![]() 14.12.2005 14:47:23 | |
---|---|
Mitä ihmeellistä tässä on? Kaikki. Se että joku suostuu soittamaan ilmaiseksi, tai oikeastaan se että joku suostuu siitä maksamaan. Minä en tosiaankaan ymmärrä, ei ole ollenkaan looginen ratkaisu maksaa esiintymisestään. Tässäkin on kysymys liiketoiminnasta. Ei joku Altian tai Sinebrychoffin edustaja vie tuotteitaan ravintolaan ihan huvin vuoksi. Niille tuotteille on hinta. Bändin ottaminen lisää ravintoloitsijan myyntiä suoranaisesti lisääntyneena myyntinä elävän musiikin illan aikana tai välillisesti parantamalla sen ravintolan yritysimagoa pitkässä juoksussa. Bändin ottaminen on vapaaehtoistoimintaa. Joka tapauksessa elävän musiikin paikassa imago on hyvinkin usein korkeampi kuin pelkässä juottolassa. En ymmärrä sitäkään, miksi yksittäisen soittajan pitäisi vastata ravintoloitsijan liiketoiminnan riskitekijöistä. Ravintoloitsija ei varmasti ota bändiä omaan ravintolaansa sen takia, että se bändi saa keikan ,vaan että hänen busineksensa menestyy. Tämä on aivan oikein. Mutta sen aiheuttaman riskin tulee kantaa yrittäjä, ei soittaja. Tämäkin yksi bändi lähtee tuosta ihan Oulun kupeesta ILMAISEKSI soittamaan Helsinkiin, Mä näin niiden keikan toukokuussa Raahessa, ja olis niillä eväät pyytää edes auttava liksa siitä keikasta. Nick(JMC) kehuu satsaavansa tulevaisuuteen, huhhuh. Se on hinnoitellut bändinsä jo 200 euron bändiksi. Lyön vetoa, että vuoden päästä niiden hinta on edelleen 200 euroa ja siitä huolimatta keikkojen lukumäärä on alle 10 vuodessa. Samoin se Kivi tulee Helsingistä Ouluun 400 euron takuuhintaan. No jos hänen tuotteensa (=Lue bändi) on 400 euron arvoinen, niin sitten tulee. Mutta tuolla 400 eurolla ei edes Kivi tuo kamojaan autolla Ouluun, auton kulutkin ovat isommat. En tiedä minkäkokoinen bändi sillä on. Tai se Prof. Heikkerö tekee keikkaa 650 eurolla bändillä jossa on jotain 10 jäsentä.... Ei herra jumala tuommosilla hinnoilla tarvitse tehdä keikkaa,. Uskokaa nyt. Se Vaasan pelle, en muista nyt nickiä, vois vetää vitun päähänsä. Bändin musiikki on aina jonkun arvoista ja jonkun hintaista. Joku taho sen bändin aikaansaaman kustannuspaikan kotiuttaa. Mun mielestä sen pitää olla bändi ja sen soittajat. | |
![]() 14.12.2005 14:49:43 | |
Asiaa !!! Tästä plussa uruttajalle ! Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 14.12.2005 14:52:40 | |
Asiaa !!! Tästä plussa uruttajalle ! Tuolla toisella osastolla olis kirvellä töitä. Perkele. | |
![]() 14.12.2005 14:57:12 | |
Samoin se Kivi tulee Helsingistä Ouluun 400 euron takuuhintaan. No jos hänen tuotteensa (=Lue bändi) on 400 euron arvoinen, niin sitten tulee. Mutta tuolla 400 eurolla ei edes Kivi tuo kamojaan autolla Ouluun, auton kulutkin ovat isommat. En tiedä minkäkokoinen bändi sillä on. Oothan siekin tehny lippukeikkaa Kurenalla, en varmaksi tiiä mennä vannomaan, mutta näin on pikkulinnut laulaneet ;) Tosin sanotaanhan, että poikkeus vahvistaa säännön. No, asiaan, kyllähän sinä täyttä asiaa kirjoitit. Kyllä meidän kaikkien kannattaa pitää puoliamme näistä hinnoista. Kukaan ei tule tarjoamaan niitä korkeampia hintoja jatkossa, jollei niitä itse lähde vaatimaan. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 14.12.2005 15:05:18 | |
Oothan siekin tehny lippukeikkaa Kurenalla, en varmaksi tiiä mennä vannomaan, mutta näin on pikkulinnut laulaneet ;) Tosin sanotaanhan, että poikkeus vahvistaa säännön. No, asiaan, kyllähän sinä täyttä asiaa kirjoitit. Kyllä meidän kaikkien kannattaa pitää puoliamme näistä hinnoista. Kukaan ei tule tarjoamaan niitä korkeampia hintoja jatkossa, jollei niitä itse lähde vaatimaan. Olen olen, mutta nekin hinnat on olleet moninkertaisia tähän jutun juurena olevaan tarinaan. Lippuriskikeikkoja on ollut 2 kpl vuoden sisällä. Onko paha suhde? Niistäkin keikoista ollaan päästy palkoille. Toisaalta 45:een vois lähtee riskillä sunnuntaisin ihan vaikka heti. Mutta sinne on niin monta kymmentä bändiä jonottamassa, että jonottakoot vaan. Arkihinnat on olleet sen verran persieestä että en ole jatkanut neuvotteluja, samaan nippuun menee Ac Villisika. Frank Mähösen baariin ei tehnyt mieli lähteä 300 euron takuuliksalla soittamaan. Menen tammikuun 29. päivä ihan ilmaiseksi hyväntekeväisyyskeikalle,mutta bändin vuosimalli on 1972. Sillä bändillä oltais oltu jo 45:ssa, jos sen kalenteriin mahtuis... Poikkeus vahvistaa tässä tapauksessa säännön. Voin vakuuttaa, että meidän bändin hinnat eivät ole olleet markkinoiden matalimmasta päästä. Eivätkä myöskään tule olemaan. | |
![]() 14.12.2005 15:05:35 | |
uruttajalla on jämäkkää tekstiä ja oon samaa mieltä. Se tosiasia on kuitenkin muistettava, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Meistäkin varmasti jokainen on aloittanut sillä, ettei paljoo liksaa oo tullu jos yhtään. Se onkin sitten aivan toinen tarina, että pitääkö lähteä tai lähteekö kukaan itseään arvostava kokeneempi sotaratsu noilla hinnoilla. Siihen on vastaus, että ei ainakaan pitäisi lähteä. Jonkinlainen korvaus olisi joka tapauksessa rookie -bändinkin hyvä saada, etenkin jos ravintola saa tästä välillistä tai välitöntä voittoa. Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 14.12.2005 15:07:57 | |
Tuolla toisella osastolla olis kirvellä töitä. Perkele. Noniinno - toisaalta ymmärrän kyllä - toisaalta en... Ymmärrän, että tuntematon, itsestään epävarma bändi varmaan alkuun tekee noita "ilmaiskeikkoja" - mutta sitä en ymmärrä, että joku osaava bändi alihinnoittelee itsensä selvästi ! Kyllä tehdystä työstä pitää siitä kuuluva palkka saada. Kaikilla muilla aloilla palkanpolkijat poljetaan suohon... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 14.12.2005 15:10:49 | |
uruttajalla on jämäkkää tekstiä ja oon samaa mieltä. Se tosiasia on kuitenkin muistettava, että jostain on lähdettävä liikkeelle. Meistäkin varmasti jokainen on aloittanut sillä, ettei paljoo liksaa oo tullu jos yhtään. Se onkin sitten aivan toinen tarina, että pitääkö lähteä tai lähteekö kukaan itseään arvostava kokeneempi sotaratsu noilla hinnoilla. Siihen on vastaus, että ei ainakaan pitäisi lähteä. Jonkinlainen korvaus olisi joka tapauksessa rookie -bändinkin hyvä saada, etenkin jos ravintola saa tästä välillistä tai välitöntä voittoa. Asiaa veljeni. Rookien bändilläkin on joku hinta. Hinta on varmasti suurempi kuin 200 euroa. Kunpa nämä olisikin pelkkien rookie-bändien hintoja, mutta kun nämä hyvätkin bändit käyvät ilmaiseksi keikoilla. Ja niinkauan kun ne käyvät, bändeille tullaan ehdottamaan ilmaisesiintymisiä. Tuossa pikkusen pohjosempana on semmonen levyttänyt bändi, jonka keikkahinta on 200 euroa. Bändi on hyvä, joten pitääkö sen tehdä tuolla hinnalla keikkaa?? Ko.bändi on kuitenkin tehnyt keikkaa jo v.2003. Edelleen ISO bändi ja hinta 200, joku tässä matematiikassa kusee kynsille. | |
![]() 14.12.2005 15:13:55 | |
Asiaa veljeni. Rookien bändilläkin on joku hinta. Hinta on varmasti suurempi kuin 200 euroa. Kunpa nämä olisikin pelkkien rookie-bändien hintoja, mutta kun nämä hyvätkin bändit käyvät ilmaiseksi keikoilla. Ja niinkauan kun ne käyvät, bändeille tullaan ehdottamaan ilmaisesiintymisiä. Tuossa pikkusen pohjosempana on semmonen levyttänyt bändi, jonka keikkahinta on 200 euroa. Bändi on hyvä, joten pitääkö sen tehdä tuolla hinnalla keikkaa?? Ko.bändi on kuitenkin tehnyt keikkaa jo v.2003. Edelleen ISO bändi ja hinta 200, joku tässä matematiikassa kusee kynsille. Luin sen jutun noin niinku toisella korvalla, mutta olikohan siinä vielä peräti niin, että ravintola ottaisi jopa osan lipputuloista?.. Se se vasta perseestä onkin. Tolla 200€ hinnalla ei tosiaan pitäis lähteä tollasen bändin. Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 14.12.2005 15:16:41 | |
Noniinno - toisaalta ymmärrän kyllä - toisaalta en... Ymmärrän, että tuntematon, itsestään epävarma bändi varmaan alkuun tekee noita "ilmaiskeikkoja" - mutta sitä en ymmärrä, että joku osaava bändi alihinnoittelee itsensä selvästi ! Kyllä tehdystä työstä pitää siitä kuuluva palkka saada. Kaikilla muilla aloilla palkanpolkijat poljetaan suohon... Mä oon lähössä, mutta tähän vielä vastaan. Hintajoustolla pyritään joko kysynnän lisäämiseen tai tyrehdyttämiseen. Ei ne ensimmäiset keikat vielä ole rahan räiskettä, mutta jos bändillä on jotain näyttöjä edes jotain, hintapolitiikan pitää muuttua äkkiä. Itsellä on kokemusta aiheesta tuntematon bändi ja myyntityö nyt tuommosen puolentoista vuoden ajalta. Bändikaverit oli ihan untuvikkoja, suoraan koulun penkiltä. Ei ole levytyssopimusta saati julkaistuja levyjä. Miten tämän selitätte? | |
![]() 14.12.2005 15:17:40 | |
Luin sen jutun noin niinku toisella korvalla, mutta olikohan siinä vielä peräti niin, että ravintola ottaisi jopa osan lipputuloista?.. Se se vasta perseestä onkin. Tolla 200€ hinnalla ei tosiaan pitäis lähteä tollasen bändin. Lipputakuu kait tarkoittaa sitä, että ravintola maksaa sovitun summan ja jos lippuja myydään enemmän niin se otta loput rahat itse. | |
![]() 14.12.2005 15:22:25 | |
Sellainen tuli kanssa mieleen, että hinnan pitäisi olla suorassa suhteessa vetoarvoon ja käytännössä siihen voittoon, minkä joku tästä hommasta kuittaa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Souvarit, joita on täällä haukuttu melkosesti. Oli musiikki minkälaista ja minkä tasoista tahansa, niin porukkaa käy keikoilla pilvin pimein ja sitä myöten helvetin suuri keikkahinta on mun mielestä ansaittua. Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 14.12.2005 15:25:49 | |
Lipputakuu kait tarkoittaa sitä, että ravintola maksaa sovitun summan ja jos lippuja myydään enemmän niin se otta loput rahat itse. Just. Eli tosi syvältä. Tollasessa tilanteessa olis ehkä oikea ratkaisu se, että bändi saa kaikki tulot lipuista. Jos bändi ei vedä, niin ainakaan siellä ei varmaan käy sen vähempää väkeä kuin kävisi ilman bändiä, joten ravintola ei tuosta ainakaan persnettoa ottaisi. Nimenomaan uskon uruttajan tavoin, että päinvastoin ravintolan arvo lisääntyisi. Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään | |
![]() 14.12.2005 15:38:11 | |
Miten tämän selitätte? Taitaa olla aika eri tilanne teidän bändillä kun noilla vasta-alkajilla, jotka suurinpiirtein elämänsä ensimmäistä julkista keikkaa haaveilevat, jotta voisivat sitten tohkeilla jälkeenpäin. Sinä out jo pitkät kurssit käynyt ja se auttaa muita teidän bändinjätkiä melko tavalla, ymmärtäisivät vaan olla kiitollisia oikoreiteistä - riippuu tyypeistä. Soitan - olen siis olemassa | |
![]() 14.12.2005 16:25:16 | |
Kyllähän totuus on se, että rokkipuolella suurin osa aloittelevista ja ns. "nimettömistä" harrastuspohjalta kootuista bändeistä tekee keikkansa joko täysin tai lähes ilmaiseksi. Jotkut jopa maksavatkin. Hommahan menee heillä yleensä vielä niin, ettei heitä tilata vaan he itse tarjoutuvat/pyytävät päästä sinne keikalle. Tällöinhän on "ostajan markkinat", eli se "ystävällinen baarin-setä" on heltynyt ja päästänyt bändin soittamaan baariinsa. Sitten kun bändiä tilataan/kysytään ihan varta vasten, niin silloin markkinat kääntyy vasta myyjälle. Tämä tilannehan on lähes 100 %:sti humppapuolella. Valittetavasti se pienen pieni osa sielläkin sili tekee keikkoja joko "polkuhintaan" tai jopa ilmaiseksi. Siis pelkästä riemusta, kun saa 1-2 keikkaa vuodessa, eikä tarvitse ainoastaan tahkota treenikämpällä ja kuvitella olevansa keikalla. Järjestäjäthän saa parhaiten rokkiohjelmiston kasaan ilmaiseksi, kun järjestää bändikisat ja myy niihin vielä pääsylippuja. Voittajalle palkintona ainoastaan nimi ja mahdollisesti kuva lehteen. Karsinnat demojen perusteella (niitä tulee uskomaton määrä). Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras | |
![]() 14.12.2005 17:13:25 (muokattu 14.12.2005 17:13:53) | |
Taitaa olla aika eri tilanne teidän bändillä kun noilla vasta-alkajilla, jotka suurinpiirtein elämänsä ensimmäistä julkista keikkaa haaveilevat, jotta voisivat sitten tohkeilla jälkeenpäin. Sinä out jo pitkät kurssit käynyt ja se auttaa muita teidän bändinjätkiä melko tavalla, ymmärtäisivät vaan olla kiitollisia oikoreiteistä - riippuu tyypeistä. Vitut ne mitään kiitollisia ole. Nytkin yksi narisi että on niin vähän,että ei kait tämmösillä liksoilla kukaan tee. Mä olen kyllä käynyt sen jatkokurssinkin jo:=) | |
![]() 14.12.2005 17:48:28 (muokattu 14.12.2005 17:49:14) | |
Kyllähän totuus on se, että rokkipuolella suurin osa aloittelevista ja ns. "nimettömistä" harrastuspohjalta kootuista bändeistä tekee keikkansa joko täysin tai lähes ilmaiseksi. Jotkut jopa maksavatkin. Vertaillaan. Tuleva entinen rokkibändini. 40 keikkaa takana. taloudellinen hyöty mulle ollut yhteensä 300 euroa, joista 5-euroinen tuli yhdeltä keikalta ja 295 neljältä muulta. Entä ne loput 35? Arvasit oikein. Ei mitään. Kuten ei gospelbändistäkään, jolla käytiin pari viikonloppua takaperin kuuden biisin pistokeikalla Turussa. Oulusta käsin. Kaupunginorkesteri. Treeneistä palkkaa, keikoista palkkaa. Mitään ei tarvi roudata. Työstä suuri osa ajasta istutaan ja ihmetellään. Mielelläni siellä silloin tällöin triangelia paiskon. mutta arvatkaa kumpi on hauskempaa? "It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know....
or a bunch of average ones". -Bill Hicks | |
![]() 14.12.2005 17:52:12 | |
Vertaillaan. Tuleva entinen rokkibändini. 40 keikkaa takana. taloudellinen hyöty mulle ollut yhteensä 300 euroa, joista 5-euroinen tuli yhdeltä keikalta ja 295 neljältä muulta. Entä ne loput 35? Arvasit oikein. Ei mitään. Kuten ei gospelbändistäkään, jolla käytiin pari viikonloppua takaperin kuuden biisin pistokeikalla Turussa. Oulusta käsin. Kaupunginorkesteri. Treeneistä palkkaa, keikoista palkkaa. Mitään ei tarvi roudata. Työstä suuri osa ajasta istutaan ja ihmetellään. Mielelläni siellä silloin tällöin triangelia paiskon. mutta arvatkaa kumpi on hauskempaa? Varmaan se rock-bändi. Siitä ei olekkaan kysymys. Vaan siitä, että joku vie sen sulle kuuluvan liksan yhtä takuuvarmasti, kuin sun seuraavan rockkikeikan hinta on edelleen se muutama kymppi tai vitonen. Jos sinä et sitä ymmärrä ottaa, niin ei ole kenenkään etu, ei edes sinun. Sulla riittää näytöt ja taidot ihan laskuttaa oikeita seteleitä sun keikoista. | |
![]() 14.12.2005 17:59:08 | |
Jos sinä et sitä ymmärrä ottaa, niin ei ole kenenkään etu, ei edes sinun. Sulla riittää näytöt ja taidot ihan laskuttaa oikeita seteleitä sun keikoista. Bändikaverit ei oo samaa mieltä. Mitä tässä turhia, kun soittamaan pääsee. "It's hard to have a relationship in this business, man. You're always travelling, keeping weird hours, you know. It's gonna take a very special woman, you know....
or a bunch of average ones". -Bill Hicks | |
![]() 14.12.2005 18:06:57 | |
Bändikaverit ei oo samaa mieltä. Mitä tässä turhia, kun soittamaan pääsee. Sitten ei ku ilimaseksi. Soittamaan pääsee ihan varmasti. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)