Aihe: Tanssimusiikkiin sopiva kokoonpano?
1 2 3 4
Pula-Aho
29.03.2003 21:11:16

Pula-Aho - haitari ja jakkara
.

Joo, ja aina keikan lopuksi työnnän jakkaran hanuriin - on siinä kansalla ihmeteltävää.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Jami
29.03.2003 21:18:56

Koita nyt muistaa että yleisellä paikalla ei saa olla niinku kotona. Siveellisyyslaki on olemassa.

On tuo kyllä väkevä mainos. Jos sun hanuri kansaa vaan kiinnostaa. Kun se ei oo edes tv:n kokoinen. hähähähäh.
isojussi
30.03.2003 00:38:37 (muokattu 30.03.2003 00:59:12)
Tulemme näkemään ennenkokemattoman sukseen humpanjumituksen gengressä. Pois kaikki hikiset ja nuhjaantuneet triot. KRIPS tulee ja valloittaa uudistaen suomalaisen paikalleenjähmettyneen tanssimusiikin.

Ei helevetti.... tossahan on oikeesti ideaa!!!!

Siitähän tässä on juuri kysymys - uusia ideoita kaivataan.
Pula-Aho
30.03.2003 11:17:06

On tuo kyllä väkevä mainos. Jos sun hanuri kansaa vaan kiinnostaa. Kun se ei oo edes tv:n kokoinen. hähähähäh.

Niin, ajattelin kyllä sijoittaa jakkaran erään pohojalaisen roudarimme hanuriin. Se on vähintäänkin TV:n kokoinen. Siinä sitä olisi spektaakkelia, johon ei rokkipäntitkään pysty. Häh.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
KMT
30.03.2003 19:39:35

Niin mun mielestä torvet kyllä kuuluis soittokuntiin eikä
tanssilavoille, tenorifonissakin on niin kamala ääni että oikein itkettää,

Mutta jousia olis kiva kuulla tanssipaikoilla,
viulua joskus kuulee mutta alttoviulua, selloa eikä kontraa
näe missään...
Mä olen vain tyhmä...
isojussi
30.03.2003 23:38:41 (muokattu 30.03.2003 23:47:10)
Niin mun mielestä torvet kyllä kuuluis soittokuntiin eikä
tanssilavoille, tenorifonissakin on niin kamala ääni että oikein itkettää, ...

Voi hellanlettas....

Ei mulla tätä "kitaravallakumousta" vastaan oliskaan mitään, jos ne olis pystyneet kehittään tanssimusaa - mutta nyt on tapahtunut päinvastoin: Kun kitarabändit ovat vallanneet tanssilavat on tanssimusiikista tullut musiikillisesti ajatellen tyhjänpäiväistä huttua.

Tiedän, että seuraavaks joku inttää: "Mutta kun yleisö haluaa...." Vastaan etukäteen: Piankos sitä ihminen oppii tykkäämään maustamattomasta ruuastakin - jos sitä sille oikein tuputetaan, eikä se saa muuta
Rantsu
31.03.2003 12:56:32 (muokattu 31.03.2003 12:57:36)

Ei mulla tätä "kitaravallakumousta" vastaan oliskaan mitään, jos ne olis pystyneet kehittään tanssimusaa - mutta nyt on tapahtunut päinvastoin: Kun kitarabändit ovat vallanneet tanssilavat on tanssimusiikista tullut musiikillisesti ajatellen tyhjänpäiväistä huttua.

Niin, kundit on johdettu vähän väärille raiteille sillä tavoin, että on ruvettu plokkaamaan hienoja sävellyksiä ja isojen orkestereiden arreja kolmisointupohjalta ja korvakuulolta vähän sinnepäin.
KMT
31.03.2003 13:44:53

Voi hellanlettas....

Minäkö ajan "kitaravallankumousta"? ei mulla ole torvia
muuten mitään vastaan paitsi että ne sovituksellisesti hankala sovittaa, ja ne kuulostaa samalta kokoajan lukuunottamatta, jos on sordiinoja. Kitaralla sentään saa
soitettua sekä komppia että sooloa, sekä niitä efektisoitua ettei kuulosta kokoajan samalta, mutta en mä antaisi niidenkään olla kokoajan soittamassa...
Mä olen vain tyhmä...
isojussi
31.03.2003 14:40:35
paitsi että ne sovituksellisesti hankala sovittaa,

Miten niin?

ja ne kuulostaa samalta kokoajan lukuunottamatta, jos on sordiinoja.

Ei kai sentään.... kyllä pro-ukon torvesta lähtee hetkohta usevammanlaista saundia

Kitaralla sentään saa soitettua sekä komppia että sooloa, sekä niitä efektisoitua ettei kuulosta kokoajan samalta,

Soittaminen ja efektien kanssa leikkiminen on ihan eri asia!
KMT
31.03.2003 14:55:48

Ensinnäkin sovittaminen:
1) torvet ovat yleensä jotain Bb tai Eb viritteisiä yleensä
mikä minulle on yleensä aiheuttanut tuskaa,
siis alkaa kyllästyttämään kun, joka biisis on 2-5 alennusmerkkiä ihan sen takia että on puhaltimia,
2) Torvilla ei saa kuin 1/torvi jousilla sentään saa 2...
3) Pro soittajia on hankala löytää, ja niin ettei kuulosta samalta...
4) Yleensähän torvet ovat hiljaa muitten soittimien soolojen aikana, näyttää typerältä kun torvet "nukkuu"
Mä olen vain tyhmä...
magnetman 004
31.03.2003 15:03:23

näyttää typerältä kun torvet "nukkuu"

Heh!
Terkkuja!
isojussi
01.04.2003 01:21:57 (muokattu 01.04.2003 01:22:44)
Ensinnäkin sovittaminen:
siis alkaa kyllästyttämään kun, joka biisis on 2-5 alennusmerkkiä ihan sen takia että on puhaltimia,

Ahaa..... siis ongelma onkin siinä, että sulla ei oo kaikki sävellajit hallussa.... kotitarvetorvensoittajalle voi ristisävellajit ollakin ongelma... toisaalta sovittajien vanha nyrkkisääntö on, että torvilla soi alennukset ja jousilla ylennykset. Teepäs muuten joskus viulistien kanssa enemmän hommia, niin pääset TODELLA mielenkiintoiseen seuraan! Sorry vaan, mutta mulla on kyllä se käsitys, että kitaristeille tulee heti ongelmia, jos sävellaji ei oo A, D, E, tai C. (Nää on muuten kaikki ihan käypiä pilleillekin)

Ääntä?

Kuin mikä?

4) Yleensähän torvet ovat hiljaa muitten soittimien soolojen aikana, näyttää typerältä kun torvet "nukkuu"

Täähän on nyt sitten taas ihan sovitus- / showwauspoliittinen juttu.

Tarkoittiko juttusi nyt sitten sitä, että torvia ei voi käyttää, kun sovitukset ja harmoniat menee liian vaikeiksi? Siltä se pahasti näyttää....
isojussi
01.04.2003 01:24:59 (muokattu 01.04.2003 01:27:06)

Ahaa..... siis ongelma onkin siinä, että sulla ei oo kaikki sävellajit hallussa.... kotitarvetorvensoittajalle voi ristisävellajit ollakin ongelma... toisaalta sovittajien vanha nyrkkisääntö on, että torvilla soi alennukset ja jousilla ylennykset. Teepäs muuten joskus viulistien kanssa enemmän hommia, niin pääset TODELLA mielenkiintoiseen seuraan! Sorry vaan, mutta mulla on kyllä se käsitys, että kitaristeille tulee heti ongelmia, jos sävellaji ei oo A, D, E, tai C. (Nää on muuten kaikki ihan käypiä pilleillekin).
No okei, okei: tuli heti mieleen ainaski neljä - viis kitaristikaveriani, joille ei tuu, mut ne taas tykkääkin vetää kunnon musaa, eikä mitään piikkilankaa - pillien kera!

Ääntä?

Kuin mikä?

Täähän on nyt sitten taas ihan sovitus- / showwauspoliittinen juttu.

Tarkoittiko juttusi nyt sitten sitä, että torvia ei voi käyttää, kun sovitukset ja harmoniat menee liian vaikeiksi? Siltä se pahasti näyttää....

Edit: Prrkklllll! Nyt meen jo maate, kun piti vaan heittää editit, niinvastasin lainaten... hyvää ötyä!
absqua
01.04.2003 09:11:32
Ensinnäkin sovittaminen:
siis alkaa kyllästyttämään kun, joka biisis on 2-5 alennusmerkkiä ihan sen takia että on puhaltimia

Eikö sinulla ole sävellajit hallussa jos etumerkit tuottavat ongelmia? Hyvät puhaltajat vetävät ihan mistä lootasta tahansa, niinkuin vetävät hyvät basistit ja kitaristit ja jopa rumpalitkin. ;-) Toki jotkut sävellajit ovat "soveltuvampia" tietyille soittimille, mutta se ei ole mikään este millekään.

??? Siis valitatko siitä että torvella ei saa kuin yhden äänen kerrallaan vai mikä on kyseessä? Voisit samalla valittaa laulajillekin kun ne ei pysty laulamaan montaa eri säveltä samanaikaisesti. Puhaltimet ovat sellaisia soittimia kuin ovat ja soittimen ominaisuuksien ehdoilla on mentävä ominaisuuksien parhaita puolia hyödyntäen.

Pro-soittajia on erittäin helppo löytää. Muusikkojen liiton Freelancer-lista käteen vain ja puhelimeen. Voin luvata että sieltä löydät puhaltajia jotka saa pillistään useammankin kuin yhden soundin ilman mitään efektointeja ym. pelleilyä. Se kuulostaako "samalta vai eriltä" on erittäin paljon kiinni myös sovittajasta ja sovittajan mielikuvituksesta/ammattitaidosta.

Oletko koskaan kuunnellut esim. vanhojen Jazz-mestaripuhaltajien levyjä? Kuulostaako Milesin trumpetti aina samalta? Tai Birdin foni? Onko siellä vain yksi soundi?

Ja kyllä ihan täältä Suomen maakuntasarjastakin löytyy soittajia jotka hallitsevat instrumenttinsa soundipuolen, ei tartte hääkeikalle yrittää Randy Breckeriä saada että puhaltimet toimii.

Mitä tulee tanssimusiikin ja puhaltimien liittoon, niin on aika kaukaa haettua väittää että puhaltimet kuuluu vain jonnekin soittokuntaan eikä tanssilavoille. Ennenvanhaan esim. torviseitsikot yms. puhallinyhtyeet ovat olleet yleisimpiä yhtyetyyppejä ja niiden tahtiin on todellakin tanssittu ja paljon. Mutta mikäänhän ei kiellä sinua olemasta sitä mieltä kuin olet.

Oletko tosissasi? Onko tuo ylipääsemätön ongelma? Mitä teidän bändin laulaja tekee kun muut sooloilevat? Tanssii ripaskaa? Dziisus sentään. Shown voi rakentaa monella tavalla ja usein pillisektio esim. soul/funk-ympyröissä tanssii sovittuja "koreografioita" kun eivät soita. Tai ovat muuten vaan mukana tilanteessa.

Vähän nyt pistää hymyilyttämään tuo sinun höpinäsi arvon kmt. Tulee vahvasti semmoinen olo että sun sovituskokemuksesi on aika kapealla pohjalla kun kommentointi on tuollaista.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
KMT
01.04.2003 15:23:11 (muokattu 01.04.2003 15:23:42)

Ahaa..... siis ongelma onkin siinä, että sulla ei oo kaikki sävellajit hallussa.... kotitarvetorvensoittajalle voi ristisävellajit ollakin ongelma... toisaalta sovittajien vanha nyrkkisääntö on, että torvilla soi alennukset ja jousilla ylennykset. Teepäs muuten joskus viulistien kanssa enemmän hommia, niin pääset TODELLA mielenkiintoiseen seuraan! Sorry vaan, mutta mulla on kyllä se käsitys, että kitaristeille tulee heti ongelmia, jos sävellaji ei oo A, D, E, tai C. (Nää on muuten kaikki ihan käypiä pilleillekin)

Ristisävellajit??? Ei mulle mitään tuota tuskaa sovittaa
vaikka mihin sävellajiin vaan sitä tarkoitin että yleensähän
ne kirjoitaan monta alennusmerkkiä, kyllä mää haluaisin
laittaa sävellajit vaikka mihin mutta esimerkiksi soittokunnan basson nuoteista saa hakemalla etsiä sävellajeja, joissa säveliä ylennetään, Viulisteja en pahemmin tunne,
mulle ei ainakaan tule ongelmia jos sävellaji ei oo A,D,E tai C
Mä olen vain tyhmä...
KMT
01.04.2003 15:30:31

??? Siis valitatko siitä että torvella ei saa kuin yhden äänen kerrallaan vai mikä on kyseessä? Voisit samalla valittaa laulajillekin kun ne ei pysty laulamaan montaa eri säveltä samanaikaisesti. Puhaltimet ovat sellaisia soittimia kuin ovat ja soittimen ominaisuuksien ehdoilla on mentävä ominaisuuksien parhaita puolia hyödyntäen.

Mutta siis jousilla saa kaks ääntä kitaralla saa jopa 6...
Eli tätä tarkoitin eli jos on vähän populaa soittaan niin
mieluummin niihin...

Pro-soittajia on erittäin helppo löytää. Muusikkojen liiton Freelancer-lista käteen vain ja puhelimeen. Voin luvata että sieltä löydät puhaltajia jotka saa pillistään useammankin kuin yhden soundin ilman mitään efektointeja ym. pelleilyä. Se kuulostaako "samalta vai eriltä" on erittäin paljon kiinni myös sovittajasta ja sovittajan mielikuvituksesta/ammattitaidosta.
Ne asuu kaupungeissa, minä asun metsässä

Oletko koskaan kuunnellut esim. vanhojen Jazz-mestaripuhaltajien levyjä? Kuulostaako Milesin trumpetti aina samalta? Tai Birdin foni? Onko siellä vain yksi soundi?

Ja kyllä ihan täältä Suomen maakuntasarjastakin löytyy soittajia jotka hallitsevat instrumenttinsa soundipuolen, ei tartte hääkeikalle yrittää Randy Breckeriä saada että puhaltimet toimii.

Selvä... täytynee lainata levyjä kaverilta...

Ennenvanhaan esim. torviseitsikot yms. puhallinyhtyeet ovat olleet yleisimpiä yhtyetyyppejä ja niiden tahtiin on todellakin tanssittu ja paljon. Mutta mikäänhän ei kiellä sinua olemasta sitä mieltä kuin olet.

Mutta miksi pitäisi asian olla noin?
Asiat kehittyvät ja tajuan että pitää myös muuttaa nykyinen
tasapaksu tanssilava kulttuuuri...

Oletko tosissasi? Onko tuo ylipääsemätön ongelma? Mitä teidän bändin laulaja tekee kun muut sooloilevat?

Meillä ei ole laulajaa, jos oliskin se varmaan soittais kitaraa
Mä olen vain tyhmä...
absqua
01.04.2003 16:26:59 (muokattu 01.04.2003 16:41:27)
Mutta siis jousilla saa kaks ääntä kitaralla saa jopa 6...
Eli tätä tarkoitin eli jos on vähän populaa soittaan niin
mieluummin niihin...

Kärjistäen:
Onko tuo sinun soitinten välinen paremmuus/käyttökelpoisuus todella kiinni yhtäaikaa soivien äänien määrästä? Eikös sun kannattaisi sitten perustaa bändi missä olisi pelkkiä kosketinsoittimia? Saisi sen 128 ääntä soimaan yhtä aikaa... ;-) Tai harppuja...montas kieltä harpussa on?

Puhaltimista tosiaan tulee yleensä vain se yksi ääni, mutta sen yhdenkin äänen soundi/tulkinta voi olla niin puhutteleva että sitä kuuntelee mielummin kuin niitä kuutta ääntä jotka kitarasta tulee. Yksi pointti jota kannattaa ajatella on se että puhaltimien ääni tuotetaan suulla ja ihminen käyttää suuta myös puhumiseen ja muuhunkin kommunikointiin, jolloin ei ole aivan perusteetonta väittää että puhallinsoitin on varsin luonteva "vartalon jatke" musiikillista itseilmaisua ajatellen. Miksiköhän niin monet kuulijat tuntuvat kovasti pitävän saksofonin tai vetopasuunan äänestä? Jotain niissä soundeissa on. En kyllä rupea väittämään etteikö vaikkapa kitarallakin voisi yhtälailla soittaa tunteisiin vetoavasti tai muuten hienosti -soittajastahan se on kiinni - vaan pointtina oli se ettei yhtäaikaa soivien äänien määrän "vähäisyys" tee puhaltimista yhtään huonompia esim.keikkakäyttöä ajatellen. Äänet ehkä vähenee mutta tilalle tulee jotain muuta.

Mutta tässäkin asiassa on mielipiteitä yhtä monta kuin on meitä niitä esittämässä, eikä absoluuttisesti oikeaa vastausta ole.

Ja mitä puhallinbändeihin tulee niin esim. torviseitsikon kuuleminen nykyään yhtään missään on jo todella suurta luksusta ja onnenkauppaa, eli aivan turha väittää että tanssilavat pursuaisivat niitä. Itse lähtisin uudistamaan tanssilavakulttuuria monipuolistamalla musiikkia ja bändien sovituksia, enkä niinkään antamalla puhaltajille kenkää ja ottamalla efektivelhokitaristeja tilalle.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
KMT
01.04.2003 20:39:45

Ja mitä puhallinbändeihin tulee niin esim. torviseitsikon kuuleminen nykyään yhtään missään on jo todella suurta luksusta ja onnenkauppaa, eli aivan turha väittää että tanssilavat pursuaisivat niitä. Itse lähtisin uudistamaan tanssilavakulttuuria monipuolistamalla musiikkia ja bändien sovituksia, enkä niinkään antamalla puhaltajille kenkää ja ottamalla efektivelhokitaristeja tilalle.

Niin kyllähän se harvinaista joillekin on tosiaan kuulla torvia,
meikäläinen vois kuulla, jos olis torvisoittokunnan harjoituksissa joka tiistai 19.30, Siellä ne tänäänkin soitti kun ajelin ohi, Niin kyllä minäkin lähtisin uudistamaan samoilla jutuilla kuin sinä paitsi että ottaisin lisää soitinarsenaalia, kuten sitar tai mandoliini soittimia joita näkee/kuulee harvemmin kuin torvia...

Kyllähän vaikka oboe vois sopia tanssilavalle...
Eikä se nyt ole niin äänistä kiinni, ehkä tuli vähän provisoiduttua liikaa, meilläpäin kun torvia kuulee mutta viuluja ei...
Mä olen vain tyhmä...
isojussi
01.04.2003 22:33:57
Ristisävellajit??? Ei mulle mitään tuota tuskaa sovittaa
vaikka mihin sävellajiin vaan sitä tarkoitin että yleensähän
ne kirjoitaan monta alennusmerkkiä, kyllä mää haluaisin
laittaa sävellajit vaikka mihin mutta esimerkiksi soittokunnan basson nuoteista saa hakemalla etsiä sävellajeja, joissa säveliä ylennetään, Viulisteja en pahemmin tunne,
mulle ei ainakaan tule ongelmia jos sävellaji ei oo A,D,E tai C

Awwrite! Itsekin tässä alkoi provosoitua, mutta rupee vaan pikkuhiljaa tökkimään jokapuolelta tursuava rautalankapaskan ylistys..... mä oon kuullu tasan yhtä suomalaista rautalankabändiä, joka osaa soittaa: Agents, muut on enemmän ja vähemmän koohottavia päkättäjiä...

Ei ihme, jos soittokunnan bassonnuotit tökkii lankun kanssa, kun ne on kai kumminkin kirjoitettu tuuballe.

Sävellajeistahan voi tietysti ajatella myös niin, että Bb on esim. tenorifonille sama, kuin esim. pianistille C tai vielä paremmin: funtsippa kitaristina / basistina mistä sävellajeista on oikein kiva vetää avoimilla soinnuilla ja lisää siihen sitten 2 ylennystä tenorille tai trumpetille tai 3 alttofonille... tuskin se oboekaan Bb:tä pahakseen pistää, vaikka C:ltä lappuja lukeekin...

Sinänsä aina kun ollaan hakemassa vaihtoehtoja vakiokokoonpanoille, ollaan oikeilla jäljillä....
Jami
01.04.2003 23:30:35

Sinänsä aina kun ollaan hakemassa vaihtoehtoja vakiokokoonpanoille, ollaan oikeilla jäljillä....

Nyt saa isojussi mut avautumaan. Oon nimittäin joku vuosi sitten ihan tosissani ollut suunnittelemassa vähän erilaista tanssiyhtyettä:

Kontrabasso joka vetelis joissain biiseissä myös strukalla, sello, alttoviulu ja viulu.

Rummut ja lisäksi perkussionisti kongien, bongojen, lehmänkellojen, timpaleiden, enkelinkellojen jne kera.

Flyygeli, haitari ja akustinen kitara.

Huima, taitava, persoonallinen laulaja. Niin mies kuin nainenkin. Muu bändi hoitais taustakuorot.
Bändissä olis muutenkin puolet miehiä ja puolet naisia. Ajattelin että naiset vois olla myös kauniita.........(jäi ajatus päälle)

Ohjelmistossa olis vähän argentiinatyylisiä tangoja, paljon erilaisia lattareita, vakiotanssit taittuis kilpatempoilla just eikä melkein.

Tiedän pa-systeemit millä tuo bändi soisi isosti mutta musikaalisesti ja kauniisti. Visuaalinen puoli valoja ja asuja myöten ajateltua. Aivan mä näen ja kuulen tuon kokoonpanon. Sielussa soi ja näkyy.

Tämän bändin nimi olisi ollu AITO. Se on lyhennys sanoista: Akustisten Instrumenttien TanssiOrkesteri.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)