rintapek 25.01.2013 12:38:28 | |
---|
eino mutku: ... Tuollahan on esim. konepajat väärällään porukkaa joka tekee "alihankintana" töitä yritykselle, eikä varmasti ole muita laskutettavia. Toi on just asia, jota tos koitetaan karsia pois. Kyl tosta on esimerkkejä muitakin, eikä ne kaikki ollenkaan liity humpansoittoon. Yrittäjyys on sitä, et on liikeidea, oikeesti oma riski ja mahdollinen rahoitus. Yrittäjyys ei o sitä, et firman siivoajalle sanotaan, et perusta siivousfirma ja ryhdy ulkoistetuksi alihankkijaksi. One kind of music only - the good kind |
eino mutku 25.01.2013 12:46:52 | |
---|
rintapek: Toi on just asia, jota tos koitetaan karsia pois. Kyl tosta on esimerkkejä muitakin, eikä ne kaikki ollenkaan liity humpansoittoon. Yrittäjyys on sitä, et on liikeidea, oikeesti oma riski ja mahdollinen rahoitus. Yrittäjyys ei o sitä, et firman siivoajalle sanotaan, et perusta siivousfirma ja ryhdy ulkoistetuksi alihankkijaksi. Arvoisa herra, olen kanssasi samaa mieltä! On tosin joitain käsityöammatteja joissa yrittäjyys ei kaikkein puhtaimmassa muodossa voi kuitenkaan toteutua. Tällä tarkoitan lyhyesti sitä että yrityksessä olisi muutakin pääomaa joka tekee työtä kuin pelkästäänyksi omistaja/työntekijä sillä omalla panoksellaan. Minusta jopa sellaiset provisiopalkkaiset työt jossa yli puolet palkasta tulee bonuksena pitäisi kieltää. Mitä opimme tästä? Emme yhtään mitään! |
Ukko 25.01.2013 15:33:25 | |
---|
rintapek: Yrittäjyys ei o sitä, et firman siivoajalle sanotaan, et perusta siivousfirma ja ryhdy ulkoistetuksi alihankkijaksi. Arvaat varmaankin kuinka paljon tuohon on suuntausta mm. valtiovallan siunauksella. COVS jäsen nro 6 |
Lennu 25.01.2013 19:27:44 | |
---|
Ukko: Arvaat varmaankin kuinka paljon tuohon on suuntausta mm. valtiovallan siunauksella. Joo, on ollut, mutta nythän siihen yritetään puuttua kun työryhmiä on demarikansoitettu. no is any good musics maked anymore... |
joetail 25.01.2013 20:58:48 | |
---|
Epämuusikko: Mulla on vaikeuksia ymmärtää tuota. Sama vika rahikaisella. Jos haitarivirtuoosi H. Aittanen käy soittamassa Oy Yhtiö Abn pikkujouluissa soolokeikan, pitääkö hänen laskuttaa muhkea 150 euron palkkionsa palkkiopalvelun tms. firman kautta vai voiko hän käyttää tässä tilanteessa omaan toiminimeään? Muuttaako siis tilannetta onko kyseessä bändi vai ei? |
Ukko 25.01.2013 21:18:49 | |
---|
Lennu: Joo, on ollut, mutta nythän siihen yritetään puuttua kun työryhmiä on demarikansoitettu. HAH ! Nykydemari on samanlainen kuin keitetty rapu (maininnut ennenkin), päältä punainen mutta sisältä valkoinen. COVS jäsen nro 6 |
Ukko 25.01.2013 21:19:34 | |
---|
joetail: Sama vika rahikaisella. Jos haitarivirtuoosi H. Aittanen käy soittamassa Oy Yhtiö Abn pikkujouluissa soolokeikan, pitääkö hänen laskuttaa muhkea 150 euron palkkionsa palkkiopalvelun tms. firman kautta vai voiko hän käyttää tässä tilanteessa omaan toiminimeään? Muuttaako siis tilannetta onko kyseessä bändi vai ei? Juu, olettaakseni, siis tekstin mukaan. COVS jäsen nro 6 |
half 25.01.2013 21:19:51 | |
---|
joetail: Sama vika rahikaisella. Jos haitarivirtuoosi H. Aittanen käy soittamassa Oy Yhtiö Abn pikkujouluissa soolokeikan, pitääkö hänen laskuttaa muhkea 150 euron palkkionsa palkkiopalvelun tms. firman kautta vai voiko hän käyttää tässä tilanteessa omaan toiminimeään? Muuttaako siis tilannetta onko kyseessä bändi vai ei? Kyllä H. Aittanen voi laskuttaa, jos hänen toiminimensä toimialaan haitarinsoitto kuuluu. Lisäksi hän laskuttaa muitakin asiakkaita kuin Oy Yhtiö Ab:tä kolme kertaa viikossa eli hänellä on useita laskutettavia eikä esim. pelkästään Peltotyökaluviihde Oy. Tilanne muuttuu, jos H. Aittanen soittaa The Artistin bändissä ja laskuttaa, kuten muutkin bändin jäsenet keikkaliksansa bruttona omalle toiminimelleen, Oy:lleen, Ky:lleen tai vaikka avoimelle yhtiölleen. Lisäksi Artisti laskuttaa peltotyölaluviihdettä bruttona omalle firmalleen ja Peltotyökaluviihde bruttona keikkapaikkaa. Kaikki kulkevat samalla artistin kyydillä, mutta silti jokainen nostaa omasta firmastaan km-korvaukset ja ottaa roposet vielä muista kyytiläisista ja peräkärrystä eli kaikki olivat kaikkien kyydissä ja jokaisella oli oma peräkärry. http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw |
Lennu 25.01.2013 21:22:25 | |
---|
Ukko: HAH ! Nykydemari on samanlainen kuin keitetty rapu (maininnut ennenkin), päältä punainen mutta sisältä valkoinen. Niin voi olla että moni kokoomusbroilerikin on jäänyt sisältä vähän roséksi. no is any good musics maked anymore... |
Timi 25.01.2013 21:41:10 (muokattu 25.01.2013 22:03:38) | |
---|
joetail: Sama vika rahikaisella. Jos haitarivirtuoosi H. Aittanen käy soittamassa Oy Yhtiö Abn pikkujouluissa soolokeikan, pitääkö hänen laskuttaa muhkea 150 euron palkkionsa palkkiopalvelun tms. firman kautta vai voiko hän käyttää tässä tilanteessa omaan toiminimeään? Muuttaako siis tilannetta onko kyseessä bändi vai ei? Noista lain kiemuroista silleen en tiedä.Kun teen keikan Oy Ab juhliin.Minulla on vaihtoehdot tässä.Jos olen hyvissä väleissä ohjelmatoimiston kanssa.Saan hoidettua laskutuksen heidän kautta,sovitulla provikalla.Toinen toimiva.Oy Ab palkanlaskija hoitaa sivutoimiverokirjan perusteella keikkapalkat ja siihen liittyvät sosssut sun muut eläkejutut.Ei lainkaan vaikeaa heille.Ja kolmas.Käytetään noita laskutusfirmoja ja maksetaan heidän provikat. Tota.Sit se neljäs hää ja synttärikeikoilla.Kyl tiedätte? Minulla on sellainen valmis pohja.Johon voin laittaa palkkiot,verot.Niin työnantajan kuin tekijän maksut mukaan lukien.Klikkaan v ain summat.Ja siitä vaan tilaajan palkkakonttoriin.Helppoa! Vaikea.Mutta varma! |
EP 25.01.2013 21:49:24 (muokattu 25.01.2013 21:50:24) | |
---|
Timi: Noista lain kiemuroista silleen en tiedä.Kun teen keikan Oy Ab juhliin.Minulla on vaihtoehdot tässä.Jos olen hyvissä väleissä ohjelmatoimiston kanssa.Saan hoidettua laskutuksen heidän kautta,sovitulla provikalla.Toinen toimiva.Oy Ab palkanlaskija hoitaa sivutoimiverokirjan perusteella keikkapalkat ja siihen liittyvät sosssut sun muut eläkejutut.Ei lainkaan vaikeaa heille.Ja kolmas.Käytetään noita laskutusfirmoja ja maksetaan heidän provikat. Jep, ainoo et kun on pändi niin se Oy Ab joutuu hoitaan joka hepun palkat/ laskelmat, OMB menee helpommalla! : ) E: Mun käsittääkseni palkkiopalvelut ei hyväksy toiminimen omaavia asiakkaikseen, mut ei taida olla tarpeenkaan? |
baron 25.01.2013 21:55:50 | |
---|
EP: E: Mun käsittääkseni palkkiopalvelut ei hyväksy toiminimen omaavia asiakkaikseen, mut ei taida olla tarpeenkaan? Mulla on ollut kerran tuuraaja jolla oli oma Oy ja se laskutti Palkkiopalvelulta oman osuutensa bruttona (miinus tietenkin Palkkiopalvelun provika) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Timi 25.01.2013 22:13:59 | |
---|
EP: Jep, ainoo et kun on pändi niin se Oy Ab joutuu hoitaan joka hepun palkat/ laskelmat, OMB menee helpommalla! : ) E: Mun käsittääkseni palkkiopalvelut ei hyväksy toiminimen omaavia asiakkaikseen, mut ei taida olla tarpeenkaan? Ei se ole vaikeaa hoitaa joka hepun jutut.Normaalia toimintaa. Vaikea.Mutta varma! |
Timi 25.01.2013 22:19:24 | |
---|
baron: Mulla on ollut kerran tuuraaja jolla oli oma Oy ja se laskutti Palkkiopalvelulta oman osuutensa bruttona (miinus tietenkin Palkkiopalvelun provika) Oliko helppoa laskea keikan jälkeen hänen liksa? Vaikea.Mutta varma! |
EP 25.01.2013 22:22:21 | |
---|
Timi: Ei se ole vaikeaa hoitaa joka hepun jutut.Normaalia toimintaa. Kyllä siihen vaan on usein törmätty (siis yksityiskeikat) eikä riipu onko tilaaja pieni vai iso yritys, ihan sama. Maksaisivat mieluumin yhtenä könttinä. Mutta täähän on se ikuinen onkelma mihin ei ehkä löydy helppoa ratkaisua? |
Timi 25.01.2013 22:48:54 | |
---|
EP: Kyllä siihen vaan on usein törmätty (siis yksityiskeikat) eikä riipu onko tilaaja pieni vai iso yritys, ihan sama. Maksaisivat mieluumin yhtenä könttinä. Mutta täähän on se ikuinen onkelma mihin ei ehkä löydy helppoa ratkaisua? Olet aivan oikeassa.Tilaaja haluaa maksaa "Paketin"Silti voi hoitaa bändin soittajat helposti.Okei!Tee sun nimellä ja veloitat kohtuullisen hinnan.hoidat maksut silleen yksinäsi.Annat sitte sun soittajille jokusen euron.Kuitenski reilusti.Muuten olet yksinään keikalla. Vaikea.Mutta varma! |
baron 25.01.2013 23:50:00 | |
---|
Timi: Oliko helppoa laskea keikan jälkeen hänen liksa? Eihän meidän tarvinnut. Ilmoitin vain palkkiopalvelulle että hänen yhtiönsä laskuttaa viidesosan meidän keikkaliksasta kun meitä oli viisi soittajaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
half 26.01.2013 00:09:13 | |
---|
baron: Eihän meidän tarvinnut. Ilmoitin vain palkkiopalvelulle että hänen yhtiönsä laskuttaa viidesosan meidän keikkaliksasta kun meitä oli viisi soittajaa. Bändi on verotuksellisesti työkunta eli jokainen soittaja on oma verotussubjekti. Asia on siis jokaisen henk. koht. http://www.youtube.com/watch?v=20pCwQC6pWw |
EP 26.01.2013 06:56:55 (muokattu 26.01.2013 07:25:16) | |
---|
Timi: Olet aivan oikeassa.Tilaaja haluaa maksaa "Paketin"Silti voi hoitaa bändin soittajat helposti.Okei!Tee sun nimellä ja veloitat kohtuullisen hinnan.hoidat maksut silleen yksinäsi.Annat sitte sun soittajille jokusen euron.. Juu juu, mut ku ei mee oikein. |
ukko idänmies 26.01.2013 07:27:47 | |
---|
Minulla on on oma remonttifirma ja toimin aikaisemmin toiminimellä. Asia on verottajan kannalta täysin selvä. Jos teen töitä alihankintana vain yhdelle tilaajalle, verottaja tulkitsee sen työsuhteeksi. Toimeksiantajia pitää toiminimellä olla useampia kuin yksi. Osakeyhtiössähän asia on toinen, koska kuten itsekin nykyisin, osakeyhtiö maksaa asiakkaan maksamasta laskusta lakisääteiset maksut ja sen jälkeen minulle palkan. Ei elämästä enää edes juovu. |