![]() 31.01.2006 15:19:16 | |
---|---|
...Ja C -mollit vois hyvin olla seiskoja.. Yhtään biisiä tuntematta viilaan pilkkua että jos melodiaan ei liity Bb-säveltä Cm kohdassa kannattaa nuo Cm7 soinnut muuttaa mielummin Cm6 (tai Cmmaj7). Molliseiska eivät ole sävellajin I asteen sointutyyppi, vaan toisen asteen. Bluesissa (molli-) taas tuo on hyvinkin yleistä. | |
![]() 31.01.2006 15:37:30 | |
Yhtään biisiä tuntematta viilaan pilkkua että jos melodiaan ei liity Bb-säveltä Cm kohdassa kannattaa nuo Cm7 soinnut muuttaa mielummin Cm6 (tai Cmmaj7). Molliseiska eivät ole sävellajin I asteen sointutyyppi, vaan toisen asteen. Bluesissa (molli-) taas tuo on hyvinkin yleistä. Heh.. :) | |
![]() 31.01.2006 16:04:13 (muokattu 31.01.2006 16:09:57) | |
Yhtään biisiä tuntematta viilaan pilkkua että jos melodiaan ei liity Bb-säveltä Cm kohdassa kannattaa nuo Cm7 soinnut muuttaa mielummin Cm6 (tai Cmmaj7). Molliseiska eivät ole sävellajin I asteen sointutyyppi, vaan toisen asteen. Bluesissa (molli-) taas tuo on hyvinkin yleistä. Voihan PERSE ja iso HOHO! Mikä sua oikeen vaivaa,Muzak?Maailmassa on miljoona biisiä,jopa iskelmiä missä molliseiskaa käytetään ihan jopa I asteen sointuna.Tohon se sopii,siinä missä joku muukin,vaikka molli 7/9,melodia menee tuon c-mollin kohdalla g f eb d c d eb..... Mä en käsitä tollasta älytöntä teorisointia,varsinkin kun kyseessä on tällänen huttuiskelmä,relaa ny vähän,kyllä sä sitten saat opettaa ihan tarpeeks kun valmistut,mutta älä nyt ala ainakaan mua neuvoon,pliis,ja HOHO! Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 31.01.2006 16:08:44 | |
Totta tuo Ab... Moka. Oiskohan noin ainakaan orggis? No ei sen väliä, sopii varmaan hyvin. Ja C -mollit vois hyvin olla seiskoja. Muistelen samaa, että Montanan versiossa on Soolona B-osa. Kiitos oikasusta WW. edit: Kattelin tarkemmin noita sointuja ja epäilen vahvasti, että P. Anka ei oo ainakaan noin sitä soinnuttanut... Ei sen puoleen voi toimia hyvinkin, en nyt vaan pääse testaamaan. Joo,noi on ihan mun "omasta elämästä"noi soinnut,ei varmaan ole originaalit,eikä edes Montanan/Dannyn versiosta:-) Muistan vaan yhen rumpalin tuota laulaneen joskus suunnilleen noilla osastoilla,mutta siitä on aikaa!Mitään lappua mulla ei tosta ole,Montanan version oon viimeks kuullut,oli Kolibrissa joskus talon väliaikamusana:-) Ostan Casion kun täytän 50v... | |
![]() 31.01.2006 18:05:59 | |
Voihan PERSE ja iso HOHO! Mikä sua oikeen vaivaa,Muzak?Maailmassa on miljoona biisiä,jopa iskelmiä missä molliseiskaa käytetään ihan jopa I asteen sointuna.Tohon se sopii,siinä missä joku muukin,vaikka molli 7/9,melodia menee tuon c-mollin kohdalla g f eb d c d eb..... Mä en käsitä tollasta älytöntä teorisointia,varsinkin kun kyseessä on tällänen huttuiskelmä,relaa ny vähän,kyllä sä sitten saat opettaa ihan tarpeeks kun valmistut,mutta älä nyt ala ainakaan mua neuvoon,pliis,ja HOHO! Ihanaa kun täällä ollaan aktiivisia:) Luetun ymmärtäminen taas ei tunnu olevan aivan samalla tasolla. Siis.. Yleisempiä ovat tilanteet joissa molliseiskat _eivät_ ole I asteita, sitä tarkoitin. Sen seiskan lisäämisellä saadaan aikaan turhaa sävellajin hämärtymistä (ja kaikki ihan vaan sen takia kun omat korvat ei sano juuta eikä jaata). Liian usein kuulee humppapumpuilla "koivu ja sydän"- osaston foxeja sellaisilla "tsääs"-soinnuilla missä ei ole järjen hiventäkään. Kertokaa biisejä joissa molliseiskan käyttö ( m / m6 / mmaj7:n sijaan) ekalla asteella on perusteltua, veikkaan että niitä on vähemmän kuin niitä joissa näin ei ole. Eikö näistä asioista voi sitten keskustella ilman että joku julistaa "mua ei tarvii tulla neuvomaan, mä tiiän paremmin kuin sä" -tyyliin? Jos jollain on jotain asiallista korjattavaa tuohon kirjoittamaani niin luen mielelläni. Ei mun tarkoitus ole vittuilla kenellekään. | |
![]() 31.01.2006 19:46:04 | |
Ja ton G# tilalle Ab. Eikös ne nyt ole ihan yks ja sama asia... Ei taivaaseen hevillä pääse. | |
![]() 31.01.2006 19:47:26 (muokattu 31.01.2006 19:56:51) | |
Ja ton G# tilalle Ab. Eikös ne nyt ole ihan yks ja sama asia... Ei oo ! Viimestään siinä vaiheessa kun aletaan lukemaan- tai kirjoittamaan nuotteja, ne pitää osata erottaa muuten tulee sotkua, josta ei saa mitää selvää ja se ei ole tarkoitus vaan päin vastoin. | |
![]() 31.01.2006 19:54:42 | |
Eikös ne nyt ole ihan yks ja sama asia... Ei oo ! Ristisävellajeissa ylennysmerkit sointumerkeissä ja b-sävellajeissa alennusmerkit. | |
![]() 31.01.2006 20:02:20 | |
Ei oo ! Ristisävellajeissa ylennysmerkit sointumerkeissä ja b-sävellajeissa alennusmerkit. Mitä väliä. Oksennetaan siitä mistä hyvin putoo. Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. | |
![]() 31.01.2006 20:06:26 | |
Ihanaa kun täällä ollaan aktiivisia:) Luetun ymmärtäminen taas ei tunnu olevan aivan samalla tasolla. Siis.. Yleisempiä ovat tilanteet joissa molliseiskat _eivät_ ole I asteita, sitä tarkoitin. Sen seiskan lisäämisellä saadaan aikaan turhaa sävellajin hämärtymistä (ja kaikki ihan vaan sen takia kun omat korvat ei sano juuta eikä jaata). Liian usein kuulee humppapumpuilla "koivu ja sydän"- osaston foxeja sellaisilla "tsääs"-soinnuilla missä ei ole järjen hiventäkään. Kertokaa biisejä joissa molliseiskan käyttö ( m / m6 / mmaj7:n sijaan) ekalla asteella on perusteltua, veikkaan että niitä on vähemmän kuin niitä joissa näin ei ole. Eikö näistä asioista voi sitten keskustella ilman että joku julistaa "mua ei tarvii tulla neuvomaan, mä tiiän paremmin kuin sä" -tyyliin? Jos jollain on jotain asiallista korjattavaa tuohon kirjoittamaani niin luen mielelläni. Ei mun tarkoitus ole vittuilla kenellekään. Pakko ihmetellä kyllä tuollaista ajattelutapaa, mä oon siihen aikaan opiskellu kun oli pelkkää klassista opetusta Konsalla, ja nykyään on sentään kaikki Pop/ Jazz -opetukset ja tanssimusiikkikin mukana opetuksessa. Toi teoria antaa hyvät perustiedot musiikkiin ja tiettyjä "sääntöjä" opetetaan, kuitenkin niistä säännöistä poiketaan klassisessakinmusiikissa, se pitää vaan tehdä maulla ja musiikkityyliin sopivana. | |
![]() 31.01.2006 20:38:50 | |
Muistan kuulleeni tarinan, että Klabbi tätä biisiä itselleen hamus ekana, mutta taiteilijan ura oli vielä niin alussa, että Iso-D vetäs välistä. Klabbi oli kait hiukan karheena, tosin onhan miehelle satanut jälkeenpäin kaikkea mahdollista hyvää, mitä ala tarjoaa. | |
![]() 31.01.2006 22:24:26 | |
Muistan kuulleeni tarinan, että Klabbi tätä biisiä itselleen hamus ekana, mutta taiteilijan ura oli vielä niin alussa, että Iso-D vetäs välistä. Klabbi oli kait hiukan karheena, tosin onhan miehelle satanut jälkeenpäin kaikkea mahdollista hyvää, mitä ala tarjoaa. Kyllä Klabbi sen vaan levytti vuotta aiemmin kuin iso-D. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 22:28:32 | |
Pakko ihmetellä kyllä tuollaista ajattelutapaa, mä oon siihen aikaan opiskellu kun oli pelkkää klassista opetusta Konsalla, ja nykyään on sentään kaikki Pop/ Jazz -opetukset ja tanssimusiikkikin mukana opetuksessa. Toi teoria antaa hyvät perustiedot musiikkiin ja tiettyjä "sääntöjä" opetetaan, kuitenkin niistä säännöistä poiketaan klassisessakinmusiikissa, se pitää vaan tehdä maulla ja musiikkityyliin sopivana. Kun et miestä tunne, niin älä vituile. Perussääntö tuoki. Muzakilla on ihan pointti tuossa sanomisessaan! Ketkähän sen Pop/Jazzin taas tähän veti?? Te alemmuudenkompleksia kärsivät pässinpäät. | |
![]() 31.01.2006 22:32:43 | |
Kun et miestä tunne, niin älä vituile. Perussääntö tuoki. Muzakilla on ihan pointti tuossa sanomisessaan! Ketkähän sen Pop/Jazzin taas tähän veti?? Te alemmuudenkompleksia kärsivät pässinpäät. Voihan sitä olla pässinpää ilman kompleksejakin! Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta... | |
![]() 31.01.2006 22:34:08 | |
Voihan sitä olla pässinpää ilman kompleksejakin! No se on ihan totta. :) | |
![]() 31.01.2006 22:34:49 | |
Ei mitään väliä! Kirjoitin mitä kirjoitin! | |
![]() 31.01.2006 23:24:16 | |
D- mollista se on ollu kaikki ne vuodet kun mä sitä komppasin. Vieläkin osasin tässä päivänä muutamana... | |
![]() 31.01.2006 23:28:34 | |
D- mollista se on ollu kaikki ne vuodet kun mä sitä komppasin. Vieläkin osasin tässä päivänä muutamana... Äh, nyt alkoi kiinnostaa, en muista koskaan kuulleeni piisiä (vika varmaan muistissa) enkä suuresta lappuvarastostani löytänyt lappuja, kai se on hankittava, että voin suurella teoreettisella tietämykselläni osallistua keskusteluun. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 23:32:03 | |
Kun et miestä tunne, niin älä vituile. Perussääntö tuoki. Muzakilla on ihan pointti tuossa sanomisessaan! Ketkähän sen Pop/Jazzin taas tähän veti?? Te alemmuudenkompleksia kärsivät pässinpäät. Ei ole vittuilua, ihan asiasta tässä keskustellaan, se kai tän palstan tarkoitus on? En mä ainakaan tunne mitään alemmuuskompleksia mitään, enkä ketään kohtaan. Kyllä kai täälä saa asioista puhua kaikki? Vai eikö saakaan? | |
![]() 31.01.2006 23:52:29 | |
Äh, nyt alkoi kiinnostaa, en muista koskaan kuulleeni piisiä (vika varmaan muistissa) enkä suuresta lappuvarastostani löytänyt lappuja, kai se on hankittava, että voin suurella teoreettisella tietämykselläni osallistua keskusteluun. Lähetänkö? Mulla on koneella. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)