baron 07.03.2017 12:23:25 | |
---|
WanhaWetäjä:. Sen olen huomannut että rockpiireistä tulleilla ikänsä nelijakoista musaa soittaneilla raskaskätisillä rumpaleilla on ollut suurimmat vaikeudet valssin soitossa. Mun soittajatuttuni oli täynnä pyhää vihaa kun oli tyttärensä häihin palkannut nimekkään rokkibändin joka oli soittanut häävalssin hänen mielestään päin persettä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Pula-Aho 07.03.2017 14:54:47 | |
---|
Toki tämä on usein tarpeen että turakainen löytää sen ykkösen. Yksi kaveri kävi vaimonsa kanssa tanssikursseilla. Kävivät neljä kertaa saman peruskurssin, kunnes luovuttivat. Jälkeenpäin tämä kaveri ihmetteli, kun opettaja oli aina puhunut jostain ykkösestä, eikä hän sellaista kuullut. Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. |
Kefiiri 07.03.2017 20:24:37 | |
---|
Tuossa ei ole mitään nauramista, pirustako perus tallaaja tietää mitä tarkoittaa "ykkönen", jos rytmin laskemisen ideaa ei ole selitetty. En ole musiikin asiantuntija. |
WanhaWetäjä 07.03.2017 21:54:05 | |
---|
Kefiiri: Tuossa ei ole mitään nauramista, pirustako perus tallaaja tietää mitä tarkoittaa "ykkönen", jos rytmin laskemisen ideaa ei ole selitetty. Kaikenkaikkiaan tanssiminen ja tanssimusiikki ovat joillekkin ERITTÄIN vakavia asioita, taannoin, ei kovin kauan sitten, järjestäjä tuli valittamaan taukomusiikista ; sen pitää olla tanssittavaa! Biisit olivat pareittain ja perushuttua joten tämä meni ohi.. mutta jostainhan pitää saada sanoa jos siltä tuntuu. Näitä on sinällään turha pohtia, soittajat soittaa ja tanssijat tanssivat, näin se pitäisi olla MUTTA kaikenlaista vittuilijaa ja urpoa on AINA olemassa, soitat sitten tanssi"raamatun" mukaan tai tuleeko liian lujaa tai tempot on oikeat mutta kuitenkin joidenkin mielestä väärät jne jne... Rytmitajuihinsa tulematta kuolevia turakaisia on aina olemassa, sille ei voi kukaan yhtään mitään, ykkönen on hukassa, kuin myös kaikki muu. Aika monelle ykkönen tuntuu olevan se kohta missä solisti avaa suunsa... Televisiosta tuli aikoinaan sarja "Ihmeellinen maailma", nimi kuvastaa hyvin myös tanssiturakaisten maailmaa, vaikka miten koettaa ymmärtää, jopa 40 vuoden keikkailun jälkeen, niin ei pysty! Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! |
Prophet 07.03.2017 22:46:42 (muokattu 07.03.2017 22:48:15) | |
---|
Valssikompin improvisointi voi olla rivoa. |
Klezberg 08.03.2017 08:56:39 | |
---|
Kefiiri: Tuossa ei ole mitään nauramista, pirustako perus tallaaja tietää mitä tarkoittaa "ykkönen", jos rytmin laskemisen ideaa ei ole selitetty. En ole tanssi-ihmisiä, mutta näin minäkin tämän näen. Ihminen oppii kaikenlaista jos haluaa ja joku oikeasti opettaa. Mulla autokoulun opettaja enimmäkseen sanoi mulle, paitsi että minne pitää ajaa, "miksi sä noin teit". Vasta jälkikäteen tajusin minäkin ihmetellä että miksei se opettanut miten pitää tehdä. Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella. |
artope 08.03.2017 09:33:05 | |
---|
WanhaWetäjä: Kaikenkaikkiaan tanssiminen ja tanssimusiikki ovat joillekkin ERITTÄIN vakavia asioita, taannoin, ei kovin kauan sitten, järjestäjä tuli valittamaan taukomusiikista ; sen pitää olla tanssittavaa! Biisit olivat pareittain ja perushuttua joten tämä meni ohi.. mutta jostainhan pitää saada sanoa jos siltä tuntuu. Näitä on sinällään turha pohtia, soittajat soittaa ja tanssijat tanssivat, näin se pitäisi olla MUTTA kaikenlaista vittuilijaa ja urpoa on AINA olemassa, soitat sitten tanssi"raamatun" mukaan tai tuleeko liian lujaa tai tempot on oikeat mutta kuitenkin joidenkin mielestä väärät jne jne... Rytmitajuihinsa tulematta kuolevia turakaisia on aina olemassa, sille ei voi kukaan yhtään mitään, ykkönen on hukassa, kuin myös kaikki muu. Aika monelle ykkönen tuntuu olevan se kohta missä solisti avaa suunsa... Televisiosta tuli aikoinaan sarja "Ihmeellinen maailma", nimi kuvastaa hyvin myös tanssiturakaisten maailmaa, vaikka miten koettaa ymmärtää, jopa 40 vuoden keikkailun jälkeen, niin ei pysty! Tästä olen jälleen kerran kanssasi NIIN samaa mieltä. Vaikka omasta mielestä olis maailman paras keikkasuoritus, niin aina sieltä joku tulee jostain valittamaan. "Siwa-stemma - yllättävän lähellä" |
EP 08.03.2017 09:48:25 | |
---|
WW: ..Aika monelle ykkönen tuntuu olevan se kohta missä solisti avaa suunsa... Juuri näin, tosin on niitä ollu joskus vastaavia soittajiakin!! Hahahaa :D Televisiosta tuli aikoinaan sarja "Ihmeellinen maailma", nimi kuvastaa hyvin myös tanssiturakaisten maailmaa, vaikka miten koettaa ymmärtää, jopa 40 vuoden keikkailun jälkeen, niin ei pysty! Vai olisko ollu "Ihmeellinen luonto"? Mutta kuvastaa vielä paremmin asijjaa! :D |
Jäärä 08.03.2017 11:11:09 | |
---|
Valssia voi piristää soittamalla virvelin ykköselle ja kakkoselle, pelkästään kolmoselle tai (suosikkini) ykköselle ja kolmoselle jolloin efektinä on vänkä kompinkääntö, vaikka näin ei olekaan. Näillä myrkytetään tietysti koko biisin ajan, ettei jää epäselvyyttä. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
Jucciz 09.03.2017 02:12:56 | |
---|
WanhaWetäjä: Aika monelle ykkönen tuntuu olevan se kohta missä solisti avaa suunsa... Meillekin on pari kertaa tultu sanomaan, että "hienosti soitatte, mutta joitain teidän kappaleita on vaikea tanssia, kun laulaja laulaa eri tahtiin kuin muu bändi". En edes halua tietää, mitä liikkuu semmoisen ihmisen päässä, joille ainut luonteva tapa jäsentää musiikkia on tilanteet, joissa laulaja fraseeraa sanat täysin rumpukompin tahtiin: ei yhtään eteen, ei yhtään taakse, ja lauseen ensimmäinen sana tulee ekan tahdin ykköselle. Piste. Sit havahdun siihen tosiasiaan, että musiikin tanssiminen taitaa lopultakin olla aika eri asia kuin musiikin kuunteleminen. Ensiksi mainitusta minä en tajua hölkäsen pöläystä, ja kaikkien tähänastisten havaintojeni perusteella haluan pitääkin asian niin. Valssia voi ja saakin painottaa monellakin tavalla, ei kai siinäkään yhtä oikeaa taktiikkaa ole: jos lopputulos toimii, se on hyvä. Itse en arvioi lopputuloksen toimivuutta musiikin soveltumisella tanssikäyttöön, vaan ainoastaan siltä pohjalta, kuulostaako se hyvältä. |
Ukko 09.03.2017 08:30:46 | |
---|
Jucciz:Valssia voi ja saakin painottaa monellakin tavalla, ei kai siinäkään yhtä oikeaa taktiikkaa ole: jos lopputulos toimii, se on hyvä. Pääasia että pilua illan päätteeksi. COVS jäsen nro 6 |
Sax-pappa 09.03.2017 09:29:47 | |
---|
Jucciz: Sit havahdun siihen tosiasiaan, että musiikin tanssiminen taitaa lopultakin olla aika eri asia kuin musiikin kuunteleminen. Ensiksi mainitusta minä en tajua hölkäsen pöläystä, ja kaikkien tähänastisten havaintojeni perusteella haluan pitääkin asian niin. Valssia voi ja saakin painottaa monellakin tavalla, ei kai siinäkään yhtä oikeaa taktiikkaa ole: jos lopputulos toimii, se on hyvä. Itse en arvioi lopputuloksen toimivuutta musiikin soveltumisella tanssikäyttöön, vaan ainoastaan siltä pohjalta, kuulostaako se hyvältä. Tätä komppaan täysillä. Itse olen täysin tanssitaidoton, mutta soitan mielelläni tanssimusiikkia(kin). Olen aina ajatellut sitä musiikkina, enkä tarkkaan säädettynä rytmikoneena. |
riff 09.03.2017 10:33:50 | |
---|
Hyväksi oon havainnut semmoisen että kaikki iskut soitetaan ns kohdalleen mitään korostamatta mutta kolmonen ajatellaan HIEMAN taakse. Siis virveli ja kitara jotka se yleisin yhdistelmä. Siihen kun tarkasti keskittyy, tylsät valssit on hiukan kivempi soittaa ;-) Kyynisyys on realismia. |
EP 09.03.2017 13:44:50 (muokattu 09.03.2017 13:54:56) | |
---|
Hyviä kommentteja tullu, mun mielestä Näitä perinteisiä valsseja ei kannata "kikkailla" mitenkään. Eriasia on jos niitä oikeesti sovitetaan ihan erityyliseksi. Jucciz: Meillekin on pari kertaa tultu sanomaan, että "hienosti soitatte, mutta joitain teidän kappaleita on vaikea tanssia, kun laulaja laulaa eri tahtiin kuin muu bändi". En edes halua tietää, mitä liikkuu semmoisen ihmisen päässä, joille ainut luonteva tapa jäsentää musiikkia on tilanteet, joissa laulaja fraseeraa sanat täysin rumpukompin tahtiin: ei yhtään eteen, ei yhtään taakse, ja lauseen ensimmäinen sana tulee ekan tahdin ykköselle. Piste. Kyllä sen toisaalta ymmärtää.. Mutta tästä on ihan omia kokemuksia kun oli tuuraavia soittajia/ laulajia jotka lauloikin muutaman biisi juuri tuolla tyylillä. Tanssiin en ole kanssa koskaan oppinu ja koskas sitä olis opetellu kun oli keikalla kun kaverit kävi ensin limudiscoissa ja sitten tanssimassa tanssipaikoilla! ..eikä kauheesti kiinnostakkaan. Mutta pakko olla ollu selvilla ja ottaa selvää kun tanssipändi oli ja halus, että keikkaakin on ja ihmiset tykkäis. |
rintapek 15.03.2017 16:09:05 | |
---|
WanhaWetäjä: Kaikenkaikkiaan tanssiminen ja tanssimusiikki ovat joillekkin ERITTÄIN vakavia asioita, taannoin, ei kovin kauan sitten, järjestäjä tuli valittamaan taukomusiikista ; sen pitää olla tanssittavaa! Biisit olivat pareittain ja perushuttua joten tämä meni ohi... Tohon mä tarttuisin sillai, et milloin bändi hoitaa taukomusan niin se kandee valita sillai, että bändi ei soita kilpaa oman taukomusansa kanssa. Ettei tu tilannetta mis taukolevyn vika kappale on "Satulinna" millä bändin seuraavan setin pitäis alkaa... Voi tehdä niinkin, et jos bändillä ei ole ohjelmistossa Elvistä/polkkaa/masurkkaa/ tai vaikka pikkujouluaikaan hirveesti joululauluja niin sen puutteen voi paikata taukolevyllä. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. |
artope 15.03.2017 17:36:18 (muokattu 15.03.2017 17:36:46) | |
---|
Kyllä mä ainakin koitan katsoa ettei taukomusassa tuu sellasia tahtilajeja mitä on ollu edellisen tai seuraavan setin läheisyydessä. Oon kerran erehtyny ja voin kertoa että sanomista tulee... "Siwa-stemma - yllättävän lähellä" |
KoskPaavo 15.03.2017 20:51:38 | |
---|
"Intohimoja" kehittänyt ketju. Ymmärrän tietysti esim 1980 jälkeen syntyneitten tarpeen tietoon. Kehotan tutustumaan YouTuben ,jopa liian runsaaseen tarjontaan. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
okabass 16.03.2017 00:54:38 | |
---|
Joo. Siis valssia painotetaan ja aksentoidaan. Ja myäs rytmisesti fraseerataan. Ja myäs tanssitaan tanssioiden viisaimman miehen käskyttämällä tenpolla. |
Kefiiri 16.03.2017 07:37:06 | |
---|
Soittajilla on asenne, että se musiikki olisi jotenkin pääasia, kun taas tanssijoille se taitaa olla vain väline varsinaista suoritusta varten. Ei kai mäkihyppääjäkään tykkää hypätä haalarissa joka kiristää munaskuista. Yritän jostain syystä aina ymmärtää asiaa tanssijoiden näkökulmasta, vaikka en osaa tanssia senkään vertaa kuin soittaa. En ole musiikin asiantuntija. |
baron 16.03.2017 08:08:57 | |
---|
Kefiiri: Soittajilla on asenne, että se musiikki olisi jotenkin pääasia, kun taas tanssijoille se taitaa olla vain väline varsinaista suoritusta varten. Ei kai mäkihyppääjäkään tykkää hypätä haalarissa joka kiristää munaskuista. Yritän jostain syystä aina ymmärtää asiaa tanssijoiden näkökulmasta, vaikka en osaa tanssia senkään vertaa kuin soittaa. Joo, soittajat kuvittelee että ne on jotain tärkeitä ja kuitenkin niitten ainoa tehtävä on antaa rytmi jonka tahdissa tanssijat voivat liikutella ruumiinosiaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |