Aihe: Mikä orkka siellä soitti ja mitä pidit?
1 2 3 4
Pogosta
25.10.2004 22:05:38
Joo laita sellaiset pömpeliit ala Glenn Miller.

http://www.wpsweb.com/performingarts/BrownBagJazz/bigbandpics.htm

Solistiyhtye Suomi käytti joskus juuri tuollaisia nuottitelineen edessä oleviä kylttejä. Minusta ne olivat komeat.
baron
25.10.2004 22:47:00 (muokattu 25.10.2004 23:10:35)

Olen riffin kanssa vähän samoilla linjoilla, että jos on vakkaribändi ja tuttu ohjelmisto -illasta toiseen sama - ne biisit pitää jäädä kaaliin. Ymmärrän toki kuponkisoiton tuuraustilanteessa mutta muuten on hassun näköistä jos tanssibändi tuijottaa kuponkia kuin kamariorkesteri konsanaan.

Vaikutelma on katsojan silmissä. Mun silmissä (huom silmissä, kun soitto alkaa, korvat voi sanoa muuta) bändi joka ilmaantuu ilman lappuja on ammattitaidoton korvakuulolta soittava, jonka esitykset ovat kollektiivista improvisointia ja lappujen kanssa soittava on kuulijaa arvostava, joka on vaivautunut väsäämään sovituksiakin.

Mutta on herttasen yhdentekevää, mitä me soittajat ajattelemme. Oleellista on, minkä vaikutelman turakainen saa.
En todella tiedä?
Pitääkö turakainen itsensä aliarvioimisena, jos tanssibändi lappuineen vaikuttaa kamariorkesterilta?
Ja mistäs se turakainen tietää, että tämä toinen bändi on kymmenen vuoden ajan 150 keikkaa vuodessa soittanut samoja piisejä, kun on ekan kerran sen keikalla.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Riksteri
25.10.2004 23:31:36
Pitääkö turakainen itsensä aliarvioimisena, jos tanssibändi lappuineen vaikuttaa kamariorkesterilta?

Minä ainakaan en pidä lapuista soittamista tanssijoiden aliarvioimisena vaan oletan muusikon haluavan soittaa jotain asioita aivan nuotilleen.

Ja mistäs se turakainen tietää, että tämä toinen bändi on kymmenen vuoden ajan 150 keikkaa vuodessa soittanut samoja piisejä, kun on ekan kerran sen keikalla.

Kyllä sen usein sekä kuulee että näkee, jos biisit on tullut läpeensä tutuiksi :)
isojussi
26.10.2004 09:05:06 (muokattu 26.10.2004 09:05:30)
Minustako se Jussin maalitaulu tuli. Okei.

Ei susta vaan sun kommenteista.

Tuo sun nouttivalo on tarpeeton. Ne biisit opetellaan ulkoa. Idioottimaista on se, että toljottaa "nouttivalotelinettä" ja siinä olevaa paperia missä on noutteja peräkkäin. Yleisölle soittaessa pitää tehdä jotain ihan muuta. Heitellä verkkoja veteen ja muuta semmosta. Mulla on ollu myös pilliryhmä, joka ei noutteja tarvinnu sen jälkeen kun oli biisit opeteltu.

Sehän on eri asia, jos soittaa vaan yhdessä bändissä vakituiseen.

Mä vedän itse noin puolessa tusinassa bändejä säännöllisesti. Yhteenlaskettu ohjelmisto about tuhannen biisiä. Kokolailla parisensataa ainaski menee ilman lappuja. Valitettavasti "ei-ulkoa-biisejä" on joka bändissä. Mieluummin kattelen nuotteja, kuin sohlaan oman ja toisten soiton arpomisella.

Eikös bändillä ole stagevalot sitä varten, että ei ole pimeää. Kyllä muuten noutit näkyy jos joku tarvii.

Ei välttämättä auta. Varsinkin jos just sopiva väri pläjäyttää laput tasaväriseks massaks.

Mutta jo alunperin oli naurettavaa alottaa sitä samaa laput - ei lappuja märinää. Lopputulos ratkasee. Enpä oo vielä kuullu/nähny todistetta sille, että jompsin kumpsin päin olis oikeesti paree.

Ehkän yhden jos toisenkin kannattais vaikka ennemmin keskittää jouaikansa energia vaikka sitten niiden nuottien opetteluun kuin tyhjänpäiväseen märinään.... varsinkin kun tuntuu, että ei näytä olevan keikkaa muutenkaan tarpeeks....;o)
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
vanhami
26.10.2004 09:41:42
Asiaa asiaa. päästiin taas perimmäiseen aiheeseen orkesteri nuoteilla vai ilman. Paskaa myllyyn vaa; vouu vouuu vouu....

Ai niin, mikä oli jutun topicci. Miksei bändeillä ole sellaista lakaatia enään, missä näkyy mikä orkesteri soittaa...

Että pysytään topicissa.

Baron kysyikin, että kerro teko-ohjeet.

Ei siinä mitään ihmeitä tarvita.

Piirrät vaan jollain kuvankäsittelyohjelmalla sellaisen 1:10 mittasuhteisen lakanan, lähetät sen vaikka Finn Opasteisiin tms. ( muistaakseni tekivät myös noita) niin ne tulostaa siitä sellaisen jättilakanan. jossa on renkaat kulmissa etc. Helppoa

Mika
baron
26.10.2004 10:35:50

Baron kysyikin, että kerro teko-ohjeet.

Ei siinä mitään ihmeitä tarvita.

Piirrät vaan jollain kuvankäsittelyohjelmalla sellaisen 1:10 mittasuhteisen lakanan, lähetät sen vaikka Finn Opasteisiin tms. ( muistaakseni tekivät myös noita) niin ne tulostaa siitä sellaisen jättilakanan. jossa on renkaat kulmissa etc. Helppoa

Mika

Kiitti, lakanahan siitä hyvä, että helppo roudattava.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Pula-Aho
26.10.2004 15:11:07 (muokattu 26.10.2004 15:14:12)
Valollisia nuottitelineitäkin olis kuulemma tarjolla.

Kyllä tuommoinen tarttee olla. Vaikkei niitä nuotteja käyttäiskään, niin voihan sinne telineeseen laittaa Jallun tai Kallen ja katsella sitten niitä. Kuluu tylsempikin keikka vähän Rattoisammin. Hähää.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Heikki L.
26.10.2004 18:54:02

Miksei bändeillä ole sellaista lakaatia enään, missä näkyy mikä orkesteri soittaa...

Yhdessä pumpussa, jossa oon tuuraillu sillon&tällön, ongelma on ratkaistu laittamalla velcrot nuottistandeihin ja sitten niihin kiinni semmoset n. 50X50 cm kankaat, joissa lukee bändin nimi. Kiinnittämiseen menee noin 15 sek. Näppärä idea, ja ständitkin näyttää hitusen paremmilta.
Shack!
R.Syke
26.10.2004 18:55:02 (muokattu 26.10.2004 19:02:40)
-Kätevä on myös sellainen valkoinen esirippu, joka vedetään kokonaan soittajien eteen.

Sitten dataprojektorilla heijastetaan bändin nimeä ja vuorotellen soittajien kuvia, nimiä ja mahdollisesti jopa instrumenttien kuvia ja nimiä.

Eraanlainen slaid shöy jyy nöy...

Nyt kukaan ei kiinnitä huomiota epäoleellisiin nouttitelineisiin tms.

Missä on käsketty orkesterin soittaa näkyvillä, häh?

Psykedeelistä. Verhot heiluisivat tuuliefektien voimasta musiikin tempon ja intensiteetin mukaan.

Nimim. Parvellakin on soitettu Toscaa.
Tankoprinssi
26.10.2004 19:25:55

Meillä on "kyltit" PA- kaapeissa, eli koukkukiinnitteiset muoviset joihin on kaiverretty bändin nimi. Eräs kylttitehtailija lahjoitti ko laatat, kun olimme hänen poikansa häissä soittamassa ja meillä oli sellaiset itsetehdyt paperitulosteet.

Vai stage valot? Kyllä se useimmissa paikoissa ainoa valo siellä "lauteilla" on pieni punainen piste bassovahvistimessa.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Riksteri
26.10.2004 19:37:27
Missä on käsketty orkesterin soittaa näkyvillä, häh?

Nimim. Parvellakin on soitettu Toscaa.

Aina joskus lavallakin se orkesteri soittaa ainakin osin piilotettuna johonkin matolaatikkoon :). Oopperassa on kiva seurata orkesterin työskentelyä lintuperspektiivistä. Kerran sattui sellainen vahinko, että yritin heittää kukkakimppua stagelle ja se lensikin suoraan jonkun torvisoittajan työvälineeseen. Onneksi ei puhaltanut samalla, olisi voinut tulla tosi rosoinen ääni ruusunvarsista.

Nyt kun tämä vuorovaikutteisuus on lisääntynyt ja orkesterit ovat halunneet tulla lähemmäksi yleisöään esim. orkesterikorokkeita madaltamalla, on vain ajan kysymys koska orkesterit tulevat tanssilattialle tanssijoiden joukkoon. Tanssijatkin voisivat ohikulkiessaan kosketella soittimia ja osallistua itse esitykseen.
clave
26.10.2004 20:20:35

..on vain ajan kysymys koska orkesterit tulevat tanssilattialle tanssijoiden joukkoon..

Noinhan oli toissa kesänä Rollareiden Olympiastadionkonsertissa, jossa kentällä oli piilossa toiset kamat ja jonne bändi könysi pitkin pitkää catwalkia. Toimi.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
jeppeq
26.10.2004 20:32:32
Tanssijatkin voisivat ohikulkiessaan kosketella soittimia ja osallistua itse esitykseen.

Noista tanssijoiden "kosketteluista" pikkuisissa kulmabaareissa ja korokkeettomissa esiintymispaikoissa on jäänyt enimmäkseen karvaita muistoja... Esimerkiksi n. 150 kiloisen "tanssijan" istahdettua bassarin päälle kesken kaiken ja pikkuhiljaa siitä nojaten rumpalin kalusto kasaan. Interaktiivista - juu !
Rokkiahan minäkin olisin halunnu soittaa...
Riksteri
26.10.2004 20:50:19
Noista tanssijoiden "kosketteluista" pikkuisissa kulmabaareissa ja korokkeettomissa esiintymispaikoissa on jäänyt enimmäkseen karvaita muistoja... Esimerkiksi n. 150 kiloisen "tanssijan" istahdettua bassarin päälle kesken kaiken ja pikkuhiljaa siitä nojaten rumpalin kalusto kasaan. Interaktiivista - juu !

Systeemit pitää suunnitella tarkoituksenmukaisiksi. Rumpalille iso ontto puunrunko bassariksi ja pienempiä rumpuja armeijatyyliin mukana kuljetettavina malleina. Kiipparistille voisi tosin tulla tenkkapåå, mutta onhan haitari keksitty.
mack the knife
26.10.2004 22:33:15
Vai stage valot? Kyllä se useimmissa paikoissa ainoa valo siellä "lauteilla" on pieni punainen piste bassovahvistimessa.

Sori, tarkoitin omia valoja. Eihän niitä tosiaan kaikilla ole. Kerran oli vähän säälittävää yhdellä juhannuskeikalla, kun toisen bändin kosketinsoittaja raahas takahuoneesta jalkalampun kiipparien viereen. Ei meinannu millään nähdä bassovahvistimen punaisen pisteen valossa Jätkän humpan toivelaulunuotteja.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
baron
26.10.2004 22:41:52

. Ei meinannu millään nähdä bassovahvistimen punaisen pisteen valossa Jätkän humpan toivelaulunuotteja.

Olisitkos itse nähnyt??

Niitä on aika monta ja kahdessa rivissä.

(Mikä se on suomeksi: staf, staves?? Tahtiviivasto?????)
Tankoprinssi
26.10.2004 22:46:09

Sori, tarkoitin omia valoja. Eihän niitä tosiaan kaikilla ole. Kerran oli vähän säälittävää yhdellä juhannuskeikalla, kun toisen bändin kosketinsoittaja raahas takahuoneesta jalkalampun kiipparien viereen. Ei meinannu millään nähdä bassovahvistimen punaisen pisteen valossa Jätkän humpan toivelaulunuotteja.

Jess! Siinä jätkänhumpassa pitääkin olla tarkkana, kun siinä on toivelaulunuoteissa peräti 4 sointua. Tarkoitin, että pitää tarkistaa watti määrä tarkoin jalkalampusta, ettei vaan soita väärin hämärässä.
WanhaWetäjä
26.10.2004 23:15:37

Kysymys on luokkaa "Olipa hyvä matsi,mutta ketäs vastaan Tappara pelas?"

Jos mä kävisin tansseissa,katsoisin ensin paikallisesta lehdestä eri tanssipaikkojen tarjonnan,tod. näk. se kakkosbändikin siellä pienellä präntättynä olisi,vaan jos ei siitä jäisi mieleen niin ainakin tanssipaikan portilla/aidassa/seinässä/ lippuluukun lähettyvillä/sisääntullessa varmasti muutama bändijuliste on,siitä vaan vaikka kännykkään nimet muistiin jos ei ole kynää/paperia matkassa...tai jos on kamerakännykkä,ottaa kuvan..

Ja jos ei vieläkään mene jakeluun niin voi mennä rohkeesti kysyyn bändiltä nimeä siinä samassa kun kysyy sen "mistäs kaukaa pojat on?"...jos ei vieläkään putoo niin kysyy onko bändillä korttia,aika monilla kakkosillakin jo näitä on...

On se vaikeeta jollain...vielä kun muistaa kysyjän hyvän muistin kun kyseessä on bändit jotka eivät soita hidasta valssia tai soitto tulee liian lujaa ;-)

No,voishan tanssipaikka tietenkin hommata sellasen helevetillisen screenin siihen lavan tuntumaan ja salin toiselle puolen,kahvioon,vessoihin...niistä näkyis kulloinkin lavalla oleva solisti/ bändi ihan livenä,jopa biisien sanat soljuisivat musan tahtiin,vois niitten mukaan tanssia( ja halutessaan myös laulaa) jos ei muuten osaa...tempot,onko naisten/miestenhaku,ja tietysti myös desibelit ja kahvion hinnastokin menis siihen samaan...ja uutiset ja sää...ja bussiaikataulut ja...ja...
baron
26.10.2004 23:24:30

Iske nyt vaan WW jokeksi, mutta muutama tilaaja on mulle kertonut, mikä vaiva niillä on ollut hankkia mun bändin yhteystiedot, kun 1-2 vuotta mun bändin kuulemisen jälkeen on tullut tarve itse tilata bändi.

Ja mikä määrä tilauksia on kenties jäänyt tulematta, kun jotkut eivät ole osanneet/viitsineet nähdä sitä vaivaa.
Tankoprinssi
26.10.2004 23:24:35

Kysymys on luokkaa "Olipa hyvä matsi,mutta ketäs vastaan Tappara pelas?"

Ketä se kiinnostaa mutta ÄSSÄT JYRÄÄ!!!!!!!! Siis "köyhät" kyykkyyn!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)