Aihe: Hääpäivänä
1 2 3
hvinnamo
02.02.2012 22:04:21
Jos joku esim. häissä haluaa jonkun triviaalin biisin häätanssiksi/valssiksi , niin teetän nuotin. Tästä työstä aiheutuva kustannus(20-40 e) siirtyy kokonaisuudessaan tilaajan maksettavaksi. Monesti kappaletta ei edes sen jälkeen tule soitettuakaan, tosin poikkeuksiakin on.
lotjauuno
02.02.2012 23:02:29 (muokattu 02.02.2012 23:03:41)
Sirmakka-ukko: Jep! Kyllä kohtuukorvaus on usein paikallaan vaivannäöstä, jos nuotin haluaa. Kysymys pitäisikin esittää niin, että löytyykö/kirjoittaako joku lapun siitä ja siitä, kun ei muualta löydy ja mitä tuo mahtaa maksaa.

Toisaalta kaverihan kysyy olisiko.....tai tietoa mistä SAISIN....
Ei siis mistä voisin ostaa.
Ehkä tässä olikin nyt lukijoiden väärin käsitys ;?
baron
02.02.2012 23:14:00 (muokattu 02.02.2012 23:19:35)

mack the knife: Multa saa kanssa nuotteja. Mutta ensimmäistäkään en ilmaiseksi kirjoita. Onhan tuo nyt perkele että luullaan toisten tekevän ihan tuosta vaan huvikseen jollekin lappuja että ole hyvä.

1. Ekaksi mä katon netistä, löytyykö sieltä
2. Sitten mä koklaan saisiko itse aikaiseksil
3. Sitten mä kysyn sattuisiko kellään olemaan valmiina.
4. Sitten mä kysyn voisiko joku mulle väsätä ja hinnat on mun mielestä olleet kohtuullisia: Mä vertaan kuinka pitkän ajan multa se plokkaaminen olisi vienyt ja arvion hinnan sen mukaan, jos joku osaa tehdä sen nopeammin niin ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen liksa.

(Mun bändin laulajan tarve tällä hetkellä on piisi joka mun mielestä on niin typerä, että en edes viitsi vaivautua mutta jos se on itsepäinen, otan mielellään palstan ammattilaisen palvelut käyttöön, käyvällä hinnalla.)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
02.02.2012 23:22:18 (muokattu 02.02.2012 23:22:46)
lotjauuno: Toisaalta kaverihan kysyy olisiko.....tai tietoa mistä SAISIN....
Ei siis mistä voisin ostaa.
Ehkä tässä olikin nyt lukijoiden väärin käsitys ;?

No huh huh, sentään?
Kyllä hän kysyi myös ostaa:
"Ja mitäköhän se sitten maksaa, kun tuon sähköpostiin tyrkkää ?"

Monella ei vain ole mitään käsitystä millainen työ nuotin tekemisessä on, siksi keskustelu on mielestäni ihan aiheellinen.
baron
02.02.2012 23:30:46 (muokattu 02.02.2012 23:31:39)

EP: No huh huh, sentään?
Kyllä hän kysyi myös ostaa:
"Ja mitäköhän se sitten maksaa, kun tuon sähköpostiin tyrkkää ?"

Monella ei vain ole mitään käsitystä millainen työ nuotin tekemisessä on, siksi keskustelu on mielestäni ihan aiheellinen.

1. Mä oon vierestä nähnyt miten ammattilaiset sen tekee: Piisi soi ja yksi soittaa midikiippareilla päälle sen suoraan nuoteiksi ja toinen läppärillä samaan aikaan pikkuisen editoi. Sitten soitetaan piisi toisen kerran ja tarkistetaan mahdolliset fibat joita tuskin on ja se on siinä.
2. Kun mä itse plokkaan se ei ihan yhtä sujuvasti mee!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hvinnamo
02.02.2012 23:35:15
Jos käyt parturissa niin hu**a leikkaa tukkasi 20 minuutissa ja ottaa siitä 15-35 euroa. Tuskin kukaan kirjoittaa samassa ajassa nuottia sointuineen, sanoineen ja kaikkineen? Miksei nuotin kirjoittajalle voisi maksaa muutamaa kymppiä?
Tai sitten menet Viroon parturiin ja toimitukseen on varattu 1/2 tuntia hintaan 70 euroa. Nallisi palaa kuitenkin minuutin kuluttua. Kallista on sekin.
Ps. jälkimmäinen osio ei liity aiheeseen juuri mitenkään ja on vertauksenakin huono. :)
Thefish
02.02.2012 23:40:03
baron: 1. Mä oon vierestä nähnyt miten ammattilaiset sen tekee: Piisi soi ja yksi soittaa midikiippareilla päälle sen suoraan nuoteiksi ja toinen läppärillä samaan aikaan pikkuisen editoi. Sitten soitetaan piisi toisen kerran ja tarkistetaan mahdolliset fibat joita tuskin on ja se on siinä.

Joo, himassa tai pajalla.

Mutta useammin kuin yleensä sen joutuu plokkaamaan jossain bussin perseessä tai juhannuskokon vieressä nappiluureilla jos niitäkään nyt on. Skrivataan melkein puhtaalle aaneloselle josta respassa pummitaan kopiot.

Siis semmonen perinteinen jatsilappu rakenteineen. Melodia taasen..noh... kyllä sen jo tokalla kiekalla kuulee. Ehkä.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
EP
02.02.2012 23:47:46
baron: 1. Mä oon vierestä nähnyt miten ammattilaiset sen tekee: Piisi soi ja yksi soittaa midikiippareilla päälle sen suoraan nuoteiksi ja toinen läppärillä samaan aikaan pikkuisen editoi. Sitten soitetaan piisi toisen kerran ja tarkistetaan mahdolliset fibat joita tuskin on ja se on siinä..

Toi on tietysti yksi tapa, toisaalta hyvä nuotti on selkeä lukea, "maaleineen" ja kertauksineen, mahdollinen sanoitus ja instrumentaaliosuudet jne.
Ja tää on pelkkä nuotti, monta kertaa tarvitaan eri instrumenteille tavallaan sovitusta, työ moninkertaistuu.

Riippuen biisistä se ei ole ihan noin yksinkertaista jos halutaan saada hyvä lopputulos.
Itse ajattelen aina niin, että se olisi julkaisukelpoinen.
baron
02.02.2012 23:48:34

Ei kai kellekään humpansoitajalle ylivoimaista oo simppelin humppapiisin plokkaaminen?
Kysymys on vain siitä kuinka paljon se vie aikaa ja vaivaa.

Mä sanon ruman sanan niin kuin se on: Jos piisi on sellainen mistä mä itse oikeasti tykkään niin mikään vaiva ei ole kohtuuton.
Jos piisi ei oo hirveästi lähellä sydäntä niin heittäytyy sellaiseksi että ei osaa/ei onnistu/ei viitsi ja pyydetään tarvittaessa apuja.
EP
02.02.2012 23:50:37
baron: Ei kai kellekään humpansoitajalle ylivoimaista oo simppelin humppapiisin plokkaaminen?
Kysymys on vain siitä kuinka paljon se vie aikaa ja vaivaa..

Kaikki biisit on hyvän nuotin arvoisia ja samalla arvostat sitä jolle sen lapun teet, myös itseäsi.
baron
02.02.2012 23:51:46

EP: Toi on tietysti yksi tapa, toisaalta hyvä nuotti on selkeä lukea, "maaleineen" ja kertauksineen, mahdollinen sanoitus ja instrumentaaliosuudet jne.
Ja tää on pelkkä nuotti, monta kertaa tarvitaan eri instrumenteille tavallaan sovitusta, työ moninkertaistuu.

Riippuen biisistä se ei ole ihan noin yksinkertaista jos halutaan saada hyvä lopputulos.
Itse ajattelen aina niin, että se olisi julkaisukelpoinen.

Tää mitä mä kerroin oli kun kaksi ammattilaista teki sovitukset isolle bändille joka muutaman päivän kuluttua esiintyi telkkarissa isossa tapahtumassa.
Nää ammattilaiset oli sellaisia joiden nimet te kaikki tuntisitte.
EP
02.02.2012 23:58:26 (muokattu 03.02.2012 00:10:44)
baron: Tää mitä mä kerroin oli kun kaksi ammattilaista teki sovitukset isolle bändille joka muutaman päivän kuluttua esiintyi telkkarissa isossa tapahtumassa.
Nää ammattilaiset oli sellaisia joiden nimet te kaikki tuntisitte.

Ok, tuohon en ota kantaa sen enempää.

E: Oot varmaan seurannut aika rutiininomaista sovittamista tuttuun biisiin perinteiseen tapaan.
isojussi
03.02.2012 06:04:23
Accordix: EP:lle Kiitos vinkistä ja Mesalle kiitos Ei (joku tolkku sentään)

Kauankos sulla olis menny, kun olisit itse väätänyt ko biisistä lapun - tosiaankin joku tolkku sentään.

Meinaan, että johan nyt on perkele....
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
mack the knife
03.02.2012 08:05:23
Hyvä jätkät. Saadaanhan tänne eloa kun tarvitaan.
COVS n:o 1.
baron
03.02.2012 10:18:52

EP: Ok, tuohon en ota kantaa sen enempää.

E: Oot varmaan seurannut aika rutiininomaista sovittamista tuttuun biisiin perinteiseen tapaan.

Kun tähti menee stagelle esittämään omia piisejään livebändin kanssa niin haluaa varmaan että säestys muistuttaa levyversiota.
Ukko
03.02.2012 11:24:12

Thefish: Siis semmonen perinteinen jatsilappu rakenteineen. Melodia taasen..noh... kyllä sen jo tokalla kiekalla kuulee. Ehkä.

Joskus on joutunut soittamaan jonkun häätanssin joka ei ole kiinnostanut biisinä tipan tippaa. Siinä sitä on vain tahkottu sointuja paperilta toiv. oikeassa järjestyksessä tajuamatta sitä missä yleensä mennään :)
COVS jäsen nro 6
leprechaun
03.02.2012 11:29:54

hvinnamo: Jos käyt parturissa niin hu**a leikkaa tukkasi 20 minuutissa ja ottaa siitä 15-35 euroa. Tuskin kukaan kirjoittaa samassa ajassa nuottia sointuineen, sanoineen ja kaikkineen? Miksei nuotin kirjoittajalle voisi maksaa muutamaa kymppiä?
Tai sitten menet Viroon parturiin ja toimitukseen on varattu 1/2 tuntia hintaan 70 euroa. Nallisi palaa kuitenkin minuutin kuluttua. Kallista on sekin.
Ps. jälkimmäinen osio ei liity aiheeseen juuri mitenkään ja on vertauksenakin huono. :)

Noin ajatuksellisesti tiivistettynä ei maksetakaan ajasta vaan siitä että joku osaa homman tehdä. Ja mielestäni se onkin oikein jos olet hommannut ammatitaitosi vuosien kokemuksella ja vielä oppinutkin sen hyvin. Silloin tuntihinta voi olla korkeakin mutta lopputulos edullinen kun osaava osaa tehdä homman lyhyessä ajassa.
Thefish
03.02.2012 12:31:38
Ukko: Joskus on joutunut soittamaan jonkun häätanssin joka ei ole kiinnostanut biisinä tipan tippaa.

Mä oon joutunu aika monta sataa.. :)
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
rintapek
03.02.2012 13:11:39

hvinnamo: Tai sitten menet Viroon parturiin ja toimitukseen on varattu 1/2 tuntia hintaan 70 euroa. Nallisi palaa kuitenkin minuutin kuluttua. Kallista on sekin.

Hammaslääkärivertaus ois paree. Menet hampilekuriin ja se nyppää pipin hampaan pois puudutuksineen muutamassa minuutissa ja laskuttaa satasen.
Kyläseppä pyörittäis sua pajan lattialla hohtimet suussa vähintään puoltuntia, eikä laskuttais ko kympin.
One kind of music only - the good kind
EP
03.02.2012 13:16:58
Joo ja mun miälestä soittamisestkaa ei kannattas maksaa just yhtää mitään, oon kattellu, että on nii helepon näköstä touhua ja jotkut taitaa jopa nauttia siitä ku hymyilevätkin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)