Aihe: Eri ilmiöitä tanssimusiikin saralla
1 2
Hönkä-Henkka
17.06.2009 09:49:40
kenonen: Järkevää keskustelua, hyvä...

Allekirjoitan Kenosen tekstin täysin, tuntuu vaan siltä että tanssimuusikoista vieläkin suurin osa on amatöörejä, ei niinkään bisneksen tekijöitä.
Parhaiten taitavatkin menestyä ne, jotka ymmärtävät mitä tilaaja/yleisö haluaa, eivätkä pyrikään välttämättä mihinkään musiikillisiin hienouksiin.
JaS
17.06.2009 13:05:18
Hönkä-Henkka: Allekirjoitan Kenosen tekstin täysin, tuntuu vaan siltä että tanssimuusikoista vieläkin suurin osa on amatöörejä, ei niinkään bisneksen tekijöitä.
Parhaiten taitavatkin menestyä ne, jotka ymmärtävät mitä tilaaja/yleisö haluaa, eivätkä pyrikään välttämättä mihinkään musiikillisiin hienouksiin.

Juuri näin... Musiikkihienostelu on kiva harrastus, mutta töissä tehdään sitä, mistä maksetaan.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Pete V.
17.06.2009 18:09:57 (muokattu 17.06.2009 18:13:03)
JaS: Juuri näin... Musiikkihienostelu on kiva harrastus, mutta töissä tehdään sitä, mistä maksetaan.

Näinhän se on, mutta ... ainakin takavuosina, tai miksei vielä nykyäänkin, bändi saattaa mennä keikalle soittelemaan itselleen kivoja biisejä huomioimatta tilaajan/maksajan toiveita, mitä nyt ehkä joku biisi malliksi, että voidaan sanoa toive täytetyksi ...

Huippuesimerkki tästä oli 1980-luvun lopulta, ei ollut vielä nyk. bilebändejä, erään suuren konsernin henkilökuntajuhlissa erään kvintetin jazz-siipi halusi soittaa omiaan ja unohti tanssimusiikin, kunnes pääjohtajan pöydästä tultiin pyytämään välillä humppaa, pääjohtajan toivomuksesta ... toisen pyynnön yhteydessä eräs bändin jäsenistä "ihan vahingossa" livautti suupielestään h v!, jolloin muutaman minuutin kuluttua ko. pöydästä tuli joku sanomaan, että bändi voi sitten pakata ja lähteä, ilta oli vasta puolessa välissä ... en nyt ihan muista oliko sovitusta palkkiosta sitten maksettu puolet vai mitä ... selvennykseksi, kyseessä oli bändi, jossa olin soittanut vuosia, ja juuri "jäänyt" pois kun parempi soittaja löytyi, ja hän edusti juuri tätä siipeä, eikä humppasiipi, joka keikan oli hommannut, pystynyt pitämään kuria ... ja, tämä tarina on tosi! ja, varmaan muutama muukin hieman lievempänä ...
sonic77
19.06.2009 11:37:49
JaS: Onhan sekstetti musiikilliselta anniltaan ihan eri asia, kuin trio. Ei tilaaja välttämättä ajattele, että monelleko soittajalle maksaa, mutta tilaajana kannattaa varmaan miettiä, että minkälaista musiikkia haluaa. Humppatriolla ei kuulosteta big bandiltä.

Kyllä mun mielestä on ihan perusteltua maksaa isosta orkesterista enemmän rahaa, vaikka tilaajana ei soittajaluku kiinnostaisikaan.

Totta toinen puoli. Mutta kyllä munsta muutama suvi sitten Jamie Cullum veti triona suohon aika monta sekstettiä. Kyllä kait sitä mieluummin kuuntelee sellasta trioa, jossa on biisit, sovitukset, stemmat mietitty, kuin sellaista sekstettiä, johon on kerätty peräkylän ukot, joista kaikki tuuttaa yhtaikaa kaiken osaamansa, vailla päämäärää
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Pete V.
20.06.2009 13:37:41 (muokattu 20.06.2009 14:25:13)
Pete V.: Näinhän se on, mutta ... ainakin takavuosina, tai miksei vielä nykyäänkin, bändi saattaa mennä keikalle soittelemaan itselleen kivoja biisejä huomioimatta tilaajan/maksajan toiveita, mitä nyt ehkä joku biisi malliksi, että voidaan sanoa toive täytetyksi ...

Huippuesimerkki tästä oli 1980-luvun lopulta, ei ollut vielä nyk. bilebändejä, erään suuren konsernin henkilökuntajuhlissa erään kvintetin jazz-siipi halusi soittaa omiaan ja unohti tanssimusiikin, kunnes pääjohtajan pöydästä tultiin pyytämään välillä humppaa, pääjohtajan toivomuksesta ... toisen pyynnön yhteydessä eräs bändin jäsenistä "ihan vahingossa" livautti suupielestään h v!, jolloin muutaman minuutin kuluttua ko. pöydästä tuli joku sanomaan, että bändi voi sitten pakata ja lähteä, ilta oli vasta puolessa välissä ... en nyt ihan muista oliko sovitusta palkkiosta sitten maksettu puolet vai mitä ... selvennykseksi, kyseessä oli bändi, jossa olin soittanut vuosia, ja juuri "jäänyt" pois kun parempi soittaja löytyi, ja hän edusti juuri tätä siipeä, eikä humppasiipi, joka keikan oli hommannut, pystynyt pitämään kuria ... ja, tämä tarina on tosi! ja, varmaan muutama muukin hieman lievempänä ...

Niin, toinen esimerkki samalta aikakaudelta, tässä olin itse mukana melkein taiteellisena johtajana ...

Muistaakseni jonkun firman tasavuosijuhla, Helsingin hotellin suuressa bankettisalissa n. 500 juhlijaa valkoisilla pöytäliinoilla ja korkeilla serveteillä varustettujen pöytien ääressa istuen/syöden, aluksi soitettiin tapettimusiikkia, viihdejazzeja ja jotain evergreenejä.

Sitten jossain myöhemmässä vaiheessa siirryttiin tanssimusiikin pariin, valssit, foksit, beguinet, tangot jne. kunnes tuli humpan vuoro. Valitsemani kappaleen nimen kerrottuani, olisikohan ollut Silimät tuummaat, tai jotain, eräs hienon smokkiorkesterin jäsen ihan aivan huomaamattaan huusi "Ja, v-u, mä en kyllä tällaista paskaa soita!" ja samalla tehosti sanomaansa vielä liikehtien jotenkin estradilta niinkuin poispäin ...

Ooo-koo, siis, kyllä kristallikruunut helisivät ja ihmiset n. 50 m säteellä kääntyivät ihailemaan smokkiorkesteria! Ja, hovimestarikin sattui ikävästi havainnoimaan tämän episodin, ja taisi tulla sanomaan jotain, ehkä oli, että "Pitäkäähän nyt pienempää ääntä!", mutta ei sitten kuitenkaan vielä sanonut ihan hyvästi ...

Niin, yritä sitten tällaisten kanssa tehdä tyylikästä keikkaa ...
JaS
23.06.2009 12:58:49
sonic77: Totta toinen puoli. Mutta kyllä munsta muutama suvi sitten Jamie Cullum veti triona suohon aika monta sekstettiä. Kyllä kait sitä mieluummin kuuntelee sellasta trioa, jossa on biisit, sovitukset, stemmat mietitty, kuin sellaista sekstettiä, johon on kerätty peräkylän ukot, joista kaikki tuuttaa yhtaikaa kaiken osaamansa, vailla päämäärää

Entäs peräkylän trio vs. Kaikkiharkittu Sextet? Mun pointti oli vaan se, et työkaluna sextetti on monipuolisempi, ku trio. Sillehän ei voi mitään, jos ihmiset ei osaa työkaluja käyttää.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
EP
23.06.2009 13:24:13
JaS: Entäs peräkylän trio vs. Kaikkiharkittu Sextet? Mun pointti oli vaan se, et työkaluna sextetti on monipuolisempi, ku trio. Sillehän ei voi mitään, jos ihmiset ei osaa työkaluja käyttää.

Niin, kyllä se pitäis lähteä soittajista itsestään, tanssiväki ei kovin helposti asijjaan puutu kunhan hunppa kulkee!
sonic77
23.06.2009 14:46:05
JaS: Entäs peräkylän trio vs. Kaikkiharkittu Sextet? Mun pointti oli vaan se, et työkaluna sextetti on monipuolisempi, ku trio. Sillehän ei voi mitään, jos ihmiset ei osaa työkaluja käyttää.

Tokitoki, tälle voi komppia antaa
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)