Aihe: Keikkaliksat
1 2 3 4
Ukko
17.08.2011 19:33:41

baron: "Tämä työehtosopimus ei koske harrastustoimintaa"

Näinkin ravintolamuusikoiden TES:issä sanotaan.

Pro tapauksiakin löytyy jotka antavat muiden tehdä alle tessin. Itse eivät liikahda.
COVS jäsen nro 6
rintapek
17.08.2011 20:18:59

baron: "Tämä työehtosopimus ei koske harrastustoimintaa"

Näinkin ravintolamuusikoiden TES:issä sanotaan.

Toi on muuten minust melko mielenkiintoinen juttu. Putkimiehen Tessissä ei lue, et tää soppari ei koske harrastelevia putkimiehiä. Eli miten tos määritellään toi harrastetoiminta? Verosedän kirjoissa sivutulot on tuloja ja sillä piste.

Juu sitä on paljon pändejä, jotka lähettää demoja ja kysyy, et päästäks me keikalle? Nois tapauksissa bändiltä jääpi keikka saamatta, jos kippolanpitäjä ilmoittaa, et Tessin mukaan mun tarttee maksaa teille 700 + kilsat, joten noucänduu.

Mut jos bändi on ohjelmatoimiston leivissä, ni miten hemmetissä pändiä myydään ja palkkoja maksetaan alle minimin?
One kind of music only - the good kind
isojussi
18.08.2011 10:05:13
Perrrkeeles, notta ollaan kerrankin samaa mieltä:

rintapek: ...Eli miten tos määritellään toi harrastetoiminta? Verosedän kirjoissa sivutulot on tuloja ja sillä piste....

Harrastukset maksaa ja töistä saadaan palkkaa?

Mut jos bändi on ohjelmatoimiston leivissä, ni miten hemmetissä pändiä myydään ja palkkoja maksetaan alle minimin?

Sanopas se - miten kiinalaiselle kivityöntekijälle ei saa maksaa alle minimin, mutta suomalaiselle ravintolamuusikolle saa?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Ukko
18.08.2011 15:52:21

rintapek: Mut jos bändi on ohjelmatoimiston leivissä, ni miten hemmetissä pändiä myydään ja palkkoja maksetaan alle minimin?

Jaa.... lippuriski keikka ?
COVS jäsen nro 6
Ukko
18.08.2011 15:54:08

isojussi: Sanopas se - miten kiinalaiselle kivityöntekijälle ei saa maksaa alle minimin, mutta suomalaiselle ravintolamuusikolle saa?

Johan tästä on aiemmin väännetty. Lakko päälle ja lakkovahdit joka ovelle hakkaamaan kaikki rikkurit.
COVS jäsen nro 6
poppamies
18.08.2011 16:41:50

Ukko: Johan tästä on aiemmin väännetty. Lakko päälle ja lakkovahdit joka ovelle hakkaamaan kaikki rikkurit.

Nå siinä on vain yksi pulma. Ravintolamuusikoilla ei oo omaa työpaikkaa missä hakata rikkureita. Suurin osa ammattimuusikoista on freelancereitä ja soittavat vasta kun pyydetään.
G strings are for strippers
isojussi
18.08.2011 17:14:30
Ukko: Johan tästä on aiemmin väännetty. Lakko päälle ja lakkovahdit joka ovelle hakkaamaan kaikki rikkurit.

Mitäs se tähän kuuluu - virkavallan ne Iittalassakin kimppuunsa sai eikä ammattiliittoo.

Ei mutta hetkinen.... kyllähän sen tietty ilmiannon voi tehdä kuka vaan...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Ukko
18.08.2011 18:13:56

isojussi: Mitäs se tähän kuuluu - virkavallan ne Iittalassakin kimppuunsa sai eikä ammattiliittoo.
Ei mutta hetkinen.... kyllähän sen tietty ilmiannon voi tehdä kuka vaan...

Lakko heittoni oli tietysti sarkasmia koska tanssimuusikko saralla sille ei taida olla tämän päivän suomessa realistisia mahdollisuuksia. Olisi jos kaikki muusikot kuuluisivat ammattiliittoon ja ymmärtäisivät joukkovoiman mahdollisuudet. Sama koskee luonnollisesti kaikkia muitakin ammattialoja. Valitettavasti nämä "vapaamatkustajat" alalla kuin alalla kusevat omaan nilkkaansa koska omalla välinpitämättömyydellään tekevät liitoista hampaattomia ja siten sahaavat omaa oksaansa.
Ilmianto....meinaat että kyttäät jokaista ravintelia ja ilmoitat muusikoiden liitolle jokaisesta tapauksesta missä epäilet alipalkkaa. Toisaalta vedät yrittäjän roolia ajatuksena se että jokainen määrittelee itse hintansa ja nyt oletkin alipalkattujen käräyttäjänä muusikoiden liitolle. Aikamoista värin vaihtoa.
COVS jäsen nro 6
isojussi
18.08.2011 18:18:10
Ukko: ...vedät yrittäjän roolia ajatuksena se että jokainen määrittelee itse hintansa ja nyt oletkin alipalkattujen käräyttäjänä muusikoiden liitolle. Aikamoista värin vaihtoa.

Kui? Mähän olen alusta pitäen rummuttanu hinnanpolkijoita vastaan kunnollisten keikkaliksojen puolesta. Jokainen voi määritellä itse hintansa myös yli TES:in.
Lucky 7
18.08.2011 18:46:10
Ukko: Lakko heittoni oli tietysti sarkasmia koska tanssimuusikko saralla sille ei taida olla tämän päivän suomessa realistisia mahdollisuuksia. Olisi jos kaikki muusikot kuuluisivat ammattiliittoon ja ymmärtäisivät joukkovoiman mahdollisuudet. Sama koskee luonnollisesti kaikkia muitakin ammattialoja. Valitettavasti nämä "vapaamatkustajat" alalla kuin alalla kusevat omaan nilkkaansa koska omalla välinpitämättömyydellään tekevät liitoista hampaattomia ja siten sahaavat omaa oksaansa.
Ilmianto....meinaat että kyttäät jokaista ravintelia ja ilmoitat muusikoiden liitolle jokaisesta tapauksesta missä epäilet alipalkkaa. Toisaalta vedät yrittäjän roolia ajatuksena se että jokainen määrittelee itse hintansa ja nyt oletkin alipalkattujen käräyttäjänä muusikoiden liitolle. Aikamoista värin vaihtoa.

Merimiesu Union on hoitanu ton liittoon liittymisen tärkeyden valistamisen kiitettävän hyvin.
Ehdotan lakko ajankohdaksi juhannusta.
Sitä ennen pitäis varmaan liittyä liittoon. Mutta mihin, kun en ole koulutuksen saanut muusikko?
Omalta osalta toi liksojen poljenta loppu siihen kun eräs ammatti tinkaaja lakkas tykkäämästä meistä.
TÄ?
EP
18.08.2011 18:51:41 (muokattu 18.08.2011 18:52:10)
Lucky 7: Merimiesu Union on hoitanu ton liittoon liittymisen tärkeyden valistamisen kiitettävän hyvin.
Ehdotan lakko ajankohdaksi juhannusta.
Sitä ennen pitäis varmaan liittyä liittoon. Mutta mihin, kun en ole koulutuksen saanut muusikko?
Omalta osalta toi liksojen poljenta loppu siihen kun eräs ammatti tinkaaja lakkas tykkäämästä meistä.

Eihän Muusikkojenliiton jäsenyys vaadi mitään koulutusta, mutta liittymisen ehdot on kyllä melko erikoiset, en tiedä miksi??
Ukko
18.08.2011 19:38:48

isojussi: Kui? Mähän olen alusta pitäen rummuttanu hinnanpolkijoita vastaan kunnollisten keikkaliksojen puolesta. Jokainen voi määritellä itse hintansa myös yli TES:in.

Juu. Jokainen voi määritellä hintansa vaikka kymppitonniin per ilta. Mutta kuka maksaa ? Jos on niin kova nimi että kymppitonnin hintaan tilaaja saa vielä katteet niin onnistuuhan se. Mutta aika harvalla onnistuu. Tuskin sullakaan. Tes on hinta jonka alle ei saisi mennä mutta päälle niin paljon kuin ollaan valmiit maksamaan. Eikä tes ole mikään kirosana koska se varmistaa (tai ainakin pitäisi) että duunari saa työlleen hinnan jolla tulee toimeen. Ilman tessiä ollaan taas vaiheessa missä iso joukko työttömiä on jonossa työnantajan edessä ja halvimman hinnan antaja saa päiväksi duunia.
COVS jäsen nro 6
Ukko
18.08.2011 19:41:00

Lucky 7Sitä ennen pitäis varmaan liittyä liittoon. Mutta mihin, kun en ole koulutuksen saanut muusikko?

Löytyy vino pino muusikoita jotka kuuluvat muusikkojen liittoon ilman mitään alan koulutusta.
COVS jäsen nro 6
JussiG
18.08.2011 23:41:52
isojussi: Mähän olen alusta pitäen rummuttanu hinnanpolkijoita vastaan kunnollisten keikkaliksojen puolesta. Jokainen voi määritellä itse hintansa myös yli TES:in.

Niinpä. Mutta kun meillä on nyt bändi, ohjelmistoa riittää isommalle lavalle kakkosbändin rooliin, kukaan ei tunne meitä, mutta halua on lavoille päästä. Mehän halutaan tietysti mahdollisimman hyvä liksa, mutta tuntuu vaan ainoa keikalle pääsyn ehto olla, että jos haluatte tulla, se on sitten 400-600 (kvartetti, viis miestä, niinkuin Uuno Turhapuro sanoi...).

Tuo oli kuvitteellisesti, mutta totta edellisestä bändistäni, jossa vajaat 10 vuotta soitettiin lavoja ja ravintoloita, reilut parisataa keikkaa, ja ehkä puolet keikoista alle TES:in, loput kiikunkaakun rajoilla.

Miksi?
Siksi.
Halusimme keikoille. Tarjosimme isompaa. Tilaajat sanoi, etei enempää maksa, ottakaa tai jättäkää, tulijoita riittää.
Halusimme keikan.
Hävettää. Harmittaa.

Kun olet kerran mennyt halvalla, on pirun vaikea saada seuraavallakaan kertaa enempää.

Itse ollaan itseämme myyty, pienehkö ohjelmatoimisto tehnyt vain sopparit ja palkanmaksun.

Mitä tuollasessa tilanteessa voi tehdä?
KoskPaavo
19.08.2011 02:21:30
Ukko: Löytyy vino pino muusikoita jotka kuuluvat muusikkojen liittoon ilman mitään alan koulutusta.

Mä ainakin pääsin jäseneksi 1976 , ja ainoa musikillinen koulutus oli 5 vuotta Esko Könösen oppilaana. Ei tosin mitään paperia.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
isojussi
19.08.2011 03:52:47
JussiG: Mitä tuollasessa tilanteessa voi tehdä?

Olla liksan väärti.
isojussi
19.08.2011 03:53:56
KoskPaavo: Mä ainakin pääsin jäseneksi 1976 , ja ainoa musikillinen koulutus oli 5 vuotta Esko Könösen oppilaana. Ei tosin mitään paperia.

Ei se muusikkous - niin kun ei muukaan ammattitaito katto titteliä ja koulutusta - ne byrokraatteja varten.
EP
19.08.2011 06:21:04
isojussi: Olla liksan väärti.

No tuossa nyt ei varmaankaan ole siitä kysymys ollenkaan, vaan siitä että
halutaan käyttää oikeita soittimia ja pyrkiä tuolla "Jatkoaika"-aiheessa mainittuun elävään korkeatasoiseen ohjelmaan!
isojussi
19.08.2011 09:17:03
EP: No tuossa nyt ei varmaankaan ole siitä kysymys ollenkaan, vaan siitä että
halutaan käyttää oikeita soittimia ja pyrkiä tuolla "Jatkoaika"-aiheessa mainittuun elävään korkeatasoiseen ohjelmaan!

Ja sekö ei oo tessin väärti?
humppahanuristi
19.08.2011 11:13:14

isojussi: Ja sekö ei oo tessin väärti?

Minun mielestä on ja enemmänkin mutta yleensä maksajan mielestä ei ole.

Aivan sama mistä sitä musiikkia tulee, tuntuu olevan monilla maksajilla mielipide. Yleisön mielipiden on taas, onneksi, jotain muuta mutta sekään ei hirveästi järjestäjiä tunnu kiinnostavan.

Keikkamäärät on hiukan vähentyneet, muutamista aiemmista vuosista justiin sen takia, että järjestäjät on tietyissä paikoissa vähentyneet ja ovat alkaneet pudottaa hintoja. No ei olla lähdetty entisestä tinkimään varsinkaan, kun matka ei ole yhtään lyhentynyt eikä kulut pienentyneet. Jos jonnekin iltapäivätansseihin on saatu 250-300hlö paikalle ja siitä ei ole kympin lipulla vara maksaa bändille kuin alle 500€, niin olkoon sitten. Duona nyt tuokin on ihan hyvä ja vielä trionakin siinä rajoilla, matkasta kiinni. Mutta jos ei halua OMB-duo-trio juttuja, niin sitten minunkin on varmaan oltava kotona.
Tänä kesänä kyllä tuli kaksi duo-keikkaa heitettyä melko luomumeiningillä ja saa nähdä viikon päästä onko trio-keikka vai jopa kvintetti. Vähän roikkuu vielä auki. Tosin sen keikan hinnoittelu ei taas noudata mitään järkevää, kun kavereiden häistä on kyse.
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)