![]() 23.01.2003 15:46:19 | |
---|---|
...Jannen ja Maijan häävalssi, tosin vaatii solisteilta... ...aikalailla. Niitäkin löytyy jotka ovat sitä mieltä että häävalssia ei missään tapauksessa saa laulaa. Mutta olisiko kolmas- tai neljäsosa häistä sellaisia joissa ei valssia lauleta (eikä se johdu laulajasta...) | |
![]() 23.01.2003 15:48:27 | |
Niitäkin löytyy jotka ovat sitä mieltä että häävalssia ei missään tapauksessa saa laulaa. Mutta olisiko kolmas- tai neljäsosa häistä sellaisia joissa ei valssia lauleta (eikä se johdu laulajasta...) Sanoisin, että melläpäin kyllä päinvastoin! Perinnehän tosiaan on, että häävalssia ei lauleta. | |
![]() 23.01.2003 22:09:16 | |
Kääk - kuullostanko nyt snobilta? :-) Joka tapauksessa - itse en ole ikinä kokenut häävalssin soittamista minkäänlaiseksi ongelmaksi - saati painajaiseksi. Hähhää, pistänpä paremmaksi. Me emme koskaan edes treenaa noita häävalsseja etukäteen. Siis yhdessä. Jokainen voi treenata tahoillaan, jos siltä tuntuu. Jotenkuten on aina selvitty. Joskus on kyllä tullut mieleen, että miltähän se mahtaa kuulostaa videolla, kun joku ne häävalssit kuitenkin aina video. Tilannetta tosin lieventää se, että 80 prosenttisesti häävalssi löytyy listalta: Minä rakastan sua, Häävalssi, Suvivalssi, Akseli & Elina. Viime vuosina tilanne on kyllä mennyt ikävämpään suuntaa. Aina kun tulee markkionoille joku "108 kauneinta häävalssia" - levy niin joku kyllä keksii sieltä jonkun ihan tuntemattoman eepoksen. Toinen ikävä kehityssuunta on se, että monilla on toivelistalla ei pelkästään häävalssi vaan myös se toinen tai kolmaskin valssi ja ne saattavat olla sitten ihan mitä tahansa. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 24.01.2003 09:07:07 | |
Toinen ikävä kehityssuunta on se, että monilla on toivelistalla ei pelkästään häävalssi vaan myös se toinen tai kolmaskin valssi ja ne saattavat olla sitten ihan mitä tahansa. Ei kai tää mikään nyt niin "ikävä" kehityssuunta oo.. kyllä mun mielestä häparin vanhemmillakin on oikeus toivoa, mitä tuolloin lastensa kanssa joraavat. Muistakaapas, että se on heillekin ainutlaatuinen tilaisuus! Me on ainakin aina soitettu nämäkin juuri toiveiden mukaan ja mä ainakin joka kerran keikasta sopiessa kysyn mitkä ovat vanhempien valssit. | |
![]() 24.01.2003 11:14:39 (muokattu 24.01.2003 11:15:16) | |
Me emme koskaan edes treenaa noita häävalsseja etukäteen. Siis yhdessä. Jokainen voi treenata tahoillaan, jos siltä tuntuu. Jotenkuten on aina selvitty. Joskus on kyllä tullut mieleen, että miltähän se mahtaa kuulostaa videolla, kun joku ne häävalssit kuitenkin aina video. Sama juttu, kerran käydään läpi soundcheckissä jos keretään. Toinen ikävä kehityssuunta on se, että monilla on toivelistalla ei pelkästään häävalssi vaan myös se toinen tai kolmaskin valssi ja ne saattavat olla sitten ihan mitä tahansa. Tehtiin just yhdet häät joissa oli viisi ekaa biisiä valssia ja vielä kaikki määrätty. Yhden olin kuullut aiemmin ja laput sain 3 päivää ennen. Kaikki laulettuna... | |
![]() 24.01.2003 12:26:59 | |
Tehtiin just yhdet häät joissa oli viisi ekaa biisiä valssia ja vielä kaikki määrätty. Ei tää mun mielestä nyt niin harvinaista oo: - Hääparin valssi - Morsiamen vanhempien valssi hääparin kanssa - Sulhasen vanhempien valssi hääparin kanssa - Sit vielä kaks valssia koko hääväelle Näin se muuten menee oikea hääprotokollan mukaan! Yhden olin kuullut aiemmin ja laput sain 3 päivää ennen. Kaikki laulettuna... Mä haluun aina kaikki toivebiisit - oli ne sitten häävalsseja, muita toivebiisejä, säestyksiä tms. - viimeistää viikoa ennen häitä. Kyllä me on jo vuosikaudet pidetty tapana treenata ainakin uudet biisit kerran ennen häitä. Joskus tututkin, jos ei oo niitä pitkään aikaan vedetty. Mukavampi hikoilla tunti, kuin punastella vartti! | |
![]() 24.01.2003 13:11:15 | |
Jos se nainen mikä asuu meillä joskus sitten haluaa avioitua (vasta 14 vuotta tutustuttu), niin ko. valssi on kyllä vankka vaihtoehto häävalssiksi. On kyllä hieno minustakin. Edelleen tuosta Elokuun häävalssista *jank,jank* Tempo on yllättävän hidas(helppo/vaikea tanssia) yritettiin nopeuttaa, mutta silloin ei ehdi lausua kaikkia sanoja! Juttu jatkuu; Täällä pohjanmaalla häävalssi yleensä lauletaan(mutu),mikä on traditio muualla suomenmaassa? ja tuohon häähässäkän valssisikermään kuuluu täällä; 1. Hääparin valssi 2. Morsiamen vanhemmat tanssii hparin kanssa 3. Sulhasen vanhemmat tanssii hparin kanssa 4. Yleinen häävalssi kaikille 4kpl koska menee pareittain, helppoa eikö totta... Täällä m`noon palijolti kroveltanu. | |
![]() 24.01.2003 14:48:30 | |
Juttu jatkuu; Täällä pohjanmaalla häävalssi yleensä lauletaan(mutu),mikä on traditio muualla suomenmaassa? ja tuohon häähässäkän valssisikermään kuuluu täällä; 1. Hääparin valssi 2. Morsiamen vanhemmat tanssii hparin kanssa 3. Sulhasen vanhemmat tanssii hparin kanssa 4. Yleinen häävalssi kaikille 4kpl koska menee pareittain, helppoa eikö totta... Täällä Etelä-Suomessa trad. tapa on ollut esittää häävalssi ilman laulua, mutta käytännössä nykysin on ollut noin 70 % laululla ja 30 % ilman. Valssien lukumäärä on jakautunut kutakuinkin näin: 2 valssia 50 %, 3 valssia 40 %, enemmän 10 %. Kerran oli tilaisuus, jossa piti koko ilta soittaa valssia ja humppaa. Silloin meinasi jo loppua biisit kesken. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 24.01.2003 15:23:57 | |
Mä haluun aina kaikki toivebiisit - oli ne sitten häävalsseja, muita toivebiisejä, säestyksiä tms. - viimeistää viikoa ennen häitä. Niin mäkin haluan, mutta... Kyllä me on jo vuosikaudet pidetty tapana treenata ainakin uudet biisit kerran ennen häitä. Joskus tututkin, jos ei oo niitä pitkään aikaan vedetty. Mukavampi hikoilla tunti, kuin punastella vartti! Sama homma, mutta jos se nuotti on saatu just ennen ja roudaus venyy, vaihtoehtoja on aika vähän. Siksi kotitreenaus on jees! Onneksi meidän basisti vetää suoraan lapuistakin ja vieläpä yleensä oikein. | |
![]() 24.01.2003 16:24:35 | |
4. Yleinen häävalssi kaikille 4kpl koska menee pareittain, helppoa eikö totta... Tanssiparit tulee kai täyteen vasta, kun vedetään rahvaalle 2 = yht. 5 walzia | |
![]() 24.01.2003 19:33:12 | |
Tanssiparit tulee kai täyteen vasta, kun vedetään rahvaalle 2 = yht. 5 walzia Joo, eipä oo tullu ajateltua, ollaan vain mietitty kokonaislukua ;) täytyy muuttaa konseptia... Täällä m`noon palijolti kroveltanu. | |
![]() 24.01.2003 19:57:16 | |
Mua jotenkin häiritsee tämä puheenaihe. Häävalsseiksi sopivia on tässä maassa muutama kymmenen. Ne on kaikki vanhoja ja tuttuja. Uusia tulee tosi harvoin ja niiden harjoittelu on puolentunnin juttu. Luulis että tanssibändi nuo hallitsisi. Halutaan sitten laulettuna tai instrumentaalina. Mä oon vissiin liian vanha ja kyyninen. En osaa edes hääkeikkaa enää jännittää. Toisaalta keikat olis ehkä mukavampia kun niissä olis tälläistäkin jännitettä. Mutta kun mun mielestä biisien hallinta kuuluu ammattitaitoon josta pyritään saamaan vähän palkkaakin. Suamalaanen ei usko ennenku näköö mutta Härmälääsen pitää päästä koittamahan! | |
![]() 25.01.2003 10:28:13 | |
Uusia tulee tosi harvoin ja niiden harjoittelu on puolentunnin juttu. Meidänkin rumpali treenaa jokaista uutta valssia puoli tuntia. Hähää. (Sorry, ei voinut vastustaa tällaista tuhannen taalan paikkaa). Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 25.01.2003 12:51:05 | |
Mua jotenkin häiritsee tämä puheenaihe. Häävalsseiksi sopivia on tässä maassa muutama kymmenen. Ne on kaikki vanhoja ja tuttuja. Uusia tulee tosi harvoin ja niiden harjoittelu on puolentunnin juttu. Luulis että tanssibändi nuo hallitsisi. Halutaan sitten laulettuna tai instrumentaalina. Mä oon vissiin liian vanha ja kyyninen. En osaa edes hääkeikkaa enää jännittää. Toisaalta keikat olis ehkä mukavampia kun niissä olis tälläistäkin jännitettä. Mutta kun mun mielestä biisien hallinta kuuluu ammattitaitoon josta pyritään saamaan vähän palkkaakin. Ei tässä välttämättä ole kysymys niinkään pelkästä jännittämisestä. Kun joku vieraampi biisi tulee alkuun, ei vaan tunnu kivalta aloittaa sillä. Kaikki esiintymiskouluttajat kehottavat tekemään esiintymisen alussa jotain tuttua ja varmaa jotta homma lähtisi onnistuneesti käyntiin. Häävalssi on joskus siis vieraampi ja näinollen varsinkin kokemattomamman soittajan fiilis voi olla hiukan kurja. Pieni jännittäminen ennen esiintymistä on tutkimuksien mukaan vain hyvä asia, tulee yritettyä parhaansa. Lamauttava jännitys on kuitenkin huono juttu. | |
![]() 06.02.2003 23:04:32 | |
No joo, toi Kaunis Valhe on kyllä aika kornista päästä, oon vetänyt Elämää juoksuhaudoissakin. Ja tammikuun alussa oli häävalssina Myrskyluodon Maija , ajatelkaas. Vois kyllä sanoa että valssin tanssimista osaa noin ehkä 10% sulhasista , morsiamista kai vähän enemmän. Ai niin ja Merihotellissa oli homohäät , saatiin itse valita kappale ja otettiin Akseli ja Elina. | |
![]() 07.02.2003 08:09:51 (muokattu 07.02.2003 08:10:19) | |
Ai niin ja Merihotellissa oli homohäät , saatiin itse valita kappale ja otettiin Akseli ja Elina. :-) Muistin muuten yhden uuden viime vuonna tulleen lisää: A.Aallon "Hän on morsian". Nätti valssi, mutta ootteko joutuneet blokkaamaan ikinä melodiaa kyseisen laulusolistin "laulusta".... | |
![]() 07.02.2003 09:27:10 | |
Ai niin ja Merihotellissa oli homohäät , saatiin itse valita kappale ja otettiin Akseli ja Elina. Akselin ja Ekin parisuhteenvirallistamisvalssi... ;-) Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 07.02.2003 13:42:24 (muokattu 07.02.2003 13:43:46) | |
No joo, toi Kaunis Valhe on kyllä aika kornista päästä, oon vetänyt Elämää juoksuhaudoissakin. Ja tammikuun alussa oli häävalssina Myrskyluodon Maija , ajatelkaas. Kerran on tullut vedettyä häävalssina myös Peukaloisen retkien tunnari eli tämä "Niiills Hooolgerssooooon.." Oli ihan piristävää vaihtelua. Kumma juttu muuten, miksi suuri osa suosituimmista häävalsseista on hitaita mollijollotuksia. Luulisi, että hääpäivän tunnelmaan sopisi paremmin jokin iloinen duurivalssi. No, mene ja tiedä. Vois kyllä sanoa että valssin tanssimista osaa noin ehkä 10% sulhasista , morsiamista kai vähän enemmän. Joo, itseänikin on usein (melkein joka hääkeikalla) ihmetyttänyt, että olisiko tuo nyt niin suuri vaiva opetella se häävalssin tanssiminen kunnolla. Häihin satsataan mielettömästi rahaa ja aikaa, mutta sitten ei löydy kuitenkaan sitä paria tuntia, missä ajassa nyt melkein jokainen jo auttavasti tuon oppisi. Monesti on Akseli ja Elina tuntunut tuntien mittaiselta, kun hääpari kompastelee ja punastelee lattialla. Ja videokamerat pyörivät... Tunnelmankeventäjäksi onkin vakiintunut seuraavanlainen spiikki: - Niin, arvoisa hääväki, on häävalssin vuoro. Pyydämme erityisesti kiinnittämään huomiota hääparin jalkatyöskentelyyn... | |
![]() 07.02.2003 14:02:57 | |
Joo, itseänikin on usein (melkein joka hääkeikalla) ihmetyttänyt, että olisiko tuo nyt niin suuri vaiva opetella se häävalssin tanssiminen kunnolla. Häihin satsataan mielettömästi rahaa ja aikaa, mutta sitten ei löydy kuitenkaan sitä paria tuntia, missä ajassa nyt melkein jokainen jo auttavasti tuon oppisi. En mä kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi pitää käydä helvetinmoiset kurssitukset jotain häävalssia varten, joka ei selvästikään kiinnosta muuten kuin perinteen vuoksi. Parhaat hääparin tanssimat kappaleet joita olen säestänyt on ollut ihan muuta, yleensä jotain mistä hääpari oikeasti pitää, hauskaa on näyttänyt olevan, eikä sulhasen ole tarvinnut vetää sitä perinteistä kossupulloakaan ennen tanssia. Oikeistaan koko hääparin tanssi, olkoon mitä lajia vaan on turhaa toimintaa ihan vaan perinteen vuoksi. :o) Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan. | |
![]() 07.02.2003 14:18:34 | |
En mä kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi pitää käydä helvetinmoiset kurssitukset jotain häävalssia varten, joka ei selvästikään kiinnosta muuten kuin perinteen vuoksi. Parhaat hääparin tanssimat kappaleet joita olen säestänyt on ollut ihan muuta, yleensä jotain mistä hääpari oikeasti pitää, hauskaa on näyttänyt olevan, eikä sulhasen ole tarvinnut vetää sitä perinteistä kossupulloakaan ennen tanssia. Juu, eipä sillä, kylläpä tuota saisin itsekin yöni nukuttua, vaikka ei joka häissä tarvisi sitä Akselia ja Elinaa vetää. Joskus kun ollaan päästy soittamaan "häävalssiksi" jokin sellainen biisi kuin Stand By Me tai I Will Stay, on sekä hääparilla että soittajilla ollut selvästi mukavampaa. Mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että jos se häävalssi nyt on kerta kaikkiaan pakko tanssia ja bändille siitä kovasti touhotetaan, ("Soitattehan te nyt varmasti sen "Ihanaiset onnenkaunokit" siltä Ananias Kutvosen tanssiyhtyeen kasetilta?") niin kyllä silloin voisi opetella edes jalkaa ykkösellä nytkäyttämään. No, eihän se bändiltä ole pois, jos hääpari häpäisee itsensä, ja hehän sen lystin maksavat. Ja ehkä toisissa tai kolmansissa häissä se tanssikin alkaa sitten sujua... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)