Aihe: miksi beatia eikä bequinea?
1 2 3
Tankoprinssi
15.11.2004 20:27:11

-Montako o / oo ?

James Bond?
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Tohtori Mustajärvi
16.11.2004 16:04:09
Mitä ihmeen bequinea??
Kaikki, paitsi yykaakoo, on turhaa! -lisää potkua ja volyymiä
pekkajau
17.11.2004 10:59:57
Mitä ihmeen bequinea??

When they begin the beguine?
There`s no bisnes in showbisnes!
baron
17.11.2004 11:15:46

When they begin the beguine?

Cole Porter 1935
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
tanssimusiikinkuluttaja
17.11.2004 17:36:09
Yritän näin lattiankuluttajana vastata pariin kysymykseen.

"Oletetaanko, että tanssijat mielummin tanssivat beat-kappaleita?"

En tiedä oletetaanko, mutta tästä syystä minusta ei kannata sovittaa bequine-kappaleita beatiksi. Beat-kappaleet ovat vähemmän tanssineille sopivasti helppoa tanssittavaa. Toisaalta ne ovat vähän puuduttavaa tanssittavaa. Luulen, että useimmat bändit menettävät pisteitä soittamalla niitä liikaa.

Onko vaan niin, että kun levy-yhtiöt suosivat näitä helpostisulavia beat-iskelmiä, muusikotkin ovat taipuvaisia ounastelemaan, että niitä erityisesti halutaan tanssipaikoillakin?

"Eiko tavalliselle tallaajalle ole ihan sama, tuleeko bequinena vai beatina - samalla tavalla ne molemmat kuitenkin tallataan?"

Voihan tuo olla, että se on vähemmän tanssia harrastavalle melko lailla sama. Ei bequine toisaalta vaikeampaa tanssittavaa ole kuin beat, eli ei sen huonompi vaihtoehto pitäisi olla.

Enemmän tanssia harrastaville se ei taatusti ole sama: he arvostavat vaihtelevaa musiikkia. Yleisin musiikkiin liittyvä negatiivinen kommentti, mitä lavoilla kuulee, on yksipuolinen ohjelmisto (ja silloin tarkoitetaan nimenomaan beat-kappaleiden ylivaltaa).

Bequinet ovat itse asiassa hyvä tapa tarjota vaihtelua, koska vähemmän tanssineet "tallaavat ne samalla tavalla" (eli tanssivat niitä mielellään, eivätkä joudu vaan odottelemaan seuraavaa kappaleparia).
baron
17.11.2004 21:18:13

Tuli niin monta kertaa edellä, että ei enää painovirhe:

Siis B-E-G-U-I-N-E
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Carde
17.11.2004 21:39:14
Tuli niin monta kertaa edellä, että ei enää painovirhe:

Siis B-E-G-U-I-N-E

Ei beguinea, mutta kuubalaista rumbaa TV 2:ssa tänään klo 22:05. Älä missaa, Paroni!
baron
17.11.2004 21:41:22 (muokattu 17.11.2004 23:49:35)

Ei beguinea, mutta kuubalaista rumbaa TV 2:ssa tänään klo 22:05. Älä missaa, Paroni!

Kiitti vinkistä, olisin muuten missannut.

Edit: En mä kestä, epävireinen kitara, ammattitaidoton clavesien soittaja, paikallisen räkälän amatööribändi.
Leffan sanoma on näköjään köyhien maahanmuuttajien selviytymisstrategia, ei musiikki.

Kävi sentään espanjan kielen kertauksesta ja aiheutti taas Havanna matkakuumeen.
peepee
17.11.2004 23:59:51
REF: "En tiedä oletetaanko, mutta tästä syystä minusta ei kannata sovittaa bequine-kappaleita beatiksi. Beat-kappaleet ovat vähemmän tanssineille sopivasti helppoa tanssittavaa. Toisaalta ne ovat vähän puuduttavaa tanssittavaa. Luulen, että useimmat bändit menettävät pisteitä soittamalla niitä liikaa."

Tuo beat-musiikki on kuin myrkkyä, sillä ei ole "oikealle" tanssijalle mitään käyttötarkoitusta, kun se ei ole tanssilaji!
Voihan sitä foxauttaa tms, mutta kun se ei..... jne.

Viihdyttäminen on vaikeaa, mutta joskus toivoisi, että orkesterit sopisivat edes joistain asioista keskenään ennen iltaa.

Olin tansseissa, joissa oli kaksi teknisesti taitavaa yhtyettä, joita kumpaakin oli ilo kuunnella erikseen; Öiset kitarat ja Anniina Mattilan orkesteri.

Tiesin etukäteen, että Öisillä Kitaroilla on beat-musiikkipainotteinen ohjelmisto, MUTTA kun myös naapuri soitti paljon beat-musiikkia, niin taas tuli mieleen, että eikö kukaan - koskaan halua ajatella kokonaisuutta, edes tanssin järjestäjä suunnittelemalla ja orkesterien kanssa sopimalla, että toinen soittaa beatia ja toinen soittaa perinteisiä.

Mielestän beat-musiikki yksipuolistaa suomalaista tanssimusiikkikulttuuria (jos sellaista on).

Olen tietoinen, että kaikille tanssimuusikolle keikat ei ole elämää suurempi juttu, vaan keikat vedetään alta pois rutiinilla sisältöön täysillä tuijottamatta.

Tämä nyt on turakaisen ruikutusta, mutta tällaisiinkin asioihin voisi kiinnittää huomiota.
Martso
18.11.2004 00:19:19
Ihmiset ostaa liikaa beat-porukoiden levyjä. Ihmiset käy liikaa niiden keikoilla. Tanssijärkkärit ja levypomot katsovat mm. nuiden asioiden perusteella ketä ne minnekki ottaa. Nuoremmat bändit taas katsoo em. seikkojen perusteella, että tuo beat on se juttu mitä kautta noustaan sinne tähtien joukkoon. Eli kyllä asiakkaat saavat katsoa hitusen peiliin tässä beat-kysymyksessä. Ettimällä erilaisia tanssi-bändejä, aktiivisella palautteella sekä bändeille, että järkkäreille ja jaloilla ääneställä on edes jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaa.

Offtopic: Mikä sitte on iskelmää ja beattia? Meitä ahisteli viime perjantaina hyvinki ahkerasti vanhempi mieshenkilö. Soitettiin kuulemma liikaa iskelmää ja beattia. Me raukat ollaan luultu, että meiltä melkein kokonaan puuttuu ko. osastot :) Kuulemmin olisi pitäny tulla puhdasta humppaa ja valssia :)
Hullu mikä hullu!
Sertzo S
18.11.2004 08:08:48 (muokattu 18.11.2004 08:09:03)
"Mielestän beat-musiikki yksipuolistaa suomalaista tanssimusiikkikulttuuria (jos sellaista on)."

Olen ollut jo pidemmän aikaa samaa mieltä!
rahvas
18.11.2004 10:52:04
Itse olen joutunut (saanut) seurata sivusta monenlaista hutunheittoryhmää sekä aikanaan toimiessani ovimikkona eräässä ihmispesulassa, että kulissien takaa "järjestäjän tontilta" eräässä toisessa puljussa. Täälläkin jo todettu tosiasia on, että beatin määrä etenkin "nimitähdillä" on hämmästyttävä, eikä siitä helpolla jousteta. (Koomisen näköistä muuten kun eläkeläiset yrittävät soutaa Proud Marya foxin askelin....).

Agentsien ja A-A -rytmiorkesterien vanavedessä on tullut liikaa yhtyeitä, jotka soittavat beatin ulkopuolelle meneviä rytmejä vain välttämättömänä pahana (sen verran että voidaan puhua tanssiorkesterista) ja kappaleetkin taidetaan tehdä nykyään ensisijaisesti (iskelmä)radiota varten, eikä niinkään tanssijalalle sopivaksi ? Toisaalta onhan se ymmärrettävää.. orkesterille on suuri kiusaus leikkiä staraa ja nähdä fanijoukossa mieluummin nuoria beat-diggarikukkasia kuin heidän humpasta riehaantuneita isoäitejä. Tanssiyleisöä tämä ei kuitenkaan palvele parhaalla mahdollisella tavalla.

Oma soitto-ohjelmistomme on saanut moitteita beat-kipaleiden puuttumisesta, mutta enemmän on tullut kiitosta siitä, että joku vielä soittaa monipuolista "vanhaa kunnon tanssimusiikkia". Tuntuu siltä, että tällä hetkellä monipuolisuus ja sopivan nöyrä suhtautuminen tekemiseensä on yhtyeelle kovempi kilpailuetu kuin pulliaisimitoinnin taitava kitaristi.

Beguinehan on mukava ja taatusti monipuolisempi rytmi sekä soittaa, kuunnella että tanssia kuin beat. Ja lattareiden kysyntä tuntuu muuten olevan nousussa. Taitava porukkahan pystyy tekemään fiiliksen muutenkin kuin beatilla, esim. samballa. Jokohan olisi aika 2000-luvun Sacy Sandille :)
Mikael
18.11.2004 11:06:01

En mä kestä, epävireinen kitara, ammattitaidoton clavesien soittaja, paikallisen räkälän amatööribändi.

Tää oli just mun kokemus Habanasta. Pitäis varmaan ens kerralla mennä Santiago De Cubaan.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
pekkajau
18.11.2004 11:12:13
Palaan vielä tyylipuhtaaseen Einö Grönin juhlakonserttitunnelmiin, joka tuli tv:stä joku aika takaperin. Mielestäni olisi mukavan sopivan monipuolinen ohjelmisto ihan mille tanssibändille hyvänsä... vaikka olikin konserttitilanne! Oli tangoa, valssia, svingiä, biittiä jne...nää vanhat mestarit tietää mitä pitää vetää ja yleisön mielenkiinto säilyy alusta loppuun!
baron
18.11.2004 11:33:20

Tää oli just mun kokemus Habanasta. Pitäis varmaan ens kerralla mennä Santiago De Cubaan.

Kyllä mulle Ciudad de la Habanan Café Cantante ja Casa de la Música "Miramar" joka ilta vaihtuvine huippubändeineen hyvin kelpasivat.

Ei silti, etten olisi Santiago de Cubastakin kiinnostunut.
Mikael
18.11.2004 12:18:31 (muokattu 18.11.2004 12:18:55)

Kyllä mulle Ciudad de la Habanan Café Cantante ja Casa de la Música "Miramar" joka ilta vaihtuvine huippubändeineen hyvin kelpasivat.

Ei silti, etten olisi Santiago de Cubastakin kiinnostunut.

Mulla meni ainakin toi musamaja aivan vituiks - ihan paska bändi. Miramarissa en muista käyneeni. Yleisesti ottaen oli musan osalta vaan odotukset korkeella, mut jotenkin varmaan vaan sit basa zägä. Muuten oli kyllä mainio mesta. Kuulemma vaan kaikki "kovat" tyypit on tual Santiagos...
baron
18.11.2004 12:43:42 (muokattu 18.11.2004 12:52:32)

Mulla meni ainakin toi musamaja aivan vituiks - ihan paska bändi. Miramarissa en muista käyneeni. Yleisesti ottaen oli musan osalta vaan odotukset korkeella, mut jotenkin varmaan vaan sit basa zägä. Muuten oli kyllä mainio mesta. Kuulemma vaan kaikki "kovat" tyypit on tual Santiagos...

Musamajoja on Havannassa (ainakin) kaksi, toinen keskustassa ja toinen laitakaupungilla eli
"Casa de la Música de Miramar" .
Tää oli selvästi parempi kuin se keskustan paikka "Casa de la Música Habana"

Edit: Tossa yhteystietoja, jos sä tai joku muu on menossa

http://www.egrem.com.cu/contactos/casasdelamusica.asp
Mikael
18.11.2004 13:29:23

Hoo. Piti oikeen kaivaa kartta esiin... ja mähän muistin siis aivan väärin. Kävin juurikin tuolla Miramarin mestassa... tyttöjä olis kyl ollut tarjolla mut musa oli surkeeta.
baron
18.11.2004 13:36:52

Hoo. Piti oikeen kaivaa kartta esiin... ja mähän muistin siis aivan väärin. Kävin juurikin tuolla Miramarin mestassa... tyttöjä olis kyl ollut tarjolla mut musa oli surkeeta.

Mä kiertelin eka muita, mutta mut sitten kun mä löysin Miramarin, olin siellä joka ilta.
Bändi kyllä vaihtui joka ilta eli ei se musa seinistä lähde, joko sulla huono säkä tai meillä erilainen maku.
pekkajau
18.11.2004 15:42:06
Mä kiertelin eka muita, mutta mut sitten kun mä löysin Miramarin, olin siellä joka ilta.
Bändi kyllä vaihtui joka ilta eli ei se musa seinistä lähde, joko sulla huono säkä tai meillä erilainen maku.

Kuulitko siellä sen Q-palaisen serenaadin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)