![]() 15.10.2003 11:13:23 | |
---|---|
Lainaus keikkagallupista: "Humppakeikat lasketaan jos joraat ja pistät polvea lavaan. Muutenhan se on kuin muutkin työt;-)" Hyvä määritelmä. Eli mun humppakeikat lasketaan. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 15.10.2003 11:28:32 | |
Mä oon ollut hirveän ujo upottamaan jazz-piisejä tanssisetteihin, mutta kyllä perusevergreenswingit ainakin yksi pari/setti näyttää toimivan. (Kiitos vaan, Emäntä!) Niin, ei kai siitä mitään jazzkonserttia kannata tehdäkään, mutta yhtä hyvin voi korvata pari "ranteet auki ja kuumaan suihkuun" - slovaria kunnon biiseillä. Muutenkin bändien pitäis yrittää monipuolistaa ohjelmistoaa ja kuunnella, kuinka ne cha-chat, sambat, rhumbat, jivet, rockit jnejnejne oikein soitetaan. Se, mitä "eturivin" tanssibändit pääosin tuntuu vetävän, ei musta oo mitään tanssimusaa - sitäpaitsi ajatelkaa yleensä tanssimusan kehitystä jostain 50-luvulta: Humppaa ei ollut, soitettiin konserttivalsseja ja -tangoja, hottia (JATSIA =:-I ), lattareita, jenkkaa, polkkaa, masurkkaa. Nykyään kaikki on samaa maustamatonta mössöö..... Sorry, taidan vähän jankata samaa asiaa.... Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 15.10.2003 15:58:54 (muokattu 15.10.2003 16:00:58) | |
"Liimikseen voi luottaa; se on hyvä jätkä" Liimis: "Pojat ei liikahdakaan ennenkuin rahat on tilillä---siis minun tilillä" Kyllähän näitä "Liimiksiä"on nähty ja koettu vuosien varrella...eikä se ainkaan mun arvostustani koko tätä tanssimusiikkibisnestä kohtaan ole lisännyt... No tässä muutama "ulkopuolisen" kommentti alan arvostuksesta: -Eikä sitten mitään tilutuksia!...hot.rav.omistajan jättämä lappu portieerille, meitä varten,illan ohjelmistosta:-) -Eihän niitä oo kun kolome!!!...turakaispariskunnan ihmettelevin katsein heitetty kommentti kun oltiin triolla tanssikeikalla,kakkosbändinä. -sehän oli ihan tavallinen ravintolatrio,ei mikään tanssiorkesteri!kommentti tanssi.netista eräästä suht. suositusta triosta(ei meistä) -EI kokolihaa soittajille...teksti erään ravintolan keittiössä -Ettekö te laula ollenkaan???...yleinen kommentti jos satut soittamaan soittobiisin jota turakainen ei osaa tanssia ilman laulua -sä saat olla sentään joka ilta ravintolassa!...erään kapakkasoittajan vaimon kommentti miehensä työstä(Ei.ei minun!) -ei ju*****ta,tällästäkö tää on nykyään...10 vuoden jälkeen paluun tehneen soittajan kommentti ensimmäisen illan jälkeen veemäisessä kuppilassa v. 93 -sori,me myytiin teidän huoneet,mutta voitte nukkua siellä saunan eteisessä...näitä on sattunut,puhumattakaan jostain partiomajoista missä on yövytty -olkaa sitten hyvissä ajoin paikalla,kamat pitää olla roudattu kaheksalta...tosiasiassa ensimmäiset asiakkaat tulivat yhdeltätoista,toimisto vaan EI VIITSINYT asiaa tarkistaa,eli tähän väliin neuvo:soita aina ITSE keikkapaikalle ja varmista alotusaika/roudaukset yms! Näitä nyt olis vaikka kuinka....mun mielestä alan arvostuksesta tietävät kaiken tarpeellisen ne jotka ovat vähintään 20 vuotta hommaa tehneet,PÄÄTOIMISESTI,eivätkä asiat ainakaan parempaan päin ole menneet....asiallisimman kohtelun saa kun soittaa tarpeeksi kuuluisan staran bändissä,ja ennenkaikkea pitää olla NÖYRÄ!Sitähän nämä juoppolallit solistitkin aina toitottavat...äläkä vaan valita mistään,ota kaikki vastaan mitä tulee,mukisematta,ja lähetä vielä kiitoskortti joka mestaan missä olet käynyt:kiitos ihanasta illasta ja huolenpidosta! just joo... Kyllä tää homma välillä on aika per****tä, suoraan sanottuna;-( | |
![]() 15.10.2003 16:04:02 | |
Tanssibändeistä sanotaan usein että soitto on munatonta. Sen sijaan rokkibändeillä hiki virtaa keikalla. Totta, mutta funtsikaapas tätä: Rokkibändit vetää yleensä pari settiä mutta humppabändi vetää 6x45 minuuttia, ja viisi keikkaa viikossa. Mistä löydät hemmon joka pystyy soittamaan kuusi tuntia illasta toiseen armottomalla intensiteetillä? Erään eritt. hikisen lauantaikeikan jälkeen maanantaina ohjelmatstosta soitti itse johtaja ja kehui lauantaivetoamme . . .mutta proggigsessa oli kuulemma vielä muutama biisi (esim. joku vanhempi foxi) jokas pitäs feidata pois . . PROFILOITUKAA . . .se on päivän sana. Kuka vaan ihan oikeesti JAKSAA profíloitua, kun edessä on 6 tuntia täyttä tanssimusiikkia. Ymmärrän kyllä profiloitumisen helppouden, kun vedetään 2 tai 3 x 45 min. mutta . . . . . Toisin sanoen TÄYSIN samaa mieltä tämän kommentin esittäjän kanssa. | |
![]() 15.10.2003 16:17:30 | |
Kyllä tää homma välillä on aika per****tä, suoraan sanottuna;-( Mä ymmärrän kyllä noita kommentteja ja tavallaan tietysti sympatiseeraankin, mutta...miksi sitten vedätte tanssikeikkaa jos tuo on niin kauheata? Ja, jos esim. tuosta musasta ei ole koskaan oppinut pitämään niin miksi ajautua tuohon? | |
![]() 15.10.2003 16:19:55 | |
Erään eritt. hikisen lauantaikeikan jälkeen maanantaina ohjelmatstosta soitti itse johtaja ja kehui lauantaivetoamme . . .mutta proggigsessa oli kuulemma vielä muutama biisi (esim. joku vanhempi foxi) jokas pitäs feidata pois . . PROFILOITUKAA . . .se on päivän sana. Kuka vaan ihan oikeesti JAKSAA profíloitua, kun edessä on 6 tuntia täyttä tanssimusiikkia. Ymmärrän kyllä profiloitumisen helppouden, kun vedetään 2 tai 3 x 45 min. mutta . . . . . Toisin sanoen TÄYSIN samaa mieltä tämän kommentin esittäjän kanssa. Profiili on monipuolinen tanssimusiikki. Käytännössä ei voi erikoistua jenkkaan tai humppaan. | |
![]() 15.10.2003 17:19:04 | |
Soitin tuossa työkaverilleni kuullakseni hänen mielipiteen asiasta. Kaverilla on jo yli 40 vuoden kokemus alalta, eli jonkinlaatuista näkemystä on varmaanki kertyny. Hää kerto, että asian laatu on aina ollu samanlainen. Silloinki kaikki olis sitä jatsia aina halunnu soittaa. Tanssimusa oli vain helpoin tapa päässä leivän syrjään kiinni. Tilanne on ollu siinä mielessä vielä huonompi, että soittajat yleensä kautta linjan on ollu paljon huonompia kuin nykyään. Silti lyötiin bändejä kasaan ja mentiin keikoille :) Mutta siinä on se ero, että silloin ei monesti edes tiietty mistään paremmasta ja miten asioita voi monella tapaa tehdä. Nykyään on paljo hienoja soittajia kaikissa ikäryhmissä. Melkein yhtäpaljo tuntuu olevan asennevammaisia :) Oon tainnu aikasemminki sanoa, että kaiken musan voi tehdä/soittaa/sovittaa hyvin tai huonosti, niin myös tanssimusan, mutta sanoinpa taas kerran. Monesti täällä on ollu puhetta siitä, että turha turakaisille on mitään hienoa tehä, ku ei ne kuitenkaan siitä mitään ymmärrä. Pitää ottaa huomioon, että musiikinkoulutus on pari vuosikymmentä kasvanu hirveällä volumella MONELLA ERI TASOLLA. On musiikkiopistoa, kansalaisopistoa, työväenopistoa, konsiksia jne. Ei kaikki musiikinopiskelijat tähtää ammattiin. He harrastavat sitä omaksi ilokseen. Tässä samalla meidän ylesöön tulee koko ajan lisää vähän valistuneempia kuunteljoita ja/tai tanssijoita. Piakkoin ei ole enää ihan sama miten sen suurimman onnen tai miller tangon sieltä korokkeelta raapasee. Sitte vielä vähän tuosta tän duunin varjopuolista. Turha odottaa että minkään musan saralla olis pelkkiä huippukeikkoja. Toisekseen jos sie et suostu paskakeikoille menemään, niin tuskin sua pyydetään niille paremmillekkaan. Tämähän on työtä :) | |
![]() 15.10.2003 18:14:59 | |
1. Melkein yhtäpaljo tuntuu olevan asennevammaisia :) 2. Monesti täällä on ollu puhetta siitä, että turha turakaisille on mitään hienoa tehä, ku ei ne kuitenkaan siitä mitään ymmärrä 1. Voisitko hieman tarkentaa:-) 2. En ole ihan niin kokenut kuin työkaverisi,mutta voin vakuuttaa 26 vuoden kokemuksellani vain ja ainoastaan tanssimusiikin saralta,että harvoin bändiä kiitetään hienoista sovituksista tai sooloista,päinvastoin on tullut palautetta tyyliin :"Soittakaa myös sitä tanssimusiikkia!"ja vihasesti...jos on erehtynyt liian vaikeille alueille;-) Sitäpaitsi muusikon on ihan turha edes yrittää päästä samalle levelille keskivertoturakaisen kanssa,mitä tulee musiikin eri osa-alueiden ymmärtämiseen,melko suppeata se on suurimmalla osalla niin tanssijoista kuin muustakin väestä,johtuen siitä että epämusikaalisia ihmisiä on kuitenkin melko paljon,ok...onhan niitä soittajissakin;-) Olis ihan kiva nähdä minkälainen ohjelmisto syntyisi jos tavalliset tanssijat(EI jivejalat)saisivat päättää mitä bändi soittaa...ne jivejalat ovat niin olevinaan...sellanen marginaaliryhmä:-)) | |
![]() 15.10.2003 19:32:00 | |
Profiili on monipuolinen tanssimusiikki. Käytännössä ei voi erikoistua jenkkaan tai humppaan. Nyt en taas ymmärrä onko tää pottuilua, vai filosofista pohdiskelua. Minusta vanhempi tanssimusa myös kuuluu suuren tanssimusiikin "käsitteen" alaisuuteen, mistä meitä neuvottiin profiloitumaan pois. Sitäpaitsi mihinkäs Eläkeläiset - bändi on profiloitunut ellei humppaan. | |
![]() 15.10.2003 20:42:29 | |
Minusta vanhempi tanssimusa myös kuuluu suuren tanssimusiikin "käsitteen" alaisuuteen, mistä meitä neuvottiin profiloitumaan pois. Tuokin on kumma juttu tuo profiloituminen silloin tällöin. Joskus tuntuu, että ohjelmamyyjä profiloi bandin kullekkin keikalle erilailla, mutta ei muista sitten mainita asiasta bandille itselleen. Tai jopa niin, että ohjelman ostaja tilaa jonkin olettamansa profiilin omaavan yhtyeen, mutta ei kerro edes ohjelmamyyjälle mitä hän oletti ostaneensa :) Eli siis Souvarit on aivan eri profiilia kuin Yölintu, mutta kumpikin soittaa monipuolista tanssimusiikkia, ainakin noin periaatteessa. Sitäpaitsi mihinkäs Eläkeläiset - bändi on profiloitunut ellei humppaan. Jotakin muuta se taitaapi kuitenni olla kuin humppaa ;) Olisihan sekin vähän outoa jos kaikki soittaisivat täydellisesti tanssimusiikkia laidasta laitaan. Aina keikalle mennessä tietäisi mitä on tulossa. Olettaisin tuolla profiloinnilla tarkoitettavan sitä, että itse kukin valitsee itselleen sopivimman tyylin/linjauksen ja pyrkii olemaan sille uskollinen. Humppaa tai soita | |
![]() 15.10.2003 20:52:09 | |
1. Voisitko hieman tarkentaa:-) 2. En ole ihan niin kokenut kuin työkaverisi,mutta voin vakuuttaa 26 vuoden kokemuksellani vain ja ainoastaan tanssimusiikin saralta,että harvoin bändiä kiitetään hienoista sovituksista tai sooloista,päinvastoin on tullut palautetta tyyliin :"Soittakaa myös sitä tanssimusiikkia!"ja vihasesti...jos on erehtynyt liian vaikeille alueille;-) 1. Meinasin vaan sitä, että vaikka muusikoitten taso on huomattavasti parantunut, niin tanssimusiikin asema on samassa suhteessa säilyny jonkinlaisena mörkönä. 2. Harvoinpa tosiaan - myönnän toki sen - mutta silloin tällöin kylläkin. Siinä on vaan semmonen seikka, että hommaa jaksaa paljon paremmin, kun tietää itse tehneensä keikan niin hyvin ku pystyy. Ei pidäkkään mennä tarjoamaan mitään omituisuuksia (näitä mainitsemiasi vaikeita alueita). Sehän on veren kaivamista nokasta :) Me voidaan soittaa myös ittellemme :) Kaveri sano myös, että joitain sovituksia voi soittaa hyvinki pitkään. Se rupeaa kuulostamaan paskalta vasta sitte, kun ei enää mieti mitä soittaa -> unohtaa ajatuksen hommasta. Maalaisjärkeä tarvitaan tässäki hommassa :) Ja taas kerran, työtähän tässä tehään d;) | |
![]() 15.10.2003 21:32:02 | |
Tää on nyt tää profiloituminen saanut jotenkin oudon soinnin tässä keskustelussa. Mä en voi ymmärtää asiaa muuten kuin asetelma on kapakkamuusikot keikkavetäjät. Kyllähän tanssikansa suurinpiirtein voi tietää lavalle mennessään mitä tuleman pitää. Toinen juttu on kapakkamuusikoilla. Ongelma on se , että kaikkee pitäs tulla välillä Kaisa & Kumppanit / Earth, Wind and Fire. Siinä pitää sitten yrittää "profiloitua" parhaansa mukaan - ja vielä 6x45. | |
![]() 15.10.2003 21:33:12 | |
Tää on nyt tää profiloituminen saanut jotenkin oudon soinnin tässä keskustelussa. Mä en voi ymmärtää asiaa muuten kuin asetelma on kapakkamuusikot keikkavetäjät. Kyllähän tanssikansa suurinpiirtein voi tietää lavalle mennessään mitä tuleman pitää. Toinen juttu on kapakkamuusikoilla. Ongelma on se , että kaikkee pitäs tulla välillä Kaisa & Kumppanit / Earth, Wind and Fire. Siinä pitää sitten yrittää "profiloitua" parhaansa mukaan - ja vielä 6x45. kapakkamuusikot vastaan keikkavetäjät | |
![]() 15.10.2003 22:21:16 | |
Kyllähän tanssikansa suurinpiirtein voi tietää lavalle mennessään mitä tuleman pitää. Toinen juttu on kapakkamuusikoilla. Tai jopa toisinpäin, lavalla ihmiset odottavat standardoitua tanssimusiikkia, kaikki lajit oikeaan aikaan illasta, oikeilla rytmeillä. Vieläpä pitäisi olla valotaulu, joka näyttää seuraavat tanssilajit. Kapakkiin voidaan mennä joraamaan poppoota, jonka tiedetään soittavan vain ja ainoastaan poppia tai vaikka jaskaa. Humppaa tai soita | |
![]() 16.10.2003 07:52:16 | |
Kapakkiin voidaan mennä joraamaan poppoota, jonka tiedetään soittavan vain ja ainoastaan poppia tai vaikka jaskaa. Mikä maa mikä valuutta? Ei ykskään Polarin tai Extran kapakkabändi vedä "vain ja ainoastaan poppia tai vaikka jaskaa". Yritetään pysyä rajojen sisäpuolella! | |
![]() 16.10.2003 08:34:27 | |
ne jivejalat ovat niin olevinaan...sellanen marginaaliryhmä:-)) Voi rutto Piuhis, ootas kun tavataan ni pussaan sut punaseks... :-P Tsaivia, perkele! | |
![]() 16.10.2003 10:49:10 (muokattu 29.10.2003 12:38:05) | |
Mikä maa mikä valuutta? Ei ykskään Polarin tai Extran kapakkabändi vedä "vain ja ainoastaan poppia tai vaikka jaskaa". Yritetään pysyä rajojen sisäpuolella! Moro!Mä oon kuullut joiltakin kolleegoilta että niillä on varsinaisen tanssibändin "sivutuotteena"(ilman solistia) sellanen "finnhits"-kokoonpano,mitä ne sitten markkinoi tyhjille päiville,firmoille, pikkujouluihin,pubeihin yms...eikä ne vedä koko iltaa,pari settiä vaan;-) Ja onhan niitä sitten erilaisia cover-bändejä pilvin pimein,mutta eihän näillä ole oikeestaan mitään tekemistä varsinaisen tanssimusan kanssa,ei nää ole niitä Polarin/Extran trioja,se on totta :-) Sinänsä kapakassa voi/saa/pitää(?) soittaa paljon monipuolisempaa/erilaisempaa musaa kun lavoilla,toisaalta taas monissa paikoissa ei saa soittaa LAINKAAN perinteistä tanssimusaa;pyrkimyksenä kaiketi saada tämä tuottamaton vesilasijengi ulos? Mun mielestä tää koko kapakkakenttä on nyt sellasen murroksen kourissa että ei ole ennen nähty,esimerkkinä etunenässä vaikkapa WanhaMaestro....onko siellä peräti yhtenä iltana viikossa tanssimusiikiksi luokiteltavaa ohjelmaa;-( ...joskus oli kuutena päivänä viikossa,2 bändiä...ja väkee kävi ;-) Säkin Have pitkänlinjan äijänä varmaankin oot huomannut sen,että lavabändissä pääsee huomattavasti helpommalla,lyhyempi soitto,parempi liksa/keikka,solisti vetää 2-3 settiä,bändille jää vain yleensä 1-2 settiä...on se toista vetää esim. Tampereen Seurahuoneella 6x45,triolla,minimipalkalla...6 iltaa putkeen,eikä sais vetää kun beattia,nopeeta...no sinänsä kivaa kun ei tarvi humppaa vetää,mutta kun jengistä osa kuitenkin haluaa sitä tanssia...ole siinä nyt sitten yleisönpalvelija;-( Kapakkasoitossa ei toimi työmäärä/liksa...lavasoitossa taas on ne matkat usein pidemmät...mutta koska tätä työkseen tehdään,niin kyllä mä tohon lavaosastoon kallistuisin...sama liksa huomattavasti pienemmällä keikkamäärällä ja ehkä muutenkin mielekkäämmällä tavalla:-) | |
![]() 16.10.2003 10:58:30 | |
Tai jopa toisinpäin, lavalla ihmiset odottavat standardoitua tanssimusiikkia, kaikki lajit oikeaan aikaan illasta, oikeilla rytmeillä. Vieläpä pitäisi olla valotaulu, joka näyttää seuraavat tanssilajit. Tässä vaiheessa jivejalkaturakainen huokaa syvään. Palstahan on tietty mjuusikoitten tuuletuspaikka, eikä silleen näihin juttuihin pitäis hirvittävän vakavasti suhtautua, mutta kysynpä nyt kuitenkin... Onko tanssimusiikin soittaminen Suomessa tosiaan vain se paskahomma, jota orkesterit tekevät parempia aikoja odotellessa? Onko oikeesti valtaosalla tanssimuusikoista sellainen mieliala, että parempaan vaihdetaan heti kun voidaan? Olen jotenkin ymmärtävinäni, että tanssimusiikki masurkkoineen ja humppineen ei tarjoa soittajalle haastetta eikä irroittelun tai luomisen mahdollisuutta. Että tanssimusiikin soittaminen on tylsä rutiinisuoritus jota vielä saastuttaa yleisön kiittämättömyys ja epämusikaalisuus. Olenko ymmärtänyt oikein? Mikä tässä hommassa on pahinta? Musiikin tylsyys, yleisön idioottimaisuus vai muu, mikä? Hiukan myös kirpaisee se vilpitön halveksunta, joka näissä keskusteluissa aina välillä näkyy meitä tanssivia idiootteja kohtaan. Okei edelleen, ei pitäisi kiinnittää siihen huomiota koska tämä siis on mjuusikoitten tuuletuspalsta, mutta kun kirpaisee. Ja hittoako mä täällä edes roikun, enhän mä mikään muusikko ole, menen perkele tuonne www.turakaiset.nettiin keskustelemaan haljasnahkapohjan ja solukumipohjan eroista lakatulla faneerilattialla. Olen turakainen, olen tanssija, minulla ei ole tarpeita eikä sellaisia toiveita joille kannattaisi korvaansa kallistaa. Alas kappaleiden kaavamainen soittaminen parettain! Alas masurkka ja humppa! Alas muusikoitten kyykyttäminen toivomalla heiltä jotakin mitä he eivät osaa tai halua soittaa! Alas valotaulut ja muu muusikoita rassaava ylimääräinen aivotyö! *Poistuu ruoskien itseään ankarasti* Tsaivia, perkele! | |
![]() 16.10.2003 11:27:44 | |
Nythän, Emäntä, janatuiset repii reppunsa ja soitinpussinsa, kun heti toinenkin turakainen tunkee niiden leikkikehään... Mutta itse asiasta: Kieltämättä munkin asennoitumiseni tanssibändeissä soittaviin muusikoihin on hiukan muuttunut sen jälkeen, kun näitä sivuja aloin seurata. Tansseissa tulee sivusilmällä vilkaistua soittajia, että onkohan tossakin taas joku senhetkiseen oloonsa täydellisen kyrpiintynyt muusikko... No, onneksi sellaisiakin soittajia osuu kohdalle, joista selvästi näkee, että he nauttivat soittamisestaan. Yhteistä sellaisille näyttäisi olevan, että kunnolla hallitsevat tyylin kuin tyylin ja heittelevät jippoja sinne tänne... Oisko toi sitä ammattitaitoa? Tän palstan kirjoittajista ainakin Isoo-Jussi ja Baron tuntuvat sen tyypin muusikoilta, että heidän keikoilleen soisi joskus osuvansa. | |
![]() 16.10.2003 11:28:58 | |
Olen turakainen, olen tanssija, minulla ei ole tarpeita eikä sellaisia toiveita joille kannattaisi korvaansa kallistaa. Alas kappaleiden kaavamainen soittaminen parettain! Alas masurkka ja humppa! Alas muusikoitten kyykyttäminen toivomalla heiltä jotakin mitä he eivät osaa tai halua soittaa! Alas valotaulut ja muu muusikoita rassaava ylimääräinen aivotyö! *Poistuu ruoskien itseään ankarasti* Onhan se niin, että jos ei olisi "turakaisia", jotka mieluummin tanssivat livemusiikin tahdissa kuin konemusiikin tai eivät tanssi ensinkään, kuolisimme hetkessä sukupuuttoon. Yksi huolenaiheeni on (pitäisi olla meidän kaikkien), miten "kasvatamme" uuden sukupolven, joka tarvitsee meitä? (Paritanssikurssit peruskouluun?) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)