Aihe: Valetanssimuusikko/-muusikko yleensä,-onko tälläkin palstalla?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
KoskPaavo
30.12.2011 16:17:06 (muokattu 30.12.2011 16:17:35)
"KoskPaavon kanssa ollaan aika samoilla työmäärillä ja vuosilla oltu kentällä aikoinaan n. osapuilleen muistelisin. :)" Lain. Sirmakka-ukko
Kyllä sulla 3-4 vuotta enemmän voi olla , aloitit ainakin varhemmin, toisaalta mä lopetin vasta 2004 ... no, kyllä työharjoittelu tuli suoritettua.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
jon lord
30.12.2011 16:24:55
Toisen asteen tutkinto kirkkomuusikon koulutuksessa. Nyt jatko-opinnot pahasti jäissä ja taitaa jäädäkin, koska vähenevät resurssit työntekijöissä ja lisääntyneet työt ovat yhtälö johon ei ammattikorkeakoulun vaatima opiskelu yksinkertaisesti istu. Koko ajan silti yritän kehittää itseäni sekä ihmisenä että työntekijänä. Nyt on taas alkuvuodesta yhden viikonlopun kestävä Finale nuotinnoskoulutus jatkokurssi.
COVS jäsen N.o 3
Anonymous-jazz
30.12.2011 16:46:16 (muokattu 30.12.2011 16:46:53)

Ei oo mullakaan mitään muuta tutkintoa kuin musiikkiopiston paprut. Joten kategorisoidun myös ns. valetanssimuusikoksi :)

Missäköhän vaiheessa näistä aletaan oikein jakelemaan tuomioita muusikoiden liiton toimesta.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
artope
30.12.2011 16:51:38

Itse"oppinut", eli täysin valetanssimuusikko. Siltä se myös kuulostaa... :(
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
pekka montin
30.12.2011 17:42:38

friikki: Onhan täällä Tanssimusiikkiosasto -palstalla ainakin Karaoke juontaja/ juontajia jotka puhelevat olevansa syvällä rintaäänellä pitkän linjan muusikoita.

Minusta nämä ovat ihan eri asioita. Muusikoksi voi opiskella erilaisissa "musiikkiopistoissa" tai sitten kouluttautua muusikon työtä tekemällä.

Karaoken pyöritys ei ole minusta suoranaisesti muusikon työtä, koska eihän siinä ole DJ:n edes pakko osallistua musiikin tekemiseen millään tavoin, ei edes siihen laulamiseen.

Tokihan Karaoke juontaja saavuttaa hirmuisen keikkamäärän jos vaikka omistamassaan ravintolassa vetää Karaoke-iltoja mutta onko tämä muusikkona olemista?

Minusta siis Karaoke DJ on valemuusikko mikäli ei varsinaista muusikon duunia osaa.

(Itsellä takana: Konsaa, Ogelia, keikkoja reilut 1500, musiikin opetustyötä jne...)

Kyse on kaiketi siitä että haluaako ryhtyä keikkailevaksi muusikoksi vai monityöläiseksi. Jälkinmäinen yleensä vaatii hieman enemmän koulutusta koska harvemin sitä pääsee kaduilta suoraan tuottamaan jonkun paikallisen starban levyä, tai edes ajamaan hänen keikkabussiaan(siihenkin kun tarvii kortin). Karaoketouhut on mielestäni tasan tarkkaan yhtä rehtiä duunia kuin minä tahansa muuna muusikkona oleminen koska muussahan tapauksessa sitä pitäisi luoda jokin "taulukko" millä määritellään erot oikeiden muusikoiden, huippumuusikoiden, tanssimuusikoiden, pakkomuusikoiden ja karaokemuusikoiden välillä ja etenkin kun moni määrittelee sen muusikkouden vieläpä palkkapussin mukaan. Puhutaanko täälä nyt yhtä äkkiä moraalista vai mistä? Onhan noissa pubeissakin jos jonkinmoista muusikkoa joidenka taidot ovat hieman kyseenalaisia verrastettavissa koulutetuihin muusikoihin joten en mä nyt sitten tiedä että poikkeaako ne paljonkaan siitä karaokemuusikkoudesta, jos mittarina siis on se että mitä osaa ja miltä mikäkin kuulostaa yleisön mielestä...suhteellista as usual. Sehän nyt on tietenkin ikävä tosiasia että Karaokamuusikot ja DJ:t syö nykyään aika ison siivun pelimannien leivästä mutta kun totakin miettii hieman pidemmälle niin en mä nyt koe että siinä kukaan syö kenenkään leipää koska samantien voisi väittää että populaarimuusikot syö klasareiden leipää ja että se on populaarikulttuurin vika että Helsingin oopperatalo on veloissa. Mä näen sen ite sillai että tanssimuusikko/"oikea" muusikko voi oppia paljon DJ:ltä ja Karaokemuusikolta ja siinä vaiheessa kun Ns. Oikea muusikko on ammentanut kaiken karaokemuusikoilta ja DJ:ltä niin ovat hänen asiansa tuossa pisteessä aika hyvin.

Tarkoitus ei ole syrjiä ketään vaan lähinnä ymmärtää kaikkia alan edustajia. Musiikin kanssa kaikki ovat silti tekemisissä esittävinä tai jakelevina artisteina.

Terv. Ei kukaan

Kiitos ja anteeksi.
pekka montin
30.12.2011 17:43:32

Anonymous-jazz: Ei oo mullakaan mitään muuta tutkintoa kuin musiikkiopiston paprut. Joten kategorisoidun myös ns. valetanssimuusikoksi :)

Missäköhän vaiheessa näistä aletaan oikein jakelemaan tuomioita muusikoiden liiton toimesta.

Mun mielestä sä olet soittotaitojesi puolesta ihan huipputason muusikko, ja moni muu on kanssani samaa mieltä :)

Hyvät uudet vuodet!
Epämuusikko
30.12.2011 18:08:38
Aiheesta tai sen vierestä ammattitutkinto, KM-tutkinto ja puolen vuoden päästä toivottavasti AMK-tutkinto.

+ ompelukoneen ajokortti.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
kenonen
30.12.2011 22:11:54 (muokattu 30.12.2011 22:12:26)
7- vuotiaana kansalaisopistoon, jossa opiskelin yhden keikkamuusikon opastuksella 15 vuotiaaksi. ( heh, 30 vuotta hanurointia) Jotain räpiköintiä teininä konsan kursseilla. Sittemmin etupäässä soittelua siellä ja täällä. Niistä kolme vuotta "youtube häärumpalin" kansa. Nykyään kaikki soittajat ympärilla omaa jonkun lapun saralta, mulla lähinnä ajokortti ja pakettiauto. Olen enemmän liimatainen kuin muusikko.
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
Heikki L.
30.12.2011 22:16:31 (muokattu 30.12.2011 22:20:12)

Multa löytyy sekä tanssimuusikon että pop/jazz-muusikon paperit. Ensiksimainittu "ajokortti" herätti taannoin suurta hilpeyttä keikkareissulla, kun esittelin sitä kanssasoittajille...
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
half
30.12.2011 22:24:03
KoskPaavo: Mä olin 28 vuotta kokopäiväinen/iltainen/öinen ravintolamuusikko ilman mitään paperia, nuotteja on kyllä puoli kuutiota vajan nurkassa.

http://www.youtube.com/watch?v=y24Dae0Ju_M

Kai sentään santapaperi?
http://fb.me/QvZyMv3g
rintapek
30.12.2011 22:36:50

half: http://www.youtube.com/watch?v=y24Dae0Ju_M

Kai sentään santapaperi?

Hiekkapaperi, kärpäspaperi tai tervapaperi? Asialla ei lie suurta merkitystä jos vain jotain takapualesta irtoaa? Tauti on astetta vakavampi, jos kakka ei ylipäänsä suostu tulemaan. Jäljet voi aina pyyhkiä.
One kind of music only - the good kind
vesku.ka
30.12.2011 22:40:04 (muokattu 30.12.2011 22:41:46)
Allekirjoitus sen kertokoon.

Keikkoja takana neljänumeroinen luku.
Eiköhän niitä jokunen ole vielä edessäkin, mutta luultavasti ei noin paljoa.
Sivutoiminen harrastelija ja tanssimuusikinsoittaja. COVS nro. 9(vieläkään en ole saanut paitaa).
KoskPaavo
30.12.2011 23:07:19
half: http://www.youtube.com/watch?v=y24Dae0Ju_M

Kai sentään santapaperi?

Tulityökortti löytyy.
marpula
30.12.2011 23:49:47 (muokattu 31.12.2011 00:10:30)
Minulla ainoa musiikkiin liittyvä todistus on Musiikin kuntokoulusta vuodelta 1973. Radiossa oli siihen aikaan sellainen ohjelmasarja, ja kysymyksiin riittävän oikein vastanneet saivat todistuksen.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
Anonymous-jazz
31.12.2011 03:02:03

GramexPress lehdessä Sam Huber tiivistää aika osuvasti, että

"Voidaan hyvällä syyllä puhua kutsumusammatista. Harva putkimies tai siivooja suostuisi tekemään duunia muusikon liksoilla, ja yhä harvempi täällä pystyy pelkillä keikkaliksoilla ansaitsemaan elantoaan", Huber summaa.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
KoskPaavo
31.12.2011 03:47:41
Anonymous-jazz: GramexPress lehdessä Sam Huber tiivistää aika osuvasti, että

"Voidaan hyvällä syyllä puhua kutsumusammatista. Harva putkimies tai siivooja suostuisi tekemään duunia muusikon liksoilla, ja yhä harvempi täällä pystyy pelkillä keikkaliksoilla ansaitsemaan elantoaan", Huber summaa.

Huber on vähän väärä tyyppi puhumaan rahan ansaitsemisesta soittamalla. Sen suku on niin sikarikas että se voi ostaa uuden rastapipon vaikka joka tunti. Hyvin se vaan veti tuon putkimiehen tuohon mukaan.
leprechaun
31.12.2011 08:03:44

friikki: Onhan täällä Tanssimusiikkiosasto -palstalla ainakin Karaoke juontaja/ juontajia jotka puhelevat olevansa syvällä rintaäänellä pitkän linjan muusikoita.
Minusta nämä ovat ihan eri asioita. Muusikoksi voi opiskella erilaisissa "musiikkiopistoissa" tai sitten kouluttautua muusikon työtä tekemällä.
Karaoken pyöritys ei ole minusta suoranaisesti muusikon työtä, koska eihän siinä ole DJ:n edes pakko osallistua musiikin tekemiseen millään tavoin, ei edes siihen laulamiseen.
Tokihan Karaoke juontaja saavuttaa hirmuisen keikkamäärän jos vaikka omistamassaan ravintolassa vetää Karaoke-iltoja mutta onko tämä muusikkona olemista?
Minusta siis Karaoke DJ on valemuusikko mikäli ei varsinaista muusikon duunia osaa.
(Itsellä takana: Konsaa, Ogelia, keikkoja reilut 1500, musiikin opetustyötä jne...)

Olen tuosta just samaa mieltä. Pyöritin myös karaokea yli kymmenen vuotta 30 keikkaa viikossa periaatteella ja itsekin tehnyt niitä noin 3000. Karaokejuontaja on juontaja, ei minkäänlainen muusikko hommansa puolesta. Hyvän karaokejuontajan ominaisuuksia ovat ihmisten kanssa hyvä toimeentulo, vehkeiden säätäminen ja jos osaa edes auttavasti laulaa niin hyvä muttei välttämätöntä. DJ:n taas tarvitsee osata päivän hitit ja säätää soundeja, ei muuta. Nykyään nuokaan eivät ole edes juontajia vaan soittolista ajaa saman homman. Kumpikaan ei siis ole millään asteella muusikko mielestäni. Moni karaokejuontaja on siirtynyt elävän musiikin puolelle myöhemmin mutta se taas on eri asia.
Lennu
31.12.2011 08:09:18

Karaokemuusikko kuulostaa hauskalta termiltä :)
"Esittävä taide on hyvin vaativaa ja on ikävä nähdä ettei suurimmalla osalla kansalaisista ole alkeellisintakaan esittävän taiteen vastaanottamisen kulttuuria." -velipesonen
Ukko
31.12.2011 12:30:11

KoskPaavo: Tulityökortti löytyy.

Jo vain, ja työturva/auton a be c/visakortti. Joulukorttejakin tuli muutama. Näillä mennään.
COVS jäsen nro 6
rintapek
31.12.2011 14:46:20

Lennu: Karaokemuusikko kuulostaa hauskalta termiltä :)

Olihan tuolla se yks sähläri, joka sanoi et vois ammatikseen laulaa karaokea pari tuntia parina iltana viikossa.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)