Aihe: Ei enää.. vaan minkälaisia t(u)urareita on vieraillut?
1 2 3 4 5
KMT
02.10.2003 21:32:49

Ei mitään järkeä tuuraajissa, jos joku puuttuu niin puuttuu.
On soitettu ilman rumpuja ja ilman kitaristia ja ok mennyt,
jos joku haluaa tulla niin se tulee 100% bändiin...
M.net ilman hohottelua on kuin lantakasa ilman lantaa
R.W. Piuha
02.10.2003 21:55:52
Meillä oli kerran tosi erikoinen tuuraajan tarve...nimittäin bändikuva piti tehdä jotain YHDEN viikonlopun keikkaa varten,se oli ehdoton edellytys,paikka vaati julisteen!
No toimisto tietysti makso kuvauksen!

Mutta yhtä miestä ei saatu mistään kiinni,joten toimistosta keikan myynyt myyjä tuli tuuraan sitä VALOKUVAAN!Näin jälkeenpäin ajatellen se olikin parempi vaihtoehto,saatin kuvaan oikeen fiksu,siisti herrasmies,puku päällä ja kaikki...no näkihän sen kyllä kilometrin päähän KUKA ei kuulu joukkoon:-)))
Speedy
02.10.2003 22:02:30

No ilman rumpalia saattaa viel mennä, mutta jos basisti puuttuu, niin on se aika käyhän kuullosta.. tosin kiipparisti voi vedellä vasurilla bassot.. Tahi kitaristi bassot kitaran sijasta.. Ja miljoona bändiä soittaakin ilman kitaristia.. Kun taas rummut-basso-koskettimet poppoosta jos puuttuu koskettimet, nii edelleen on aika köyhän kuullosta.. varsinkin huttu-keikoilla.. Hyvä basisti ja rumpali kuullostaa kahdestaanki hyvältä, jos niikseen tulee, ja musiikki tyyli antaa myöten..=I

Ja aina ei välttämättä ole haluamisesta kiinni.. Joku soittajista voi olla niin sairaana (tai kännissä?) että ei pysty soittamaan.. Tahi jotenki muuten eksynyt.. siis estynyt..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
v_m_kangas
02.10.2003 22:13:24

Hei,se on NIMENOMAAN siitä kiinni;-)

Jos ei lasketa orastavia dementikkoja, joka minä varmaan olen jo, eiköhän se ole muistista kiinni (kaalissahan sekin on:).

..jos on vähänkin asiansa osaava AMMATTIMUUSIKKO niin kyllä joitain soittobiisejä pitää pudota hatusta varsinkin triossa soittavalta pianistilta!Entäpä jos joku esittää toiveen,eikä sitä löydy lapuista??Vaikka Moskovan valot?Kyllä PITÄS taittua??

AMMATTIMUUSIKKO, joka soittaa vähintään 8 tuntia päivässä, 5 kertaa viikossa, oppii biisejä ulkoa väkisinkin. Jotkut muistavat suvereenisti tuhansia kappaleita, en muista mikä oli maailmanennätys tuolla alalla, se dementia :) Muistavatpa jotkut piin arvon desimaalejakin enemmän kuin on tarpeen.

Kyllä voi olla osaava muusikko vaikkei tiputtele Moskavan valoja ilman lappuja.

Eipä vielä ole turpiin tullut jos toivetta ei lapuista löydy, joskus ei toive toteudu vaikka laput olisikin mukana. Enkä väitä itseäni osaavaksi, enkä ainakaan ammattimuusikoksi.

Sovitaanko tuurauskeikalla ilman lappuja esim: vedetään sellainen sovitus kun oli Olan levytyksessä vuodelta -65, yy kaa koo läh tee Am hep? Kyllä omien kokemusten mukaani muu bändi saa kärsiä korvakuulolta vetävien muisteloissa ja onko meidän sovitus sattumalta sama kuin muistoihin vaipuvalla. Ammattilaiset on tietenkin erikseen, nehän toteuttaakin jokaisen toiveen ;)
Humppaa tai soita
Blue Note
02.10.2003 23:17:45
Jos ei lasketa orastavia dementikkoja, joka minä varmaan olen jo, eiköhän se ole muistista kiinni (kaalissahan sekin on:).

AMMATTIMUUSIKKO, joka soittaa vähintään 8 tuntia päivässä, 5 kertaa viikossa, oppii biisejä ulkoa väkisinkin. Jotkut muistavat suvereenisti tuhansia kappaleita, en muista mikä oli maailmanennätys tuolla alalla, se dementia :) Muistavatpa jotkut piin arvon desimaalejakin enemmän kuin on tarpeen.

Eipä vielä ole turpiin tullut jos toivetta ei lapuista löydy, joskus ei toive toteudu vaikka laput olisikin mukana. Enkä väitä itseäni osaavaksi, enkä ainakaan ammattimuusikoksi.

Sovitaanko tuurauskeikalla ilman lappuja esim: vedetään sellainen sovitus kun oli Olan levytyksessä vuodelta -65, yy kaa koo läh tee Am hep? Kyllä omien kokemusten mukaani muu bändi saa kärsiä korvakuulolta vetävien muisteloissa ja onko meidän sovitus sattumalta sama kuin muistoihin vaipuvalla. Ammattilaiset on tietenkin erikseen, nehän toteuttaakin jokaisen toiveen ;)

Kunnon pelimanni soittaa sen minkä osaa viheltää. Mistävain sävellajista. Ja peruskeikalla, perusbiisiä vedettäessä( esim. hopeinen Q tahi jätkän humppa, tms.) EI tarvitse sovittaa, soittaa vaan sen kappaleen!

Se niin erikoista tai vaikeeta ole. Huttukeikkaa on tehty silläkin lailla että yksissäkin häissä kun oltiin soittamassa niin kaikki oltiin toisillemme vain puolituttuja. Ainakaan minä en ollut heistä kenenkään kanssa soittanut, mutta kun käsky kuului; Heili karjalasta! Niin silloin soitettiin eikä nysvätty sovitusten kanssa. Prkl.

Niistä huttukeikoista kuitenkaan live-levyjä tehdä.
Humppa.
Blue Note
02.10.2003 23:24:20

En ymmärrä logiikkaa jonka perusteella voi ollaosaava muusikko vaikkei tiputtele moskovan valoja ilman lappuja.

Antakaa minulle anteeksi, en vain ymmärrä!

Soinnuista se kaikki lähtee, sen kun tajuaa niin kyllä se siitä.
Humppa.
baron
03.10.2003 00:14:09 (muokattu 03.10.2003 09:29:54)

Oot' sä ikinä ollut oikeasti keikalla???

Jos tilaaja on tilannut kuuden miehen bändin, niin se odottaa kuutta miestä lauteille, jos vain neljä, niin se automaattisesti pudottaa liksasta 30 prossaa pois.

Vaikka "vajaa" bändi pärjäisi musikaalisesti ihan hyvin, niin sitähän ammattitaidoton maksaja ei tajua, se osaa vain aritmetiikan yhdestä kymmeneen.

Senhän takia nuo aikaisemmat keskustelijat ovat kertoneet esimerkkejä siitä, kuinka basisti tai rumpali ovat olleet soittavinaan, kun todellisuudessa kone on hoitanut niiden homman, pääasia että riittävästi soittajan näköisiä on ollut esillä.
isojussi
03.10.2003 00:38:42
Kunnon pelimanni soittaa sen minkä osaa viheltää. Mistävain sävellajista. Ja peruskeikalla, perusbiisiä vedettäessä( esim. hopeinen Q tahi jätkän humppa, tms.) EI tarvitse sovittaa, soittaa vaan sen kappaleen!

Se niin erikoista tai vaikeeta ole. Huttukeikkaa on tehty silläkin lailla että yksissäkin häissä kun oltiin soittamassa niin kaikki oltiin toisillemme vain puolituttuja. Ainakaan minä en ollut heistä kenenkään kanssa soittanut, mutta kun käsky kuului; Heili karjalasta! Niin silloin soitettiin eikä nysvätty sovitusten kanssa. Prkl.

Niistä huttukeikoista kuitenkaan live-levyjä tehdä.

Ja siltähän se sitten monasti kuulostaa. PRKL!

Telkkarissa oli kerran tää suomalainen viihdepianisti, joka osaa eniten biisejä maailmassa ulkoa - ja siltä se kyllä sitten kuulostikin - valitettavasti.
Osta mut - ma olen kaupan!
WanhaWetäjä
03.10.2003 08:47:43 (muokattu 03.10.2003 08:48:07)

Ja siltähän se sitten monasti kuulostaa. PRKL!

Telkkarissa oli kerran tää suomalainen viihdepianisti, joka osaa eniten biisejä maailmassa ulkoa - ja siltä se kyllä sitten kuulostikin - valitettavasti.

Hyvät herrat!Jos ihminen on musikaalinen ja omaa hyvän korvan,on soittanut vuosikausia huttua/ what ever,ei sen tartte osata biisejä ULKOA,ne tulee ihan automaattisesti hatusta,vois puhua vaikkapa eräänlaisesta automaattisesta vapaasta säestyksestä,eli jos tunnet biisin,pystyt siitä vetään tunnistettavan version ilman suurempia mokia!Eli on kiva vetää bändissä joka pystyy toteuttaan ihmisten toiveita edes rajallisesti,ilman lappuja!

Se on ihan eri asia jos vedetään jotain sovitettua kamaa jossa joka ukko tuijottaa sitä nuottiaan kuin peläten että se karkaa johonkin jos sitä ei vahdi!ja ollaan niin pirun tärkeen näkösiä...ei ...tana,kyllä mä ainakin joskus oon hermostunut noihin kansioheikkituuraajiin,kun ei se TULIPUNARUUSUT taitu ilman KÄYTTÖOHJETTA:-))))
Fuzzy Boner
03.10.2003 09:23:21

Hyvä vitsi. HOHO!
niin niin
v_m_kangas
03.10.2003 09:57:24

En ymmärrä logiikkaa jonka perusteella voi olla osaava muusikko vaikkei tiputtele moskovan valoja ilman lappuja.

Eli mielestäsi heput, jotka tarvitsevat lappuja, eivät voi soittaa hyvin???

Osaava muusikko = osaa ulkoa (tai ne vaan tulee jostain) lukuisan määrän kappaleita?

Ehkä ei pitäisi yleistää, mutta itse en ole vielä soittanut kenenkään sellaisen korvakuulohepun kanssa, joka klaaraa biisin kuin biisin ilman lappuja.
Humppaa tai soita
v_m_kangas
03.10.2003 10:01:02

..pystyt siitä vetään tunnistettavan version ilman suurempia mokia!

Tunnistettava versio ei vain riitä minulle, eikä onneksi kaikille muillekkaan.

Kukin menköön tyylillään, sehän vain tuo rikkautta elämään. Jokaisella on oikeus valita.
Humppaa tai soita
Speedy
03.10.2003 10:25:42

No siis mun mielipide on noista nuotti jutuista seuraava..

Jos keikalle tulee tuurari, olkoon se nyt vaikka basisti, ja se meinaa soittaa ilman nuotteja, tai mitään sointu lappuja, niin todennäköisesti sen pitää olla jonkin verran oppinut musiikkia, että osaa kuulla mikä sointu mahtas tulla seuraavaks.. Sointukorva vaatii kuitenki useamman vuoden harjottelun, niin että se toimii suvereenisti.. Ja toki siihen täytyy oppia saada. Sävellajit on tietysti osattava, että osaa vetästä sen siitä, mistä solisti laulaa.. Kyseinen bändi taas, vaikka huttua soittaakin, on saattanut tehdä uuden sovituksen (kyllä) biisiin, jossa ei välttämättä olekkaan samat soinnut, kuin "alkuperäisessä"..

Tai ylipäätään, kuka soittaja tahansa (pois lukien rumpali) pitää olla aika kehittynyt korvistaan, jos osaa vetästä minkä tahansa biisin lennosta korvakuulolta.. Toki semmosia on, tunnen itsekkin, jotka vetää koko biisin melkein ensimmäisen kuuntelu kerran jälkeen.. Ainut vaan on että ne opiskelee AMK tai Sibiksessä, ja väitä heppuja vähemmän pyörii tuolla missään tuurauskeikoilla..=I

Mutta sitten taas en puolustele nuotteja.. Liikaa ei pidä tuijottaa nuotteihin, muuten ilman niitä on hukassa.. Minulle on opetettu, että ajattelee kokoajan, mitä soittaa, kun soittaa nuoteista, tällöin sen asian oppii ja sisäistää, ja osaa soveltaa käytäntöön..=I

Sitten taas puolustan nuotteja (ja nuottien kyttäystä).. Kuvitelkaa, kun ennen vanhaan euroviisuissa oli vielä oikea bändi, jos kellään ei olisi ollu nuotteja, vaan kaikki olisi soittanu oman sovituksensa mukaan, tai että kaikki olisi opetellut jokaisen biisin kasetilta ulkoa.. Siinähän se pari vuotta oliskin mennyt mukavasti..=) Tai joku vuosi sitten tuli Tuttu Juttu, nyt tulee Leikin varjolla, siel on oikee bändi, mikä soittaa lapuista, mikshän? Kyllähän ne biisit vois vetästä silleen, että y kaa koo nee ... ja loppuun hidastus.. ja perus kolmisoinnuilla ja ehkä 7 dominanttiin.. Mutta siltä se sitten kuullostaakin.. Mutta kun Puhakka väsää hienot sovitukset, ja kuitenkaan miehillä ei ole aikaa opetella jokaista biisiä ulkoa, niin ei musta nuotti ole silloin ollenkaan huono keksintö..=I

Tai sitten joku "parempi" humppa bändi, jolla on ne ihan oikeat sovitukset, niin nuoteista ne varmasti on sillon joskus alussa ne biisit opetellu, mut kun niitä miljoona kertaa soittaa, niin muistaahan ne jo ulkoa..

Sitten vielä, varsinkin itse kun ja jos menen tuuraamaan, niin mielelläni otan kyseiseltä bändiltä niiteen sovitusta vastaavat nuotit, kun niitä samoja biisejä on kuullut ja soittanut miljoonalla eri sovituksella, niin ei aina välttämättä tiedä, mikä niistä on nyt käytössä.. Tosin tavan kansalainen ei välttämättä niitä pieniä virheitä huomaa, mutta ainakin mulla on sen verran itsekunnioitusta, että en ihan mitä sattuu halua soittaa..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
baron
03.10.2003 11:30:36

Miksihän nuotit on keksitty???
Neljä Ruuvia
03.10.2003 11:31:12

Mutta kun Puhakka väsää hienot sovitukset, ja kuitenkaan miehillä ei ole aikaa opetella jokaista biisiä ulkoa, niin ei musta nuotti ole silloin ollenkaan huono keksintö..

Se että Puhakka kirjoittaa kappaleesta nuotit a.k.a transkription ei vielä ole sovittamista. Näin se vaan on...
Jos E.Pulliainen soittaa biisin samalla tavalla kuin Beatles tai Rolling Stones ei kyseessä ,ikävä kyllä,ole sovitus.
isojussi
03.10.2003 11:31:57 (muokattu 03.10.2003 11:33:45)
Niin... kai se soitto menee sitten vasta tarpeeksi hyvin, kun ei tule yhtään virhettä ja biisi kuulostaa hyvältä.

Kaikenlainen Nuotteja - vai ei - jeesustelu on mun mielestä ihan perseestä. Mä oon nähny soittajia, jotka vetää ilman lappuja helevetin hyvin melkein mitä vaan ja päinvastaisia tapauksia. Valitettavasti suurin osa korvallavetäjistä on niitä, joilla ei lappujen lukeminen oo yksinkertaisesti hanskassa. Jos tekee tuurauskeikkoja, olisi kohteliasta ilmoittaa, ettei lue lappuja. Sittenhän se ei haittaa, jos on tarkoitus soittaa sitä samaa skeidaa, mitä kaikki räpeltää, mutta toisaalta jos bändillä onkin jonkin verran omaperäinen ohjelmisto, ei ne kaiken maailman metsureita keikoillen haluakaan, vaan ammattilaisen, joka osaa tarvittaessa lukea lappujakin.

Yleensä ottaen olisi tuuraajalta kohteliasta ja ammattimaisuutta osoittavaa edes ottaa bändin laatimat laput vastaan - vaikkei niistä juuri mitään ymmärtäisikään ja ennen joka biisiä äkkiä tsekata ne läpi. Katsoa edes sävellajit ja rakenteet. Sight reading on asia, jota oikeat ammatilaiset (ei neljänkymmenen biisin keskikaljahummpaturot) painottavat joka käänteessä.

Bändinkin kyllä pitää sitten muistaa, että pahvit on kunnossa, jos tuuraajaa tarvitaan. Ei niiden mitään painovalmista laatua tarvi olla, mutta kaikki oleellinen pitää selvitä.

Pitää muistaa, että paperia sitä tarvitaan paskallakäydessäkin - ainakin sivistyneessä yhteiskunnassa.
Osta mut - ma olen kaupan!
Neljä Ruuvia
03.10.2003 11:52:18
.

Bändinkin kyllä pitää sitten muistaa, että pahvit on kunnossa, jos tuuraajaa tarvitaan. Ei niiden mitään painovalmista laatua tarvi olla, mutta kaikki oleellinen pitää selvitä.

Prhaat elikkäs paskimmat mistä oon joutunu soittamaan tuuratessa on niitä sellasia missä on sanat ja soinnut sitte yhtäkkiä siel on vastassa käsin piirretty nuottiviivasto ja siinä ilman mitään tahtilaji tai sävellaji merkintää joku fraasi...Että ei voi tietää mistä se lähtee ja miten menee. Sitte joku basisti sanoo että miks et sää soita sitä välisoittoa ,se olis niinku kitaralla ,se välisoitto. Siinähän sitte on että ....Mikä väli,mitä välii?
baron
03.10.2003 11:56:28

Eikö koko kysymyksen "laput/ei laput" voisi yksinkertaistaa siten, että joillakin toimii korvan ja käsien (tai millä sitä ääntä nyt sitten tuotetaankin) ja joillakin silmien ja käsien välinen yhteistyö/koordinaatio paremmin ja ideaalihan olisi, että kumpikin hyvin ja realiteetti, että ei kumpikaan.
Teemu Tee
03.10.2003 12:31:00
Mä käytän AINA nuotteja soittaessani, paitsi jos niitä ei ole. Se on sitten eri asia katsonkok niitä kertaakaan. Kun ei soita päivittäin vaan viikottain, tulee aika usein black-outeja joko sanojen tai sointujen suhteen. Tuurauskeikoilla kitaranvarressa soinnut soljuu ihan itsestään mieleen, mutta koskettimien ja laulun yhteistouhunnassa alkaa nupin prosessori ökköillä helpommin.
Tyhjän saa pyytämättäkin
baron
03.10.2003 13:00:04

Mä käytän AINA nuotteja soittaessani, paitsi jos niitä ei ole. Se on sitten eri asia katsonkok niitä kertaakaan. Kun ei soita päivittäin vaan viikottain, tulee aika usein black-outeja joko sanojen tai sointujen suhteen.

Ihan sama. Joteskin kappaleen muistaa paremmin, kun tietää, että tarvittaessa voi luntata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)