Aihe: Tanssimusiikkipoppoon PA-laitteet?
1 2 3 4 5 6 7
Ukko
07.01.2013 20:09:35

haitari: Itte on tullut viimeiset 10 vuotta vedettyä HK Lucas 1000 -setillä, joka lienee vanha malli näistä uusista Impacteista ym. Yhdellä setillä pärjää vallan mainiosti, soundi loistava ja helppo/kevyt roudata. Nykyisin vedetään 2 x Lucas 1000 -setillä, kun on oikeat rummut ja basso suoraan pöytään.

Eiks oo pääasia että jytisee.
COVS jäsen nro 6
kenonen
07.01.2013 21:37:21
rintapek: Toi on asia jota ei tartte ihmetellä. Tääl humppapalstalla kun melko harva on äänentoiston ammattilainen, joilla on leluissaan hieman eri kriteerit.
Itte roudaaville ja lauteilta miksaaville ne pienet, kevyet ja roudanäppärät on sitä parhautta noin keskimäärin. Ei pidä ihmetellä, jos jengi päätyy merkistä ja mallista riippumatta suurinpiirtein samanlaiseen ratkaisuun. Ja hintapolitiikka kans.

Toi dbtechin sub12 ny ei ole oikeeta subbaria nähnytkään, mut tämmöiselle sähkörummuilla hääkeikkaa vetävälle huttubändille noi antaa just sen potkun mitä sähkörummut tarttee.

Meillä oli vanhassa bändissä noi 310:t, ihan kelvot 18"subbarin kanssa. Pelkkänä laulukamana varman riittää, mutta ei kestä mikityksiä.

Lucas 1000:n kanssa ei päästy ikinä kamuiksi.

Pikkubudjetilla niin hyvät yläpäät vaan kun perse kestää.
COVS no 8
MatRa
07.01.2013 22:45:09

Ukko: Eiks oo pääasia että jytisee.

Heh, Tuurin kyläkaupan vieressä olevan soitinliikkeen kaveri kerto kerran, että Suuntalan Arttu vainaa ei keskikokokoisella seurantalolla mitään vahvistimia tarvinnut..

Käveli ennen keikkaa lavalle, kajautti pari ääntä, ja sano: ...tää mitään vahvistimia tarvi... Ja laulo hanuripartion kanssa ilman mitään. Oli kuulemma kaverilla erikoisen voimakas ääni ;)

..ja varmaankin äänemuodostus kohdillaan, teki sitä kumminkin työkseen.
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
friikki
08.01.2013 15:35:34

Yläpäänä toimii hyvin myös Mackie SRM 450 v2 saippuakotelot. Suunilleen samaa sarjaa RCF 310:n kanssa.

http://www.thomann.de/fi/mackie_srm_450_v2_black.htm

Suosittelen käyttämään "vahvari/kajariprossuja" jos niistä laatikoistaan yleensäkään halutaan hyvä soundi.

Tämäkin jeesaa jo paljon:

http://www.thomann.de/fi/dbx_driverack_px.htm
Näillä mennään.....
rintapek
08.01.2013 18:32:51

friikki:
Suosittelen käyttämään "vahvari/kajariprossuja" jos niistä laatikoistaan yleensäkään halutaan hyvä soundi.

Tämäkin jeesaa jo paljon:

http://www.thomann.de/fi/dbx_driverack_px.htm

Komsiikomsaa. Kyllähän lelut on kivoja ja ilman niit ei leikkiminen ole hauskaa. Mut mun mielestä niit kandee hankkia tarpeen mukaan, eikä ihan sil oletuksella et olis keksittu joku maaginen hyvän saundin taikalaatikko.

Mä ny jonkun verran tunnen soittajia ja soittimenomistajia ja siit porukasta itse asiassa hirveen harvalla riittää mielenkiinto oman instrumentin ja styrkkarin ulkopuolelle. Ne laulu/PA- kamat on ikäänkuin välttämätön paha jotka tarttee olla. Kait mä ittekin stressiklubissa mieluiten vaan soittaisin runpuja, mut jonkun noitakin kamoja tarttee käskyttää.

Yhden soittajan (en mainitse soitinta enkä bändiä) tunnen, jolla on fiksaatio kaikkeen mikä etäisesti muistuttaa graafista equa. Siihen vaan melko äkkiä ilmestyy se smile, koska "equn kuuluu näyttää tolta". Sit saundikin on parempi vaik vehje olis bypassilla.

Toinen mitä hirveen usein tuttujen ja puolituttujen kämpillä näkee on päätteet kaakossa ja mikserin masterliuku kaks milliä irti pohjasta.

Yleistä on mun mielestä kans ollu semmoinen, et jos instrumentti x ei kuulu, niin sitä sit kovemmalle. Ja sit instrumentti y ei kuulu, joten sitäkin kovemmalle ja sitä leikkiä jatketaan kunnes kaikki mikserin kanavat on käännetty kovemmalle, jolloin ollaan lähtötilanteessa, mut kovemmilla äänenpaineilla.

Ja se kaiku. Vaik reenikämppä/keikkamesta olis luonnostaan varsinainen kaikukammio, mis kaikua-kua-kua riittää pari tuntia sen jälkeenkin ko vehkeet on sammutettu, ni silti laulumikille laitetaan halli- tai stadionkaikua, koska mikserissä on efektilaite.

Ja sit se pamaus ja rutina joka syntyy kun päälläoleviin vehkeisiin kytketään tai irrotellaan piuhoja. Kun toi oikee päälle/pois kytkemisjärjestys ei o vaikee, niin siihen nähden tota näkee liikaa.

Mut sit ne itse kamat. Mä olin just turaamassa sähkörummuissa bändissä, joka soitti reenikämpällä meikäläisenkin mittapuun mukaan todella hiljaa. Siel oli hankittuna laulukamat, jolla toi hyvin hiljaa treenaaminen onnistui. Mut jossain vaiheessa laulaja sanoi, et keväällä olis ehkä keikkakin tiedossa ja siihen käyttöön toi kalusto on auttamatta alamittainen ja aneeminen vaik keikka olis synttäribileet kerrostalokolmion olohuoneessa. Mikä on sinänsä sääli, koska rahaa noikin vehkeet on maksanu ja ihan suurinpiirtein samalla summalla olis varmasti saanu vehkeet, joilla tekee edes jotain reenikämpän ulkopuolellakin.
One kind of music only - the good kind
haitari
08.01.2013 20:37:53

Muutamilla tuurauskeikoilla on "bändi" roudannut paikalle kaikenmaailman näköisiä ja soundisia pa-kamoja joita kytketään mitä erikoisemmilla piuhaviritelmillä ja fiksaillaan jesarilla. Soundi on just sitä mitä sattuu tulemaan ja kaappeja on viritelty milloin minkäkin kaljakorin päälle. Joitakin ei vaan pätkän vertaa kiinnosta mitä romuja sinne stagelle kanniskellaan ja kuuluuko niistä edes mitään säädyllistä ääntä. Tämän takia tykkään olla omavarainen kaikissa mikseristä eteenpäin menevissä tarvikkeissa ja mielelläni roudaan ne myös mukana turauskeikoille. Monesti tarjoan myös piuhaa mikseristä instrumentille päin...
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
friikki
09.01.2013 04:10:34 (muokattu 09.01.2013 04:37:37)

rintapek: Komsiikomsaa. Kyllähän lelut on kivoja ja ilman niit ei leikkiminen ole hauskaa. Mut mun mielestä niit kandee hankkia tarpeen mukaan, eikä ihan sil oletuksella et olis keksittu joku maaginen hyvän saundin taikalaatikko.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Toki tekniikkaa kannattaa hyödyntää niin silloin itse soittaminen on mukavaa kun ei tarvitse keskittyä PA-kamojen säätämiseen.

Digimikserit helpottaa myös miksaamista paljon. Valitettavan useat vain pelkäävät niitä turhaan, eivätkä halua tutustaa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Digipöydistä on suht helppo äänitellä keikkoja ja samalla voi myös tarkistella mitä ääntä sinne kajareille oikeasti meneekään. Hyvin suurella todennäköisyydellä sinne PA:lle karkaa hirmuisesti vuotoääniä ja nehän eivät ainakaan paranna soundia.

Useissa kajariprossuissa on hyvät kierronestojärjestelmät joka helpottaa kaiuttimien sijoittelua ja konkkamikken käyttöä jne.... Soundinkin saa huomattavasti selkeämmäksi jne.... ero on melkein sama kun vaimo nuorentuisi 20 vuotta :)
Näillä mennään.....
Roweami
09.01.2013 07:44:25
Ei nyt pitäisi tähänkin pyykkiin paitaansa seata, kun asiasta ei mitään tiedä.

Mutta näyttäisi olevan niin, että aikuisikään ehtineiden karkeloissa soittavien bändien lattialla ei loju minkään näköisiä hilavitkuttimia, eikä pedaaleja, ei ainakaan niin paljon, että kompastua meinaisivat.

Olisikohan soittajat huomanneet, että kaikenlainen signaalin muokkaaminen aiheuttaa myös kulkuaikavirheitä ääneen, joka taas saa krantun asiakaskunnan alitajuisesti hakeutumaan muualle.
Ukko
09.01.2013 09:02:04

Roweami:Olisikohan soittajat huomanneet, että kaikenlainen signaalin muokkaaminen aiheuttaa myös kulkuaikavirheitä ääneen, joka taas saa krantun asiakaskunnan alitajuisesti hakeutumaan muualle.

Henk.koht. en usko normaalin asiakaskunnan erottavan huonoa tai hyvää soundia toisistaan, soitosta puhumattakaan.

Nimim. paskojakin keikkoja paskoilla kamoilla soittaneena ja silti yleisö tulee kiittelemään hienosta soitosta.
COVS jäsen nro 6
haitari
09.01.2013 09:39:58

Ukko: Henk.koht. en usko normaalin asiakaskunnan erottavan huonoa tai hyvää soundia toisistaan, soitosta puhumattakaan.

Nimim. paskojakin keikkoja paskoilla kamoilla soittaneena ja silti yleisö tulee kiittelemään hienosta soitosta.

Tuossahan se onkin, kun jotkut sentään kuulevat hyvän ja hienon soiton vähän kehnommankin äänentoiston takaa. Toisaalta itse on monessa paikassa saanut palautetta siitä, että kerrankin sai jokaisesta sanasta selvää, kuului taakse asti muttei tullut liian kovaa, ei ollut liikaa kaikua jne... Eli asioita, jotka liittyvät pitkälti kamoihin ja niiden järkevään käyttöön. Jossain paikoissa kaikki vaan on p*skaa vaikka mitä tekisi.
-ei muuta kuin takki niskaan ja taivasalle-
JK
09.01.2013 10:27:36
kenonen:
Pikkubudjetilla niin hyvät yläpäät vaan kun perse kestää.

Tämä.

Kaikenlaisia on tullut matkan varrella kokeiltua.
Halvoissa pöntöissä on halpa soundi, siitä ei pääse mihinkään.

Viimeisen keikkailevan bändin kanssa meillä oli tuollainen paketti.

http://www.google.fi/imgres?imgurl= … D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Soundi oli kohdillaan, mutta roudaaminen ei ollut maailman mukavinta.

Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen:

Tuollaiset mulla oli viimeksi.

http://www.topsound.fi/qsc-k8-active.html

Noilla pärjää melko pitkälle. Yhtä kappaletta kuljettelin mukana kun tarvittiin taustamusaa, puheita jne. Todella hyvin heittää koko saliin selkeästi. Bändikäytössäkin toimii, tosin tuo 8" elementti tuo omat rajoituksensa.
drtdg
09.01.2013 12:41:33

drtdg: mielipide ja kokemus kysymys:

löytyykö kokemusta seuraavista laitteista?

ld systems maui 28 "aktiivitorni"

soundcraft 8 efx mikseri

Tuohon tulee vielä lisäks jokin aktiivimonitori muusikkoja varten jos on tarvis, tilasta riippuen eli lavan muoto jne..

tornista 115db max joten tanssimusiikkiin luulis piisaavan jo? ainakin pienille lavoille joissa itse vaikutan.

Eli selvennys:

torneja on kaksi ja tarvittaessa lisäksi monitori jos lavan muoto sitä edellyttää, basistilla oma pönttö mukana.

efx 8 kautta torneille kulkee, laulu, kiipparin kamat ja haitari.
Nyt ainakin alkuun tuntuu riittävän ja saundi on kohillaan, säädöillähän sitä saa ja efx8 löytyy ihan ok numikat ja lexicon efekti!
Tami
09.01.2013 17:47:11 (muokattu 09.01.2013 17:53:32)

drtdg: Eli selvennys:

torneja on kaksi ja tarvittaessa lisäksi monitori jos lavan muoto sitä edellyttää, basistilla oma pönttö mukana.

efx 8 kautta torneille kulkee, laulu, kiipparin kamat ja haitari.
Nyt ainakin alkuun tuntuu riittävän ja saundi on kohillaan, säädöillähän sitä saa ja efx8 löytyy ihan ok numikat ja lexicon efekti!

Hep, no sittenhän homma onkin kuosissa...ja tärkeintähän on se että itse on tyytyväinen.

Kyssäri nousi mieleen: pääsitkö koekuuntelemaan noita vai tilasitteko "pimeänä" ilman omia havaintoja vehkeistä?

Itse olen huomannut semmoisen oudon asian näissä äänetoistovekottimissa....että vaikka "Pelle Peloton"-tyyppisesti mieli tekee kokeilla kaikkea normaalivirrasta poikkeavaa ja halpaa, päätyy sitä itse kukin tunnustamaan kuten jäsen JK:n jo muotoilikin: Hinta ja laatu korreloivat useimmissa tapauksissa. Jokin mystinen syy siihen on, että useimmat orkesterit ajautuvat samojen tuttujen merkkien pariin ennemmin tai myöhemmin....
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
BigAgib
09.01.2013 18:03:37
Täältäkin vähän äänentoistopohdintaa....

Itse arvostaisin pa kaapeissa soundia, roudattavuutta ja tehoa. Ei välttämättä tuossa järjestyksessä, mutta kumminkin... Nykyään, kun tuo äänentoistotekniikka on mennyt eteenpäin 2000-luvulla tosi kovaa vauhtia. Hyvä ja tehokas pa mahtuu jo sedanin peräkonttiin (subit ja yläkerrat).
Tuossa olis yksi aika kiinnostava setti, joka kai on tullut just markkinoillle

http://www.mackie.com/products/dlmseries/lineup/

Tuollainnen pikku mackien skobe vois olla hyvä Pa:ksi,monitoriksi/sidefilliksi tai etufilliksi

Itse ostin vuoden lopussa fbt vertus line arrey systeemin ja ainakin yhden vedon perusteella on sitä mitä meikäläinen etsii.
Monethan ovat sitä mieltä, että aktiivi ylä ja alakerta tulisi olla erillisiä. Tuossa linearrey systeemissä ne ovat aikalailla naimisissa keskenään. Bändikeikalle en ole mennyt ilman botnekauttimia 10 vuoteen, joten mulla asialla ei ole merkitystä.
Noissa line arrey järjestelmissä tuo äänen kantavuus pitkälle, mutta järkevällä volyymilla on sellainen juttu mikä toimii mulle. Kaapin edessä ei asiakkailla pää hajoa volyymistä, mutta takaseinänkin ruusut kuulee musan melkein samalla soundilla ja henkilökunta kuulee tilaukset. Näin siis näen asian.

Mikseriksi hankin tuollaisen ipad/digimikserin. Oli hyväsoundinen peli ja loogonen käyttää. Kannattaa tsekata!

http://www.mackie.com/products/dl1608/

Mutta kuten edellä nähdään, niin mielipiteitä,tarpeita ja mieltymyksiä on monta.
Tami
09.01.2013 20:48:26

BigAgib: Täältäkin vähän äänentoistopohdintaa....

Itse ostin vuoden lopussa fbt vertus line arrey systeemin ja ainakin yhden vedon perusteella on sitä mitä meikäläinen etsii.

Mikseriksi hankin tuollaisen ipad/digimikserin. Oli hyväsoundinen peli ja loogonen käyttää. Kannattaa tsekata!.

Mulla on kanssa tuo mackien mikseri ja siihen yhdistettynä langaton sovitin helpottaa huomattavasti soundchekkiä... Hyvä, helppo, looginen, kevyt ja halpa peli..

Ostitko tuosta fbt:stä pelkät yläpään, -päät, vai subillisen setin? Mimmoinen tuo on verrattua esim fishmannin torniin?
Roweami
09.01.2013 20:57:00
Ukko: Henk.koht. en usko normaalin asiakaskunnan erottavan huonoa tai hyvää soundia toisistaan

Näin se varmaan onkin, ainakin jos periodiksi otetaan yksi ilta.

, soitosta puhumattakaan.

Noh nehän nyt tanssitaan läpi, vaikka soittajat tekisi kuperkeikan, joka neljäs tahti.
BigAgib
09.01.2013 21:08:29
Tami: Mulla on kanssa tuo mackien mikseri ja siihen yhdistettynä langaton sovitin helpottaa huomattavasti soundchekkiä... Hyvä, helppo, looginen, kevyt ja halpa peli..

Ostitko tuosta fbt:stä pelkät yläpään, -päät, vai subillisen setin? Mimmoinen tuo on verrattua esim fishmannin torniin?

Mulla on Vertuksesta 1yläpää + 1 botne /puoli. Teho yht paperilla n.2500w
Fishmaniin ero on se, että tuo fbt on pa ja fishman kitara/lauluvahvistin.
Fishman soolokeikoille ja fbt bändikeikoille ja täys mikitys bändille.

Toimii ihan kivasti
Roweami
10.01.2013 10:40:23
Kauhulla lueskelen noita sähkökiukaan tehoja lähenteleviä wattilukemia.
Alaäänillä niitä tietenkin tarvitaan, jos missään.
Mutta tarviiko tanssimusiikin ylettyä alas asti, se jopa tekee soinnista raskaan.
E-kieli on jossan 40Hz:n paikkeilla, eli -6db kohta tarvis olla tuolla 80Hz:n paikkeilla,
se jo keventäisi kamoja huomattavasti.
Torvikaiuttimissahan on hyvä hyötysuhde (ja äänenlaatu), vahvistintehot menisi kymmenesosaa, putkiwatti vastaa kymmentä transistor/fetti-wattia (en tiedä pitääkö nykyään paikkansa) taas watiti kymmenesosaan.

Olohuoneessa tuntuisi riittävän 3" kokoäänielementti musiikille, elokuvaäänille 5" (ei tarvi subbasta), vahvistin muutama watti.

Siitä vaan mittakaavaa suurentamaan :)

http://www.audiodesignguide.com/Ful … ers/Fullrange-Speakers_project.html
kenonen
10.01.2013 10:45:05
Mikseriksi hankin tuollaisen ipad/digimikserin. Oli hyväsoundinen peli ja loogonen käyttää. Kannattaa tsekata!

http://www.mackie.com/products/dl1608/

Tuli hankittua, ensi viikonloppuna saa tulikasteensa. Vaikuttaa todella pätevältä peliltä autotallihöyläyksen jälkeen.
COVS no 8
Tami
10.01.2013 11:53:51

Roweami:
Mutta tarviiko tanssimusiikin ylettyä alas asti, se jopa tekee soinnista raskaan.
E-kieli on jossan 40Hz:n paikkeilla, eli -6db kohta tarvis olla tuolla 80Hz:n paikkeilla,
se jo keventäisi kamoja huomattavasti.
Torvikaiuttimissahan on hyvä hyötysuhde (ja äänenlaatu), vahvistintehot menisi kymmenesosaa, putkiwatti vastaa kymmentä transistor/fetti-wattia (en tiedä pitääkö nykyään paikkansa) taas watiti kymmenesosaan.

Olohuoneessa tuntuisi riittävän 3" kokoäänielementti musiikille, elokuvaäänille 5" (ei tarvi subbasta), vahvistin muutama watti.

Mä olen tässä toista mieltä ;D
Mun kokemuksen mukaan riittävän iso ja sopivan laadukas laitteisto tuottaa hyvän äänenlaadun myös hiljaisilla volyymeillä.Se kenen takia hyvää "soudnia" haetaan on sitten kunkin oman perversion asia. Mä tykkään näperrellä noiden laitteiden kanssa ja minulle tulee hyvä mielikun laitteet ja pyrkimykseni mukaan äänetkin ovat kunnossa..

PA:n tarkoitus on toistaa soitinten ääni sillai, että kyseinen ääni kuuluu kohdealueelle ja yleisölle sopivasti. PA-ei muuta ääntä ( toivottavasti), eikä toisaalta lisää sinne mitään. Jos bändissä ei ole mitään alaääniä tuottavaa soitinta niin ei sitä subia tarvita. Koska harva bändi saa aikaan täydellisen balanssin soitinten välillä huomioiden mikityksen ja suoran lavavuodon, tarvitaan sitten se miksaaja ja mikseri.....

Kuitenkin perusmusiikissa taajuusalue on melkoisen laaja ja sen toistamiseen tarvitaan sitten kunkin tarpeen ja kykyjen mukainen määrä rompetta. Haaste ja ongelma on sitten niiden laitteiden käyttötaito.Yksikään subbari ei tee tanssimusiikista raskasta vaan sen tekee osaamaton miksaaja.

Wattihan on watti, ja tästä aiheesta on keskusteltu tällä palstalla moneenkin otteeseen. Toisaalta itse aina mietin jotta ehkäpä siihen on joku peruste miksi kukaan ei tee, tai ainakaan kukaan ei käytä, pienitehoista, putkipäätteistä torvi-kokoaluekajaria... Aina vaan raahataan isoja kajareita lavoille :-(
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)