![]() 23.08.2004 09:50:03 (muokattu 23.08.2004 09:53:42) | |
---|---|
Hyvin menee... taas sähellystä Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 23.08.2004 14:24:11 | |
Mutta onhan tässä se etu, että eläke karttuu kuitenkin aina. Minun mielestäni töistä on aina veroa maksettava, oli se sitten mitä tahansa työtä. | |
![]() 23.08.2004 15:54:47 | |
Nykyään vaan soittohommissa tuppaa olemaan niin että se aloite "palkan" maksamisena matkakorvauksina ja päivärahoina tulee niiltä "toimistolta".Joskus oikein pistää miettimään että kuinkahan monta prosenttia koko maan keikkapalkkioista maksetaan oikeana verollisena tulona.Kommentteja ja arvioita, pliis? Soittaja selviää aina. | |
![]() 23.08.2004 17:45:18 | |
Nykyään vaan soittohommissa tuppaa olemaan niin että se aloite "palkan" maksamisena matkakorvauksina ja päivärahoina tulee niiltä "toimistolta".Joskus oikein pistää miettimään että kuinkahan monta prosenttia koko maan keikkapalkkioista maksetaan oikeana verollisena tulona.Kommentteja ja arvioita, pliis? Mä olen maailman huonoin arvioimaan, koska valtaosan mun keikoista mä itse myyn ja meidän oma Oy laskuttaa, mutta kaikista ohjelmatoimiston myymistä keikoista on tehty se 60% ennakonpidätys ja loput "palkkana" Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy | |
![]() 23.08.2004 18:54:56 | |
Onneksi amatöörinä ei tarvitse langeta ohjelmatoimistojen armoille, vaan voi olla oman itsensä herra ja myydä hääkeikat itse. Rahat "in Cash" ja tietysti usein vielä etukäteen. Lopuksi vielä muutama litra sahtia ja boolia mukaan. Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras | |
![]() 23.08.2004 21:59:54 | |
Onneksi amatöörinä ei tarvitse langeta ohjelmatoimistojen armoille, vaan voi olla oman itsensä herra ja myydä hääkeikat itse. Rahat "in Cash" ja tietysti usein vielä etukäteen. Lopuksi vielä muutama litra sahtia ja boolia mukaan. Jos keikat jää vain itse myytyjen hääkeikkojen tasolle, ei sillä kauas pötkitä. Oikeasti kannattaisi mennä toimistolle. Keikkoja sitten on kun ne myy ja hoitavat verot ja muut. Ja jos vetävät välistä vähäsen, mitä sitten. Pakkohan niidenkin on elää... Heh! Mutta tuo boolihomma on totta. Aina puolentoista litran pullot täyteen ja menoksi! | |
![]() 24.08.2004 09:50:20 | |
Jos keikat jää vain itse myytyjen hääkeikkojen tasolle, ei sillä kauas pötkitä. Oikeasti kannattaisi mennä toimistolle. Keikkoja sitten on kun ne myy ja hoitavat verot ja muut. Mutta entäs kun on niin paljon keikkoja kun haluaa ilman toimistoa? Tai ei halua muuta kuin yksityistilaisuuksia? Ei viitti kuitenkaan aloittaa uutta "hääkeikkojen huono arvostus" -juttua, toivoisin vain muutamien ymmärtävän etteivät kaikki himoitse ravintola-/lavapuolelle. Tämä siis yleisenä, ei omana toimintamallinani. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 24.08.2004 10:31:16 | |
Mutta entäs kun on niin paljon keikkoja kun haluaa ilman toimistoa? Tai ei halua muuta kuin yksityistilaisuuksia? Ei viitti kuitenkaan aloittaa uutta "hääkeikkojen huono arvostus" -juttua, toivoisin vain muutamien ymmärtävän etteivät kaikki himoitse ravintola-/lavapuolelle. Tämä siis yleisenä, ei omana toimintamallinani. Niin no sehän on eri asia. Tietenkin! Eikä hääkeikat mitään huonoja keikkoja ole. Joskus tietenkin. Kun ne hyvin vetää, ne poikii aina lisää ja sana kiertää. Mulla itellä on niin että tuo lavapuoli on sellainen että en kyllä sinne himoitse kun ei noita perinteisiä oo kauheasti. Pari valssia ja pari tangoa. Silti keikkaa on koko ajan ja toivottavasti vielä lisää ja nimenomaan ravintoloissa missä nuorekas iskelmä/rock uppoaa. | |
![]() 24.08.2004 12:51:37 | |
Niin no sehän on eri asia. Tietenkin! Eikä hääkeikat mitään huonoja keikkoja ole. Joskus tietenkin. Kun ne hyvin vetää, ne poikii aina lisää ja sana kiertää. Mulla itellä on niin että tuo lavapuoli on sellainen että en kyllä sinne himoitse kun ei noita perinteisiä oo kauheasti. Pari valssia ja pari tangoa. Silti keikkaa on koko ajan ja toivottavasti vielä lisää ja nimenomaan ravintoloissa missä nuorekas iskelmä/rock uppoaa. Tuo on järkevä periaate: sinne missä itse on omimmillaan. Häissähän saa itseasiassa soittaa ehkä kaikkein vapaimmin, perinteisestä jopa heavyyn. Rafloissa ja lavoilla taas on omat rajoituksensa, lavoilla vaaditaan ehkä eniten monipuolisuutta ja ravintoloissa tyylit vaihtelevat suurestikin. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 24.08.2004 15:09:33 | |
Olen aina ihmetellyt, muusikoiden asennetta ohjelmatoimistoja kohtaan. Toimistot kun ainakin (ne muutamat, joille työskentelen, tosin laskua vastaan) pyrkivät ja ovat lakisääteisestikkin velvollisia hoitamaan palkka-asiat kunnolla. Tosiasiahan on myös soittohommissa, että tavallinen duunari ei työllään rikastu. Mielestäni polkuhinnoittelua typerimmillään on tehdä töitä maksamatta veroja yms. pakollisia sotuja. No olen ehkä katkera ns. työttömille, jotka nostaa kelasta rahaa ja tekevät hääkeikka minkä ehtii... Joo, olen kateellinen. | |
![]() 24.08.2004 15:10:06 | |
Olen aina ihmetellyt, muusikoiden asennetta ohjelmatoimistoja kohtaan. Toimistot kun ainakin (ne muutamat, joille työskentelen, tosin laskua vastaan) pyrkivät ja ovat lakisääteisestikkin velvollisia hoitamaan palkka-asiat kunnolla. Tosiasiahan on myös soittohommissa, että tavallinen duunari ei työllään rikastu. Mielestäni polkuhinnoittelua typerimmillään on tehdä töitä maksamatta veroja yms. pakollisia sotuja. No olen ehkä katkera ns. työttömille, jotka nostaa kelasta rahaa ja tekevät hääkeikkaa minkä ehtii... Joo, olen kateellinen. | |
![]() 24.08.2004 15:10:06 | |
Olen aina ihmetellyt, muusikoiden asennetta ohjelmatoimistoja kohtaan. Toimistot kun ainakin (ne muutamat, joille työskentelen, tosin laskua vastaan) pyrkivät ja ovat lakisääteisestikkin velvollisia hoitamaan palkka-asiat kunnolla. Tosiasiahan on myös soittohommissa, että tavallinen duunari ei työllään rikastu. Mielestäni polkuhinnoittelua typerimmillään on tehdä töitä maksamatta veroja yms. pakollisia sotuja. No olen ehkä katkera ns. työttömille, jotka nostaa kelasta rahaa ja tekevät hääkeikkaa minkä ehtii... Joo, olen kateellinen. | |
![]() 24.08.2004 19:35:25 | |
Tottakai ohjelmatoimistot on ammattilaisille välttämättömiä mutta näin harrastajana en myy itseäni niiden orjaksi. Nyt voi valita mitä keikkoja tekee. Meillä kun 2-3 keikkaa/kk on lähes max, niin tarjouksia tulee kuitenkin enemmän ja niitä täytyy sitten jaella muille, eli taidan tehdä ohjelmatoimiston hommia ilman korvausta. Ja jos se vihjaus kelasta oli meikäläiselle, niin en ole käynyt siellä enkä työvoimatoimistossa tai "sossussa" koskaan. Olen ollut saman työnantajan palveluksessa jo 24 vuotta ja tulen toimeen palkallani erittäin hyvin, joten tämä keikkailu on siis pelkästään mielenvirkistävä harrastus. Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras | |
![]() 25.08.2004 09:31:54 | |
En tosiaankaan siis syyllistä ketään täällä kirjoittavia, kun kaikki kumminkin ollaan samassa sopassa. Kaikki ollaan saatu kiertolaisverta ja ripauis taiteellisuutta syntymässä. Toiset tekee keikkaa päätoimisesti, toiset sivutoimisesti ja jokainenhan on oma itsensä herra viimekädessä. | |
![]() 25.08.2004 09:38:58 | |
En tosiaankaan siis syyllistä ketään täällä kirjoittavia, kun kaikki kumminkin ollaan samassa sopassa. Kaikki ollaan saatu kiertolaisverta ja ripauis taiteellisuutta syntymässä. Toiset tekee keikkaa päätoimisesti, toiset sivutoimisesti ja jokainenhan on oma itsensä herra viimekädessä. Komppaan.. "Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää"
-Irwin- | |
![]() 25.08.2004 11:17:39 | |
Tottakai ohjelmatoimistot on ammattilaisille välttämättömiä ... Mulla taas on toimistojen kanssa se ongelma, että kun toimin (ja haluan edelleenkin toimia) free-lancerina ja myyn pääasiassa itse keikkani, ei ne mua oikein haluakaan myydä. Sitäpaitti eihän me siitä hintapolitiikastakaan oikein päästä yhteisymmärrykseen...;-) Jaa no, paitsi Fullhouse, jonka kanssa on menny oikein mukavasti. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! | |
![]() 25.08.2004 12:03:56 | |
Pari ohjelmatoimistoa on lähestynyt meitä ja samoin mä itse myös paria, mutta olemme päättäneet, että minä saan kunnian markkinoida ja myydä meitä. Onhan siinä jonkin verran duunia, mutta toisaalta kun keikkoja on vain vähän (emme paljoa haluakaan) niin ei kuitenkaan kohtuuttomasti. Itse asiassa ihan hauskaa, varsinkin kun estot itsensä myymisessä ("prostituoinnissa") ovat hävinneet. Itse myymisen hyviä puolia on, että kukaan ei vedä rahaa välistä ja voi ottaa vain sellaisia keikkoja sellaisilta paikkakunnilta ("susirajan sisäpuolelta"), joihin oikeasti sormet syyhyttävät päästä soittamaan. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy | |
![]() 25.08.2004 13:16:27 | |
Vielä täytyy "sohasta" ja kysästä. Kun itse myytte niin kuka toimii työnantaja roolissa eli maksaa palkat? Kun omakokemus on, että tanssinjärjestäjät ei välttämättä halua ottaa työnantaja roolia vaan pyytävät esittämään laskun y-tunnuksineen tai maksavat käteissuorituksena kuittia vastaan ja taas y-tunnus mukana, jolloin he eivät joudu palkanmaksaja rooliin ja näin välttyvät tästä lakisääteisestä kuvioista. Itselläni on toiminimi just tämän takia. Niin juu... hääjutut yms. on ulkopuolella tästä politiikasta eli siellä ei kuljeteta paperia missään vaan raha vaihtaa omistajaa käsi-to-käsi periaattella ja kaikki sopimukset ovat suullisia (riski otettava...) Äitikin jo sen sanoi "rehellisyys" maan perii... | |
![]() 25.08.2004 13:35:31 | |
Vielä täytyy "sohasta" ja kysästä. Kun itse myytte niin kuka toimii työnantaja roolissa eli maksaa palkat? .. Meillä on oma OY. Kait on selvä, että kun itse myy, niin pitää joku vastaanottaja olla, joka voi laskuttaa ja vastaanottaa liksan. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy | |
![]() 25.08.2004 13:45:50 | |
Meillä on oma OY. Kait on selvä, että kun itse myy, niin pitää joku vastaanottaja olla, joka voi laskuttaa ja vastaanottaa liksan. Ja Oy maksaa teille soittajille liksan ja perii verot ja sotut jne. jne. ? Millaisen kk-liksan olette speksanneet itsellenne? Mitä jos Oy ei pystykkään maksamaan määräämänne palkkaa, kuin pian se menee konkkaan siinä tapauksessa. Miten verottaja suhtautuu Oy muotoon. Eikös niitä ole tapauksia joissa Oy on verottajan toimesta purettu henkilöyhtiöksi, jolloin rapsahtaa muhkeat lisäverot? Paljon kysymyksiä :) Humppaa tai soita humppaa | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)