Aihe: Haitarin mikityksessä keikoilla ongelmia!
1 2 3
Teemu Tee
28.10.2004 15:43:26
Ite olen ollu ostamassa jotain kurjenkaulaa jo about pari vuotta.. en ole vielä saanut aikaseks perskeles.. Sisällä minun giulietissa on jotkut senheiserin kapselit (pitäs olla kuulemma hyvät.. minänoistamitääntiedä), mutta saundit on minusta huonot tai sitten en osaa säätää. Eilen just testattiin yhtä konkkamikkiä joka teipataan lauantain keikalla hanuriin kiinni.. aika turon näkönen viritys mutta saundit ihan eri luokkaa.

Mikrofoni on kuin leipä:
Hyvä leipä maistuu sellaisenaankin. Ehkä hiukan kuivalta, mutta vähäisilläkin päällyksillä hoituu sekin ongelma. Keskinkertainen leipä maistuu syömäkelpoiselta, kyllähän sen vaihtais parempaan, mutta harvoin jää syömättä. Ja runsailla päällyksillä paranee jopa herkulliseksi.
Huonoa leipää ei halua kukaan ja kunnon päällysteilläkään ei saa aikaan kuin lauseita tyyliin "olishan se ollut hyvää jos leipä olis ollu parempaa".
Lisäksi leivän maku ei korreloi suoraan hintaan. Yleensä kylläkin.

No mitä sitten? Osta hyvä tai keskinkertainen mikrofoni.
Tyhjän saa pyytämättäkin
aces
29.10.2004 18:14:33
Niin kurjenkaulasta en ole kuullut muuta kuin positiivisia kommentteja. Itse taistelemme samojen probleemien kanssa kuin tämän ketjun aloittaja ja muutama muukin kolleega. Eikös tuon kurjenkaulan "tehokkuus" perustu phantom syöttöön jonka se vaatii?
Nooh anyway onko kukaan muu törmännyt suomessa valmistettuun phantom syötöllä pelaavaan haitari mikki "putkiloon"? Niitä on kuulemma valmistettu muutamia kymmeniä/satoja? Eräs tuttava sai käsiinsä sellaiset ja kehui kyllä niiden kautta saatavaa soudia hyväksi?
vanhami
29.10.2004 19:59:22 (muokattu 29.10.2004 20:01:33)
tilasin kokeeksi T-kaupasta "niinkuin ihan yleiskäyttöön" EM800 konkkamikin. Ajattelin, että sillä vois ihan kokeilla, miten kurtun mikittäminen onnistuis tollasella peruspuikolla. Tietysti sille pitäis olla teline, joka pysyy samassa positiossa artistin huojumisesta riippumatta, ehkä sellaisen vois hätäseen vääntää.

Jos muuten ei toimi, niin ajattelin laittaa sen tietsikan "talkback" mikiksi. Voi sitten jauhaa muitten online huttubändistien kanssa dadaa ihan hifinä.

Niin, olen miettinyt, että ostais sellaisen halposen langattoman mikkisysteemin, joita saa pariin sataan ja siihen sitten tollanen akg kii. Sitten musctechin langaton midihärpäke siihen ja olis kyseessä lentävä hanuristi. Vois vetää lavalla, kuin Agnus Yong tai Axl Rose

Mika
Jopi Sorsaposki
30.10.2004 16:16:09
Ei tule ikinä haitarin mikityksessä ongelmia kun ei tuo haitaria lähellekkään keikkapaikkaa!
Mikään ei ole kamalampaa kuin tyhmä hanuristi!
mack the knife
30.10.2004 23:24:44
Ei tule ikinä haitarin mikityksessä ongelmia kun ei tuo haitaria lähellekkään keikkapaikkaa!

Katsos vaan, äijä rupeaa heti rekisteröitymispäivänä pullistelemaan. Onhan tässä nyt joku koeaikakin oltava. Ensin kilttiä taustalla olemista ja lukemista, miten täällä käyttäydytään. Sitten ehkä varovaista kommentointia, mutta mieluummin myöntyväistä. Kenties tuossa puolen vuoden jälkeen voi jostain asiasta olla eri mieltä, mutta pitää kysyä esim. baronilta, onko liikaa eri mieltä. Sillä tavalla sitä voi joskus sitten myöhemmin ilmaista asioita noin jyrkästi.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
aisa
31.10.2004 00:10:52

ja ikää oli...?
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
Jopi Sorsaposki
31.10.2004 02:38:30
jopi on vanha vetäjä! (EI SE!) Jopi on vetäny vuosikaudet. Jopi ei oo vihree mutta Jopi on ROCK!
Mikään ei ole kamalampaa kuin tyhmä hanuristi!
riff
31.10.2004 02:40:20
"Mahtavaa!" Näkemyksiä on monenlaisia.
Kiva, kiva, oukki doukki!
mack the knife
31.10.2004 09:14:20
Tietääkö jopi mitä lukee bordellin ovessa klo 12. Vetäkää k....n.
aisa
31.10.2004 09:26:15
jopi on vanha vetäjä! (EI SE!) Jopi on vetäny vuosikaudet. Jopi ei oo vihree mutta Jopi on ROCK!

aika erikoista että äijä on noin "ROCK" ja silti vaivautuu kirjautumaan meidän kaltaisten kusenpolttamien huttu-urpojen forumiin.
kiitos nyt kamalasti tästä kunniasta!
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
toyopet
01.11.2004 09:17:22
tilasin kokeeksi T-kaupasta "niinkuin ihan yleiskäyttöön" EM800 konkkamikin. Ajattelin, että sillä vois ihan kokeilla, miten kurtun mikittäminen onnistuis tollasella peruspuikolla. Tietysti sille pitäis olla teline, joka pysyy samassa positiossa artistin huojumisesta riippumatta, ehkä sellaisen vois hätäseen vääntää.

Mika

No minulla on T-kaupasta t.bone joutsenkaula minkä mallia nyt taas en muista mutta 52€ maksoi. Ensin ajattelin ottaa sen AKG 179€ mutta kuitenkin sitten testimielessä tyydyin tuohon halvempaan. Kyllähän se toimii ihan hyvin. Johto on hiukan ohut ja sitä saa varoa mutta ihan OK verrattuna sisäisiin mikkeihin. Joskus kyllä otan vielä sen AKG:n kun yleensä se laatu kuitenkin maksaa.

Tosin suunnitelmissa on, kun ne joskus toivottavasti toteutuvat, laittaa ihan dynaaminen kapseli kiinni koteloon ja sitten langaton lähetin (AKG:lla sopivan kokoinen) vaan kanteen ja soitto raikaa. Tarvittaessa siihen systeemin saa sitten piuhankin, jos langaton ei satu pelaamaan. Kapseli vaikkapa Sennheiser MD409:sta
Rantsu
01.11.2004 16:21:22
tilasin kokeeksi T-kaupasta "niinkuin ihan yleiskäyttöön" EM800 konkkamikin. Ajattelin, että sillä vois ihan kokeilla, miten kurtun mikittäminen onnistuis tollasella peruspuikolla.---

Peruspuikolla? Niin, niitähän ovat esim. Shure SM81, AKG C451, C1000, C480 tai C390 -sarja, tai vaikka Røde NT3... :) Jos sulla kerta on hieno Kouvolan peli niin pistä nyt sille edes NT3 eteen!

Mä olen muuten haitaria soittanut ihan telineessä olevaan Shure Beta56:een. Hyvin toimii eikä tarvi teippailla itse soittopeliin mikkiä eikä johtoja.
"Ehke parempi mine kotona."
hiltsi
01.11.2004 16:31:53
Mä olen muuten haitaria soittanut ihan telineessä olevaan Shure Beta56:een. Hyvin toimii eikä tarvi teippailla itse soittopeliin mikkiä eikä johtoja.

Eipä tulis mieleenkään pistää tanssikeikalla haitarin mikitystä johonkin ständiin. Sen verran pitää liikkumatilaa saada ettei ala ahistamaan. Konserteissa missä istutaan niin ok.
mack the knife
01.11.2004 18:38:57

Ei perhana. Mulla meni piuha poikki AKG:stä ja piti soittaa vähän aikaa telineessä olevaan Shure 58:aan. Tuntui, että kun vaihtaa asentoa, niin soundi muuttuu. Ei sitä jaksa edes yhtä biisiä soittaa niin pökkelönä, että olis just samalla etäisyydellä koko ajan.
vanhami
01.11.2004 20:48:49
juu, samaa mieltä oon, muutenkin joutuu kenottamaan, niin sitten vielä jos lattiaständiin niin ei käy. Mä lähinnä ajattelin, että tekaisis haitarin koppaan sellaisen jonkun "pyykkipoikavirityksen" jolla sais tollasen konkkamikin kiii.

Niin siinä samassa tilauksessa tulee kyllä se AKG:n C1000 myöskin. Ajateltiin sitä jokapaikanhöyläksi demonauhoituksiin ja keikalle rumpallistin overheadiksi.

Mika
toyopet
02.11.2004 09:41:37
juu, samaa mieltä oon, muutenkin joutuu kenottamaan, niin sitten vielä jos lattiaständiin niin ei käy. Mä lähinnä ajattelin, että tekaisis haitarin koppaan sellaisen jonkun "pyykkipoikavirityksen" jolla sais tollasen konkkamikin kiii.

Niin siinä samassa tilauksessa tulee kyllä se AKG:n C1000 myöskin. Ajateltiin sitä jokapaikanhöyläksi demonauhoituksiin ja keikalle rumpallistin overheadiksi.

Mika

Minulla kun on tuo klippimikki, niin puukolla vaan kankaaseen viilto ja kalustekulma läpi. Sisäpuolelta liimaten teipaten ja ruuvaten kiinni. Vielä on pysynyt paikallaan. Siihenhän saa sitten vaikka mitä kiinni. Tosin riippuu tietenkin siitä mikä kouvolan vehje sinulla on, eli saako siitä sopivasta kohdasta läpi.
vanhami
02.11.2004 10:11:12
Minulla kun on tuo klippimikki, niin puukolla vaan kankaaseen viilto ja kalustekulma läpi. Sisäpuolelta liimaten teipaten ja ruuvaten kiinni. Vielä on pysynyt paikallaan. Siihenhän saa sitten vaikka mitä kiinni. Tosin riippuu tietenkin siitä mikä kouvolan vehje sinulla on, eli saako siitä sopivasta kohdasta läpi.

Toinen vaihtoehto on käyttää kaksipuoleista teippiä. Duunissa käytetään erilaisia teippejä melkein mihin vaan. Pitää kuin tauti, mutta irroitus on jollain tapaa mahdollinen jälkikäteenkin, ilman isompia vaurioita.

Juttelin eilen hovikorjaajani Lahden Teron kansa tuosta mikityshommasta ja oli sitä mieltä, että jos aletaan ulkopuolisilla mikeillä mikittämään, niin pitäis olla kaksi kappaletta, että saundi olisi tasainen.

Jos mikki lyödään keskelle, fyysinen etäisyys äänilähteeseen vaihtelee aika suurestikin. Kuvitteleppa, että se konkkamikki on keskellä koppaa ja kymmenen sentin päässä kopasta. Ylimpään ja alimpaan ääneen tulee matkaa kolme kertaa enemmän, kuin keskimmäiseen.

No näin siis teoriassa, käytännön kokemustahan mulla ei ole. Siksi ostinkin tuollaisen halvan paska, milä voi vähän demota.

Mika
Fuzzy Boner
02.11.2004 10:19:59
Joo; kahella mikillä noi näyttää haitaria mikittävän. Basso-sekä diskanttipuolelle yks. Toimii hienosti; soundi on juhlava.
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
mack the knife
02.11.2004 10:24:50
jos aletaan ulkopuolisilla mikeillä mikittämään, niin pitäis olla kaksi kappaletta, että saundi olisi tasainen.

Niinhän se kai olis paras, mutta usean vuoden kokemuksella sanon vieläkin siitä omasta AKG:stä, että yhdelläkin on hyvä vetää. Keikkanauhoitustenkin perusteella. Ei kyllä huomaa hirveästi. Mutta, täytyy sanoa, että ei mulla esim. mitään vaativia soolobiisejä olekaan, joissa se saattaisi korostua. Olen pitäny sitä keskellä diskanttipuolta ja mun mielestä vain ihan alimmat ja ylimmät äänet jää heikommalle.
vanhami
02.11.2004 10:40:40
Olen pitäny sitä keskellä diskanttipuolta ja mun mielestä vain ihan alimmat ja ylimmät äänet jää heikommalle.

No tästä justiin kirjoitin. Nooh, mulla on nyt kuitenkin nuo soundeti tuolla sisällä, ja siellä on 3 käsittääkseni senheisserin kapselia diskantissa ja yksi bassossa. Kun vaan mekaanisesti toimii, niin kyllä niillä pärjää. Liittimiä on nimittäin saanut jo moneen otteeseen entrailla, mutta se ei kyllä ole uutinen.

Ei mullakaan hirveästi itse kurtulla tule vedettyä bändin kanssa. Ohjelmistoa kaadetaan kokoajan poispäin itse kurttumusasta. Mitä tässä on nyt treenailtu hmm. Kissiä, Egotrippiä, Europea...

Viime lauantaina tuli yksi hämmentyneenä kysymään, että onko sulla wahwah haitarissa, kun viimeisiä venytyksiä johonkin rokkiin pistelin volume ja lesliepedaalin kombinaatiolla jalat viuhuen?

Ei perusturakaisen jakeluun meinaa mennä, että mistä nuo syntikka ja hammondsaundit tulee tuossa bändissä, kun ei siellä ole kosketinsoittajaa

Mika
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)