Aihe: Taustanauhat, sekvenssit ym. koneet keikoilla
1 2 3 4
baron
06.10.2003 17:40:29

.....NO NIIN!TUOMIOPÄIVÄN PASUUNA PUHUU...
Ai että oikeen torvisoittokuntakaraokee?!Toi kyllä pitäs ehdottomasti kuulla ja kokea;-))))Tolla kokoonpanolla vaikkapa rock&rollia,ei ***tana,en ehkä kuitenkaan haluaisi kuulla,sinisellä Stratolla varustettu bändi kyllä kuulostas keskimäärin paremmalta?!
Muutaman vanhemman pillimiehen tavanneena en ihmettele yhtään kitarakammoasi,tuntuu olevan ammattitauti;-)
Itse en pidä trumpetin soitosta/äänestä,on siitä sen verran karuja kokemuksia lähimenneisyydessäni,kauhia peli väärissä käsissä:-)))
Niin on muuten pasuunakin...huh(väristyksiä)...tanssimusassa ihan yleensä...

Onks' tanssimusa pelkkää rautalankaa??
isojussi
06.10.2003 23:30:55
.....NO NIIN!TUOMIOPÄIVÄN PASUUNA PUHUU...
Ai että oikeen torvisoittokuntakaraokee?!Toi kyllä pitäs ehdottomasti kuulla ja kokea;-))))

Kiitos bändimme arvostelusta - kuulematta.

Tolla kokoonpanolla vaikkapa rock&rollia,ei ***tana,en ehkä kuitenkaan haluaisi kuulla,sinisellä Stratolla varustettu bändi kyllä kuulostas keskimäärin paremmalta?!

Niinkö? Kai kumminkin tenorifonilla on maailman sivun vedetty pahuksen kuumia rock-sooloja.

Muutaman vanhemman pillimiehen tavanneena en ihmettele yhtään kitarakammoasi,tuntuu olevan ammattitauti;-)

En mä kitaroita kammoo - epämusikaalisia kitaristeja kylläkin.

Itse en pidä trumpetin soitosta/äänestä,on siitä sen verran karuja kokemuksia lähimenneisyydessäni,kauhia peli väärissä käsissä:-)))

Eihän se kai minun vikani oo...

Niin on muuten pasuunakin...huh(väristyksiä)...tanssimusassa ihan yleensä...

Onneks yleisö tuntuu olevan toista mieltä.

Jos luit koko kirjoitukseni, huomasit varmaan, että peräänkuulutin enemmänkin lisää monimuotoisuutta tanssibändien kokoonpanoihin. Yksikään kokoonpano ei oo soitinvalikoimaltaan toista parempi.

Rautalanka on kyllä tanssimusaa sekin, mutta tanssimusa ei oo rautalankaa, kuten Baron totesi. Tää vieläkin tanssimestoihin rynninyt rautalankabuumi on vaan valitettavasti pahasti yksipuolistanut tanssibändien ohjelmistoja - johtuen lähinnä niistä beatbändeistä, joilla muu musa ei toimi - hyviäkin kitaraorkestereja on.

Kyllä tilausta olisi varmasti niin rautalankanbändeille, kuin torviseitsikoille tai niin haitaripartiolle, kuin salonkiorkestereillekin tai niin huttukvartetille (Keys-bass-drs-gtr) kuin aidolle big bandillekin (joka esim. jenkeille pätkähtää päähän, kun mainitset sanan dance band)

Väännetäänpä rautalangasta: Mikään soitin ei ole / saisi olla ehdoton tanssibändiä kasatessa. Kun on tarpeeksi soittotaitoa, persoonallisuus on huima voimavara.

Ai niin, jos nyt meinaat tokaista, että "Big bandillä rokkia, hyi !"#€%&%!", niin kysäisepä vaikka ensin herra Brian Setzeriltä mitä hän on mieltä asiasta.....
Osta mut - ma olen kaupan!
R.W. Piuha
07.10.2003 01:14:46 (muokattu 07.10.2003 01:18:01)

Ai niin, jos nyt meinaat tokaista, että "Big bandillä rokkia, hyi !"#€%&%!", niin kysäisepä vaikka ensin herra Brian Setzeriltä mitä hän on mieltä asiasta.....

No sä voisit kysyä samalta herralta mitä mieltä hän on kun pasuuna ja foni vetää rokkia,casiotaustoilla:-))

Leikki sijansa saakoon,mutta eihän noita Setzer-juttuja voi mitenkään vetää suomalaisella tanssilavalla,täytys olla vähintään 8 ukkoo lavalla,ja se maksaa,ja turakainen ei kuitenkaan ymmärtäs mitään,joten on pakko vaan vetää ne normaalit osastot,neljällä miehellä,ilman pasuunaa...PRKL!

En mä mitään arvostellut...toi teidän kokoonpano vaan kuulosti niin hauskalta jo ihan kuulemattakin:-)))
isojussi
07.10.2003 01:39:27
No sä voisit kysyä samalta herralta mitä mieltä hän on kun pasuuna ja foni vetää rokkia,casiotaustoilla:-))

Jaa... sää meinasit, että oikein Casioilla....

Leikki sijansa saakoon,mutta eihän noita Setzer-juttuja voi mitenkään vetää suomalaisella tanssilavalla,täytys olla vähintään 8 ukkoo lavalla,ja se maksaa,ja turakainen ei kuitenkaan ymmärtäs mitään,joten on pakko vaan vetää ne normaalit osastot,neljällä miehellä,ilman pasuunaa...PRKL!

Sehän se noidankehä perkele on: Kaikkee pitäis vetää, eikä mikään sais maksaa mitään, paitti jos on keulilla joku saatanan kyklooppi... rahan takia niitten sekkareitten kanssa keikoilla käydään.

En mä mitään arvostellut...toi teidän kokoonpano vaan kuulosti niin hauskalta jo ihan kuulemattakin:-)))

Kuulemma kuulostaa hyvältä. Mä kyllä ite diggaan soittaa niin hyvien jätkien kanssa. Täytyy muistaa kuitenkin, ettäoikeesta tanssimusasta 99,99% on sellasta, jossa foni-/trumpetti-/pasuunasoolo todella toimii ja brassisektiojutskat on kuin nappi silmään. Rock-osastookin, jossa suorastaan pitää olla torvisektio, on muuten sitten ihan heti helvetisti.

Ja turakaisiahan on sitten heti ihan joka soittimen varressa, ei se meidän vika oo.. On todella paskoja rumpaleita, basisteja, kitaristeja, kosketinsoittajia, haitaristeja, trumpetisteja, fonisteja, pasunisteja, huilisteja ja paskoja casiomiehiä vasta onkin: Kauhee säksätys ja hässäkkä päällä, niin ettei enää tiedä, mikä komppi ja minkälainen sointu siellä on menossa.

Aina välillä pistää oikein miettimään, kun vertaa joskus kauan sitten tekemiäni sekkareita, niihin, mitä nykyään tulee värkättyä: Raitoja on aika paljon vähemmän, eikä se oo ainakaan huonotanut biisien toimimista - päivastoin.

Eli tästä päästiin originaalitopicciin: Koneet on tulleet tanssikehiinkin jäädäkseen - sille ei kukaan voi mitään, mutta niitä vaan tarvii osata käyttää.
R.W. Piuha
07.10.2003 07:36:07
Onks' tanssimusa pelkkää rautalankaa??

Kuka niin on sanonut?En ainakaan minä,en edes pidä kyseisestä tyylilajista,vaikka kitaristi olenkin:-)
R.W. Piuha
07.10.2003 08:26:52
Täytyy muistaa kuitenkin, ettäoikeesta tanssimusasta 99,99% on sellasta, jossa foni-/trumpetti-/pasuunasoolo todella toimii ja brassisektiojutskat on kuin nappi silmään. Rock-osastookin, jossa suorastaan pitää olla torvisektio, on muuten sitten ihan heti helvetisti.

Mikä sopii mihinkin on varmaankin makuasia,itse poden jonkinlaista trumpettikammoa jouduttuani kärsimään varsinaisen turakaisen trumpettitaiteesta parin vuoden ajan...
Se oli "sitä itteään" kun herra veti johonkin "Tutti Fruttiin"trumpettisoolon, oli VÄHÄN eri maailmasta kuin joku rokkiin sopiva/kuuluva brassisektio:-)

No hyvinä päivinä maestro soitti ihan jees juttuja uniksessa kiipparistin kanssa,huonoimpina päivinä miestä ei edes päästetty lavalle:-))

Koneosastoista vielä senverran että itse harkitsen parhaillaan tekisinkö pohjia että voisin soittaa myös kitaraa triossa missä soitan koskettimia,onko se sitten kitarakaraokea...
Jotenkin soittajan sieluni sotii koneita vastaan,mutta olishan se kiva soittaa sitä ominta instrumenttiaankin joskus,ja kun on pieni bändi,vaihtoehtoja ei ole ;-I

PS Rahasta minäkin tätä hommaa teen,niinkuin varmaan suurin osa tanssimuusikoista,joillakin vaan on rima korkeammalla kuin toisilla,mä oon ainakin täysin kyr****tynyt sellaseen huiskimiseen,vedetään mitä sattuu ja miten sattuu,vailla tyylitajua...enkä tarkoita nyt sinua,Isojussi:-)
baron
07.10.2003 09:33:56

Kolmas asia on se, että tällä hetkellä tanssibändien kokoonpano on vähän turhankin vakiintunut. Miksi? Mä keikkailen monenlaisilla bändeillä, mutta erityistä kiitosta on saatu pumpusta jossa on: Trumpetisti, fonisti (soittaa keikoilla yleensä tenoria, sopraanoo ja klaraa) ynnä minä sekkariräkkini ja pasuunoitteni kanssa. Puhaltimet miltei pääsääntöisesti korvataan nykyisin kaikenmaailman kamalilla sampleilla, vaikka just esim. rumpu- ja basso-osaston sämpläys toimii nykysyntikoilla parhaiten. Tää on meidän kosto!

Mulla on yksi torvi (trumpetti) ja mä kyllä haaveilen toisesta pillistä tai torvesta (tenorisaksofoni?)

Mä sieluni "korvilla" kuulen, kuinka hienoa olisi, jos kaksi puhallinta vetäisi riffejä rokkiin tai soittaisi hienoa ballaadia kaksiäänisesti.

Bisneksellehän se on mitä on, mutta sama, jakaako keikkaliksat kuudella vai seitsemällä, ei se kuitenkaan kannata.

Yksi hyöty voisi olla: Pääsee Muusikkojen Liiton Bänditorilla Big bandien joukkoon, niitten laskutaito loppuu kuuteen.
Sitten voisi lisätä bändin nimen perään "Big Band". Olisikohan se hyvää markkinoinnille:-)
magnetman 004
07.10.2003 11:38:37

eihän noita Setzer-juttuja voi mitenkään vetää suomalaisella tanssilavalla

Ai jaa...

täytys olla vähintään 8 ukkoo lavalla,ja se maksaa

Jo kuudella ollaan saatu itseä miellyttävää jälkeä monestakin big band sovituksesta, täytyy vain soitintaa vähän uudestaan. Jo kaksi puhallinta (tr+t.sax) esim kuulostaa yhdessä soitettuna monta kertaa isommalta sektiolta.

ja turakainen ei kuitenkaan ymmärtäs mitään

No siittä en tiiä
Terkkuja!
Le Haba
07.10.2003 11:58:44

Sitten voisi lisätä bändin nimen perään "Big Band". Olisikohan se hyvää markkinoinnille:-)

Heh, viitannet siihen, että Don Johnson näin teki ja onnistui!
168 käteen ja känni toteen!
isojussi
07.10.2003 12:04:43
Mikä sopii mihinkin on varmaankin makuasia,itse poden jonkinlaista trumpettikammoa jouduttuani kärsimään varsinaisen turakaisen trumpettitaiteesta parin vuoden ajan...
Se oli "sitä itteään" kun herra veti johonkin "Tutti Fruttiin"trumpettisoolon, oli VÄHÄN eri maailmasta kuin joku rokkiin sopiva/kuuluva brassisektio:-)

No hyvinä päivinä maestro soitti ihan jees juttuja uniksessa kiipparistin kanssa,huonoimpina päivinä miestä ei edes päästetty lavalle:-))

:-):-)

Meni oikein kylnmänväreet, kun mietin, että oon mäkin joskus tommosen kanssa soittanu....

Koneosastoista vielä senverran että itse harkitsen parhaillaan tekisinkö pohjia että voisin soittaa myös kitaraa triossa missä soitan koskettimia,onko se sitten kitarakaraokea...
Jotenkin soittajan sieluni sotii koneita vastaan,mutta olishan se kiva soittaa sitä ominta instrumenttiaankin joskus,ja kun on pieni bändi,vaihtoehtoja ei ole ;-I

Mieluiten mäkin soittaisin mahdollisimman isolla bändillä, mutta toisaalta kunnon taustoilla hommasta voi saada vaikka mitä kivaa irti.

PS Rahasta minäkin tätä hommaa teen,niinkuin varmaan suurin osa tanssimuusikoista,joillakin vaan on rima korkeammalla kuin toisilla,mä oon ainakin täysin kyr****tynyt sellaseen huiskimiseen,vedetään mitä sattuu ja miten sattuu,vailla tyylitajua...enkä tarkoita nyt sinua,Isojussi:-)

Juu, en näin arvellutkaan ja oikeassapa olet - vailitettavan oikeassa. Yllättävän nimekkäät porukat tuuppaa aivan järkyttävää paskaa - ja turakaiset ylistää ja ostaa levyjä - mitähän se niistäkin kertoo...
isojussi
07.10.2003 12:13:47
Ai jaa...Jo kuudella ollaan saatu itseä miellyttävää jälkeä monestakin big band sovituksesta, täytyy vain soitintaa vähän uudestaan. Jo kaksi puhallinta (tr+t.sax) esim kuulostaa yhdessä soitettuna monta kertaa isommalta sektiolta....

Imatralla oli viime vuonna kuubalainen Calixto Oviedo bändinsä "Noche Cubana" kanssa. Heänellä oli seuraavanlainen puhallinsektio: Trumpetti, tenorifoni ja kaks pasuunaa. Harvoin, jos koskaan olen kuullut kokoonsa nähden niin iso kuuloista ja hyväsaundista sektiota. Ongelma kai on se, että trupetin- ja foninsoittajia on yleensä olemassa niin pirusti, että sektioista on helppo rakentaa epätasapainoisia.
poppamies
07.10.2003 13:02:59

No itse olen sitä mieltäettä jos ei osaa/jouda/vitsi/ole varaa tehdä kaikki kunnolla niin on parempi antaa olla koko homma. Se puhtaasti yleisön aliarvioimista käyttää jotai soittorasiaa. Karaoke on erikseen.
P.S. olin itse kerran Dannyn keikalla missä 9 raitaa(osittain laulua myöten) tuli levyltä. Tässä tapauksessa se oli niin taidokkaasti tehty etti monikaan huomannut mitään. Säälittävää tuo tuollainen on joka tapauksessa.
"G-strings are for strippers"
baron
07.10.2003 15:56:15

Heh, viitannet siihen, että Don Johnson näin teki ja onnistui!

Alat tajuta:-)
isojussi
07.10.2003 16:18:44
No itse olen sitä mieltäettä jos ei osaa/jouda/vitsi/ole varaa tehdä kaikki kunnolla niin on parempi antaa olla koko homma...

Sanoi kettu pihlajanmarjoista. Kuten sanoin, markkinat on olemassa, jos sinä niitä keikkoja halua, ei voi auttaa....;-)
baron
08.10.2003 09:02:54

Rytmisoittimet vois olla semmoisia, että kellään ei oo varaa pitää useampaa lyömäsoittajaa bändissä. Tanssimusassa lattareita vois hyvin vahvistaa gongarummuilla, bongoilla, kelloilla ym. Rumpali vois sitten soittaa kiskassaan esim timbalistin osuuksia ja fillailla. Silloin ei tarttis ees klikkiä, kun ajaa ne monitoreihin. Vielä kun äänittää ne oikeilla soittimilla tai sämpleillä, niin varmaan kuulostaa cha cha tai rumba hyvältä. Se toimisi esim ihan md:lle soitettuna. Aina on myös oikea tempo.

Eilisissä treeneissä meillä oli tuuraaja, joka soitti "sähkörummuilla".
En ymmärrä koko pelistä muuta kuin että lattareissa kuului sellaiset (hyvät) kilistykset ja kalistukset kuin olisi monen miehen "batteria" ollut toiminnassa ja ainakin tässä suhteessa miellyin kovasti laitteeseen.
Rock n
08.10.2003 09:49:42
...eihän noita Setzer-juttuja voi mitenkään vetää suomalaisella tanssilavalla

Kyllä voi, ja muutama bändi vetääkin. Monet Setzerin tanssibiisit kulkevat mainiosti pienemmänkin kokoonpanon avulla. Ja ovat tanssimusiikkia sieltä parhaasta päästä. Usein noilla Setzer-biiseillä bändit saavat illan parhaat taputukset.
baron
08.10.2003 09:54:04

Kyllä voi, ja muutama bändi vetääkin. Monet Setzerin tanssibiisit kulkevat mainiosti pienemmänkin kokoonpanon avulla. Ja ovat tanssimusiikkia sieltä parhaasta päästä. Usein noilla Setzer-biiseillä bändit saavat illan parhaat taputukset.

Mikä on Setzer?

Internetistä mä en löytänyt kuin kitaristi Brian Setzerin.
Sam
08.10.2003 10:23:11
Mikä on Setzer?

Internetistä mä en löytänyt kuin kitaristi Brian Setzerin.

Sama mies. Kyse lienee näistä The Brian Setzer Orchestra -jutuista.
magnetman 004
08.10.2003 12:04:54

Sama mies. Kyse lienee näistä The Brian Setzer Orchestra -jutuista.

Jup. Brian Setzer on Stray Catsin kitaristi-laulaja, joka hubailee kitarallaan myös Brian Stzer - Big Bandinsä solistina. Mies tekee myös trio - keikkaa varmaankin pitkälti Stray Cats-pohjalta, kävi myös Tavastialla kuukausi sitten.

Veikkaisin, että jos B.S.Orchestra saataisiin tanssinharrastajien iloksi Suomeen, olisi suksee hurja. Tosin kelpaisi se varmasti muidenkin iloksi. Sieltä ohjelmistosta kantsii blokkailla rokkeja, boogiwoogeja, swingejä, jiveja ym. Taatusti uppoaa.
Terkkuja!
Martso
08.10.2003 12:20:40
Kyy, just tuossa itekki blokkailin pari iloista jiven tynkää kyseiseltä bändiltä. aivan mainioita torviriffejä, jotka sovittamalla saa kuulostaan pienemmälläki sektiolla hemmetin kivoilta, esim. "jump, jive, an´wail"!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)