![]() 27.11.2004 00:30:41 | |
---|---|
Meillä on aika hektiset hetket meneillään, joten kotona ollaan. Toistaiseksi olen onnistunut valitsemaan loistavan emännän, joka sallii kaikki (soittajuuteen) liittyvät lieveilmiöt. Saan polttaaa tarvitsemani summan musiikkivälineisiin, knhan se ei mene kotitalousbudjetistata. Keikat sallitaan suvereenisti, kunhan rämpii joskus jossain kunossa kotiin heti ehtien. Asiaan. Täällä talossa on päivistä kii kun tulee uusi hanuristi ilmaa pilaamaan tänne suomen maahan... Jos tulee kusiset paikat, niin taksi tuo ja taksi vie varsin joutuisaan. Vapaata on helmikuuulle asti järjestetty, käväistään tuossa vaaan muutama firma ja pari valtion virastoo pois heittämässä. nimim kohta rähähtää | |
![]() 27.11.2004 03:28:35 | |
Infoa ihmeessä yksityiskohdat ihmeestä!!!! Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 27.11.2004 20:24:47 | |
Siispä, musikaalisesti lahjattomat, älkää ottako bassoa instrumentiksinne. Allekirjoitan. Mää olen ihmetellyt kuinka nää jutut aina pyörii basistien ympärillä. Asian pitäisi olla päinvastoin. Tanssibändissä kovimpien soittajien pitäisi löytyä basson varresta ja rumpujen takaa. Kun komppi on kunnossa niin muiden ei tartte enää mitään virtuooseja ollakaan. Ja kääntäen, jos komppi ei ole kunnossa, niin ei ei paljon lohduta vaikka bändissä olisi millainen kitarasankari ja kosketinvelho (no kiipparisti voi tietty hoitaa vasuribasson). Mikan mainitsemasta syystä en itsekään bassoon tarttuisi. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 27.11.2004 21:19:31 | |
Tanssibändissä kovimpien soittajien pitäisi löytyä basson varresta ja rumpujen takaa. . -Tuostahan sitä aina haaveillaan. Kuri ja järjestys soittoon tulee mainitsemaltasi suunnalta. Yhteen asiaan kiinnittäisin vielä huomioita, nimittäin aloitukset ja lopetukset. Usein on niin että soitto vain alkaa ja loppuu sitten aikanaan. Mutta jos alku on kiinostava ja loppu upea, niin eihän sillä keskivälillä ole niin väliä? 'Kyllä oli kuule, upee loppu siinä kappaleessa' Mitä mieltä veljet ammattilaiset asiasta ovat? | |
![]() 27.11.2004 21:56:01 | |
Allekirjoitan. Mää olen ihmetellyt kuinka nää jutut aina pyörii basistien ympärillä. Asian pitäisi olla päinvastoin. Tanssibändissä kovimpien soittajien pitäisi löytyä basson varresta ja rumpujen takaa. Kun komppi on kunnossa niin muiden ei tartte enää mitään virtuooseja ollakaan. Ja kääntäen, jos komppi ei ole kunnossa, niin ei ei paljon lohduta vaikka bändissä olisi millainen kitarasankari ja kosketinvelho (no kiipparisti voi tietty hoitaa vasuribasson). Mikan mainitsemasta syystä en itsekään bassoon tarttuisi. Pianohan on sellainen soitinten kuningas, joka yksin pystyy hoitamaan vaikka koko biisin. Rumpalit ja basistit usein vain oleskelevat tärkeän näköisenä kun kiipparistit huhkii hiki hatussa. Piano on myös luonteeltaan sellainen soitin, että sen taitajalla on usein oltava paljon laajempi kokemus ja koulutus taustallaan. Aika moni bändiliiderikin taitaa olla juuri kiipparisti, harvemmin basisti tai rumpali? Rytmipuolen piano voi hoitaa tosiaan vasemmalla kädellä, onhan se perkussiivinen soitin. | |
![]() 28.11.2004 02:15:35 | |
Siis näin on on näreet että humppa/tanssibändin tärkein soitin on basso, se antaa/sen pitäisi antaa se rytmi, josta tanssija päättelee, miten hän tämän kappaleen tanssii. Miksi nänä muusikoiden parhaat ystävät (basistit) eivät ole siinä arvossa, jossa heidän pitäisi olla (Sanoo nimimerkki Ex-basisti, heti arvonanto nousi, kun soitinta vaihdoin) Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 28.11.2004 02:40:00 | |
Tämän päivän väitöstilaisuudessa istuminen antoi mulle "Ahaa-elämyksen" miks mä pärjään genrellä! Sitä ilmaistaan termillä "reciprocity theorem" jolle ei hyvää suomenkielistä vastinetta ole. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että mä oon kuvitellut, että se yleisö, joka tykkää mun musasta, valkkaa mut, mutta itse asiassa toisin päin: Mulla on lahja valkata sellainen yleisö, jolle kelpaa mikä tahansa, paremman puutteessa jopa mun musa!!! Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 28.11.2004 07:26:05 | |
...vedellä suhteessa esim basistiin päin helvettiä paljon enemmän,... No tässä piileekin suuri salaisuus. Asia on nimittäin niin että kun kitaristi tai kiipparin soittaja vetää päin persettä, tai muuten vain oikaisee niin kaikki kääntyy ja tuijottaa basistia... Tässä tapahtuu joku "korvankääntö temppu" joka saa asiat kuulostamaan siltä että basisti soittaa väärin. Joskus basistin suurin haaste on soittaa yhtä väärin kuin se haitarinsoittaja... "G-strings are for strippers" | |
![]() 28.11.2004 10:09:32 | |
No tässä piileekin suuri salaisuus. Asia on nimittäin niin että kun kitaristi tai kiipparin soittaja vetää päin persettä, tai muuten vain oikaisee niin kaikki kääntyy ja tuijottaa basistia... Tässä tapahtuu joku "korvankääntö temppu" joka saa asiat kuulostamaan siltä että basisti soittaa väärin. Joskus basistin suurin haaste on soittaa yhtä väärin kuin se haitarinsoittaja... Jos laulaja, kiipparit tai kitaristit oikovat rytmissä, kuulostaa basistin soitto aika kummalliselta, ellei hän lähde muun orkesterin mukaan. Kaikki synkoopit ja off beatit, jotka tekevät groovista mielenkiintoisen, jäävät haaveeksi ja beatin 'päälle' ajautunut basso kuulostaa aika karmealta. Ehkä basistin pitäisi jatkuvasti seurata kappaleen lyriikkaa groovin lisäksi ja yrittää taiteilla siinä välimaastossa? Mielestäni bassoille voisi antaa enemmän tilaa ja roolia, bassosooloja on usein todella hauska tanssia ja kuunnella. | |
![]() 28.11.2004 10:24:43 | |
Aika moni bändiliiderikin taitaa olla juuri kiipparisti, harvemmin basisti tai rumpali? Minä olen aina luullut että liideriksi joutuu/rupeaa muusikko, joka on sen verran huono soittaja, että ei muuten bändiin pääsisi. Itseeni pätee ainakin tämä. Hähää Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 28.11.2004 10:47:39 | |
Minä olen aina luullut että liideriksi joutuu/rupeaa muusikko, joka on sen verran huono soittaja, että ei muuten bändiin pääsisi. Itseeni pätee ainakin tämä. Hähää Kapellimestarihan usein säveltää, soittaa pianoa, cembaloa tai viulua. Kiipparistihan sopii hyvin liideriksi, koska hän voi samalla toimia korrepetiittorina :) Sitä vaan ihmettelen, että miksi sanotaan oopperan kapellimestarin sopivan orkesterin johtajaksi, mutta orkesterin johtajasta ei välttämättä tule hyvää kapellimestaria? | |
![]() 28.11.2004 12:10:25 (muokattu 28.11.2004 12:10:37) | |
Minä olen aina luullut että liideriksi joutuu/rupeaa muusikko, joka on sen verran huono soittaja, että ei muuten bändiin pääsisi. Itseeni pätee ainakin tämä. Hähää Sillä mä pääsin bändiin, että perustin sen itse ja sitten aloin järjestellä koesoittotilaisuuksia muille. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 02.12.2004 01:36:05 (muokattu 02.12.2004 01:36:31) | |
Mielestäni bassoille voisi antaa enemmän tilaa ja roolia, bassosooloja on usein todella hauska tanssia ja kuunnella. No niin,vihdoinkin haastetta kaikkillle parjatuille bassoniekoille;vetäkääs sitten ens viikonlopun keikoilla oikeen kunnon bassotilut,mielellään VÄHINTÄÄN 8 min kestävä erilaisia skaaloja ja peukkupäkkymiä sisältävä ad libitum- soolo,ja ilman säestystä,jos tuo Riksteri vaikka sattuu olemaan juuri sinun keikallasi;-) Todennäkösesti hänet on helppo bongata,hän on se ainoa joka hurmiossa hyppii parketilla kunnes järkkäri ottaa niska-pers-ovi-ulos-otteen... Sinänsä tuo lause "bassosooloja on usein todella hauska tanssia ja kuunnella"on jo jotain niin suurta,että siitä voi Qsine alkaa väsään uutta teosta ...nimi vois olla vaikka "Turakaisen ihmeelliset seikkailut humpan taikametsässä"... | |
![]() 02.12.2004 10:00:08 | |
Meillä on onnivie hyvä basisti: ei soita liikaa, soittaa kutakuinkin taimissa, tekee max. 1 virhe/ kappalepari. Vaatii kuitenkin nuotit lähes joka biisiin, mutta vetääkin niistä sitten suoraan kaiken hutussa tarvittavan aineiston. Ja roudaakin vielä! Eli kunnon amatööri. Yhden ainoan kerran olemme joutuneet ottamaan tuuraajan, loput voi lukea kirjasta "Ei kokolihaa soittajille". Nyrkkibasisti kun oli! Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 02.12.2004 10:19:42 | |
. Vaatii kuitenkin nuotit lähes joka biisiin, mutta vetääkin niistä sitten suoraan kaiken hutussa tarvittavan aineiston. Ja roudaakin vielä! Eli kunnon amatööri. ! Jos mä saisin valita, niin mieluummin lapusta oikein soittava, kuin hatusta päin p:tä. Vaihdetaaks' päittäin? Vai haluatko välirahaa? Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 02.12.2004 12:05:49 | |
Aikoinaan kun menin poikasena ihan paskat housussa varsovanliiton miesten kanssa ekalle keikalle soitin ihan päin persettä koko illan. Ei ollut mitään lappuja! Biiseistä suurin osa ihan tuntemattomia tahmeita jatsahtavia biittejä ja puolalaisia "karjankutsulauluja"! Helevetinmoinen kielimuuri ja koko ajan päällä saatanallinen stereofooninen mylläkkä! Molemmat mulkasi aina hämmästyneenä kun multa sattui joskus oikea ääni kohdalleen! Oli tosi mahtava "fiilis"! Kaiken kruunasi toisen polskin kommentti keikan jälkeen:"Sine ostaa nyt yysi bässövahvistin... Roland syper-kypee nyt tärjöyksesä Faserilla!" Vitutti aika ankarasti! Mutta siitäkin selvittiin! Seuraavalle keikalle osasi jo varautua paremmin! There`s no bisnes in showbisnes! | |
![]() 02.12.2004 17:10:37 | |
Tässä tapahtuu joku "korvankääntö temppu" joka saa asiat kuulostamaan siltä että basisti soittaa väärin. Joskus basistin suurin haaste on soittaa yhtä väärin kuin se haitarinsoittaja... Se on niin tätä! Kylläpä se on todettu monta kertaa keikalla, että jos siellä jokin kohta menee persilleen niin kaikki mulkoilee basistia... Vaikka meillä se syy löytyy yleensä koskettimien takaa kun kosketinsoittaja tallaa mun tontille bassoilemaan. Noista väärinsoittajista. Pahimmat mitä itselleni on osuneet kohdalle olivat haitaristi ja rumpali. Molemmilla kerroilla kyseessä "pitkänlinjan ammatilaiset" ja molemmila kerroilla olin vieraileva basisti. Haitaristilla oli joku helkkarin Midisysteemi jota se ajoi Thomannilta hankituilla omilla "Pa-kamoillaan" (subbanen +yläkaappi) Kehua retosteli ennen keikan alkua kamansa, soittotaitonsa ja sen kenen kanssa on soitellut. Keikan aikana liki joka biisissä sävellajit vaihtui kesken kaiken, soitteli sooloja laulun päälle, ajoi sieltä Subbasestaan sellasta saakelin matalaa paskakuminaa ja mulkoili vielä mun suuntaan ihan kuin se olis tullut bassosta. Settien välissä sain äijän uskomaan että omista laitteistaan se tuli kun katkaisin virrat bassokamoista ja kumina van jatkui. Keikan jälkeen äijä kehtas vielä vinkua keikkaliksan suurudesta. Oli kuulema tottunut saamaan trionsa kanssa paljon enemmän. Hyi Hitto kun puistattaa vieläkin kun muistan sen tyypin ilmeen kun istuvillaan! Silmät puoliummessa veteli ihan omiaan... Toinen sankari oli rumpali, yllätysyllätys taas Thomannilta hankittujen vermeiden kanssa. Kyseessä oli jotkut helvetin sähköpädit. Teki mieli jo alkusettien aikana potkaista se kaveri niiden pädiensä kanssa sieltä lavalta alas. Näistä sattuneista syistä olen olut kovin kiireinen jos kyseisestä suunnasta on tullut tuurauskeikkatarjouksia. Yleensäkään en ole kiinnostunut noista tuurailuista. Eipähän pääse kukaan ainakaan täällä moittimaan.. Ja yleensä basisteista. Ne basistit joita itse tunnen hoitavat kyllä hommat kotiin tai ovat ainakin niin krittisiä että eivät sokkoina lähde tu(u)raamaan. Ja jonkun mielestä se oli ihmettä että basisti roudas. Itse roudaan, kuskaan bändin keikalle, myyn keikkoja, päivitän/huollan bändin kamat jne. Lappuja tarviin osaan biiseistä, kun kahden bändin kanssa on yhteensä sellanen 200 biisin ohjelmisto. Laput tosin vähenee koko ajan. En tiluttele, en sooloile, pyrin vain hoitamaan oman osuuteni mahdollisimman hyvin. "Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies | |
![]() 02.12.2004 17:31:06 | |
Mun urani aikana niissä bändeissä, joissa olen vetänyt, on juuri basistit olleet kovimpia soittajia. Enkä pistä ollenkaan pahakseni. Kiva, kiva, oukki doukki! | |
![]() 02.12.2004 18:42:20 | |
Kumina pannaan aina basistin piikkiin! Yks solisti sääsi aina laulumikkinsä niin saatanan jyrinälle ja kuminalle ja arvatkaapa kenen piti pienentää instrumenttiaan syyttä suotta kun se mölisi siihen kuminamikkiin? Yks rumpali halus välttämättä aina rumpuineen aivan siihen subbarin viereen jotta "tömps" kuuluu ja tietenkin se basarimikki otti kuminakierrot siitä ihan vierestä ja arvatkaapa kenen piti pienentää instrumenttiaan syyttä suotta kun se polki sitä basaria kun tulpatonta mopoa jne... Mee siinä niitä sitten neuvomaan! There`s no bisnes in showbisnes! | |
![]() 03.12.2004 09:10:35 (muokattu 03.12.2004 09:11:33) | |
On inhimillistä soittaa joskus väärin, mutta kun sen itse ja tajuaa niin on seuraavalla kerralla huolellisempi. Pitkäaikaisen kokemukseni perusteella olen huomioinut, että tuo soinnutus on joillekin aika vaikea juttu tanssimusiikissakin. En nyt tarkoita, että sitä käppyrää harmonian osalta täytyy tehdä joka biisiin vaikeimman kaavan mukaan, mutta eräskin paikallinen harmonikkamies, jolle soinnutusasiasta dilomaattisesti huomautin oli kuin myrkyn niellyt... ja pitää itseään niin suurena mestarina ja muita ei minään. Ostin ko. soittajan omakustanteen, jossa havaitsin selkeää väärinsoittoa, jota en antaisi anteeksi, jos olisin ollut äänitteen tuottajana. Ilmeisesti "mestarille" ei kukaan studiosessiossa uskaltanut huomauttaa asiasta, vaan katsoivat läpi sormien, jotta saisivat palkkionsa. Suurin osa ko. äänitteestä oli aivan ok. ja hyviä omia biisejä, mistä pisteet. Näistä harmonikan soittajista: miksi vitussa jokaisen pitää levyttää ne säkkijärvi-iltavälimerelläticotico-biisit miljoonaan kertaan, kun ne ovat joka kurtistin äänitteillä jo aiemminkin tehtyinä? Tosin oikein hyvin soitettuina. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)