisen kirjoituksen koska ymmärrän aloittelevia bändejä jotka tykkäävät keikkailla ja jonkin verran alentavat liksaansa.
Uskon ,että moni on tiputtanut joskus hintaa,
riippuen tilanteesta.Nykyään on orkestereita paljon ja tanssitilaisuudet senkun vähenevät,eli keikat vähenee.Toivottavasti tilanne paranee uuden sukupolven myötä.
backwood
26.11.2004 20:49:57
minä en ole bändin kanssa 20v aikana polkenut enkä tiputtanut liksaa kertaakaan.silti en ole tänä aikana 10 keikkaa sen takia menettänyt.jos bändi todella halutaan keikalle,siitä on myös tanssijärjestäjä valmis maksamaan....
humppa huolet karkottaa humppa nuoren vanhentaa....
bassomies
26.11.2004 20:51:26

Tämä ei välttämättä saa kannatusta, mutta kun yleisesti ottaen tanssikeikat ovat vähentyneet niin ehdotan seuraavaa: lasketaan me soittajat vähän taksojamme, niin saadaan lisää keikkaa ja ihmiset taas pitämään tanssimusiikista. Oman orkesterimme kanssa olemme jo tehneet niin ja päätimme, että puoli vuotta tehdään kvartettikeikkaa 300-400 eur. ilta. Jo nyt on tullut muutama keikka lisää.

Niin, kuulemani mukaan (siis olen kuullut, muilta soittajilta, varmaa tietoa ei oo), että joku Pohjanmaalainen kvartetti tekee jopa 333 eurolla näitä Gents cover juttuja. Noh, oma lehmä ojas, mut perseestähän se on...
Vaikka paskaa koittaa laittaa kuinka hienoon pakettiin, silti se haisee.
Lapari
26.11.2004 21:17:56

Jos bändi todella halutaan keikalle,siitä on myös tanssijärjestäjä valmis maksamaan.... Tätä tarkoitin kysynnän ja tarjonnan lailla.Nyt haluaisin esittää yhden kysymyksen.Kuinka moni teistä on muusikkojen liitossa?
Kuinka hyvin he reagoivat näihin liksojen alituksiin?Eikö heidän pitäisi puuttua sellaisiin tanssienjärjestäjiin jotka maksavat tariffien alle?Jos se asia saataisiin järjestykseen,että tanssienjärjestäjät eivät voisi tiukan valvonnan vuoksi maksamaan alle tariffien,niin ehkä myös
hintojen polkeminen hilliintyisi.
Neljä Ruuvia
26.11.2004 21:38:19
I rest my Transit case...jos mä oon hiljaa nii saadaan tähän uutta näkökulmaa:-)
bassomies
26.11.2004 21:47:29

Tätä tarkoitin kysynnän ja tarjonnan lailla.Nyt haluaisin esittää yhden kysymyksen.Kuinka moni teistä on muusikkojen liitossa?
Kuinka hyvin he reagoivat näihin liksojen alituksiin?Eikö heidän pitäisi puuttua sellaisiin tanssienjärjestäjiin jotka maksavat tariffien alle?Jos se asia saataisiin järjestykseen,että tanssienjärjestäjät eivät voisi tiukan valvonnan vuoksi maksamaan alle tariffien,niin ehkä myös

Joo, kysyn ja tarjoon lait. Toki kaiikki tekepi keikkaa on jossain liitos tai ei tai on, mut vittuuks tollasist liitoist onvälii. Jos on keikka sovittu 300,-/per kuus äijää, niin mitäs liittoja siihen tarvitaan. Esko laskuttaa kilometrit niin ku ennenkin.

Sitäpaitsi tanssinjärj. ne vast vedättääkin. Jos meet mukaan...
bassomies
26.11.2004 21:52:38

Niin kaunis on maailma...
bassomies
26.11.2004 21:55:50

Sorry kaik muusikot, nyt menee wähä huonosti ja
oon kännissä. Joulua
clave
26.11.2004 22:30:19

Joulua ja itsenäisyyspäivää itsellesi. Kuka näitä juttuja jaksaa selvinpäin kelata?

Känni on kuin sinfonia, alkaa pienestä teemasta ja saa lisää väriä kasvaen koko ajan. Suuriin mittoihin ja sitten codassa hiipuen. Pöh!!
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
Lapari
26.11.2004 22:31:42

oon kännissä. Joulua
Moon myäs pöhönäs ja hyvät joulut myäs sulle bassomiäs.
bassomies
26.11.2004 22:35:59

Vittuillakseni tähän laitan tekstiä, kun en osaa turpaani pitää kii. Kyllähän ainakin mua ja muuta meitin orkkaa ottaa päähän, et amatöörit tekee ilman keikkaa. tehköön sitte perkele, jos tekee, HOMOJEN HOMMAA
clave
26.11.2004 22:38:21

Ai niin ja todella iloiset Uuudet Wuodet kaikille jo näin hywissä ajoin:)

On kivaa, ettei tartte nyt perjantaina ryytyä riistettynä millään keikalla vaan voi ottaa whiskey-lasillisia tasasen tappavaan tahtiin. Huomenna taas hengaillaan nöyränä keikalla.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
U.Honey
26.11.2004 23:49:46
Tulee kohta tännekkin Kalifornian rokkibaari meininki,mikä siis on pay to play.

Kysynnän ja tarjonnan laki pätee Kalifornian rokkibaareissakin. Jos maksaa vähemmän kuin muut niin ei saa keikkoja!
My name is Baron, U.Honey Baron.
baron
27.11.2004 03:38:08 (muokattu 27.11.2004 03:39:18)

Mä oon ihan oikeesti yrittänyt saada itselleni selväksi missä mennään ja muusikkojen liiton ja jonkun ravintola-alan työnantajajärjestön välillä ( en nyt viitsi googlettaa minkä) on solmittu työehtosopimus joka on niin kattava, että sitoo myös liittoihin kuulumattomia, mutta se on ensi sijaisesti tarkoitettu koskemaan sellaista katoavaa/kadonnutta luonnonvaraa, että bändi palkataan viikoksi/kahdeksi soittamaan samassa kapakassa ja että se on ammattilainen.

Ei kata muita soittopaikkoja, ei harrastelijoita.

Edit: Seuraava kysymys: Miten asioitten pitäisi olla?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Lapari
27.11.2004 17:14:06

mua ja muuta meitin orkkaa ottaa päähän, et amatöörit tekee ilman keikkaa. tehköön sitte perkele, jos tekee, HOMOJEN HOMMAAEdelleen ihmettelen sitä miksi amatööri bändit koetaan uhkaksi ammattibändeille.Kai ammattilaisetkin on joskus ollu amatöörejä?Jostain pitää alkaa.Uskoisin,että suurin osa amatööribändeistä kuittaa tariffien mukaisen liksan.Niin kun edellisissä kirjoituksissa mainitsin myös ammattilaiset voi polkea hintoja.Mä uskon kuitenkin,että suurin osa orkista,niin amatöörit ja ammattilaisetkin toimii tariffien puitteissa.

Pakko vielä lisätä,jos ei tee,ilman keikkaa voi olla pian ilman keikkaa; )
bassomies
27.11.2004 20:11:42

Ai niin ja todella iloiset Uuudet Wuodet kaikille jo näin hywissä ajoin:)

Jep, hyvää uta vuota.
Pula-Aho
27.11.2004 20:11:44
niillä erityisesti rock-puolella on mahdollisuus breikata.

Jos tuo tarkoittaa sitä, että on jatkossa mahdollisuus isoihin rahoihin niin Suomessa ei taida olla montaa breikannutta rock-hemmoa, joka tienaisi enemmän kuin joku Sillanpää, Koriseva tai muu iskelmäartisti.

Jazz- ja rockpumput tekevät (1) omaa juttuansa ja ovat ikäänkuin taiteellisesti asennoituvia

Humppaa suurempaa taidetta ei ole keksittykkään. Hähää
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)