![]() 14.03.2006 14:21:01 | |
---|---|
Me ja ,niin ja purkkimusalla on hyvä perustasot katsoa; ainut probleemi syntyy siitä, että joissakin paikoissa on soitettava NIIN hiljaa, että kaapit eivät sillä volamäärällä ikäänkuin "syty" if you know what I mean.... Komps Olen hidas mutta tyhmä | |
![]() 14.03.2006 14:43:33 | |
Tämmöisiä kirjoittelevat tuolla studiopuolella. Kiinnostavaa juttua. Turun tuomiokirkon kellot äänitetään ensi yönä uudelleen, kuten monet varmaan ovat kuulleet/lukeneet. Tietäkö kukaan, mikä on tuon äänityksen tekniikka: mikitys, tallennus, äänen jälkikäsittely yms? Eli onko jollakin asian selvittämisen vaatimaa kontaktia maan suurimpaan äänitaloon Yleen? Pistetäänkö sinne 50 Neumannia ympäri tornia ja ulkotuotantoauto juurelle vai kiipeääkö sinne suntio Vivancon kravattimikki ja minidisc mukana? Vai jotain muuta siltä väliltä? Mitenkä suhtauduttaneen kompressointiin, leikkelyyn etc? Otetaanko Autotune käyttöön? Kyseessä on aika erikoinen ja kiinnostava äänitystehtävä, edellinen versio on vuodelta 1965. Minua kiinnostaa a)tekniikka b)äänitys- ja tuotantofilosofia tämän kansallisen ikoniäänen uusimisessa. Kyse kun on ihan pikkusen eri hommasta kuin jonkun poppibiisin raiskaamisesta kännykän soittoääneksi... Entä jos kellot todellisuudessa soitetaankin Rolandin mallintavalla haitarilla ja liikenteen pysäyttäminen ym. hässäköinti on vaan kusetusta? Kansan on saatava tietää! EDIt: Tämä EI ole vitsi, aihe kiinnostaa minua oikeasti. Joo eiköhän ne aja sen putkisimulaattorien ja autotunen läpi, jonka jälkeen pätkä slaissataan ja pannaan absoluuttiseen timeen. Lopuksi paketti lähetetään Svantelle joka lyttää sen niin lujalle, että varmasti kuuluu. Itse asiassa tuohan on petosta. Jos ohjelmatiedoissa sanotaan, että Turun tuomiokirkon kello lyö 12, niin minusta lähetyksen pitäisi aina olla suora. Mitä jos se oikeasti löisikin vain 11 kertaa tai menisi tyystin sekaisin ja löisi 137 kertaa? Kansalla on oikeus tietää. Mieki aattelin että se on suora, ja siellä o joku sille pyhitetty DPA nököttämässä kirkon tornissa ja pihalla... :) Varmasti, vissiin. | |
![]() 14.03.2006 14:44:58 | |
Lue se ketju loppuun, niin tullaan lähemmän tanssimusiikkipalstan vakioaiheita. | |
![]() 14.03.2006 17:47:46 | |
Lue se ketju loppuun, niin tullaan lähemmän tanssimusiikkipalstan vakioaiheita. Niin näkyi ja ainakin aiheesta pois, kuten täälläkin on tapana. Varmasti, vissiin. | |
![]() 14.03.2006 20:18:09 | |
Ei mut korvat sopii. Mä oon sitä mieltä, että volyymin pitää sallia keskustelu ja sillä oon vienyt möykkääjiltä keikkoja ja tuun tekemään jatkossakin, hyvällä omalla tunnolla. Jos soittoruokalaan täytyy tulla keskustelemaan, niin sitten siirrytään syrjemmälle, tai etsitään pianobaari, jonka volumetaso on sopiva. Musta se on rienaamista, jos rokki/tantsubändille joku tulee uhoamaan, että soittakaa hiljempaa, että MÄ saan ääneni kuuluviin. 98 % porukasta on tullut tanssimaan, eikä keskustelemaan. | |
![]() 14.03.2006 20:22:20 | |
Jos soittoruokalaan täytyy tulla keskustelemaan, niin sitten siirrytään syrjemmälle, tai etsitään pianobaari, jonka volumetaso on sopiva. Musta se on rienaamista, jos rokki/tantsubändille joku tulee uhoamaan, että soittakaa hiljempaa, että MÄ saan ääneni kuuluviin. 98 % porukasta on tullut tanssimaan, eikä keskustelemaan. Näinkin, mutta monesti tuntuu, että kohtuus unohtuu; mitä pidemmälle ilta menee, niin sitä HELEVETIN paljon kovempaa vedetään (=vaikka olis salimiksaaja, joka tod.näk. on valittu siksi, että on jo umpikuuro). Liian monta kertaa tämän nähnyt on hän.... Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo | |
![]() 14.03.2006 20:25:38 | |
Näinkin, mutta monesti tuntuu, että kohtuus unohtuu; mitä pidemmälle ilta menee, niin sitä HELEVETIN paljon kovempaa vedetään (=vaikka olis salimiksaaja, joka tod.näk. on valittu siksi, että on jo umpikuuro). Liian monta kertaa tämän nähnyt on hän.... Näin käy amatööreille | |
![]() 14.03.2006 20:44:07 | |
Näin käy amatööreilleVarmaan niillekin, mutta pahimmat kokemukset on kyllä ihan ammattiurpoilta...(=pahin: ei voinut keskustella backstagella, ei salinpuolella, ei kahviossa vaan piti mennä ULOS), prkl. Onko järkee vai ei... Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo | |
![]() 14.03.2006 22:02:36 | |
Jos soittoruokalaan täytyy tulla keskustelemaan, niin sitten siirrytään syrjemmälle, tai etsitään pianobaari, jonka volumetaso on sopiva. Musta se on rienaamista, jos rokki/tantsubändille joku tulee uhoamaan, että soittakaa hiljempaa, että MÄ saan ääneni kuuluviin. 98 % porukasta on tullut tanssimaan, eikä keskustelemaan. On multa kaksi kertaa tultu pyytämään lisää volaa, mutta niissä on ollut poikkeavat erityisolosuhteet. Uskomatonta, jengi voi viihtyä vaikka voi muutenkin seurustella kuin käsimerkein. Et oo varmaan ollut sellaisessa tilaisuudessa? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 14.03.2006 22:18:09 | |
Kerran taas vitutti kun mentiin kaverin kanssa katsomaan ja kuuntelemaan bändiä kun oltiin pidemmällä komennuksella jossain ja sattui vapaailta. Kapakki oli kellarissa eli betonirakennetta ja melko matalat tilat. Tilojen pienuudesta ja muusta akustiikasta huolimatta bändillä oli PA ja instrumenttivahvarit ja monitoorit kuin stadionilla, ja tykittivät kuin viimeistä päivää, 130 desibeliä muistaakseni on kipuraja ja näillä meni sen yli kaiken aikaa koko salissa. Kävin sitten tauolla jututtamassa miksaajaa. Kysyin master of tinnitukselta että tietääkö hän mitä tarkoittaa "Englantilainen miksaus". Eihän se tietenkään tiennyt, kerroin sitten sille että sehän on se kun ottaa pitkän viivottimen, laittaa sen liukujen taakse, ja sitten vaan kaikki kybälle. Vissiin oli muusikoilla lavavoluumit ja monitorit sellaisia, että oli "pakko" laittaa peeaata lujalle että jotain "kuulee". SOittajat oli kovia nimimiehiä ja joukossa oli myös "tuttu tv:stä" vetäjiä. Olisi kuvitellut ettei niiden ainakaan soittovirheitään olisi tarvinnut metelipuuroon kätkeä. Toinen vielä tavallaan törkeämpi tapaus sattui kauan sitten kun opiskelin ja me oppilaskunta oltiin tilattu tunnettu rockbändi soittamaan oppilaitoksen bileisiin isoon saliimme. Bändi soitti hiukan liian lujaa, niin että kymmenittäin henkilöitä alkoi valittaa että korviin koskee. Lopulta oppilaskunnan edustaja kävi sanomassa niille tilanteen ja että laittakaa vähän hiljemmalle. Herrat oli sen verran elviksiä ja päässeet listoille ja telkkariin että eivät suostuneet laittamaan äänentasoa alemmas. Silloin päätin etten ikinä osta kyseisen bändin tai bändin jäsenten levyjä enkä muitakaan tuotteita, sillä havaitsin että koko bändi on täysiä kusipäitä. Enkä ole ostanut, osa äijistä roikkuu alalla edelleen, tosin on vaihtaneet suomekielisempään huttuun kun se ilmeisesti uppoaa tyhmiin asiakkaisiin helpommin. Tässä tuli nyt vuodatusta mutta mielestäni on kyllä kusipäisyyden huippu jos vedetään voluumit yli kipurajalla kaiken aikaa, eikä mistään ammattitaitoisesta äänentoistosta tällaisessa ole kyse, vaan aiheutetaan niitä pysyviä kuulovaurioita. | |
![]() 14.03.2006 22:29:57 | |
Toinen vielä tavallaan törkeämpi tapaus sattui kauan sitten kun opiskelin ja me oppilaskunta oltiin tilattu tunnettu rockbändi soittamaan oppilaitoksen bileisiin isoon saliimme. Bändi soitti hiukan liian lujaa, niin että kymmenittäin henkilöitä alkoi valittaa että korviin koskee. Lopulta oppilaskunnan edustaja kävi sanomassa niille tilanteen ja että laittakaa vähän hiljemmalle. Herrat oli sen verran elviksiä ja päässeet listoille ja telkkariin että eivät suostuneet laittamaan äänentasoa alemmas. Silloin päätin etten ikinä osta kyseisen bändin tai bändin jäsenten levyjä enkä muitakaan tuotteita, sillä havaitsin että koko bändi on täysiä kusipäitä. Tätä mä tarkotan: Herrat on niin isoja tähtiä, että ne on unohtaneet, keitä varten ne siellä on ja kuka niitten liksan maksaa. Tällaisten jäljiltä mä saan keikkoja. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.03.2006 15:45:14 | |
Olisiko yleisö hiljaa että bändi kuulee soittaa? Ohhoh! Johan tempasit,siinä vaiheessa kimpsut ja kampsut pakettiin ja kotia. Harva meistä on rautaa . . . . | |
![]() 02.04.2006 15:42:16 (muokattu 02.04.2006 15:43:03) | |
Pakko kertoa tähän semmonen juttu kun oltiin kerran bändin kanssa keikalla, en enää jaksa muistaa missä, mutta kun tultiin valittamaan liiasta volumesta lyötiinkin bändin kanssa kamat nippuun ja lähdettiin pois. Sanottiin vielä lähtiessä järkkärille, että ei maksa mitään. | |
![]() 02.04.2006 21:37:10 | |
Olisiko yleisö hiljaa että bändi kuulee soittaa? Rob McGonell löi takavuosina Imatralla kaks kertaa biisin poikki, kun ei yleisö ollut tarpeeksi hiljaa. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. | |
![]() 02.04.2006 21:40:54 (muokattu 02.04.2006 21:42:17) | |
Pakko kertoa tähän semmonen juttu kun oltiin kerran bändin kanssa keikalla, en enää jaksa muistaa missä, mutta kun tultiin valittamaan liiasta volumesta lyötiinkin bändin kanssa kamat nippuun ja lähdettiin pois. Sanottiin vielä lähtiessä järkkärille, että ei maksa mitään. HOHOO!! 8)) Niin sitä pittää.. HAHAHAAAAAAAAAA.. Voi heleevetti kun nauratti, maha kipee.. | |
![]() 02.04.2006 21:44:15 | |
Rob McGonell löi takavuosina Imatralla kaks kertaa biisin poikki, kun ei yleisö ollut tarpeeksi hiljaa. Olin joskus kattomassa työhommien lomassa Manhattan Transferia siellä Imatran teltassa. Kyllä oli helmiä sioille -meiniki. Kaljateltassa semmoinen esiintyjä. Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 02.04.2006 21:45:23 | |
Pakko kertoa tähän semmonen juttu kun oltiin kerran bändin kanssa keikalla, en enää jaksa muistaa missä, mutta kun tultiin valittamaan liiasta volumesta lyötiinkin bändin kanssa kamat nippuun ja lähdettiin pois. Sanottiin vielä lähtiessä järkkärille, että ei maksa mitään. Hyvä tarina, | |
![]() 02.04.2006 22:25:43 | |
Olin joskus kattomassa työhommien lomassa Manhattan Transferia siellä Imatran teltassa. Kyllä oli helmiä sioille -meiniki. Kaljateltassa semmoinen esiintyjä. Tuo on perseestä Imatran meiningissä. Voisiko ne VIP-pöydät laittaa kauemmas lavasta, kun arvon toimitusjohtajia ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa... I like my women like i like my coffee: quiet ! | |
![]() 02.04.2006 22:33:39 | |
Tuo on perseestä Imatran meiningissä. Voisiko ne VIP-pöydät laittaa kauemmas lavasta, kun arvon toimitusjohtajia ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa... Siinä olis kehittämistä juu. Rahahan sanelee, ei se sen kummempaa. Seisoskelin hetken siinä miksauspisteen läheisyydessä, niin jo tuli järjestysmies käskemään takaisin pöytään istumaan. Olis ollu optimaalinen kuuluvuus, ei auttanu. Valehtelisin jos väittäisin | |
![]() 02.04.2006 22:52:44 | |
No aika hyvä mittari on se, että jos kauimmaisessa ( hirveä sana) pöydässä pystytään juttelemaan huutamatta, nin silloin völyymi on aika hyvä . Tietenkin vähän riippuen paikasta ja akustiikasta. Niin ja akustiikkahan on sitä kun ennen vanhaan pidettiin painikilpailuja tanssipaikoissa ja siellähän kovasti päästellään suolikaasuja, niin bändi tuli myöhemmin illalla keikalle ja kysyi järkkäriltä että millanen akustiikka. Järkkäri sanoi että kyllä se siitä paranee kun avataan ikkunat. Anteeksi, olen vähän väsynyt olin tuossa viikonlopun keikalla enkä ole vieläkään toipunut. Oli vähän pitkiä päiviä. Ajattelenko....siis olenko? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)