![]() 20.07.2007 10:29:16 (muokattu 20.07.2007 10:30:14) | |
---|---|
Mielestäni Yölintu-bändin suosion suurin osa-alue on (oli)bändin nuoruus. Tulivat sopivaan rakoon silloin vähän yli kymmenen vuotta sitten, jonkinlainen "sosiaalinen "tilaus oli hakusessa. Souvareilla lappilaisuus ei ole vähiten varteenotettava ominaisuus. "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta | |
![]() 20.07.2007 11:02:48 | |
Ota pari menestyvää bändiä tai laulajaa ja tee niistä härski mixaus (esim. Solistiyhtye Suomi ja Agents, tai Kari Tapio ja Charlies, tai Tapani Kansa ja Tower Of Power). Samanlaisia voi tosin olla jo satoja, mutta so not. Sekaan vaan, kyllä lopulta jyvät akanoista erottuu. Tanssijat tykkää ja keikkaa saa painaa. Nuoruus ja miespuolisuus on valttia. Missään nimessä ei sekaan naisia! Hintaa ei kannata aluks ottaa paljoa, miel. alle 800e. Ohjelmatoimistokuvioiden ei saa antaa sotkia tai olla esteeksi, valitse hyvämaineinen. Laulajan ääni olisi hyvä olla matala ja kuulostaa Kari Tapion ja Elviksen sekoitukselta. Ei myöskään kannata laulaa turhan korkealta. Ja Iskelmään vain sinkku soimaan. Siitä vaan bändiä perustamaan, tai muokkaamaan oikeanlaiseksi. Maisteri! | |
![]() 20.07.2007 11:21:04 | |
Ota pari menestyvää bändiä tai laulajaa ja tee niistä härski mixaus (esim. Solistiyhtye Suomi ja Agents, tai Kari Tapio ja Charlies, tai Tapani Kansa ja Tower Of Power). Samanlaisia voi tosin olla jo satoja, mutta so not. Sekaan vaan, kyllä lopulta jyvät akanoista erottuu. Tanssijat tykkää ja keikkaa saa painaa. Nuoruus ja miespuolisuus on valttia. Missään nimessä ei sekaan naisia! Hintaa ei kannata aluks ottaa paljoa, miel. alle 800e. Ohjelmatoimistokuvioiden ei saa antaa sotkia tai olla esteeksi, valitse hyvämaineinen. Laulajan ääni olisi hyvä olla matala ja kuulostaa Kari Tapion ja Elviksen sekoitukselta. Ei myöskään kannata laulaa turhan korkealta. Ja Iskelmään vain sinkku soimaan. Siitä vaan bändiä perustamaan, tai muokkaamaan oikeanlaiseksi. Näin se toimii! Onpas oivat ohjeet. | |
![]() 20.07.2007 13:18:16 (muokattu 20.07.2007 13:19:37) | |
...joillekin tuntuu olevan "luvallista" luukuttaa aivan saatanan lujaa ...jos tavallisempi orkesteri tarjoo samoilla äänenpaineilla, niin sali tyhjenee välittömästi tai syntyy muuten vaan jumalatoin hässäkkä asian tiimoilta... No tuohon voin sen verran todeta, että monesti näillä isommilla orkestereilla kulkee myös tekninen henkilöstö mukana, joka huolehtii siitä, että se poppoo on myös miksattu hyvin ulospäin. Siinä kuitenkin on selvä ero lavalta miksaamiseen. Äänenpaine voi olla kovempi, mutta jos soundi on miellyttävä, eikä ota korviin, ihmiset eivät häiriinny. Toki tuo ongelma on osin myös psykologinen. Kun oikea humppa pyörähtää oikealta esittäjältä käyntiin, niin aivossa nipsahtaa tanssilattialla "ei voi ymmärtää mistään mitään, kun on niin hyvä piisi"-mieliala päälle ja kaikki äänenpainemotkotus unohtuu. Äkkiseltään tuli vielä sellainenkin mieleen, että jos lämmittelevä artisti ei ota yleisöänsä, eikä myöskään vaikuta lavaolemukseltaan "pääaktilta", niin yleisö voi mieltää aktin sitten taustamusiikiksi ja siten haluta enemmänkin jutella, kun tanssia. Tuossa jokunen vuosi sitten tuli miksattua erästä kesähittipändiä keikan verran. Siellä tuli hyvin ilmi, ihmisten känniääliöityminen. Kun pändi soitti alkusetin, niin koko ajan joku oli pyytämässä hiljemmalle "Kun ei pysty puhumaan pöydissä" (ja itseasiassa kävivät pyytämässä E-typeä jne.). Sitten kun se kesähitti soi, niin porukka ramppasi miksaustiskillä pyytämässä lujemmalle, "kun ei pääse fiilikseen". Voluumi oli koko keikan ajan pysynyt samana, pyynnöistä huolimatta. Lopuksi kävi paikan baarimestari kiittelemässä sitä, kuinka olin ottanut yleisön pyynnöt huomioon (en kylläkään vaihtanut E-typeen tjsp. kesken pändin esityksen) edit: Niin siis... en nyt väitä, että lavalta miksattuna kuulostaa aina huonolta, vaan että salista miksattuna on helpompi kuulostaa hyvältä. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 20.07.2007 13:55:17 | |
No tuohon voin sen verran todeta, että monesti näillä isommilla orkestereilla kulkee myös tekninen henkilöstö mukana, joka huolehtii siitä, että se poppoo on myös miksattu hyvin ulospäin.. Niin olikin, mutta tapauksista joista mainitsin tämä henkilö oli todennäköisesti kuuro= jos samalla "metelillä" on tarjottu liian usein, niin korva ei miellä enää kyseistä äänenvoimakkuutta epämiellyttäväksi: keskustelu oli mahdotonta niin takahuoneessa kuin kahvionkin puolella.... ..ei helev...olisko noin?..... | |
![]() 20.07.2007 14:14:11 | |
No pistän minäkin lusikkani soppaan (soppa on hyvää). Kyllä se laulu on tärkeä, mutta yhtä tärkeä on myös bändin yhteensoitto ja hyvä meininki. Kappalevalintaa ei voi myöskään sivuttaa, tarpeeksi tuttuja biisejä ja seassa jonkin verran tuntemattomia (esim. omia). Mutta se yleinen meininki on minun mielestä tärkeä, ei saa mököttää siellä lavalla. Tai siis ei saisi. Ja temmon kohillaan nioin johan alkaa kehuja tulla. Äänilaulu on aina plussaa josta joku tulee aina kehumaan. Eli kokonaisuus ratkaisee, ei yhden yksilön panos. Siis tavallinen trio tai kvartetti. Tuskinpa joku Kari Tapio kuuloistaisi hyvältä jos takana olisi joku hikinen trio joka ei osaisi soittaa. Eli siinäkin vaikuttaa se yhteensoitto. Vittu näitä hommia. | |
![]() 20.07.2007 14:17:09 | |
No pistän minäkin lusikkani soppaan (soppa on hyvää). Kyllä se laulu on tärkeä, mutta yhtä tärkeä on myös bändin yhteensoitto ja hyvä meininki. Kappalevalintaa ei voi myöskään sivuttaa, tarpeeksi tuttuja biisejä ja seassa jonkin verran tuntemattomia (esim. omia). Mutta se yleinen meininki on minun mielestä tärkeä, ei saa mököttää siellä lavalla. Tai siis ei saisi. Ja temmon kohillaan nioin johan alkaa kehuja tulla. Äänilaulu on aina plussaa josta joku tulee aina kehumaan. Eli kokonaisuus ratkaisee, ei yhden yksilön panos. Siis tavallinen trio tai kvartetti. Tuskinpa joku Kari Tapio kuuloistaisi hyvältä jos takana olisi joku hikinen trio joka ei osaisi soittaa. Eli siinäkin vaikuttaa se yhteensoitto. Joo, mä vaan tarkoitin sitä, että tauno siellä lattialla kyllä kuuntelee tosi paljon laulua. Eihän ne osaa lähteä intron aikana vielä tanssimaankaan, pitää sanoista kuunnella onko humppa vai katrilli. COVS n:o 1. | |
![]() 20.07.2007 14:18:59 | |
Joo, mä vaan tarkoitin sitä, että tauno siellä lattialla kyllä kuuntelee tosi paljon laulua. Eihän ne osaa lähteä intron aikana vielä tanssimaankaan, pitää sanoista kuunnella onko humppa vai katrilli. On totta tuokin, en väitä vastaankaan. Silti korostan sitä kokonaisuutta enemmän. Vittu näitä hommia. | |
![]() 20.07.2007 15:01:54 | |
Kääntäen tietenkin on hyvinkin mahdollista, että hyvä bändi kantaa siivillään vaatimatonta, nimetöntä pystysolistia - tästä on ihan kokemustakin... Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. | |
![]() 20.07.2007 15:04:10 | |
Kääntäen tietenkin on hyvinkin mahdollista, että hyvä bändi kantaa siivillään vaatimatonta, nimetöntä pystysolistia - tästä on ihan kokemustakin... Onhan sitä kokemusta... COVS n:o 1. | |
![]() 20.07.2007 16:11:12 | |
DCI:n video uutuus, "Odd Meters and Time-Stretching" aka "A Modern Method of Humppa-Drums" | |
![]() 20.07.2007 17:00:33 | |
Kyllä se laulu on tärkeä, mutta yhtä tärkeä on myös bändin yhteensoitto ja hyvä meininki. Kappalevalintaa ei voi myöskään sivuttaa, tarpeeksi tuttuja biisejä ja seassa jonkin verran tuntemattomia (esim. omia). Mutta se yleinen meininki on minun mielestä tärkeä, ei saa mököttää siellä lavalla. Tai siis ei saisi. Ja temmon kohillaan nioin johan alkaa kehuja tulla. Äänilaulu on aina plussaa josta joku tulee aina kehumaan. Eli kokonaisuus ratkaisee, ei yhden yksilön panos. Siis tavallinen trio tai kvartetti. Tuskinpa joku Kari Tapio kuuloistaisi hyvältä jos takana olisi joku hikinen trio joka ei osaisi soittaa. Eli siinäkin vaikuttaa se yhteensoitto. Tämmösessä aika hyvässä kvartetissa joskus vejin. Syy hiipumiseen oli mun mielestä laiskuus-eli ei reenattu mittään uutta.Samoten ois levyä pitäny koittaa väsätä. Senkin tekemättömyyteen syynä lie ollut laiskuus. Laulut toimi nimittäin. Kehuja tuli myös toisilta pänteiltä. | |
![]() 20.07.2007 17:07:37 | |
Kehuja tuli myös toisilta pänteiltä. Mulle ei vielä kehuja oo tullut mutta elän toivossa että joku kännipäissään vahingossa tulee kehuneeksi. Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. | |
![]() 20.07.2007 17:23:34 | |
Mulle ei vielä kehuja oo tullut mutta elän toivossa että joku kännipäissään vahingossa tulee kehuneeksi. Mä menen kaljalle tänään, jos pystyn niin kehun yöllä helvetisti. COVS n:o 1. | |
![]() 20.07.2007 17:28:04 | |
Mä menen kaljalle tänään, jos pystyn niin kehun yöllä helvetisti. Kehu muakin samalla vähäsen. Sano vaikka että on se armoton kitaran luukuttaja (todellisuudessa ei tunne armoa muita kohtaan kitaraa "luukuttaessaan"). | |
![]() 20.07.2007 18:00:04 | |
Joo, mä vaan tarkoitin sitä, että tauno siellä lattialla kyllä kuuntelee tosi paljon laulua. Eihän ne osaa lähteä intron aikana vielä tanssimaankaan, pitää sanoista kuunnella onko humppa vai katrilli. Introa ei kuulukkaan tanssia.. Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea.. | |
![]() 20.07.2007 18:08:57 | |
Introa ei kuulukkaan tanssia.. Selvä. Sitten pitää plokata tuolta 30 -luvulta niitä biisejä, missä oli 64 tahdin ja vastaavia introja. Solisti veti puolen biisin paikkeilla lyhyen laulusäkeistön ja sitten soittamalla loppuun. Mukava katsella kun introa ei tanssita. COVS n:o 1. | |
![]() 20.07.2007 18:23:14 | |
Selvä. Sitten pitää plokata tuolta 30 -luvulta niitä biisejä, missä oli 64 tahdin ja vastaavia introja. Solisti veti puolen biisin paikkeilla lyhyen laulusäkeistön ja sitten soittamalla loppuun. Mukava katsella kun introa ei tanssita. No on siellä ne topit jotka alottaa joraamisen siinä vaiheessa kun kalikat kalahtaa.. Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea.. | |
![]() 20.07.2007 19:34:28 | |
Poppamiehen pohdiskeluun palatakseni.Mielestäni laulu on erittäin merkittävä osa kokonaisuutta,mutta kyllä esim,Agentseissa iski moneen kuuntelijaan tuo Pulliaisen kitarasoundi,kuusikymmen luvun rautalanka tatsi.Se kolahti.Yölintu tuli perässä samanlaisella soundilla paitsi,että hanurilla oli myös merkittävä rooli heidän musiikissaan.Persoonallisuus mielestäni on se sana joka sopii heihin mukaan luettuna Souvarit.Jotain uutta pitäis kehittää.Se joka sen keksii voi olla seuraava "Huviorkesteri". mun kompressori on pajalla. | |
![]() 20.07.2007 20:09:20 | |
Mulle ei vielä kehuja oo tullut mutta elän toivossa että joku kännipäissään vahingossa tulee kehuneeksi. Kyl mua on ainakin kehuttu -missä vain soitankin- ja pyydetty kovasti muuallekkin soittelemaan. Näin: "Voisitsä mennä muualle soittelemaan?" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)