Aihe: Ahaa- elämys hanurista
1 2 3 4
Sertzo S
15.04.2007 15:20:31
Ketjua aloittaessani arvelin että nämä hemmetin hanuriesat menisivät tähän. Oikeasti kaipaan apua ja neuvoja! kappaleita mitä opetella jnejnejnejne

Anteeksi omasta ja harmonikkani puolesta.
KoskPaavo
15.04.2007 17:32:29
Ketjua aloittaessani arvelin että nämä hemmetin hanuriesat menisivät tähän. Oikeasti kaipaan apua ja neuvoja! kappaleita mitä opetella jnejnejnejne

Harmonikkaliiton keskustelupalstalta todellakin vois löytyä oikeitakin neuvoja.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
piiska2
15.04.2007 17:53:32
Minkäslaisia aloittelijalle sopivia pianohaitareita kannattaisi katella, jos varsinkin tulee sivu-/terapiasoittimeksi? Menin nuorena hölmö myymään vanhan Neukku-haitarin (No ei se varmaan hirveä menetys ollut). Aikaisemmin mainittu Guerrini mahtanee olla suht arvokas jos on kerta italialainen, vai kuinka?

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten:
Itse opettelin Metsäkukat sun muut valssit soittamaan Huuskosen harmonikkakoulusta, mutta todennäköisesti parempiakin opuksia on liikkeellä.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Sertzo S
15.04.2007 18:02:17 (muokattu 15.04.2007 18:04:24)
Mulla on Guerrini 4-äänikertainen musta näppäinmalli. Se oli aikoinaan kohtuu halpa hankintahinnaltaan. Kerran se pudotettiin erään kantajan toimesta olkapäältä maahan kantolaukussaan, kun annoin sen hölmöyttäni kannettavaksi eräälle pösilölle. Huonosti kävi. Se jouduttiin käytännöllisesti katsoen rakentamaan uudestaan.
Ukko
15.04.2007 21:11:37

Sinänsä oikein oivallettu otsikko eli, Ahaa, se on siis elämys täysin hanurista.
Hianomies
15.04.2007 21:43:19 (muokattu 15.04.2007 21:45:06)
Minkäslaisia aloittelijalle sopivia pianohaitareita kannattaisi katella, jos varsinkin tulee sivu-/terapiasoittimeksi? Menin nuorena hölmö myymään vanhan Neukku-haitarin (No ei se varmaan hirveä menetys ollut). Aikaisemmin mainittu Guerrini mahtanee olla suht arvokas jos on kerta italialainen, vai kuinka?

Ensimmäinen kysymys on varmaankin: kolmi- vai neliäänikertainen? Kolmiäänikertainen on pienempi, kevyempi, halvempi, ja helpommin käsiteltävä, mutta siitä puuttuu 4-jalkainen "pikkolo"-äänikerta, jota tarvitaan esim. tyypillisessä suomalaisessa tangorekisteröinnissä (16+4 eli haitarin äänikertanimenä "Organ").

Neliäänikertaisia haitareita on sitten olemassa cassotto- ja tavallista ("suora", "maestro") -mallia. Cassottohaitarissa kaksi äänikertaa (16 ja toinen 8) sijaitsevat ns. cassotto-kammiossa, joka saa aikaan pehmeämmän soundin. Esim. tyypillinen VanDamme- tai Viljanen-jazzsoundi tulee juuri 16 tai 8 cassotto-äänikerrasta. Cassottohaitari on tavallista isompi, painavampi ja kalliimpi.

Jos ihan "nuotiohaitari"-tyyppisestä soittelusta on kysymys, niin joku 3-äk. Walther, Weltmeister tai Royal Standard menettelevät ihan hyvin. Vakavampaan meininkiin sitten italialaiset Guerrini, Sonola, LaMelodiosa ja Ramses ovat keskihintaisia- ja laatuisia, jo ihan hyviä soittimia. Giulietti, Pigini (jota myydään Suomessa nimellä Lasse Pihlajamaa Special) ja Bugari menevät näistä paremmaksi aina huippulaatuun (ja -hintaan) asti.

Joku oikea haitaristi saa jatkaa tästä... ;)
Landola59
16.04.2007 14:49:46 (muokattu 16.04.2007 14:51:00)
muistaako kukaan Salmen Timoa? hanuristi jo kauan ollut, soittanut hirvosen ja irwininkin kanssa ruotsissa. joensuusta lähtösin on.. asuu nykyseltään tässä aika lähellä ja on hyviä tuttuja. leppälääkin ilmeisesti säestänyt
Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta?
Aune
16.04.2007 15:27:22
Jos jollakin on vastaavia kokemuksia haitarista, tai mistä tahansa soittimesta joka on avartanut teidän musiikkiharrastusta/työtänne, kertokaa ihmeessä. Ja mieluiten haluaisin neuvoja ja vinkkejä hanurin soittoon. Nahkahanuristit painukoot kättelyssä soittimeensa.

Onnittelut loistavasta instrumenttivalinnasta! Minulla samanlainen ahaa-elämys tuli kun koskin ensimmäisen kerran 2-riviseen haitariin. 5-rivinen lyötiin syliin tenavana niin aikaisin ja sen kummempia kyselemättä, ettei siinä nyt mitään elämää suurempaa ymmärtänyt ajatella. Tietysti siinä vaiheessa, kun innostui sen soittamisesta uudelleen aikuisiällä niin pikkuhiljaa lämpeni sillekin soittimelle.

Minäkin voin ihan mielelläni opastaa tai etäopastaa sen härpäkkeen käytössä, mulla on tässä muitakin haitaristinalkuja helmoissa pyörimässä. :O)
KoskPaavo
16.04.2007 19:36:47
muistaako kukaan Salmen Timoa? hanuristi jo kauan ollut, soittanut hirvosen ja irwininkin kanssa ruotsissa. joensuusta lähtösin on.. asuu nykyseltään tässä aika lähellä ja on hyviä tuttuja. leppälääkin ilmeisesti säestänyt

leppälää??? onko joku paikallinen stara?
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Landola59
17.04.2007 13:30:44
leppälää??? onko joku paikallinen stara?

Marjatta Leppänen. Kirjoitusvirhe.
baron
17.04.2007 13:55:18 (muokattu 17.04.2007 13:55:46)

Marjatta Leppänen. Kirjoitusvirhe.

Mitäs toi nyt muka on? Mäkin olen!

(En kylläkään haitarilla)
Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term"
Landola59
17.04.2007 13:57:59
Mitäs toi nyt muka on? Mäkin olen!

Onnea sinulle, tarkensin vain. Tältä mieheltä kuulemma saisi jonkinsortin oppia, vieläpä ihan ilmaiseksi...
KoskPaavo
17.04.2007 14:24:34
Onnea sinulle, tarkensin vain. Tältä mieheltä kuulemma saisi jonkinsortin oppia, vieläpä ihan ilmaiseksi...

No sinne sitten vaan, opettajasta on aina hyötyä, yksin tulee turattua aivan liikaa epäoleellisten asioitten kanssa
R.Syke
17.04.2007 14:45:06
Minua kiinnostas tietää noi kultaisen ja hopeisen harmonikan voittajat kautta aikain.

Olen yrittänyt googlea, mutta en vain ole löytänyt. Eli mistä vuodesta asti järjestetty ja voittajat ( ja miksei loppukilpailijatkin) eri vuosina.

Thanks!
M.i.k.key
17.04.2007 14:47:26 (muokattu 17.04.2007 14:48:02)
Minua kiinnostas tietää noi kultaisen ja hopeisen harmonikan voittajat kautta aikain.

Olen yrittänyt googlea, mutta en vain ole löytänyt. Eli mistä vuodesta asti järjestetty ja voittajat ( ja miksei loppukilpailijatkin) eri vuosina.

Thanks!

Ei toi nyt kovin vaikeaa ollut googlata...
http://www.satahamesoi.fi/index.php … _harmonikka/voittajat_kautta_aikain
möllisty
R.Syke
17.04.2007 14:53:19 (muokattu 17.04.2007 14:54:10)
Ei toi nyt kovin vaikeaa ollut googlata...

Kiitos Miskey.

Mites nuo loppukilpailijat /aikain ja hopeisen harmonikan voittajat /aikain?

/aikain = kautta aikain ;)

Olisko noista koottu jokin opus, kirjanen, pamfletti?
M.i.k.key
17.04.2007 14:57:32
Kiitos Miskey.

Mites nuo loppukilpailijat /aikain ja hopeisen harmonikan voittajat /aikain?

/aikain = kautta aikain ;)

Olisko noista koottu jokin opus, kirjanen, pamfletti?

Toi alempi noista linkeistä menee hopeisen harmonikan voittajiin. Loppukilpailijoita tuskin löytyy, ellei sitten vuosi kerrallaan selaa vanhojen kisojen sivuja niin pitkälle kun löytää...
möllisty
R.Syke
17.04.2007 15:01:07
Toi alempi noista linkeistä menee hopeisen harmonikan voittajiin. Loppukilpailijoita tuskin löytyy, ellei sitten vuosi kerrallaan selaa vanhojen kisojen sivuja niin pitkälle kun löytää...

Juu, niin oli. Olin hätäinen. Mona-Lisa Malvalehto. Hmh. Soitto luistaa ja suksi :D
Tankero
17.04.2007 16:10:45
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
17.04.2007 16:44:42
Kalaniemikinkö on ollut tuolla. Lievä ylläri.

Joo, sillähän on joku naishanuri"räävittömyys" Ulla Tapanisen kanssa . "Nasevat kurtut"
Joku kolmaskin tuossa oli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)