WanhaWetäjä 17.02.2013 09:16:49 | |
---|
walttoni: Toteuutu se. Näyttää vahvasti siltä että aika monellakin. Muunlaista näyttöä ei ole esiintynyt. Toki jos puhutaan tes-palkasta, moni muu tessissa mainittu asia ei todellakaan toteudu. Isojussille laitoin plussan ihan aiheesta. Sopimukset on neuvoteltu meidän eduksemme. Jos niitä ei halua noudattaa, syystä tai toisesta, niin kenen vika se on? Sitä tässä yritän saada selville. Laita sinä minulle faktaa pikaviestillä, että näin ei menetellä, niin vien asian eteenpäin. Ei tarvi, esim juuri nyt olen menossa Lappiin, matkoja ei makseta, ei meille eikä muillekaan jotka näitä vetoja tekee. Jos oikeen ymmärrän niin tessin mukaan ei siis mennä. |
Ukko 17.02.2013 12:51:15 | |
---|
WanhaWetäjä: Jos oikeen ymmärrän niin tessin mukaan ei siis mennä. Se on ihan faktaa että löytyy helvetisti duuneja joissa työnantaja kiertää tessiä kuin kissa kuumaa puuroa. Mä olen itse saanut ikuisen lomautuksen kolmesta rakennusalan firmasta koska olen vaatinut että mennään tessin mukaan. Yksi näistä mulkuista jopa yritti siinä onnistumatta järkätä mulle karenssia ansiosidonnaisesta kostona vaatimuksilleni. Yksi jätti liksoja maksamatta ja ne piti hakea palkkaturvasta. Jo seitkyt luvulla saatiin kaverin kanssa lomautus yhdestä metallifirmasta kun aloimme puhumaan ammattiliittoon liittymisestä. Ruskeakielet kävivät välittömästi pomojen pakeilla. Kunnatkin käyttävät härskisti systeemiä hyväkseen. Ensin otetaan joku pariksi kolmeksi kuukaudeksi palkattomalle harjoittelulle ja työllistetään senjälkeen max. puoleksi vuodeksi. Sitten duunin oppinut pihalle ja seuraava kierrokseen. Eli kyllä sä WW olet ihan oikein sisäistänyt että monessakaan paikassa ei todellakaan mennä tessin mukaan. Ja syy on se että halpa työvoimaa on aina tarjolla tilalle. Eläköön markkinatalous. COVS jäsen nro 6 |
ron.aiden 17.02.2013 13:56:50 | |
---|
Mun mielestä tän pitäis olla selkee paletti. Jos joku hotelli/ravintola/whatever tarjoaa vaikkapa Saariselällä keikkaa hintaan X, niin hinnasta vähennetään kulut (ohjelmatsto, keikka-auton kulut, yms.), mistä saadaan soittajakohtainen 'bruttobrutto', josta vähennetään työnantajakulut, mahd. päivärahat ja saadaan soittajakohtainen bruttoliksa. Jos vielä jää alle Tessin, niin sit ei olis pitänyt lähteä reissuun ollenkaan. Jos ja kun kuitenkin reissussa ollaan, niin eikö ohjelmatoimisto ole työnantajana velvollinen huolehtimaan, että vähintään Tessissä pysytään? Eli tinkimään omasta provikastaan (vitsi!) tai palkkaamaan ainoastaan paikallisia orkestereita, jolloin matkakulut ovat pienemmät. |
EP 17.02.2013 18:21:09 | |
---|
WanhaWetäjä: ..Ei tarvi, esim juuri nyt olen menossa Lappiin, matkoja ei makseta, ei meille eikä muillekaan jotka näitä vetoja tekee.. Millä menette? |
Thefish 17.02.2013 20:29:11 | |
---|
ron.aiden: Mun mielestä tän pitäis olla selkee paletti. Jos joku hotelli/ravintola/whatever tarjoaa vaikkapa Saariselällä keikkaa hintaan X, niin hinnasta vähennetään kulut (ohjelmatsto, keikka-auton kulut, yms.), mistä saadaan soittajakohtainen 'bruttobrutto', josta vähennetään työnantajakulut, mahd. päivärahat ja saadaan soittajakohtainen bruttoliksa. Jos vielä jää alle Tessin, niin sit ei olis pitänyt lähteä reissuun ollenkaan. No just näin. Omaan piikkiin menee jos alihintaan lähtee ja turha nillittää. Raakaa mutta totta. "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson |
isojussi 18.02.2013 01:22:44 | |
---|
Eikös lakikin jo kiellä maksamasta alle työehtosopimuksen määrittelemän minimin? Kuka tietää, minkämoiset sanktiot siitä saa? Ja sit lain mukaanhan jos ei ole työsopimusta, käytetään lähinnä sopivaa. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
walttoni 20.02.2013 03:31:46 (muokattu 20.02.2013 12:03:13) | |
---|
isojussi: Eikös lakikin jo kiellä maksamasta alle työehtosopimuksen määrittelemän minimin? Kuka tietää, minkämoiset sanktiot siitä saa? Ja sit lain mukaanhan jos ei ole työsopimusta, käytetään lähinnä sopivaa. Kieltää ja jos maksetaan työsopimus on laiton. Ravintolamuusikoilla on yleissitova TES, ei tarvitse käyttää lähinnä sopivaa. Sanktio on se , että joutuu maksamaan TES:n mukaisen palkan, ei tämä nyt niin rakettitiedettä ole. Odotusajan palkka on se pienin sanktio, eli näin sanoo laki: Jos saatavien suoritus viivästyy, työntekijällä on oikeus saada korkolaissa tarkoitetun viivästymiskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä. COVS2. |
isojussi 28.02.2013 16:57:29 | |
---|
Sorry - tarkoitin tyehtosopimusta, vrt ravintola - lavat. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
walttoni 01.03.2013 02:47:31 | |
---|
isojussi: Sorry - tarkoitin tyehtosopimusta, vrt ravintola - lavat. Nou hätä, tässä ollaan vissiin koko ajan puhuttu kuitenkin ravintolamuusikkojen TES:sta, joka on voimassa ravintoloissa ja matkustajalaivoilla. Aika kituliasta on ollut keskustelu ja yhteydenpito muutenkin, toivoisin taajempaa keskustelua aiheesta, koska se koskee kaiket useimpia meistä. COVS2. |
WanhaWetäjä 25.04.2013 12:05:32 | |
---|
walttoni: Nou hätä, tässä ollaan vissiin koko ajan puhuttu kuitenkin ravintolamuusikkojen TES:sta, joka on voimassa ravintoloissa ja matkustajalaivoilla. Joo paitsi että ei ole! Juttu on jo pari vuotta vanha mutta kuulin siitä eilen kollegalta, triolle tarjottiin laivavetoa todella reippaaasti alle tessin, ehtona oli se että jollain PITÄÄ olla toiminimi/firma joka laskuttaa toimistoa! Pikaviestillä saa lisäinfoa... Joku nämäkin keikat teki...eli toiminimi/firmakikkailut mahdollistavat tessin reippaan alituksen. Aika kituliasta on ollut keskustelu ja yhteydenpito muutenkin, toivoisin taajempaa keskustelua aiheesta, koska se koskee kaiket useimpia meistä. Ketä nämä asiat kiinnostavat, eipä juuri ketään. Keikat tehdään "hällä väliä" pohjalta ja "ei huolta huomisesta" mentaliteetilla, pääasia on edelleen "ollaan hiljaa, saadaan kalaa" asenne eli pelko omien keikkojen menettämisestä pitää suut supussa. Tää on oikeesti niin perseestä tää ala... |
walttoni 26.04.2013 00:28:37 (muokattu 26.04.2013 00:30:41) | |
---|
WanhaWetäjä: Joo paitsi että ei ole! Juttu on jo pari vuotta vanha mutta kuulin siitä eilen kollegalta, triolle tarjottiin laivavetoa todella reippaaasti alle tessin, ehtona oli se että jollain PITÄÄ olla toiminimi/firma joka laskuttaa toimistoa! Pikaviestillä saa lisäinfoa... Joku nämäkin keikat teki...eli toiminimi/firmakikkailut mahdollistavat tessin reippaan alituksen. Ketä nämä asiat kiinnostavat, eipä juuri ketään. Keikat tehdään "hällä väliä" pohjalta ja "ei huolta huomisesta" mentaliteetilla, pääasia on edelleen "ollaan hiljaa, saadaan kalaa" asenne eli pelko omien keikkojen menettämisestä pitää suut supussa. Tää on oikeesti niin perseestä tää ala... Otit esille juuri sen pointin, joka tekee tuosta laillisen. Kahden yrityksen välinen sopimus. TES ei koske yritystoimintaa. Työsopimus tehdään työnantajan ja työntekijän välillä. Huolestuttaa ne joitakin, esimerkiksi minua. Tilaajavastuulain mukaan, varsinkin mainitsemillasi laivakeikoilla , alle TES:n tehdyt työsopimukset ovat laittomia, ja ainakin minä haluaisin sellaisen sopimuksen nähdä. Huhuja olen kuullut, mutta faktaa olen metsästellyt jo jonkun aikaa. Ne jotka tekevät hälläväliä-asenteella tässä markkinatilanteessa keikkoja, ovat varsin äkkiä entisiä muusikoita veikkaisin. Laita vaan lisäinfoa pikaviestillä, jos info koskee TES:n alaisia työsuhteita ja jos sinulla on faktaa laittomista työsopimuksista. COVS2. |
mondo 26.04.2013 08:23:28 | |
---|
Missä kulkee se surullisen kuuluisa köyhyys raja? |
ferodoz 26.04.2013 09:14:19 | |
---|
mondo: Missä kulkee se surullisen kuuluisa köyhyys raja? Bilecovereiden ja oman heavytuotannon välimaastossa. Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin. |
KoskPaavo 26.04.2013 09:48:26 | |
---|
"Otit esille juuri sen pointin, joka tekee tuosta laillisen. Kahden yrityksen välinen sopimus. TES ei koske yritystoimintaa." Tää on mullekin uutta, onhan porsaanreikä. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
half 26.04.2013 10:01:52 (muokattu 26.04.2013 10:02:06) | |
---|
mondo: Missä kulkee se surullisen kuuluisa köyhyys raja? Jonkun kriteerin mukaan 750 EUR / kk netto. http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw |
Ukko 27.04.2013 10:53:29 | |
---|
half: Jonkun kriteerin mukaan 750 EUR / kk netto. Toimeentulotuki vähennettynä 40% lienee se pienin tulo. COVS jäsen nro 6 |
baron 27.04.2013 11:09:55 (muokattu 27.04.2013 11:10:23) | |
---|
KoskPaavo: "Otit esille juuri sen pointin, joka tekee tuosta laillisen. Kahden yrityksen välinen sopimus. TES ei koske yritystoimintaa." Tää on mullekin uutta, onhan porsaanreikä. Meillähän on jonkunlainen kilpailunedistämislaki (jos menee ihan poskelleen niin juristit korjannevat) jonka mukaaan kaikenlaiset hintakartellit ja taksasuositukset on kiellettyjä, ainoana poikkeuksena työehtosopimukset. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
walttoni 28.04.2013 00:24:52 | |
---|
baron: Meillähän on jonkunlainen kilpailunedistämislaki (jos menee ihan poskelleen niin juristit korjannevat) jonka mukaaan kaikenlaiset hintakartellit ja taksasuositukset on kiellettyjä, ainoana poikkeuksena työehtosopimukset. Juurikin noin. Yritykset voivat tehdä keikkoja vaikka tappiokseen jos se edistää niiden businesta. En ole nänhyt kuin TES:n mukaisia palkkakuitteja, jos jollakin on näyttää muita, niin otan pikaviestein sellaisia vastaan hyvinkin mielelläni. Näillä näytöillä TES on totta, ja alle TES on tarua. COVS2. |
Anonymous-jazz 28.04.2013 07:32:14 | |
---|
Ukko: Toimeentulotuki vähennettynä 40% lienee se pienin tulo. 286,50 EUR/kk "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Ukko 28.04.2013 09:36:11 | |
---|
Anonymous-jazz: 286,50 EUR/kk + kuntakohtaiset kohtuulliset asumismenot. COVS jäsen nro 6 |