Aihe: Hidasta valssia vai onko se Englantilaista?
1 2 3
Rock n
18.01.2004 21:12:48
... Ei ole väliksi onko ne kantri- tai englantilaistyyppisiä. Kaikki ne voidaan tanssia engl.valssina ...

...voidaan jos tempo on riittävän hidas. Nopeat kun menee väkisin amerikkalaiseksi kävelyvalssiksi...
isojussi
18.01.2004 21:13:24
Olisi toivottavaa, että kaikki tanssiorkeserit ottaisivat tavaksi soittaa tanssipaikoilla ainakin kaksi paria hitaita valsseja. Ei ole väliksi onko ne kantri- tai englantilaistyyppisiä...

Kyllä mulle passa. Mukava niitä on soittaa, mutta pitää muistaa, että jos esim. kaikkia tanssilajeja vetää kaks paria, se vaatii ainakin 5 settiä soittoaikaa...:-)

Jos minäkin lisäisin vielä muutoman hitaan valssin luetteloon:...Joten kyllä valinnan varaa löytyy. Ei aina tarvitse soittaa samoja kuin toinen orkesteri.

En edes ihan kaikkia tunne, mutta kyllä "Puhu hiljaa rakkaudesta" on kait ihan muuta, kuin valssi. Tarkoitatko sitä Kummisedän valssiteemaa? Se on hyvä biisi tähän listaan.

Mielenkiintoinen idea vetää "Minä rakastan sinua´" hitaana valssina - vai mokasinko taas? Onks tääs se Ruohosten biisi?

Muutoin hyvä lista - vaikka aika moni noista oli jo tässä threadissa njo mainittukin.
Osta mut - ma olen kaupan!
Rock n
18.01.2004 21:42:09
Aika pieni tuntuu olevan bändien hitaiden valssien valikoima. Anne Mattila otti ohjelmistoonsa monien mielestä vaikeasti tanssittavan hitaan valssin. Nurinoista huolimatta se pysyi ohjelmistossa ja nyt tuntuu että tanssiväki on siihen jo tottunut. Ja taitaa niitä "vaikeita hitaita valsseja" olla Annen ohjelmistossa jo useampiakin - on tanssijat oppineet tanssimaan noihin "vajaakompattuihinkin" - ja nurisijoitakin ovat enää lähinnä jotkut yksittäiset vakionurisijat. Lisäksi ovat eräät muutkin artistit uskaltautuneet noihin vaikeampiin hitaisiin valsseihin, ja hyvä niin.
isojussi
18.01.2004 21:47:09
Aika pieni tuntuu olevan bändien hitaiden valssien valikoima...

Ehkäsiihen panostaan vaan "välttämättömänä pahana".

ja nurisijoitakin ovat enää lähinnä jotkut yksittäiset vakionurisijat....

Ilmeisesti samaan jengiä, jotka osaa tanssia vaan suomeks...;-)
Martso
18.01.2004 21:57:16
Ehkäsiihen panostaan vaan "välttämättömänä pahana".

No en usko, että se ihan noinkaan on. Kyllä minä hidasta valssia mieluummin soitan, ku montaa muuta tyylilajia. Melodian tulkinta antaa aika paljon vapauksia hitaissa valsseissa nimittäin.

Tanssipaikoilla me ollaan yleensä kuitenki soitettu keikan alkupäässä yksi pari ko tanssia ja norm. toisella tauolla sitte levyltä. Tanssipaikoilla hv:a on sikäli mukava soittaa, että siellä on aina tarpeeksi tanssitaitosia. Kapakat onkin sitte toinen juttu. Jännää miten sen jälkeen, kun hitaasta valssista tuli "muotitanssi", niin sen pyytäjiä on alkanu tulemaan vastaan ihan ihme paikoissa. Nykyään ei kovin helposti juottoloissa enää sitä soitetakkaan, vaikka kuinka pyydetään. On se sen verran hirveän näköistä törmäilyä/kävelyä :) Mutta kuten sanoin, tanssipaikoilla tulee ilman pyyntöä.
isojussi
18.01.2004 22:10:19
No en usko, että se ihan noinkaan on. Kyllä minä hidasta valssia mieluummin soitan, ku montaa muuta tyylilajia. Melodian tulkinta antaa aika paljon vapauksia hitaissa valsseissa nimittäin...

Juu sama täällä (ihme, että ymmärsit siansaksani. Pitäis varmaan joskus oikolukea, mitä kirjoittaa...;-)).

Tarkoitin, että monelle (esim. mie) riittää, kun niitä on minimimäärä ohjelmistossa.

Tuli muuten mieleen kolme loistavaa hidasta valssia, jotka vedetään nykyään 4/4 meiningillä, mutta ovat alunperin olleet valsseja: Maria Elena, Nature Boy ja Fly Me To The Moon
baron
18.01.2004 22:43:37

Tuli muuten mieleen kolme loistavaa hidasta valssia, jotka vedetään nykyään 4/4 meiningillä, mutta ovat alunperin olleet valsseja: Maria Elena, Nature Boy ja Fly Me To The Moon

Meillä Maria Elena ja Fly Me to The Moon ovat edelleen valsseja (pienestä rivisoittajanapinasta huolimatta) ja kuuluvat settilistoihin.
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
Ami
19.01.2004 17:48:06
Rock n lle sanoisin, että ei ainakaan minulle tanssikoulussa opetettu ameriikkalainen hidasvalssi ole mitään kävelyä, vaan vertaisin sitä läinnä keinahteluun puolelta toiselle.
Tanssinkin mielummin engl.valssiakin tempon ollessa lähenpänä sataa kuin 90.
Hidas valssi Ruusujen aikaan on kylläkin joku orkesteri soittanut liian nopeana, mutta tällöin tempo oli muistaakseni läheellä 110.
isojussi
20.01.2004 01:14:06
100 on hyvä "nyrkkisääntö", loppu on hienosäätöä.
v_m_kangas
20.01.2004 09:26:49

Vain pikkasen off-topic, ehkä huumoripitoinenkin pläjäys : )

Männä keikalla yksi pariskunta jutteli, että kun nopeat foksit olisivat 8 iskua minuutissa nopeampia, olisivat ne heidän mieleen. Rumpalilla kun ei ollut metronomi mukana, enkä osannut yht'äkkiä sanoa paljonko tempomme sitten sattui tarkalleen olemaan (siis pyöreästi noin 10 iskun tarkkuudella kyllä :) Yritinpä tiedustella, että mikä nopean foksin temmon sitten pitäisi olla, mutta he eivät osanneet sanoa siihen mitään, mutta kahdeksan iskua lisää minuutille kuitenkin ;)

Aikas pieni prosentti noin 180 bpm luvuissa on 8 iskua, mutta kokemuksesta tiedän, että voi olla aivan merkittävä ero fiiliksessä :)
Humppaa tai soita
isojussi
20.01.2004 10:30:50
...Aikas pieni prosentti noin 180 bpm luvuissa on 8 iskua, mutta kokemuksesta tiedän, että voi olla aivan merkittävä ero fiiliksessä :)

Paitsi jos biitti lasketaan puolinuotille.....;-)
Rock n
20.01.2004 17:45:06
Rock n lle sanoisin, että ei ainakaan minulle tanssikoulussa opetettu ameriikkalainen hidasvalssi ole mitään kävelyä, vaan vertaisin sitä läinnä keinahteluun puolelta toiselle.

Luepahan uudelleen mitä kirjoitin. En maininnut sanallakaan amerikkalaisesta hitaasta valssista.
Martso
20.01.2004 17:56:40
Jep jep, meillähän on oma sisäinen tanssi.net täällä :) Ei siinä mitään, ainakaan minulla.
Rock n
20.01.2004 18:03:21
100 on hyvä "nyrkkisääntö", loppu on hienosäätöä.

Mielestäni hitaalle englantilaiselle valssille selvästi liian nopea. Tanssijoille yleisesti kuitenkin hyvä, koska lähes kaikki kuitenkin "fuskaavat" kolmosella.
isojussi
21.01.2004 09:31:35
Mielestäni hitaalle englantilaiselle valssille selvästi liian nopea. Tanssijoille yleisesti kuitenkin hyvä, koska lähes kaikki kuitenkin "fuskaavat" kolmosella.

Aika nappiin sanottu. Musta tuntuu, että moni, jotka käy hidasta valssia pyytämässä, ei osaakaan sitä tanssia (en tosin minäkään :)).

Pari viikkoo sitte yks pari, joka aina, kun osuvat keikoilleni pyytävät cha-cha-cha:ta (tosin soitan sitä pyytämättäkin), tulivat kiittelemään ja sanoivat, että he tanssivat sen aina tsaivaamalla (eivät kai oikeaa cha-chaa osaakaan) - no, siltä se onkin kieltämättä vähän näyttänyt...:-)
Kukko
23.01.2004 14:35:12 (muokattu 23.01.2004 14:35:37)

Vain pikkasen off-topic, ehkä huumoripitoinenkin pläjäys : )

Männä keikalla yksi pariskunta jutteli, että kun nopeat foksit olisivat 8 iskua minuutissa nopeampia, olisivat ne heidän mieleen. Rumpalilla kun ei ollut metronomi mukana, enkä osannut yht'äkkiä sanoa paljonko tempomme sitten sattui tarkalleen olemaan (siis pyöreästi noin 10 iskun tarkkuudella kyllä :) Yritinpä tiedustella, että mikä nopean foksin temmon sitten pitäisi olla, mutta he eivät osanneet sanoa siihen mitään, mutta kahdeksan iskua lisää minuutille kuitenkin ;)

Aikas pieni prosentti noin 180 bpm luvuissa on 8 iskua, mutta kokemuksesta tiedän, että voi olla aivan merkittävä ero fiiliksessä :)

Voin puhua taas eri asiasta, mutta; tuossa keskustelin aktiivisen tanssiharrastajan kanssa ja tuli tempoista puhetta. Hän mainitsi esim. hitaan valssin tempoksi (nimenomaan tanssijoiden lukuja) 32 eli, eli, nämä jaotukset menee eri lailla. Voidaan puhua eri asiasta ja puurot ja vellit menee sekaisin...

eli jotain askelia per/jotain...
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Pula-Aho
23.01.2004 14:42:01
Voin puhua taas eri asiasta, mutta; tuossa keskustelin aktiivisen tanssiharrastajan kanssa ja tuli tempoista puhetta. Hän mainitsi esim. hitaan valssin tempoksi (nimenomaan tanssijoiden lukuja) 32 eli, eli, nämä jaotukset menee eri lailla. Voidaan puhua eri asiasta ja puurot ja vellit menee sekaisin...

eli jotain askelia per/jotain...

Tuo 32 tarkoittaa tahtia minuutissa eli vastaa silloin 96:ta.

Kilpatanssissa tempo on muistaakseni 90 eli 30 tahtia minuutissa. Makuasia sitten on, kuinka paljon nopeampana voi soittaa tanssipaikoilla, niin että se vielä muistuttaa hidasta valssia. Itse yritämme osua 90-95 välimaastoon.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Kukko
23.01.2004 14:45:32

Tuo 32 tarkoittaa tahtia minuutissa eli vastaa silloin 96:ta.

Kilpatanssissa tempo on muistaakseni 90 eli 30 tahtia minuutissa. Makuasia sitten on, kuinka paljon nopeampana voi soittaa tanssipaikoilla, niin että se vielä muistuttaa hidasta valssia. Itse yritämme osua 90-95 välimaastoon.

Eli onko se niin että tanssijoilla tahtia per/min, kun me otetaan aina ykköseen eli x3 tekee sen bpm,jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
v_m_kangas
23.01.2004 14:55:36

Eli onko se niin että tanssijoilla tahtia per/min, kun me otetaan aina ykköseen eli x3 tekee sen bpm,jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Paitsi, että kappaleitahan voidaan kirjoittaa erilaisiin tahtilajeihin. Onpa joitakin tangolappujakin hyppysissä käynyt, jotka oli 2/4 tahtilajiin raapustettu.

Jostakin syystä monellakin alalla halutaan pitää kiinni kynsin ja hampain vakiintuneista käytännöistä.
Humppaa tai soita
baron
23.01.2004 15:08:11

Ongelma on se, että meillä tempo on bpm =beats per minute kun taas (kilpa)tanssijoilla se on bpm=bars per minute.

Jenkkilässsä meidän onneksi tanssijoiden tempo on mpm=measures per minute eli jos lähdemme sinne keikalle, niin emme niin helposti mene sekaisin.

Nimimerkki "Kohta alan tanssia, teoria jo handussa"
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)