Aihe: Turakaisten huijaaminen
1 2
poppamies
17.01.2004 23:12:14

Voihan sitä levymusiikin tahdissa pyörähdellä kotonaankin, ...

No off topiciks menee, mutta menköön.
Olen jopa sitä mieltä ettei sitä levymusiikkia tarvitsisi olla edes tauoilla. Yleensä väittömästi kun bändi lakka soittamasta niin levy soi. Aivan kuin pelättäisiin että ihmiset rupeaisivat juttelemaan toistensa kanssa ja ne viinat jäisivät varttitunniksi juomatta.
"G-strings are for strippers"
baron
18.01.2004 01:53:59

Olen jopa sitä mieltä ettei sitä levymusiikkia tarvitsisi olla edes tauoilla. Yleensä väittömästi kun bändi lakka soittamasta niin levy soi. Aivan kuin pelättäisiin että ihmiset rupeaisivat juttelemaan toistensa kanssa ja ne viinat jäisivät varttitunniksi juomatta.

Allekirjoittaisin ylläolevan. Kun itse olen asiakkaana (kylläkin kovin harvoin) niin kyllä bänditauon pystyy hyödyntämään ilman, että mitään "täytemusiikkia" on.

Omassa bändissäni on pieni taistelu (olen liian lepsu johtaja) juuri siitä, pitääkö tauoilla olla joku "möykkä" vai saako yleisö lepuutella korviaan, rentoutua keskustelemaan, hoitaa "huoltoasiansa" etc.
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
Martso
18.01.2004 09:20:37 (muokattu 18.01.2004 10:54:14)

Ravintoloissahan tuo saattais toimiakki. "Oikeilla" tanssipaikoilla - en usko. Ne asiakkaat jopa toivoo, että väliaikamusa olisi käytännössä suoraan jatkoa setille, ts. biisit tulis pareittain ja tyylit vaihtelisi tasaseen. Bändin tulisi ilmeisesti tauolta tullessaa olla suoraa jatkoa väliaikamusalle :) - Käytännössähän tuo on täysin mahdoton toteuttaa ja olisi iha mukava, että asiakkaat sen myös itekkin tajuaisivat. Bändi kuitenki (yleensä) soittaa biisit pareittain, tauoksi jää mitä jää (+ paskan paikan lisä). Pakko on kuitenki aloittaa seuraava setti tiettyyn aikaan tai paikan pomo ei katso hommaa ystävällisin ilmein. Jäljelle jää satunnainen määrä minuutteja ja niiden täyttäminen settiin suhteessa sopivan tyylisillä pareilla siten, että aika menis tasan... kaikkienhan luulis nyt ymmärtävän? ::) Eri asia on sitten, jos väliaikamusaa hoitaa paikan oma dj, hänellähän on valta siirtää sitä setin alkua omien pariensa mukaan (esim galax).

Kaikesta tästä huolimatta/huolien: On jääny monesti viime aikoina kuitenki tämmönen olo, että ravintolassa niille saatanan humalaisille on ihan sama kuka siellä ja mitä soittaa, live vai kone - kounhan jotain surinaa tulee, mutta surinaa on tultava. Tanssipaikoissa taasen on tullu fiilis, että ihan sama kuka siellä ja mitä soittaa, live tai kone - pääasia ettei tanssisuoritusta häiritä millään tavalla.

Ps. Jos tämän joku asiakkaista lukee, ni ei tarvi heti ottaa hernettä nennäänsä, sillä toki poikkeuksia löytyy.
Martso
18.01.2004 12:38:18
No niin. Nyt tuli sitte ilmeisesti loukattua tiettyjä tahoja. Jos "SUKE" lukee tämän, niin ota maililla yhteys ja kerro mikä häirittee, niin yritän selvittää mitä tarkoitan.

Perhana, pitänee lopettaa foorumiosallistuminen ylipäätään, kun aina meinaa tulla jotain hölmöjä väärinkäsityksiä
Rantsu
18.01.2004 12:53:15
Nimittäin, melko monessa isohkossa tanssipaikassa on kiristetty vyötä, ja ajan hengen mukaan heittäydytty säästölinjalle. Ne tanssitalot, joissa ennen on ollut aina ns. tähtiesiintyjä jota ihmiset tulevat katsomaan, ja sitten se "maakuntasarjan" orkesteri, jonka musiikin tahdissa tanssitaan, ovat nyt päättäneet jättää tämän viimeksimainitun esiintyjäryhmän kokonaan pois.---

No miten täytetään väliajat, kun tuo ns. tähtiesiintyjä/bändi esiintyykin vain tuon 2 krt 45 min., eikä toista bändiä ole?

Mun käsityksen mukaan myös tähtiartistien bändit ovat saaneet tuntea tämän "kehityksen" nahoissaan. Harvoinpa nämä ovat illan urakasta tähänkään asti pelkästään artistisettien soitolla selvinneet (lukuunottamatta muutamaa hieman "rockhenkisemmän artistin bändiä), mutta vaatimukset soittaa ne viisi ja puoli settiä ovat kyllä monessa paikassa voimistuneet.
Suomi soittaa humppaa.
isojussi
18.01.2004 13:53:41
Noniin.

Pakko se on yhden OneManBand - miehenkin heittää lusikkansa soppaan.

Mä en koe, että huijaan asiakastani, kun reilusti hänelle oman "konseptini" myyn - toisaalta en ookkan mikään tavanomainen yhdenmiehen orkesteritapaus, vaan olen reilusti konebändini "pystysolistina" ja soitan torvi- ja kiipparisoolot sitten kun niiden aika tulee. En edes seiso kiiparien takana, vaan ne ovat vinosti oikeala sivullani ts. mun ja yleisön välissä on vaan mikkiteline mikkeineen.

Huijausta vai ei - ei ainakaan asiakkaitteni mukaan - viimeksi tänään eilinen asiakas soitteli vielä erikseen perään ja halusi kiitellä ja välittää vieraidensa kehuja.

Onhan siinä tietysti vielä muutakin: Persoonalliset biisivalinnat, ilman Casio-Solton-Technics tehosekoittimia "käsintehdyt" ja "tukkoonsovittamattomat" taustat, (toivottavasti) amattitaito, esiintyminen, esiintymisestä nauttiminen ja ehdottomasti tärkeimpänä yleisön huomioonottaminen.

Kyllähän mäkin tekisin mielelläni isolla bändillä keikkaa - mahdollisimman isolla, mutta rahahan sen aina sanelee. Mä kuiten haluun olla se tason ukkojen ja akkojen kanssa keikalla, että hävettää maksaa nille pelkkää liiton minimiä.

Oonkin ottanut sen systeemin, että jos tarvitaan trioo tai duoo, kasvatan bändiäni puhaltajilla tai kitaristilla. Edelleen hyvin on kelvannut.

Joskus ajattelin vähän huonolla omallatunnolla, että vien muilta bändeltä keikkaa. Varmasti näinkin on, mutta tuntuu, että enemmänkin syön karaokenvetäjien ja DJ:den leipää. No, ainahan joku syö jonkun toisen leivän, kun kahta bändiä ei kuitenkaan palkata tekemään samaa hommaa, joten turha sitä on murehtia.

Ihan silkkaan playback:iin mulla on sama kanta kuin teilläkin. Käytettäköön taustoja ei siinä mitään, mutta mitään fucking marionetteja ei lauteilla tarvita.
Osta mut - ma olen kaupan!
Rock n
18.01.2004 13:54:55
No niin. Nyt tuli sitte ilmeisesti loukattua tiettyjä tahoja...

En usko. Se ajatuksesi bändin/solistin ja levymusiikin rakenteesta tuntuu vaan näin parkettien kuluttajien kannalta aika vieraalta. Yleisesti tanssijat toivovat väliaikamusiikilta vaihtelua bändin ja varsinkin solistin tyyliin. Monien tanssijoiden mielestä kaksi iskelmä-solistia tekee tanssi-illasta tylsän.
isojussi
18.01.2004 14:15:01
...Yleisesti tanssijat toivovat väliaikamusiikilta vaihtelua bändin ja varsinkin solistin tyyliin. Monien tanssijoiden mielestä kaksi iskelmä-solistia tekee tanssi-illasta tylsän.

Kuulostaa järkevältä. Ja monesti pelkkä hiljaisuus settien välillä latistaa tunnelman. Tosin olen sitämieltä, että väliaikamusa pitää "ohjelmamusaan" nähden olla selkeästi hiljaisemmalla - kuitenkin sen verran lujalla, että aktiivisemmat tanssinharrastajat pystyy senkin tahdissa halutessaan joraamaan.
KoskPaavo
18.01.2004 15:50:32
Täytyy minunkin tuoda tää Solton-näkökulma tähän. Nimittäin tää One-man- touhu on kyllä tosiaan oma lukunsa. Olen nyt vatänyt 10 vuotta sekä live että-One-maN- touhua , tosin laivalla ainoastaan tätä one-man-band.
Nykyään nää Soltonvermeet on kyllä niin monitahoisia vehkeitä että kyllä niillä melko luovasti pystyy vetämään , esim. Bass-to -lowest -jutulla saa iisisti Whiter shaden bassot oikein, samoin esim. mun Solton ´MS100 tunnistaa esim. c-pohjaisia sointuja 15 kpl, kyllä riittää tanssimusiikkiin. Periaatteekseni olen ottanut että mä vedän näin , olkoon siitä muut mitä mieltä tahansa , ja jos en mä tee, niin joku muu ne tekee.Midifilejä en soita keikoilla.
isojussi
18.01.2004 21:02:04
Täytyy minunkin tuoda tää Solton-näkökulma tähän. Nimittäin tää One-man- touhu on kyllä tosiaan oma lukunsa. Olen nyt vatänyt 10 vuotta sekä live että-One-maN- touhua , tosin laivalla ainoastaan tätä one-man-band.

Sekä - ettähän se mullakin on ollut. Sivutoimisesti parikymmentä vuotta, päätoimisesti heinäkuulta. Sinänsä nautin tästä freelancer - tilanteesta, kun en oo sidottu mihinkään. Ei voi ainakaan duuniaan ykspuoliseks väittää. (Oli jo ehken off-topic...:-))

Nykyään nää Soltonvermeet on kyllä niin monitahoisia vehkeitä että kyllä niillä melko luovasti pystyy vetämään , esim. Bass-to -lowest -jutulla saa iisisti Whiter shaden bassot oikein, samoin esim. mun Solton ´MS100 tunnistaa esim. c-pohjaisia sointuja 15 kpl, kyllä riittää tanssimusiikkiin.

Kiva kuulla. Pitäis varmaan joskus testata nykyisiä säestyskeyboardeja, sillä just esim. pölhöjen bassolinjojen takia luovuin urkumainingistä ja aloin tehdä taustasekkarit itse. Tosin eipä mulle paljon hyötyä olis siirtyä takaisin moisiin, varmasti päteviin vekottiimiin, kun varsinkin vetopasuunaa on niin pahuksen vaikee soittaa samalla, kun ottaa kiipparista sointuja...;-) Muutenkin mulla on ihan oma konsepti hommaan.

Periaatteekseni olen ottanut että mä vedän näin , olkoon siitä muut mitä mieltä tahansa , ja jos en mä tee, niin joku muu ne tekee.

Sehän on sun valintas, eikä siinä mitään.... Lopputulos ratkaisee ja kai se tyytyväinen asikas kumminkin meidän palkan maksaa, eikä kateellinen, kyrpäotsainen kollega...;-)

Midifilejä en soita keikoilla.

Meinaatko ostettuja/netistä imuroituja vai itsetehtyjä? Ensinmainittuja ei sais ees julkisesti soittaa. Jälkimmäisten käytössä taas ei musta oo mitään vikaa.
U.Honey
18.01.2004 22:17:40 (muokattu 19.01.2004 02:53:59)
Ymmärrän kyllä tanssibändien koneiden käyttöä, realiteettihan on että keikasta saatava liksa on keikkapalkkio jaettuna soittajien määrällä.

Menin muuten muutama vuosi sitten katsomaan Stingin keikkaa ja sielläkin pyöri sekvensseri koko ajan. Ihme äijä tämä Sting, luulisi että niillä keikkaliksoilla olisi varaa palkata elävät soittajat!

Itse koen kyllä koneen kanssa soittamisen jotenkin orjuuttavana. Osittain se on kai vähän filosofinen juttu, näen että musiikin soittamisessa on kysymys elävien ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Haluaisitko sinä esitellä bändin yleisölle näin: "Hyvät naiset ja herrat, tänä iltana rumpupatteriston takana on Matti Virtanen! ... ja perkussioita soittaa...ööö...mikropiiri!!"
My name is Baron - U.Honey Baron
isojussi
18.01.2004 22:31:13
...Itse koen kyllä koneen kanssa soittamisen jotenkin orjuuttavana. Osittain se on kai vähän filosofinen kysymys, näen että musiikin soittamisessa on kysmys elävien ihmisten välistä vuorovaikutusta.

Joskus se "vuorovaikutus" on vaan pahuksen vaikeaa ennakoida....

Haluaisitko sinä esitellä bändin yleisölle näin: "Hyvät naiset ja herrat, tänä iltana rumpupatteriston takana on Matti Virtanen! ... ja perkussioita soittaa...ööö...mikropiiri!!"

Mitä sillä on väliä, korvataanko koneilla torvet vai rummut ja basso?

Onko muka fiksumpaa, että setä räplää Casiosta muoviset brassisaundit kuin että rumpujen ja basson sijaan lauteilla on vaikka trumpetisti ja fonisti?

Mikä fucking onni ja autuus ne oikeet rummut ja basso on? Ei yhtään mikään!
U.Honey
18.01.2004 23:18:04 (muokattu 18.01.2004 23:20:16)
Joskus se "vuorovaikutus" on vaan pahuksen vaikeaa ennakoida....

Aivan! ;-)

Oikeat rummut ja basso on fucking onni ja autuus!

EDIT: Kuten myös oikeat torvet.
My name is Baron - U.Honey Baron
poppamies
18.01.2004 23:19:11

No kyllä se on vähän karaoke meininkiä jos on kone ja mies.
Kun stagella seisoo rumpusetti niin kaikki tajuaa että täällähän soitta tänään iltana orkesteri. Jos siellä on pelkät peeaat niin joko bändi ei oo vielä tuullut tai sitten illalla lauletaankin karaokea. Kun siihen rumpujen taakse sitten istutetaan elävä rumpali ja virelle pystytetään komea basisti niin kaikilla on mukavaa. Eikä sitä iloa pysty pilaamaan edes yksi casiomieskaan.
"G-strings are for strippers"
WanhaWetäjä
18.01.2004 23:20:28

Myöskin näin asiayhteydestään irroitettuna tuon ajatelman aivan järjetön sanoma tulee mainiosti esiin ;-I
M.i.k.key
18.01.2004 23:26:41
Minä komppaan tässä luonnollisesti tätä pro-"rummut ja basso" yhdistystä!
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Rantsu
18.01.2004 23:37:16
No kyllä se on vähän karaoke meininkiä jos on kone ja mies.

Vaikka itse olen ehdottomasti "pro rummut-basso" -miehiä, niin täytyy todeta, että kun Viikkarilla kävi aikanaan kitaristi-laulaja Steve Webb tekemässä truba-keikkoja, niin siitä oli karaoke kaukana - vaikka rummut ja basso tuli koneelta.
Suomi soittaa humppaa.
KoskPaavo
19.01.2004 00:05:24
Pitää tehdä korjaus tohon omaan mdifilejuttuun; olen soittanut midifilejä joskus , mutta kyllä se tottapuhuen on nopeasti tympäännyttävää. Tossa "livekomppaamisessa"(avokämmenellä pliis)on se parempi puoli että voi lyhentää tai venyttää biisiä, vaihdella osien järjetystä, soittaa eri bassoääniä,erilaisia sointukiertoja yms.
Tottakai ymmärrän että rumpalia ja basistia ottaa nuppiin kun kone tekee homman niin toimivasti että "turakainen " ei huomaa mitään.
Jotenkin tuntuu myös että semmoinen "tarkan" kompin kanssa soittaminen kehittää kiipparin tarkkuutta nuotinluvussa, tai toinen vaihtoehto on että olen soittanut vain epätarkkojen rumpaleitten kanssa.
Tällaisten one-man-keyboardien kanssa joutuu tekemään paljon kompromissejä, mutta kyllä elävässä kvartetissakin liikkuu loputon "joustojen ja kompromissien vuo". ( aika hieno!)
isojussi
20.01.2004 01:00:47
No kyllä se on vähän karaoke meininkiä jos on kone ja mies...

Riippuu miehestä., mutta kiitos kannustuksesta kuitenkin. Tosin teen OneManKeikkojani omalla tavalla samasta syytä, kuin miksi koira nuolee kiveksiään: Koska pystyn siihen.

Eikä se livebändien soittokaan usein kauhean mairittelevaa ole - monasti olis karaoketausta paikallaan

No, itsehän heitit näkemättä ensimmäisen kiven...Vaikka onhan noi bänditouhut esiintymistaidottomia laumasieluja varten....
KoskPaavo
21.01.2004 21:33:04
Tossa oli myös kirjoitus aikaisemmin että saako yleisö Soltonilla tms. vastinetta rahoilleen. Sitä en tiedä , mutta sen tiedän että jos en minä turaa niitten Soltonieni kanssa siellä nurkassa, niin sen tekee joku muu.Ja kyllä se karaoke on vienyt ne Soltonmanin keikat ihan samallalailla kuin livebändienkin.Ei tää nyky-keskarikuppilasukupolvi halua eikä osaa tanssia ,poikkeuksia on tietysti mutta vähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)