Aihe: Muusikot naukkailevat
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
EP
22.05.2007 15:00:45
Aivan turha tutkimus jälleen kerran, mutta jotakinhan niittenkin on tutkittava. Joskus tuntuu, että eikö noilla asioista päättävillä ole minkäännäköistä mielikuvitusta. Jotenkin yhteiskuntaa pitäisi viedä eteenpäin eikä tutkia itsestään selvyyksiä.

Olen aivan samaa mieltä!
Helvetisti tehdään turhia tutkimuksia pelkästään tutkimisen riemusta. 8))
baron
22.05.2007 15:22:04

eikä tutkia itsestään selvyyksiä

Mutu tieto on kaikkein varminta tietoa ja sitä ei pysty mikään horjuttamaan.
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
v_m_kangas
22.05.2007 15:24:12

Hoh, hoijaa...tiedätte varmaan mitä tarkoitan...kunhan vain viilaatte pilkkua. Tai mistäs minä sen tiedän tiedättekö te mistään mitään :)
Humppaa tai soita humppaa
Ilkkaolavi
22.05.2007 15:31:54
Hyvä ja varmasti monelta kantilta hyödyllinen tutkimus. Yllätys oli minulle se että eläkkeellä olevat muusikot olivat kaikki ns. viinamäen miehiä.

Seurausta enemmän kiinnostaisi syy. En tiedä perehtyikö tämä tutkimus siihen miksi muusikot juovat useammin kuin muiden ammattien harjoittajat, jos näin tosiaan on.

Herää väistämättä ajatus että hakeutuuko/ajautuuko muusikoiksi jo perusluonteeltaan ruumillista työtä vieroksuvat viinaan päin kallellaan olevat ihmiset vai muokkaako muusikon työ ihmisestä tällaisen. Minä en usko että "kostea" työ ympäristö on tähän syynä. Kyllä syyt löytyvät ihan muualta, mutta mistä.

Tälläkin palstalla on ymmärtäekseni hiukan näitä ryyppyyn mieltyneitä aktiivi-ja eläkelläis muusikoita. Mikä vimmattu se laittaa soittajan juomaan.
EP
22.05.2007 15:43:44
Ja minä kun en usko tuollaisiin tutkimuksiin!
Mulle tulevat kaikenmaailman kirjekuoret joissa on monta sivua kysymyksiä ja rastituksia lentää oikopäätä mappi Ö :hön!
Samoin puhelimen kautta tulevat utelut .. en ehdi nyt, "klik"! :/
baron
22.05.2007 15:53:04

Hirveän helppoa ottaa vahvasti kantaa sillä itsevarmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys antaa.
Kyseessä on Ortonin ylilääkärin Martti Vastamäen ja hänen tyttärensä Heidi Vastamäki-Mehtälän tutkimus "Orkesterimuusikot tupakoivat vähän, mutta käyttävät alkoholia usein" joka on julkaistu Suomen Lääkärilehdessä No 17 joka on ilmestynyt 27.4 tänä vuonna.
Siinä on kyselyn kohteena ollut vakinaisessa työsuhteessa olevan orkesterimuusikot, eläkeläiset ja Sibbiksen opiskelijat eli humppamuusikoista ei ole ollut kysymys, niin paljon kun itse kukin on näköjään kuvitellut.

Kaikissa haastattelututkimuksissa on virhelähteitä, jotka fiksut tutkijat tietävät, mutta on asioita, joita ei voida muuten tutkia. Ei ole mahdollista että tutkijat yötä päivää seuraisivat 1500 muusikkoa ja kirjaisivat mitä he juovat ja paljonko polttavat.

Terveyskäyttäytymistä on fiksua tutkia, selvittää altistaako esim ammatti poikkeavaan terveyskäyttäytymiseen.

Ei lääketiede oo pelkkiä pillereitä ja leikkauksia.
Aune
22.05.2007 15:54:13
Herää väistämättä ajatus että hakeutuuko/ajautuuko muusikoiksi jo perusluonteeltaan ruumillista työtä vieroksuvat viinaan päin kallellaan olevat ihmiset vai muokkaako muusikon työ ihmisestä tällaisen. Minä en usko että "kostea" työ ympäristö on tähän syynä. Kyllä syyt löytyvät ihan muualta, mutta mistä.

Tälläkin palstalla on ymmärtäekseni hiukan näitä ryyppyyn mieltyneitä aktiivi-ja eläkelläis muusikoita. Mikä vimmattu se laittaa soittajan juomaan.

Kuten jutusta edelleen käy ilmi, niin tutkimuksen mukaan aktiivimuusikot joivat keskim. 5,6 annosta viikossa, kun suurkuluttajaksi lasketaan yli 24 annosta juova henkilö. Sehän on lähes umpiraitista sakkia. Tässä yritetään väkisin vääntää jutunjuurta asiasta jossa jutunjuurta ei ole.

Jos minä joisin keskimäärin 5,6 annosta viikossa, niin syyksi voisin mainita luultavasti sen että on tavallista huomattavasti tiukempi kuukausibudjetti.
- l'accordéoniste -
Musiikkia korville
22.05.2007 15:55:05

Hyvä ja varmasti monelta kantilta hyödyllinen tutkimus. Yllätys oli minulle se että eläkkeellä olevat muusikot olivat kaikki ns. viinamäen miehiä.

Seurausta enemmän kiinnostaisi syy. En tiedä perehtyikö tämä tutkimus siihen miksi muusikot juovat useammin kuin muiden ammattien harjoittajat, jos näin tosiaan on.

Taitaa olla tuo sisälukutaito hieman hakusessa... Tekstissähän sanottiin näin: " Tuoreen tutkimuksen mukaan orkesterimuusikot naukkailevat muuta väestöä useammin, vaikka alkoholin kokonaismäärä ei nouse muita suuremmaksi."

Eli muusikot ei juo muita enemmän eikä tekstissä myöskään sanottu, että eläkkeellä olevatkaan joisivat enempää kuin muiden alojen eläkeläiset.
By: MK
Pirkka
22.05.2007 15:59:44
Ja minä kun en usko tuollaisiin tutkimuksiin!

No olipa yllätys...
EP
22.05.2007 16:09:03 (muokattu 22.05.2007 16:09:22)
Hirveän helppoa ottaa vahvasti kantaa sillä itsevarmuudella, minkä täydellinen tietämättömyys antaa..
Siinä on kyselyn kohteena ollut vakinaisessa työsuhteessa olevan orkesterimuusikot, eläkeläiset ja Sibbiksen opiskelijat eli humppamuusikoista ei ole ollut kysymys, niin paljon kun itse kukin on näköjään kuvitellut..

Mitäs tuolla on merkitystä?
Tuskin se tulos tuosta paljon muuttuisi vaikka olisi "Kaustisten purpuripelimannit" kyseessä.. 8))
baron
22.05.2007 16:10:13 (muokattu 22.05.2007 16:11:30)

Mitäs tuolla on merkitystä?
Tuskin se tulos tuosta paljon muuttuisi vaikka olisi "Kaustisten purpuripelimannit" kyseessä.. 8))

Mutu on tieto on niin vahvaa että ei kaipaa mitään vahvistusta!
Mikään tutkimustulos ei pysty sitä muuttamaan.
Ukko
22.05.2007 16:25:51 (muokattu 22.05.2007 16:28:47)

Mun osuus on laskettu kyllä pois. Kuukausi sitten tuli 10 vuotta raittiutta täyteen. Nyt alkaa seuraavan kympin" lasku". Tosin ennen tuli kyllä täytettyä tuota kiintiötä oikein urakalla joten keskiarvossa on pysytty kaikesta huolimatta.

Me yritetään Paice60:n kanssa pitää kiintiötä yllä. Ja siitä huolimatta ollaan kevyttä tasoa siihen verrattuna mitä muutama tuntemani vanhempi maalari on ;)
Ilkkaolavi
22.05.2007 16:35:34
Taitaa olla tuo sisälukutaito hieman hakusessa... Tekstissähän sanottiin näin: " Tuoreen tutkimuksen mukaan orkesterimuusikot naukkailevat muuta väestöä useammin, vaikka alkoholin kokonaismäärä ei nouse muita suuremmaksi."

Eli muusikot ei juo muita enemmän eikä tekstissä myöskään sanottu, että eläkkeellä olevatkaan joisivat enempää kuin muiden alojen eläkeläiset.

Lukaseppas se alkuperäinen ja mun kirjoitus nyt uudelleen... En ole väittänyt että muusikot joisivat muita enempää. Useammin kylläkin tämän tutkimuksen mukaan.

Eläkelläisistä (muusikko) ei tässä tutkimysessa löytynyt yhtään raitista ja se minua lähinnä ihmetytti. Määristä en mitään maininnut enkä muihin verrannut.

Kaada ittelles vaan.
baron
22.05.2007 16:38:21

Eläkelläisistä (muusikko) ei tässä tutkimysessa löytynyt yhtään raitista ja se minua lähinnä ihmetytti. Määristä en mitään maininnut enkä muihin verrannut.

Niitä vastanneita eläkeläisiä oli 35, joiden joukossa ei ollut absolutisteja.
baron
22.05.2007 16:44:45 (muokattu 22.05.2007 16:44:58)

Kun musiikkilääketieteen yhdistyksen tarkoitus on muusikoiden terveyden edistäminen, niin on se muutakin kuin Buranaa ja sairaslomaa.
Musiikkia korville
22.05.2007 16:50:34

Lukaseppas se alkuperäinen ja mun kirjoitus nyt uudelleen... En ole väittänyt että muusikot joisivat muita enempää. Useammin kylläkin tämän tutkimuksen mukaan.

Kaada ittelles vaan.

Ok, itelläkin oli lukeminen vähän hakusessa, mutta sanoit näin "Herää väistämättä ajatus että hakeutuuko/ajautuuko muusikoiksi jo perusluonteeltaan ruumillista työtä vieroksuvat viinaan päin kallellaan olevat ihmiset vai muokkaako muusikon työ ihmisestä tällaisen."

Annat melko vahvan kuvan siitä, että ikäänkuin muusikot joisivat muita enemmän. Voi olla mun pään sisäinen juttu tosin, mut eikö homma oo ennemminkin vaan hyvällä mallilla jos/kun muusikot juo määrällisesti vähemmän kuin muiden alojen väki? JA miten tuo em teksti liittyy siihen tutkimustulokseen, jonka mukaan muusikot juo vähemmän kuin muiden alojen väki?

Kerroppa kuinka paljon löytyy muiden alojen eläkeläisistä Viinamäen miehiä (mitä ikinä tuolla tarkotatkaan), jos pidät muusikkojen osuutta suurena. Ja edelleen mun mielestä eläkeläismuusikot ei tuon tutkimuksen mukaan kovin paljoa juo.
By: MK
Ilkkaolavi
22.05.2007 16:56:47
Kun musiikkilääketieteen yhdistyksen tarkoitus on muusikoiden terveyden edistäminen, niin on se muutakin kuin Buranaa ja sairaslomaa.

Se on hyvä asia.

tällaiset tutkimukset tuovat asioihin aivan uutta näkökulmaa ja on työkaluna terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ennalta ehkäiseviä toimia mietittäessä.
Ilkkaolavi
22.05.2007 17:35:19
Annat melko vahvan kuvan siitä, että ikäänkuin muusikot joisivat muita enemmän. Voi olla mun pään sisäinen juttu tosin, mut eikö homma oo ennemminkin vaan hyvällä mallilla jos/kun muusikot juo määrällisesti vähemmän kuin muiden alojen väki? JA miten tuo em teksti liittyy siihen tutkimustulokseen, jonka mukaan muusikot juo vähemmän kuin muiden alojen väki?

Kerroppa kuinka paljon löytyy muiden alojen eläkeläisistä Viinamäen miehiä (mitä ikinä tuolla tarkotatkaan), jos pidät muusikkojen osuutta suurena. Ja edelleen mun mielestä eläkeläismuusikot ei tuon tutkimuksen mukaan kovin paljoa juo.

Ok.

Lähinnä läksin asiaa miettimään tuon Keskisuomalaisen otsikon perusteella jossa kerrottiin että "Orkesterimuusikot naukkailevat usein"

En todellakaan halua luoda mielikuvaa että muusikot olisivat jotenkin persompia viinalle. Se on hyvä että aktiivi/eläkelläis muusikoilla kuitenkin alkoholin määrä pysyy aisoissa vaikka muita useammin lasia kallistelevat.

Viinamäen miehen vastakohta on absolutisti, ei mitään sen kummempaa.
Riksteri
22.05.2007 18:26:01
Jotenkin tämä suomalainen yhteiskunta on niin totinen että hiemankin vapaammin käyttäytyvää ihmistä usein pidetään jotain naukanneena, vaikkei olisi mitään juonutkaan. Ei ole mitenkään harvinaista, että jotain eläytyvää ja musiikista hurmaantunutta ihmistä tai jopa koko orkesteria syytetään aivan aiheetta ja vaikkei suoraan sanottaisikaan, niin ainakin mielessä ajatellaan. Ja vielä sellainen näkökohta että ihmiset ovat niin erilaisia, että joku voi juoda itsensä parin promillen känniin sen näkymättä mitenkään kun toinen on yhdestä samppanjalasista aivan sekaisin.
jeppeq
22.05.2007 18:29:24 (muokattu 22.05.2007 18:30:48)
Luin seuraavan, baronin tekstin - poistin omani...
"Lavatansseissa hanurit ilakoi..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)