Aihe: Tanssikappaleiden nopeus
1 2 3
Emäntä
27.08.2003 11:52:34
tarkkuutta emäntä.........

Noh noh, hyvä pp.

Jos joku sanoo ei-ymmärtävänsä sinun sanomisiasi, niin lienee sinun hommasi tarkentaa mitä tarkoitit jos haluat viestisi menevän perille? Katso kun vaikka kuinka suurennuslasilla tarkemmin syynään niin ei minun yksnkertainen pikku pääppini ymmärrä yhtään sen enempää.
Tsaivia, perkele!
Rock n
27.08.2003 12:03:08
tarkkuutta emäntä.........

Samaan tapaan kuin Emäntä, ymmärsin tekstisi.... Käsitykseni mukaan ei edes muuta vaihtoehtoa ollut!
Pula-Aho
27.08.2003 17:28:59
Jos se alle 170:n tempoon soitettuna tuntuu siltä, voi olla syytä tutkailla bändin soittoa muutenkin.

Tässä maassa on ihan liikaa biittibändejä, jotka luulee, että biisiin saa kulkemaan tempoo lisäämällä.

Jokaisella tanssilla on suositustemponsa, jota esim kilpatanssijat käyttää. Niihin kannattaa perehtyä. En sano, että lavatansseissa tarttis niitä orjallisesti noudattaa mutta sinnepäin nyt kuitenkin. Ethän sää tangoakaan mene satasella soittamaan, vaikka kuinka kuulostaisi hyvältä.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Hemmu
27.08.2003 21:53:41
Rock n kirjoittaa:

...me turakaiset ollaan vähän kranttuja.
Tähän sisältyy turakaisten tanssimisen syvin olemus
(ollaan kranttuja!)

Voi hellantettat tentään. Mittä on te huumolintaju. Minäkin tentään huomatin että te oli vittikki talkoitettu.

Sorry - et ymmärtänyt syvintä.

Turakainen on fakki! (idiootti) sille ei riitä kuin täydellisyys tuotetussa musiikissa. Beatia ei voi tanssia foxina. Jos tanssit beatin foxin askelin, se on kuin käteen vetäis!
Humppa ei ole sambaa ja samba ei ole humppaa.

On tanssijoita ja "tanssijoita". Turakainen haluaa vuoropuhelua orkesterin kanssa: Soitat ChaCan - Turakainen tanssii ChaChan. Soitat Jiven - Turakainen tanssii Jiven. Soitat Rumban - Turakainen tanssi Rumban jne......

Mitä tekee muut? Ne askeltaa jotain, joka ei ole tanssia!!!

Turakaisia ei ole montaa prosenttia "tanssijoista". Turakaisilla ei ole markkina-arvoa lavoille/tanssipaikoille vähäisen volyymin takia.

Miettikää kuitenkin, olisiko meidän marinoista apua kun mietitte tempoja, timeja ja ohjelmistoja.
(Onko välttämättä soitettava Iskelmiä, beateja - vai voisiko ohjelmisto olla vain "oikeita tanssilajeja")

No ei se ollut herjaksi edes tarkoitettu. Täytyy vähän täsmentää. Ei se munkaan mielestä toimi jos vedetään pari valssia ja tangoa ja jokunen humppa ja loput beat/iskelmä tyylillä. Tarkoitin vain sitä että kun niitä beattejä kuitenkin mukaan tulee, niin monet "tavalliset" tanssijat jakaa biisit valssiin, tangoon, humppaan, (jenkkaa ja varsinkin polkkaa ne ei monesti edes tanssi) ja sitten vielä nelijakosiin. Niiden nelijakoisten joukkoon sitten sopii foxit ja beatit ym.
magnetman 004
28.08.2003 00:23:26

Onko välttämättä soitettava Iskelmiä, beateja - vai voisiko ohjelmisto olla vain "oikeita tanssilajeja"

Perusongelmia suomalaisissa tanssipändeissä:

1. Rumpali haluaisi soittaa pelkästään biittiä ja lujaa, koska rouhea beat on miehekästä ja naisiin täytyy tehdä vaikutus olemalla rock. Keikka ei ole mitään, jos ei pääse paukuttamaan persereiästä asti.
2. Kitaristin pitää soittaa Voksillaan rautalankakappaleita, koska semmoinen on hankittu ja Esa soittaa myös ja menestyy (kaikki biittiä)
3. Jos aikoo soittaa samat kappaleet kuin Agents, on soitettava Biittiä (Yksi ainoa ikkuna, Surujen kitara, Rakkaus on sininen...)
4. Biitistä lähtee munaa ja tempo tuo meininkiä (ei mitään tekemistä tanssin kanssa)
5. On helppo kasata paletti Agentsin tuttujen melodioiden varaan ja lähteä keikalle. Samalla kaavalla vaan ja pääsee rahasta tuulettelemaan Vokseja.
6. Suurin osa omalaisista tanssipändit EI EDES VÄLITÄ mennä eteenpäin ammatissaan opettelemalla esim. swingejä, lattareita, erilaisia variaatioita perusrytmeistä ym. Syy siihen on, että suurin väkimäärä lähtee kuitenkin katsomaan jotain kahjoa mölisijää, tai "huonosti tanssittavaa", tv:stä tuttua poikakvartettia.
Terkkuja!
Emäntä
28.08.2003 08:19:55
rouhea beat on miehekästä ja naisiin täytyy tehdä vaikutus olemalla rock.

Ei hyvänen aika, voi kauheeta, nyt hävettää! Kaikki nää vuodet lavoilla enkä oo tajunnut! Kuin hiton moni bändi on yrittäny TURHAAN tehdä meikäläiseen vaikutusta kun en oo hoksannut että nimenomaan beatti on miehekästä!!!

Lupaan vaikuttua välittömästi kun kuulen orkesterin soittavan seuraavan kerran beattia. Ellei se ole naisorkesteri, silloin niitten täytyy kyllä olla lespoja enkä mää taas sitä...
Tsaivia, perkele!
baron
28.08.2003 09:07:00

Perusongelmia suomalaisissa tanssipändeissä:

1. Rumpali haluaisi soittaa pelkästään biittiä ja lujaa, koska rouhea beat on miehekästä ja naisiin täytyy tehdä vaikutus olemalla rock. Keikka ei ole mitään, jos ei pääse paukuttamaan persereiästä asti.
2. Kitaristin pitää soittaa Voksillaan rautalankakappaleita, koska semmoinen on hankittu ja Esa soittaa myös ja menestyy (kaikki biittiä)
3. Jos aikoo soittaa samat kappaleet kuin Agents, on soitettava Biittiä (Yksi ainoa ikkuna, Surujen kitara, Rakkaus on sininen...)
4. Biitistä lähtee munaa ja tempo tuo meininkiä (ei mitään tekemistä tanssin kanssa)
5. On helppo kasata paletti Agentsin tuttujen melodioiden varaan ja lähteä keikalle. Samalla kaavalla vaan ja pääsee rahasta tuulettelemaan Vokseja.
6. Suurin osa omalaisista tanssipändit EI EDES VÄLITÄ mennä eteenpäin ammatissaan opettelemalla esim. swingejä, lattareita, erilaisia variaatioita perusrytmeistä ym. Syy siihen on, että suurin väkimäärä lähtee kuitenkin katsomaan jotain kahjoa mölisijää, tai "huonosti tanssittavaa", tv:stä tuttua poikakvartettia.

Toisinajattelija: Mun mielestä keikka on mennyt silloin hyvin, kun ihmiset tuskin ovat huomanneet meitä (visuaalisesti), vaan ajatelleet, että "hei, nyt tulee niin hyvää/tanssittavaa musaa, että pakko hakea joku, nyt kelpaisi jopa joku "pahannäköinenkin".
peepee
28.08.2003 11:09:44
PEEPEE: Tanssijalle esim beat-musiikki tai iskelmät on riesa, niitä kun ei voi juuri mihinkään tanssilajiin hyödyntää.

EMÄNTÄ Jos joku nyt ihan tosissaan väittää että beattia ei voi tanssia, niin tanssikouluun mars tai sitten muuten vaan näköaloja laajentamaan.

Nojoo. voipi olla pilku n... ruvetatostainttämäänemännänkanssa.

Pääasia että tempoista ja tanssilajeista keskustellaan.
MAGNETMAN: . Suurin osa suomalaisista tanssipändit EI EDES VÄLITÄ mennä eteenpäin ammatissaan opettelemalla esim. swingejä, lattareita, erilaisia variaatioita perusrytmeistä ym. Syy siihen on, että suurin väkimäärä lähtee kuitenkin katsomaan jotain kahjoa mölisijää, tai "huonosti
tanssittavaa", tv:stä tuttua poikakvartettia.

Joo, ytimessä ollaan tanssijan kannalta. Tanssinetissä on useasti todettu, että tanssija lähtee pois kun stara tulee, kun sitten viimeistään siirrytään iskelmä- ja Beat-musiikin pariin.
Parhaat tanssinautinnot saa, kun orkesterilla on ohjelmistossa Magnetin yllämämainitsemat tanssilajit.
baron
28.08.2003 11:23:49

Mä olen kuvitellut, että tanssijan kannalta olisi parasta, että tanssibändin ohjelmisto olisi pääasiassa vanhaa, tuttua, turvallista (mutta monipuolista) niin, että ensi tahdeista tietää, mitä on tulossa.

Mä olen ottanut ohjelmistoon joskus "eksoottisia", mutta mielestäni hyvin tanssittavia kappaleita ja näyttää siltä, että ainakin tanssijoiden määrän perusteella arvioiden ne eivät ole menneet lävitse.

Mun käsityksen mukaan tanssija keskittyy tanssiin ja/tai partnerin "skotaamiseen" eikä niin hirveästi keskity soitettavaan kappaleeseen paitsi rytmin osalta.
Emäntä
28.08.2003 11:40:06
Nojoo. voipi olla pilku n... ruvetatostainttämäänemännänkanssa.

Ja etenkään Emännän. Minä kun tiedän Kaiken.

Kuten sanoin niin beatti ei ole välttämättä maailman mielenkiintoisinta tanssittavaa, siinä olet oikeassa. Mutta ei beatti mun mielestä ole lattioita silti tyhjentänyt, ellei sitä tosiaan tule tuntia yhtä mittaa.

Näpsäköimmät soveltaa keskinopeaan ja nopeaan beatiin boogieta tai ehkä jiveä. Hidasta ei voi juuri mennä kuin foksina. Mutta mieluummin tanssin beattia kuin esim. eurohumppatyyliä josta tyyppiesimerkki ledzendäri P.koivuniemen Tummat silmät ruskea tukka... jumputtava ryhtmi mutta vauhtia ei nimeksikään. Syvältä on myös tyylit K.Tapion Juna kulkee taas (mikä se on olevinaan?), R.taipaleen Niinkuin nuo toiset (ks. edellä) ja jotkut kaameat nopeat kantrifoksit. Löytyy niihinkin askelet, mutta mikään ei silti tunnu oikeesti situvan.
Tsaivia, perkele!
isojussi
28.08.2003 11:48:57
Hyvä Makneettimiäs! Plussaa tuli.
Osta mut - ma olen kaupan!
magnetman 004
28.08.2003 17:16:03

Keskustelu tätä elinkeinoa harrastavien kesken ei koskaan ole pahitteeksi, ei myöskään soittajien ja tanssijoiden kesken. Nyt on vain tullut tilanne että on joutunut miettimään viitsiikö koko hommaa enää jatkaa.

Kyllä meitä tänne mahtuu vaikka beatinsoittajia tanssipaikoille (ja Agentsille tottakai taas hattua). Tanssiyleisö muuttuu tulevaisuudessa siihen suuntaan, että nämä "Turakaiset" äänestävät lipun ostamisellaan, kenen tahtiin tanssivat. Kun vanhat iskelmäikonit lopettelevat (Reiskat, Paulat ja Katri-Helenat jne.), se normaali vaihtoaskelväki tulee vähenemään ja vaatimukset kasvavat.

Työtilaisuudet jokatapauksessa samalla vähenevät. Täällä tulee toivottavasti kiertämään ammattitaitoisia orkestereita. Toivon, ettei siinä käy toisinpäin ja koko homma kulahda.

Suurimpia ongelma on siinä, että nyt koulutetaan paljon kovia nuoria soittajia, mutta tanssimusan puolelle niitä orientoituu harmittavan vähän. Tämä ei kiinnosta. Tanssimusa kuitenkin on todella kiitollisen monipuolista, kun siitä vain tekee itselleen monipuolista. Se on vain niin pirun raskasta ja viisi settiä on liian paljon yhdelle illalle.

Tieto ja koulutus ei tanssimusiikissakaan lisää tuskaa. Toivon, että yleisö jatkossa tulee arvostamaan ammattitaitoisia soittajia/bändejä. Nyt koulutusta antaa mm. muusikkojen liitosta pari heppua ja Pop-jazz konsalla on joitain tanssimusaworkshoppeja. Ei niilläkään pelkästään pärjää, mutta ei niissä ainakaan vaarallista tietoa ole.

Nykyinen iskelmämusiikki joita "tähdet" esittävät, ei toimi tanssimusiikkina. Jos säestät iskelmätähteä, et voi paljoa vaikuttaa musiikkiin. Mielestäni parhaat tanssibändit eivät tarvitse solistia, tai sitten solisti antaa tilaa bändille ja esittää itse monipuolisia rytmejä eikä niitä vaatekomerossa sävellettyjä ja tuotettuja iskelmiä.

No ei tämä niin vakavaa saa olla, miltä kuulostaa. Muistetaan, että tehtävämme on kuitenkin ensisijaisesti tehdä ilta mukavaksi niille, jotka ovat tulleet parissamme kallista aikaansa viettämään. Siitä täytyy tehdä silloin myös itselle mukavaa ja se on paljon mukavampaa, kun ei mene sieltä missä aita on matalin.
Terkkuja!
PQ
29.08.2003 09:53:36
Ööö... Onko ihan O.K, jos en katso?

Ehdottomasti. Kyllä.
Soy el son fan.
Mr. E
02.09.2003 11:50:08
Se on kuulkaa aivan sama, mitä tempoja käyttää mihinkin biisiin. Joku tanssija-tahvanainen tulee ja valittaa kuitenkin...
R.W. Piuha
02.09.2003 15:54:23
Se on kuulkaa aivan sama, mitä tempoja käyttää mihinkin biisiin. Joku tanssija-tahvanainen tulee ja valittaa kuitenkin...

Niinpä!Yksi turakainen/jivejalka tässä taannoin kirjoitti kuljettavansa metronomia mukanaan tansseissa,voipi siitä sitten tarkistaa soittaako bändi oikeassa tempossa...huh,huh;-(

Ei muuta kun yhdistetty tempo/volumemittaaja-turakainen JOKAISELLE tanssipaikalle,niin johan pidot paranee:-))))

Biisi poikki,jos tempot eivät täsmää,tai tulee liian lujaa:-))

Ja tämä samainen heikki voisi jopa tarpeen tullen miksata musan ja olla myös kapellimestari ja toimia myös esitanssijana ja kenties vetäisi(laulaisi) vielä pari biisiäkin,notta:-))
Neljä Ruuvia
02.09.2003 16:06:30
Niinpä!Yksi turakainen/jivejalka tässä taannoin kirjoitti kuljettavansa metronomia mukanaan tansseissa,voipi siitä sitten tarkistaa soittaako bändi oikeassa tempossa...huh,huh;-(

Ei muuta kun yhdistetty tempo/volumemittaaja-turakainen JOKAISELLE tanssipaikalle,niin johan pidot paranee:-))))

Biisi poikki,jos tempot eivät täsmää,tai tulee liian lujaa:-))

Ja tämä samainen heikki voisi jopa tarpeen tullen miksata musan ja olla myös kapellimestari ja toimia myös esitanssijana ja kenties vetäisi(laulaisi) vielä pari biisiäkin,notta:-))

Sori mut tähän on pakko kysyy että oisko toi sit se LUOTTAMUSMIES???
Carde
02.09.2003 16:28:20
Sori, mutta tähän on pakko kysyä, että tämän tyyppisiäkö "luottamusmiehiä" teillä muusikoilla on? Jos näin on, ei mikään ihme, että teidän liksat on mitä on.
R.W. Piuha
02.09.2003 20:44:37
Sori mut tähän on pakko kysyy että oisko toi sit se LUOTTAMUSMIES???

LUOTTAMUSMIES????Ei todellakaan,se olisi se kaikkien turakaisten isä,SUPERTURAKAINEN,joka tietää kaiken tanssimusiikin tempoista,volumesta,bändin miksauksesta,kappalevalikoimasta jopa miten pitäisi pukeutua;-)

KAIKKI vuosia soittaneet soittajat kyllä tuntevat tyypin,niitä on joka tansseissa,ja esim. tanssinetissäkin niitä vierailee,niin naisia kuin miehiä:-)

MIKÄ muuten on naispuolinen turakainen?Turatar?
baron
02.09.2003 22:03:41

Mä en todella pysty hahmottamaan kuvatuissa tilanteissa mitään ongelmaa (taas toisinajattelija)

Ainoa, jota mä pyrin miellyttämään, on keikan tilaaja/maksaja. Mä oon sen duunissa, se on (sillä hetkellä) mun työnjohtaja. Jos joku muu tulee pyytämään/valittamaan tai mitä tahansa, mä sanon, että mut on pyydetty/tilattu tekemään just sitä, mitä mä tällä hetkellä teen.

Jos tää ei riitä valittajalle, mä ohjaan hänet tilaajan/maksajan puheille neuvottelemaan, millä hinnalla mä suostuisin tekemään jotain muuta kuin mistä on sovittu!
Mon
02.09.2003 22:59:58
Mikähän olisi valssin, hitaan valssin sekä humpan "oikea" nopeus tanssiyleisöä ajatellen?

Etukäteen kiittäen

Humppa: 250 bpm eläkeläisten tyyliin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)