Aihe: Keikkapalkkion verot
1 2 3 4
Ukko
03.07.2006 17:56:13

P.S. Onko muuten sivuansioprosentti samankokoinen kuin välistävetoprosentti?

Kyllä välistäveto prosentin täytyy olla tuollaista min. 90 luokkaa, otaksuisin.
Tankoprinssi
03.07.2006 22:18:46

Eli kopallisesta karhua annetaan verottajalle esim. 12 putelia :(

Kyllä mun mielestä oikeudenmukaisemmin menee jos antaa 30 % juodusta kusena.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
DVD
03.07.2006 22:23:21
Kyllä mun mielestä oikeudenmukaisemmin menee jos antaa 30 % juodusta kusena.

Niin... kusettamisestahan tässä loppujen lopuksi on kysymys.
pekkajau
03.07.2006 22:26:38
Minusta kannattaa aina sanoa kateelliselle naapurille kun lähtee keikalle että lähtee ryyppäämään johonkin jameihin. Paljon parempihan se on olla juopon kun veronkiertäjä-muusikon maineessa!
rintapek
04.07.2006 00:07:25

Se, että verottaja erikseen niitä muutamia kymppejä jahtaisi ei kyllä enää ole tätä päivää. Itse veronmaksajana en hyväksyisi moista resurssien väärinkäyttöä, jos ilmoitusten käsittelystä ja tarkastamisesta aiheutuvat kulut ovat suuremmat, kuin mahdollinen verohyöty.

Jotka ammatikseen hommaa tekevät, niin tilanne on sama, kuin muillakin ammatinharjoittajilla. Tulosta maksetaan veroa.

Harrastajabändien tilanne on sitten vähän toinen. Jos "tulosta" pitää maksaa veroa, niin tulon hankkimisesta aiheutuvat menot pitäisi vastaavasti voida vähentää. Muunlainen tulkinta ei mahdu oikeustajuun.Jos nyt ensin vähennetään keikan kuluista vaikka kuljetuskulut, se uusi kitaran kielisatsi, patteri viritysmittariin ja pari uutta lamppua palaneiden tilalle.

Itse asiassa ne soittimet ja vahvistimet on "tulonhankkimisvälineitä", joiden hankintaan on mennyt penni poikineen.
Keikkaa ei tule, jos bändi ei osaa, joten täytyy treenata, eli treenikämpän vuokra on "tulonhankinnan" kulu. Viikottaiset matkat treenikämpälle olisivat vastaavasti "työmatkoja".

Itse asiassa, keikkahan ei ole kotona, eikä treenikämpällä, eli "työpaikalla" vaan yleensä kauempana, joten "keikkaduunarit" tietysti nostavat "firmasta" sen verottoman päivärahan.

... jne...jne...

Itse olen tulkinnut asian siten, että kyseessä on harrastus, jota muutama keikka vuodessa sopivasti osittain rahoittaa. Tulojen (ja niiden menojen) ilmoittaminen olisi yksinomaan rasite, sekä bändin kundeille, että verottajalle. Lopputulos kun parinkymmenen vuoden "keikkailuista" on sen verran pahasti pakkasella, että pitäisi vissiin hakea "erityispalautusta"

Jos se nyt ei naapureille sovi, niin entäs sitten.
Jos se ei verottajalle sovi, niin...
... jos bändimme pistää pillit pussiin, niin tulevien laitehankintojen ALV:t on valtiolle suurempi menetys, kuin tuloveropuolella olisi otettavaa.
One kind of music only - the good kind
jmercy
04.07.2006 00:29:37
Pitäisköhän kanssa ruveta käräyttelemään pimeitä keikkailijoita. Polkevat ammattilaisten hintoja stna.

Käräyttäisit ennemmin pimeitä poliitikkoja, jotka polkévat kaikkien palkkoja?
Tästä olisi voinut tulla ihan hyvä päivä...
Sertzo S
04.07.2006 07:21:57

Kannatetaan!
Teemu Tee
04.07.2006 10:24:56 (muokattu 04.07.2006 10:26:29)
Se, että verottaja erikseen niitä muutamia kymppejä jahtaisi ei kyllä enää ole tätä päivää. Itse veronmaksajana en hyväksyisi moista resurssien väärinkäyttöä, jos ilmoitusten käsittelystä ja tarkastamisesta aiheutuvat kulut ovat suuremmat, kuin mahdollinen verohyöty.

Jotka ammatikseen hommaa tekevät, niin tilanne on sama, kuin muillakin ammatinharjoittajilla. Tulosta maksetaan veroa.

Harrastajabändien tilanne on sitten vähän toinen. Jos "tulosta" pitää maksaa veroa, niin tulon hankkimisesta aiheutuvat menot pitäisi vastaavasti voida vähentää. Muunlainen tulkinta ei mahdu oikeustajuun.Jos nyt ensin vähennetään keikan kuluista vaikka kuljetuskulut, se uusi kitaran kielisatsi, patteri viritysmittariin ja pari uutta lamppua palaneiden tilalle.

Itse asiassa ne soittimet ja vahvistimet on "tulonhankkimisvälineitä", joiden hankintaan on mennyt penni poikineen.
Keikkaa ei tule, jos bändi ei osaa, joten täytyy treenata, eli treenikämpän vuokra on "tulonhankinnan" kulu. Viikottaiset matkat treenikämpälle olisivat vastaavasti "työmatkoja".

Itse asiassa, keikkahan ei ole kotona, eikä treenikämpällä, eli "työpaikalla" vaan yleensä kauempana, joten "keikkaduunarit" tietysti nostavat "firmasta" sen verottoman päivärahan.

... jne...jne...

Itse olen tulkinnut asian siten, että kyseessä on harrastus, jota muutama keikka vuodessa sopivasti osittain rahoittaa. Tulojen (ja niiden menojen) ilmoittaminen olisi yksinomaan rasite, sekä bändin kundeille, että verottajalle. Lopputulos kun parinkymmenen vuoden "keikkailuista" on sen verran pahasti pakkasella, että pitäisi vissiin hakea "erityispalautusta"

Jos se nyt ei naapureille sovi, niin entäs sitten.
Jos se ei verottajalle sovi, niin...
... jos bändimme pistää pillit pussiin, niin tulevien laitehankintojen ALV:t on valtiolle suurempi menetys, kuin tuloveropuolella olisi otettavaa.

Hyvä kommentti!

Nyt - aikanaan keikkailua ja kaikinpuolin "laillista" keikkatoimintaa varten perustetun yhdistyksen kolmatta tilikautta elettäessä - toimisin ehkä eri tavalla. Tai sitten en.

+ voi kirjoittaa kuitin asiakkaalle ja tehdä siis muitakin kuin yksityiskeikkoja
+ ei tarvii pelätä et joku käräyttäisi
+ melko puhdas omatunto (ainakin tästä asiasta)

- työläs
- kirjanpitotoimisto ei ole ilmainen
- kankea

Tänä vuonna yhdistyksemme nimissä tehdään viitisentoista keikkaa, joten ihan turhan takia ei papereita tarvitse pyörittää. Treenikämppävuokrat, tarvikehankinnat, keikkamatkojen kulut, päivärahat, PA-laitteet + osa soitinhankinnoistakin, vuosijuhlat ja erinäinen määrä muuta laitetaan suoraan yhdistyksen kuluihin. Lopputuloksena voittoa ei synny ja rahaa ei taatusti jää, joten kaikki on hyvin.

Ainoa ongelma on ollut satunnaisille tuuraajille maksaminen, jonka myönnän hoitaneeni ottamalla vuodessa yhden keikan rahat suoraan in cash ja jakavani siitä "kassasta" tarpeen mukaan. Eivät ole olleet nääs kovin kiinnostuneita yleensä kertahommista sivukuluja hoitelemaan. Tuomitkoon minut ken haluaa suuresta synnistäni ja yhteiskuntapiittaamattomuudestani.

Loppujen lopuksi asia on vain asennekysymys. Ihminen tekee sen mitä on pakko ja kun on pakko tehdä kirjanpito, sen tekee. Meidän keikkamäärillämme ei rikastu eikä rahan paljous tuota ongelmia, joten systeemi sopii meille. Jos keikkoja olisi esim. 50kpl/ vuosi, yhdistys ei ole enää oikea juttu. Silloin tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen yritys tai ainakin kierrätys jonkin laskutusyhtiön kautta.
Tyhjän saa pyytämättäkin
artope
04.07.2006 10:43:19

Hyvä kommentti!

Nyt - aikanaan keikkailua ja kaikinpuolin "laillista" keikkatoimintaa varten perustetun yhdistyksen kolmatta tilikautta elettäessä - toimisin ehkä eri tavalla. Tai sitten en.

+ voi kirjoittaa kuitin asiakkaalle ja tehdä siis muitakin kuin yksityiskeikkoja
+ ei tarvii pelätä et joku käräyttäisi
+ melko puhdas omatunto (ainakin tästä asiasta)

- työläs
- kirjanpitotoimisto ei ole ilmainen
- kankea

Tänä vuonna yhdistyksemme nimissä tehdään viitisentoista keikkaa, joten ihan turhan takia ei papereita tarvitse pyörittää. Treenikämppävuokrat, tarvikehankinnat, keikkamatkojen kulut, päivärahat, PA-laitteet + osa soitinhankinnoistakin, vuosijuhlat ja erinäinen määrä muuta laitetaan suoraan yhdistyksen kuluihin. Lopputuloksena voittoa ei synny ja rahaa ei taatusti jää, joten kaikki on hyvin.

Ainoa ongelma on ollut satunnaisille tuuraajille maksaminen, jonka myönnän hoitaneeni ottamalla vuodessa yhden keikan rahat suoraan in cash ja jakavani siitä "kassasta" tarpeen mukaan. Eivät ole olleet nääs kovin kiinnostuneita yleensä kertahommista sivukuluja hoitelemaan. Tuomitkoon minut ken haluaa suuresta synnistäni ja yhteiskuntapiittaamattomuudestani.

Loppujen lopuksi asia on vain asennekysymys. Ihminen tekee sen mitä on pakko ja kun on pakko tehdä kirjanpito, sen tekee. Meidän keikkamäärillämme ei rikastu eikä rahan paljous tuota ongelmia, joten systeemi sopii meille. Jos keikkoja olisi esim. 50kpl/ vuosi, yhdistys ei ole enää oikea juttu. Silloin tarvitaan ehdottomasti jonkinlainen yritys tai ainakin kierrätys jonkin laskutusyhtiön kautta.

Juuri näin nuo kiemurat toimivat. Hyvä kirjoitus.
-???-
dizzy
04.07.2006 11:03:10
Pitäisköhän kanssa ruveta käräyttelemään pimeitä keikkailijoita. Polkevat ammattilaisten hintoja stna.

Perustetaanko pimeitä keikkoja vastustava yhdistys? Saataisiinko jäseniä?

Naurattaa ja samalla itkettää kun "hääbändit" kiroilevat hinnanpolkijoita samalla kun itse tekevät keikkaa pimeästi ilman omantunnon tuskia. Yleensä näät samat ihmiset ovat vaatimassa työkkäristä lisää korvauksia ja itkevät sossuluukulla kun rahat ei riitä ja yhteiskunnan täytyis tukea heitä. Eikä nää juipit oo edes "tummia"...

Suoraan sanoen olen saanut hyvän mielen kun olen joitakin ns. soittajia käräytellyt Tosin kaveripiiri kapenee mutta toisaalta laatu paranoo.
Jaa... Novidu, hunppaa sit!
isojussi
04.07.2006 12:06:00
+ Dizzylle.

Kuinka moni muu täällä maksaa hääkeikoistaan verot, eläkkeet jne...?
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
Tankero
04.07.2006 12:07:41

Että mitäkä?
Varmasti, vissiin.
rintapek
04.07.2006 15:19:11

Tunnustetaan nyt synnit oikein kunnolla:

Kymmenen vuotta takaperin tuli hankittua tönö - käyttämättä välittäjää.
Kiinteistönvälittäjien ammattikunta ei ole vielä tästä toipunut.

Tein itse putkityöt, kirvesmiehen hommat yms - paikkakunnan remonttifirmat hävisi tarjouskilpailussa omatyölle. Suurempana syntinä olen käynyt laittamassa pari putkenpätkää naapurissakin, ihan kahvipalkalla.

Vuosien varrella olen ostanut ja myynyt muistamattoman määrän käytettyjä autoja ihan yksityiskauppana. Autotrokarien ammattikunta on käärmeissään.

Vaimokin myi kyläkirppiksellä kotitekoista vattuhilloa. Dronningholm on tietämättään saanut kilpailijan.

Bändirintamalla olen syyllistynyt pahimpaan syntiin. Siis heittänyt keikkaa ihan ilmaiseksi. Vaikkapa hyväntekeväisyysjärjestön pikkujoulut. Kun ei itsellä tuota käteistä hyviin tarkoituksiin riitä, niin ajattelin, että jos panokseni olisi siinä.

Hirttäkää ja käräyttäkää. Huutakaa apuun äiti ja Hannu Karpo.
Tai hyväksykää se, että jos tori on täynnä herneitä, niin niitä kaikkia ei tarvitse vetää nenään.
One kind of music only - the good kind
DVD
04.07.2006 23:02:54
Tunnustetaan nyt synnit oikein kunnolla:

Kymmenen vuotta takaperin...

Mitä mieltä oletkin olen kanssasi täysin samaa mieltä. Näiltä "käräyttäjiltä" pitäisi katkaista kaula ja laittaa pää seipäälle maantienvarteen kirkonmenojen aikaan.
paice60
04.07.2006 23:07:08
Mitä mieltä oletkin olen kanssasi täysin samaa mieltä. Näiltä "käräyttäjiltä" pitäisi katkaista kaula ja laittaa pää seipäälle maantienvarteen kirkonmenojen aikaan.

Käräytetään ainoastaan rattijuopot ja pedofiilit, ei soittajia.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
isojussi
04.07.2006 23:29:54 (muokattu 04.07.2006 23:31:26)
Tunnustetaan nyt synnit oikein kunnolla:....

Hirttäkää ja käräyttäkää. Huutakaa apuun äiti ja Hannu Karpo.
Tai hyväksykää se, että jos tori on täynnä herneitä, niin niitä kaikkia ei tarvitse vetää nenään.

Hölömö - eihän tässä tästä ollut kysymys.

Vaan siitä, että jos esim. mä heitän hääkeikan hintaan 500 € ja maksan siitä verot, eläkkeet jne., kun taas kvartetti "Iloiset Pelikullat" heittää hääkeikan hintaan 380 Juoroo pimeenä paskahuussin takana taskuun.

No katotaan... Tänään juttelin alustavasti erään fiksun ja oikein nätin kansanedustajan kanssa siitä, että perhejuhlatkin saataisiin kotitalousvähennyksen piiriin. Oli kiinnostunut ja pyysi multa lisää tietoa asiasta.

Sinänsä erikoista, että toisilla aloilla pimeä työ on muka hyväksyttävämpää, kuin toisilla.

Tai miksi toisissakohdin sama työ on pimeänä hyväksyttävää ja toisissa ei.
isojussi
04.07.2006 23:30:24

Joo joo - mokomakin pyhimys.
Fuzzy Boner
04.07.2006 23:39:47 (muokattu 04.07.2006 23:42:06)
Vaan siitä, että jos esim. mä heitän hääkeikan hintaan 500 € ja maksan siitä verot, eläkkeet jne., kun taas kvartetti "Iloiset Pelikullat" heittää hääkeikan hintaan 380 Juoroo pimeenä paskahuussin takana taskuun.

Mitä jos joku ottaa paskahuussin takana 5000€ taskuun?
MÖLLISTY
DVD
04.07.2006 23:46:06
Mitä jos joku ottaa paskahuussin takana 5000€ taskuun?

Silloin se on sen ansainnut, tai sitten myynyt Nordit ja Casiot.
Fuzzy Boner
04.07.2006 23:46:58
Silloin se on sen ansainnut, tai sitten myynyt Nordit ja Casiot.

Tai kalashnikovit & kokkelit
MÖLLISTY
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)