Aihe: cha cha
1 2 3
isojussi
22.04.2003 23:05:32
Mikä niissä Souvareiden humpissa on vikana?

Sinä sen nimen sanoit - en minä!

Siitä, kun olin heitä kuuntelemassa, on jo muutama viikko, enkä muista miks se ei tuntunut oikeelta, jos oikein muistan, se ei kuulostanut miltään! - yritän unohtaa huonot esimerkit. Kivaa heidän keikallaan oli se, että kun koetti kärsiä sen teknomiksauksen, niin tanssittajia piisas (oli naistentanssit). Järkyttävän paljon nekin suttaa sen beatin kanssa.
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
Köpö
22.04.2003 23:11:15

se vaan tekee pahaa, kun kuulee, kuinka maamme eturivin artistit hommiaan hoitaa......en ole katkera, mutta kuitenkin...;-)

No kai ne on hommansa kunnialla hoitaneet, kun suosio on kova ja keikkaa riittää ja varmaankin kohtuuhinnalla. Jos meininki on hyvä ja tanssijat tykkää, niin soittotaito on toissijainen asia. Näin itte viime kesänä Souvaajat ja oli tupa täynnä järven rannalla ja erittäin kova meininki ja humpatkin oli oikein hyvät tanssia, liekö mennyt sitten soitto kirjojen mukaan, mutta meno oli kova ja kansa tykkäs. Annan Souvareille täyden tunnustuksen pitkästä rupeamasta tanssimusiikin huipulla. Siihen ei yllä suurin osa bändeistä koskaan, vaikka joukossa on todella huippumuusikoita. Se jokin niistä ilmeisesti kuitenkin puuttuu, mikä tuossa Lapin porukassa on mukana.
X
isojussi
22.04.2003 23:20:27
No kai ne on hommansa kunnialla hoitaneet, kun suosio on kova ja keikkaa riittää ja varmaankin kohtuuhinnalla.

Kohtuu heille....

Jos meininki on hyvä ja tanssijat tykkää, niin soittotaito on toissijainen asia.

Valitettavasti.... todellakin valitettavasti!

Näin itte viime kesänä Souvaajat ja oli tupa täynnä järven rannalla ja erittäin kova meininki ja humpatkin oli oikein hyvät tanssia, liekö mennyt sitten soitto kirjojen mukaan, mutta meno oli kova ja kansa tykkäs.

Tätähän minäkin tarkoitin. Väki käy niiden keikoilla, koska väki käy niiden keikoilla.

Annan Souvareille täyden tunnustuksen pitkästä rupeamasta tanssimusiikin huipulla. Siihen ei yllä suurin osa bändeistä koskaan, vaikka joukossa on todella huippumuusikoita.

Oikeesti kovat jannut pääsee kohta paremmille keikoille....

Se jokin niistä ilmeisesti kuitenkin puuttuu, mikä tuossa Lapin porukassa on mukana.

Ne on niin mukavia lapimiehiä, että....sehän se just on! Ei se tee heistä täydellisiä tai anna anteeksi paskantekemistä....
PQ
23.04.2003 08:44:04 (muokattu 23.04.2003 08:45:10)
Oma tulkintani oli, että tuossa esimerkkitapauksessa ongelman tuotti basso, joka mielestäni soitti beatia. Niinpä tuli sellainen olo, että helpommin olisi luontunut foxibeisikki.

Bassorytmityksiä cha-cha -tyyppisiin kappaleisiin on monia hyviä. Itse rytmittäisin basson esim. näin (2-3 clave):

yk-si kak-si kol-ME nel-JÄYK-si kak-SIKOL-me NEL-jä

Toisaalta, lavoilla toimivaksi (erityisesti monien soittamassa biisissä Rebecca) on osoittautunut myös seuraava, ns. suomalaistettu versio:

YK-si kak-SI KOL-me nel-JÄ YK-si kak-SI KOL-me NEL-jä

Ja vielä yksi tapa, jota SMORK-opeista ammensin vuonna 2000:

YK-si kak-SIKOL-me NEL-jä YK-si kak-SIKOL-me NEL-jä

(Lukuohje: iskut isojen kirjaimien tahdinosille of course; silloin kun kaksi iskua kirjoitettu yhteen, soitetaan vain ensimmäinen, mutta pitkänä)
Soy el son fan.
Emäntä
23.04.2003 09:29:38
Tätähän minäkin tarkoitin. Väki käy niiden keikoilla, koska väki käy niiden keikoilla.

Mutta mikä väki niiden keikoilla sitten käy?

Kokemukseni mukaan Souvareilla on muutama bussilastillinen iäkkään puoleisia vakiofaneja, jotka seuraavat keikalta toiselle ja täyttävät kulloisenkin tanssipaikan. Tämä souvarifanipoppoo tanssii miten sattuu ristiin rastiin, muita varomatta, kyynärpäät pystyssä niin että Ruusulinnakin kokoinen lattia on epämiellyttävä paikka yrittää ns. nauttia tanssimisesta... eli enpä voi väittää että ensimmäisenä juoksisin juuri sinne missä Souvarit esiintyvät.

On kaiketi olemassa oma souvarikulttuuri. Hiukka väärä viiteryhmä mun kaltaisille emännille kuitenkin.
fingers
23.04.2003 10:45:26

Tuanoin varovasti kyselen mikä on tää montunot?

Kiitokset Iso-Jussille ja Speedylle. Asia on ihan klaari. Onhan tuota "lattaripianoo" tullut kopioitua levyiltä ja vedettyäkin jopa...Mutta nyt tiedän nimenkin tälle jutskalle. Pääsee elvistelemään..."montunootit"
Köpö
23.04.2003 15:59:41

Ne on niin mukavia lapimiehiä, että....sehän se just on! Ei se tee heistä täydellisiä tai anna anteeksi paskantekemistä....

Käy kateuksissas vilkaisemassa vaikka souwarien vieraskirjaa http://www.souvarit.net/cgi-bin/guestbook.pl ja katso mitä ihmiset oikeasti niistä ajattelee. Laita samalla oma vk- linkkisi,että voidaan katsoa onko yleisö yhtä tytyväistä ;)

Sanottakoon, että mulla ei ole mitään yhteyksiä ko. bändiin, mutta arvostan silti korkealle kaverit, jotka on tehneet noin pitkän taipaleen ja jaksavat yhä kiertää samoja latoja vuodesta toiseen.
X
isojussi
23.04.2003 18:22:04 (muokattu 23.04.2003 18:23:07)
Mä en oo Souvareille katellinen.... tai en sen enempää kuin mitä "terveen kateuden" rajoissa on mahdollista.

Kaikilla ihmisillä on oikeus mielipiteeseensä, niin minulla kuin sinullakin - emme onneksi elä Neuvostoliitossa! Tosin kyllähän Suomessakin aikoinaan paheksuttiin, kun TM ei käyttötestissään ylistänyt Mossea. Se oli kuulemma ulkopoliittisesti epäonnistunut lopputulos. USA:ssa laitetaan huippumuusikoita matkustuskieltoon, kun eivät hyväksy Irakin sotaa.

Tää on vapaa maa ja esiintyvän taiteilijan on hyväksyttävä myös kritiikki - tai pysykööt kotona!

Olen pahoillani, ettei tällaisella free-lancerilla oo fanisivuja (nettisivutkin on vielä tekemäti).

Souvareilla on moni asia hoidettu hyvin ja he hoitavat työnsä yleisön palvelijana hienosti, ilman merkkiäkään leipiintymisestä ja siinä he ovat monelle hieno esimerkki. Varsinkin kun ottaa huomioon heidän pitkähkön uransa.

Menin helmikuussa heitä ihan mielenkiinnolla kuulemaan, mutta valitettavasti petyin bändiin musiikillisesti. Odotin enemmän kunnon rytkettä (positiivisessa mielessä) ja vähemmän biittihuttua - mutta kuinkas kävi.....

Laulu ok, esiintyminen ok, yleisön huomioonottaminen ok.... ei kokonaisuus huono oo, mutta.....

No kai tässä maassa on isompiakin tähtiä, joita ei voi ees tän vertaa kehua, mutta jätetään jotain hampaankoloonkin....
R.W. Piuha
23.04.2003 21:05:53
Oiskohan se Souvarien suosion suurin sala siinä,että he ovat ikäänkuin onnistuneet laskeutumaan tavallisen turakaisen tasolle,halailevat tuttavallisesti lähes kaikkia ja tuntuvat olevan niin kaveria kaikkien kanssa!Elikkä tosiaan "mukavia lapinmiehiä"!Oon ollut kerran samalla keikalla herrojen kanssa ja ihmettelin suuresti basistin helvetinmoista kiilaamista joka biisissä,silti homma pysy kutakuinkin kasassa,ja meiniki oli tosiaan kova,liekö sitten näitä perässä kulkevia faneja kuinka ja paljon lavanreunalla!Mutta kaikki kunnia pojille,pitkän lenkin ovat tehneet ja rahastaneet hyvin tällä "ruskaa pakkasessa"lapinromantiikalla,mutta onhan se karu totuus että kunnon soittaja ei pysty ikinä samaistumaan tai edes kuvittelemaan minkätakia tavallinen turakainen kuuntelee jotain tollasta,mutta menkääpä jonkun syrjäkylän baariin ja kattokaa sitä jengiä...ehkä se siitä aukeaa??Siellä ei taatusti montunot pauhaa eikä jatsi raikaa!Mutta Souvarit ne kävelee hymyssä suin pankkiautomaatille tsekkkaan saldojaan...kyllä,olen vilpittömästi kateellinen persaukinen soittaja!!
Köpö
23.04.2003 21:49:45
Hoikka sanoi kerran jossain tv-haastattelussa, kun kyseltiin suosion salaisuudesta, että he eivät soittele toisille muusikoille vaan tanssivalle yleisölle.
X
isojussi
23.04.2003 22:26:36 (muokattu 23.04.2003 22:28:31)
Sitä ehkä moni soittaja ei ymmärrä, että kun asian vois tehdä kunnollakin suosion varmasti kärsimättä, niin miksi ei tehdä?

Se, että kansa on niin tyhmää ja ymmärtämätöntä, ettei tajua eroa, ei oo mikään puolustus - vaikka sillä menttaliteetilla nää kaiken maailman kuraviihteet on toimineet jo monta vuotta.... valitettavasti!

En missään nimessä tarkoita, että souvareiden pitäisi ruveta soittamaan "taiteellisempaa" musiikkia, en missään nimessä. Kaipaisin korjausta taimiin, fraseeraukseen ym. perusasioihin, joiden tuolla soittokokemuksella luulisi valjenneen.

Ikävintä on ajatella, ettei pojat välitä....

Mutta niinkuin sanoin souvarit ei oo edes räikein esimerkki suunnattomia määriä myyvästä kurasta - ei lähellekään!

Valitettavasti kansalle on syötetty niin kauan ja niin laajalla rintamalla paskaa, että se luulee sen olevan hienointa Belgialaista suklaata
Speedy
23.04.2003 22:36:56

Itse kun olen soitellut kokeneitten ja vanhempien muusikoitten kanssa, niin olen huomannut, että jos niitä rupee kauheesti neuvomaan, nii rupee puna nousemaan kasvoille, silmät pullistuu ja korvista nousee höyry..=) Eli vanha koira ei opi uusia temppuja, ainakaan kovin mielellään.. Ne soittaa sen niinkuin ovat viimeset 10-20 vuotta soittaneet.. Ei tietty kaikki ole tommosia, mutta aika moni on mun kohalle sattunu..=I
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
isojussi
23.04.2003 22:54:01
Niinhän se speedy useinkin on, enkä mä aio mennä Suovareita neuvomaan. Tää koko musabusiness on Suomessa vaan niin perseellään kun vaan olla voi. En ymmärrä, mitä kukaan hyötyy siitä, että kaikki on ajettu tälle mallille. Koska markkinavoimat kohtaavat hyvät muusikot? Tuntuu, että imago on tärkeempi, kuin ammattitaito.
Osta mut - ma olen kaupan!
Le Haba
23.04.2003 23:34:41
Tää koko musabusiness on Suomessa vaan niin perseellään kun vaan olla voi.

Noh, onneksi Ruotsissa on paremmin: Vikingarna vetää lähes kaikki keikkansa sing- tai playbackina. Hienoo!
isojussi
24.04.2003 08:11:04
Noh, onneksi Ruotsissa on paremmin: Vikingarna vetää lähes kaikki keikkansa sing- tai playbackina. Hienoo!

Niin.... ei kai tässä tästä ollut kyse?
Pula-Aho
24.04.2003 10:00:18
Tää koko musabusiness on Suomessa vaan niin perseellään kun vaan olla voi. En ymmärrä, mitä kukaan hyötyy siitä, että kaikki on ajettu tälle mallille. Koska markkinavoimat kohtaavat hyvät muusikot? Tuntuu, että imago on tärkeempi, kuin ammattitaito.

Näinhän se on kaikessa kuluttajabusineksessa. Ei tekninen laatu ratkaise, se on vain osa kokonaisuutta. Tärkeää on myös se, miten tuote pakataan ja myydään. Sama juttu puhutaanko kännyköistä tai bändeistä. Ei se Eriksonin insinöörienkään auta itkeä, että voi kun ihmiset ovat tyhmiä, ostavat Nokialaisia vaikka ne ovat ihan paskoja (tämä vain esimerkkinä).

Tällä en halua väheksyä teknistä osaamista - päinvastoin. Mutta jos haluaa busineksessa olla mukana, on toimittava sen ehdoilla. Suurimmat menestystarinat syntyvät silloin kun osataan luoda jotain uutta ja omaperäistä jolle on tilaus olemassa ja sitten löytyy vielä osaamista ja sitkeyttä sen myymisen.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Le Haba
24.04.2003 12:39:36 (muokattu 24.04.2003 12:45:23)

Niin.... ei kai tässä tästä ollut kyse?

No ei välttämättä tietenkään. Ajatus vain karkasi naapurimaahan, jossa tää ko. orkesteri kiertää ja tekee keikkaa käyttäen studiopohjia. Tekeekö se sen siksi, että orkan jäsenet ovat niin elähtäneitä etteivät jaksa enää oikeasti soittaa mutta haluavat silti tanssikansalle (joka toki luulee soittoa oikeaksi) tarjota mahdollisimman miellyttävän äänikuvan, vai miksi? Tän bändin mukana roikkuva fanilauma voikin sanoa bändin kuulostavan joka ilta yhtä hyvältä. On ne niin kovia.

Isojussi, mä en ehkä ihan tajunnut mitä sä tarkoitit kun sä kirjoitit että kaikki on ajettu jollekin mallille tässä maassa, jossa musabusiness on ihan perseellään. Konkreettisesti siis. Markkinavoimat, hyvät muusikot? What?
isojussi
24.04.2003 13:07:01
Isojussi, mä en ehkä ihan tajunnut mitä sä tarkoitit kun sä kirjoitit että kaikki on ajettu jollekin mallille tässä maassa, jossa musabusiness on ihan perseellään. Konkreettisesti siis. Markkinavoimat, hyvät muusikot? What?

Tarkoitin sitä, että kuulijakunta on vähitellen totutettu yhä huonommin ja huonommin tehtyyn musiikkiin ja jos he eivät parempaa kuule, eivät he sitä osaa etsiäkään - ja hetken kuluttua he jo ovatkin huttuun tottuneet ja kunnon osasto alkaa tuntua jo liian hienolta ja taiteelliselta....

Ajatellaan, että jos olet koko ikäsi juonut vain maitoa ja vettä, niin paraskin viini maistuu alkuun ihan hirveältä.

Tai jos olet ollut tarpeeksi kauan ilman, alkaa kuka tahansa kaksijalkainen kelvata.

Ymmärtääkseni suurin osa vanhan Neuvostoliiton kansalaisista luuli asuvansa paratiisissa.

Ei markkivoimissa ole mitää pahaa, jos ne ymmärtäisivät musiikista jotain.
Ope
24.04.2003 13:31:10
YK-si kak-SIKOL-me NEL-jä YK-si kak-SIKOL-me NEL-jä

Tuo tuntui ainakin tässä työhuoneen lattialla tanssittuna melko hyvältä bassolta..

Kyllä se ykkönen nyt jotenkin aina kuuluu cha cha -musiikissa, koska lähden sillä tanssimaan (lavatanssija kun olen). Eikä mulla ole ollut yleensä ongelmia liikkeelle lähdössä..

Oon huomannut käytännössä, että monet "eturivin artistit" soittavat tanssikeikoillaan melko huonoa tanssimusiikkia. Monet soittavat kovin beat- ja foxipainotteisesti, hittibiisit ovat nykyään usein huonosti tanssittavia jotain vähän "discotyylisiä". Kokonaisuus on surkea. Kun mahdollisuus olisi tehdä myös tanssittavia hittibiisejä. Tästä esim. Mäkeläisen Mikon Loitsu, ollut 3 vko Iskelmälistan kärjessä ja on muuten tanssittava biisi. Siihen en ota kantaa, millaisia on Mäkeläisen keikat, kun ei ole tullut vierailtua, mut biisi on hyvä. Se on sitten käsittämätöntä, et kuin sitä porukkaa riittää näiden artistien keikoille.. Monet tanssin harrastajat kyllä välttävät tiettyjen "eturivin artistien" keikkoja. Niinhän se toimii.. Ei mene sinne, jonka musasta ei pidä.. Joskus tuntuu, et riittää, kun on komea mies tai kaunis nainen.. Mahtaa masentaa..
Le Haba
24.04.2003 13:33:27 (muokattu 24.04.2003 13:38:34)
OK, Isojussi :-)

Monikaan tanssimusan kuuntelija ei tajua miksi jotkut tanssimusalevyt kuulostavat yllättävän(!) hyvältä kotilevarissa: ProTools ja stunttisoittajat ovat levyillä vierailleet :-D

Olen sivusta joskus kuullut tämänsuuntaista kommentointia (myöskin rock-puolelta): Mitenkäs se nyt noin huonolta se poikien soitto kuulostaa kun levyllä se oli jotenkin niin paljon parempaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)