Aihe: Suomalainen musiikki
1 2
KanttoriPiiparinen
23.07.2013 09:33:53 (muokattu 23.07.2013 09:40:05)
EP: Tossa oli varmaankin alaluokan musiikkitunnin tarkoitus saavutettu, eli oppilaille annettu mahdollisuus ilmaista itseään ja piristää koulupäivää.
Lopputulos olisi varmasti ollut sama ihan millä tahansa soittimella?

Parempi vaihoehto olis varmaan ollu muutamia erilaisia lyömäsoittimia ja jossain sopivassa vaiheessaa lisättynä korkeintaan muutama melodiasoitin.

Jäi mainitsematta: Kyseessä olivat kasin musaluokkalaiset, joilla oli täydet valmiudet musiikilliseen hauskanpitoon. Laajensimme myöhemmin bändimme repertuaaria. Mukaan otettiin biisi: Mieleni minun tekevi. Siinä soitti 23 Wäinämöistä alkuperäistä Kalevalaa.
Nuotin vieressä on aina tilaa...
EP
23.07.2013 10:39:28
KanttoriPiiparinen: Jäi mainitsematta: Kyseessä olivat kasin musaluokkalaiset, joilla oli täydet valmiudet musiikilliseen hauskanpitoon. Laajensimme myöhemmin bändimme repertuaaria. Mukaan otettiin biisi: Mieleni minun tekevi. Siinä soitti 23 Wäinämöistä alkuperäistä Kalevalaa.

No hauska kuulla kuitenkin, että keksitte soittimelle muutakin käyttöä ja ettei musiikillinen nautintonne jäänyt yhteen, luultavasti ruotsalaiseen sävelmään (Teosto: säv. Bellman, mutta myös jossain yhteydessä mainittu trad.).

Siitä huolimatta olisin sitä mieltä, että parikymmentä samaa soitinta ei ehkä tuota kovin musikaalista nautintoa, edes "kasiluokalla".
Yön siivet
23.07.2013 11:44:51 (muokattu 23.07.2013 11:45:55)
Höpsistä, juttu tuleekin ajatella jokaisen kasiluokkalaisen, yksilön, kohdalta, ei siltä pohjalta, miltä musahemmosta tuntuu ja kuulostaa. Tärkeintä kasiluokkavaiheessa on, että saa itse tehdä ja tuottaa, esim. musiikkia, pääsee toimimaan ja kokeilemaan ja miettimään, onko tämä sitä, mitä minun sisimpäni elämältä halajaa.

"Siitä huolimatta olisin sitä mieltä, että parikymmentä samaa soitinta ei ehkä tuota kovin musikaalista nautintoa, edes "kasiluokalla"."
KanttoriPiiparinen
27.07.2013 07:03:30
Nykynuorelta vaatinee melkoista itsenäisyyttä ja henkistä kanttia harjoitella muuta proggista kuin rokkia. Muistan itse joutuneeni lähes koulukiusatuksi harjoitellessani Topi Kärjen tangoja pianolla keskikouluvaiheessa.

Yhtäkaikki. Niistä särökitara miehistä ei ole sen koomin kuultu mitään. Minulle tuli musiikista ammatti, jonka eri alueilla elätin itseni eläkepäiviini saakka.

Kanteleen taitajilta olisi mukava kuulla kertomuksia soittimen valinnasta ja soiton kehityksestä.
Nuotin vieressä on aina tilaa...
EP
03.08.2013 13:01:16 (muokattu 03.08.2013 13:01:59)
KanttoriPiiparinen:

..Kanteleen taitajilta olisi mukava kuulla kertomuksia soittimen valinnasta ja soiton kehityksestä.

Kanteleesta tulikin mieleen mitkä ovat itä- ja länsinaapuriemme kansallissoittimia.

Ruotsin on ilmeisesti avainviulu, jonka taitajia löytyy jopa Italiasta asti.

Venäjällä se taitaa olla domrasta kehittynyt balalaikka..?

E: "Domra, Persiasta 1100-luvulla Venäjälle levinnyt soitin, jota ilveilijät käyttivät pilkkalaulujen säestämiseen, kunnes 1600-luvun puolivälissä kirkko kielsi domrat ja tsaari määräsi ne poltettaviksi."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)