Aihe: Toimiva monitorointi?
1 2 3 4 5 6 7 8
juguli
12.11.2005 17:41:02
Meillä on Laneyn 60w aktiivimonitorit käytössä. Meille riittää kolme mutta teillä saisi olla neljä niin kaikki kuulee kunnolla. Linkitettynä ja kanavan auxilla säädetään mitä kuuluu ja kuinka lujaa. Toimii älyttömän hyvin ja on mukava soittaa. Kokeiltiin korvamonitoreitakin mutta se oli liian steriiliä ja ne piuhat roikkui ja ärsytti. Nyt ollaan 100%:sti tyytyväisiä.

meillä samat laneyt käytössä ja ollaan yhtä tyytyväisiä.
riff
13.11.2005 04:35:12
Aika hyvä monitorointi on wanha kunnon "saippuakotelo" EV! 4 vuotta oon vetäny shuren korvamonitoreilla mut nyt vaihteeks otin kulman käyttöön ja on aikas vapautuneempi vetää! Meillä ei lavamöykkä nouse niin isoks, että tarttis korvia tukkia ja se on hyvä asia se!
Köyhälle kaikki on kallista!
Tankero
13.11.2005 16:44:06
Aika hyvä monitorointi on wanha kunnon "saippuakotelo" EV! 4 vuotta oon vetäny shuren korvamonitoreilla mut nyt vaihteeks otin kulman käyttöön ja on aikas vapautuneempi vetää! Meillä ei lavamöykkä nouse niin isoks, että tarttis korvia tukkia ja se on hyvä asia se!

Asiaa
jeppeq
13.11.2005 22:46:08
Meillä ei lavamöykkä nouse niin isoks..
Kyllä se siitä nousee kunhan tutustutaan...Tulee se "vauhtisokeus" mukaan niinkun mr. H.Tuovinen asian ilmaisee ;)
..ja nimen selvennys..
pekkajau
13.11.2005 22:47:47
HotSpot!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
jeppeq
13.11.2005 22:50:20
ei enää sitä, 26 vuotta meni, että sai sen kurtulta poies, kun se aina kiersi. Otan tämän tunteella....
..ja nimen selvennys..
c64
13.11.2005 22:54:57
HotSpot!

Sama!
Hauskaa kuin anopin hautajaisissa.
Decker90
14.11.2005 14:59:13

...mutta mistäpä käytännöllinen, pienikokoinen monitori mikseri???

Meillä on kuusihenkinen orkesteri, jossa viisi laulaa.
Lattia / lähikenttä monitoreilla on menty tähän asti, mutta viime aikoina on ryhdytty keskustelemaan millä saataisiin tuota lava volyymia vietyä alaspain.
No okei, korvanapit kaikille... ja ollaankin kysymyksen edessä, että millä napeista tuleva tavara määritellään? Ja eurojakin palaa aikalailla, koska pakettin tulisi olla kuitenkin luotettava, kukaan ei halua kiertoa suoraan korvanappiin... Siis ei hyvä!

No entäpä nykyisen monitori systeemin jalostaminen...
Olen jo pidemmän aikaa katsellut miksereitä, joista löytyisi 6 todellista aux lähtöä, mutta niitä ei juuri noissa räkki kokoisissa ole. (Tai on, mutta näillä keikkamäärillä ei Allen&Heathiin raaskisi investoida) Tällä ratkaisulla saisi 4 erilaista miksausta + side fillit pöydän kuuntelulähdöstä tai ryhmistä (2 auxia on varattu efekteille ).

Erillisen monitorimikserin mukana roudaus ei oikein houkuttelisi, muutenkin tuota kannettavaa on meille siunaantunut.
Ellei sitten todellakin löytyisi joku inhimillisen kokoinen vekotin...?
"En syytä, enkä väitä...."
Tankero
14.11.2005 15:20:02
...mutta mistäpä käytännöllinen, pienikokoinen monitori mikseri???

Meillä on kuusihenkinen orkesteri, jossa viisi laulaa.
Lattia / lähikenttä monitoreilla on menty tähän asti, mutta viime aikoina on ryhdytty keskustelemaan millä saataisiin tuota lava volyymia vietyä alaspain.
No okei, korvanapit kaikille... ja ollaankin kysymyksen edessä, että millä napeista tuleva tavara määritellään? Ja eurojakin palaa aikalailla, koska pakettin tulisi olla kuitenkin luotettava, kukaan ei halua kiertoa suoraan korvanappiin... Siis ei hyvä!

No entäpä nykyisen monitori systeemin jalostaminen...
Olen jo pidemmän aikaa katsellut miksereitä, joista löytyisi 6 todellista aux lähtöä, mutta niitä ei juuri noissa räkki kokoisissa ole. (Tai on, mutta näillä keikkamäärillä ei Allen&Heathiin raaskisi investoida) Tällä ratkaisulla saisi 4 erilaista miksausta + side fillit pöydän kuuntelulähdöstä tai ryhmistä (2 auxia on varattu efekteille ).

Erillisen monitorimikserin mukana roudaus ei oikein houkuttelisi, muutenkin tuota kannettavaa on meille siunaantunut.
Ellei sitten todellakin löytyisi joku inhimillisen kokoinen vekotin...?

Mua vaan aina jaksaa ihmetyttää tuo roudauksen raskaus. En tosin tiedä kuin monta rekallista teillä on kamaa, mutta en ole vielä nähnyt yhdelläkään tanssi/biletysbändillä kovin kauheita kuormia. Jo kai nuo muutamat tötteröt luulis jaksavan kantaa.
Tai johtuneeko luuloni siitä, että oon joskus tehnyt oikeitakin töitä. Ja raskaammasta päästä.
Decker90
14.11.2005 15:58:07

En tosin tiedä kuin monta rekallista teillä on kamaa, mutta en ole vielä nähnyt yhdelläkään tanssi/biletysbändillä kovin kauheita kuormia. Jo kai nuo muutamat tötteröt luulis jaksavan kantaa.

Sehän on tietysti meidän oma valinta että viemme mukanamme äänentoiston lisäksi myös valoa ym. Ja kitaroissa käytettään aitoja vahvistimia, eikä vain efektiprosessorista suoraan linjaan. Samoin basson kanssa...
Jos ei nyt rekkaa eikä kuorma-autoa, niin kyllä iso sprintterin perä melko täynnä on... www.angliaorkesteri.com/kuvat.php?section=1

Ja sitten tietysti vaikuttaa se, että montako keikkaa/vuosi heittää.
Ja onko niistä moni Houseband komennuksia, jolloin kamat saa olla paikoillaan jopa useamman viikon.

Me joudumme kaluston siirtämään poikkeuksetta 4 kertaa per keikka:
Roudaus kämpältä autoon, autosta keikkapaikalle, keikkapaikalta autoon, autosta kämpälle...

No tämä menee jo vähän thredin aiheesta ulos...
"En syytä, enkä väitä...."
jeppeq
14.11.2005 18:20:13
Tai on, mutta näillä keikkamäärillä ei Allen&Heathiin raaskisi investoida

Osta multa se 16:2 Wizard, on ylimääräisenä ellei toinen hunpparivi osta sitä tällä viikolla poies. Pikavistillä lissee.Se mikään kallis ole.
..ja nimen selvennys..
Simplex
14.11.2005 22:08:47

Meillä on korvanapit kaikilla mauilla paitsi kitaristillä. Kitaristillä on sellainen t-kaupan lattiamonitori. PA on aika suuntaava, joten taakse ei tule juuri mitään.

Mä olen kokeillut noita sun nappejas sangoilla ja ilman ja todennut että sun tai meiden muidenkaan miksaustaidoilla se homma ei ainakaan pelaa.

Mä hoidan miksauksen lavalta ja yleensä olen eka setin ilman nappeja ja haen balanssia kohdilleen. Sitte napit korville ja antaa palaa

Voi olla et tulee ihan yllärinä mut yleensä ekan, suht hiljaa soitetun setin jälkeen kun jokainen on ruuvaillut vehkeitään lujemmalle ja on ruvettu vetään muutakin kuin Tonavan Aaltoja niin balanssit on siinä vaiheessa jo ihan perseestä.

Mulla on sulkevat napit ja basistilla ja runpalilla sellaiset kympin, vuotavat korvantaa laitettavat sangat.

Kitaristi valittaa kokoajan, että ei kuule mitään ja saundi on perseestä.

Kuuleminen on tosiaan ongelma mutta soundeista en yleensä ole hirveesti valittanut
paitti silloin kun oon kokeillut sitä korvamonnia.

Kellään muulla ei ole mitään ongelmaa monitoroinnin suhteen.

Ei kait niin kun jätkät vetää suut muikeana todellisesta soundikuvasta mitään tietämättä.

Mitä tästä voimme päätellä?

Sen että ainoa joka tietää miten paska balannsi oikeeesti on, olen mä.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
vanhami
15.11.2005 09:19:46 (muokattu 15.11.2005 10:05:40)
Sen että ainoa joka tietää miten paska balannsi lavalla oikeeesti on, olen mä.

Lavasaundi on eri asia, kuin lattiasaundi, kaapit kun ei anna taakse juuri mitään. Sen huomaa helpoiten syntikan kautta soittaessa. sitten kun vola on sopiva, et kuule sitä muun melun alta, kun menet kaiutinlinjan etupuolelle, alkaa kuulumaan. Muut soittimet monitoroi jossain määrin itse itseään.

Lähinnä tarkoitin, että kellään, jolla on napit korvilla, ei ole kuulemisvaikeuksia.

Oikeaan miksaajaan ei ole keikkaliksoilla varaa, joten joutuu kikkailemaan toistaiseksi näin.

Ja aina pitää muistaa, että jokaisella on yhtälainen vaikutusvalta oman monitoroinnin ja kuulemisen edistämiseksi. Kukaan muu sitä parasta ei voi tietää, kuin itse.
JK
15.11.2005 14:03:12
HotSpot!

Ei.
Koirilla oli vuoronperään HotSpot niskassa. Inhottava Infektio, viruksen aiheuttama. Märkii ja karvat lähtee. En halua itselleni.
"Koirani ovat kaikkiruokaisia ja pitävät erityisesti pienistä lapsista"
klunssila
15.11.2005 15:15:36 (muokattu 15.11.2005 15:16:24)

Erittäin huomioon otettava seikka on, että kierron syypää on yleensä huono monitorointi (tai sitten pitää olla kamat todella surkeat, tajuttoman lujalla tai fyysinen asettelu on ihan perseellään). Korvamonitoroinnin kanssa kamat ei kierrä mitenkään helposti.

Ongelmana tietysti on, että mistä tavara ajetaan kuunteluun. Katselin anglian kotisivuja ja näytti teillä oleva tuo kamapolittiikka ihan kohtuullisella tasolla, tosin mikseristä (liekö behringer vai mikä) ei ollut mainintaa?? Onko kunnon mikseriin sijoittaminen, esim. 500 -1000 euroa sitten iso sijoitus, se vaikuttaa kuitenkin todella oleellisesti soundiin. Sanoisin, että karsikaa turhasta kaman määrästä ja hankkikaa kamoja, jotka tekevät juuri sen mitä haluatte. Eli ei ehkä kannata roudata erillistä monitorimikseriä vaan hankkia sellainen pöytä, jossa on esim. 6 auxia????
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
omarklah
15.11.2005 15:34:24

Sanoisin, että karsikaa turhasta kaman määrästä ja hankkikaa kamoja, jotka tekevät juuri sen mitä haluatte. Eli ei ehkä kannata roudata erillistä monitorimikseriä vaan hankkia sellainen pöytä, jossa on esim. 6 auxia????

Vastaan ennenkuin Decker ehtii :o)
Tämä on pyhä tarkoitus - vaan kun perheellisiä harrastelijoita ollaan ja tehdään keikkaa harvakseen - kotipiiri vie rahoista suurimman osan - pitää vaan olla kärsivällinen ja säästää. Oikotietä onneen ei näytä tässäkään löytyvän :o)
Nykyinen lavapöytä on Soundcraftin - ja täydessä kattauksessa sitten Behkun iso pöytä ja erilinen monitorimikseri (vanha Peavey) lavalla - ja tämä toimii kyllä, mutta kun näitä keikkoja, missä on tilaa koko setille on NIIN harvakseen....
Decker tarkentakoon ja lisätköön...
Tää sit sanois tälleen...
mnääpänen
15.11.2005 20:31:22
Jo vain.Lueskelin mielenkiinnolla monitoroinnin sietämätöntä vaikeutta.Samoja
vaikeuksia,kiertoja,meteliä,takkuja.3 vuotta sitte siirryimme osaksi korvanappi-
linjalle(3 heppua 5stä) ja toimii.Allen&Heath ja behringenin kuulokevahvistin,nykyään.A&B lähdöstä behringenin pääsisäänmenoon koko roska(pystyy kontro-
loimaan suhteet) ja lisäksi laulajille ja hanuristille myös auxeista oman äänen/soiton
lisäys omaan kuulokekanavaan.Ja kun voi koko roskan ja oman mölinän/soiton
vielä balansoida keskenään niin täytyy olla tytyväinen.Ja napit on ihan peruskamaa,
joista kuulee myös yleisön puheet ym kohtuullisen helpolla.Rumpali ja syntikkamies
luottavat VIELÄ pieniin tolpan päässä nököttäviin kaiuttimiin,mutta keskusteluja on käyty.........niinkuin monesta muustakin asiasta :)
isojussi
15.11.2005 22:37:45
...Ei kait niin kun jätkät vetää suut muikeana todellisesta soundikuvasta mitään tietämättä.

HOHO!

JEAH!

Mä kallistun sun kannalle.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
vanhami
16.11.2005 08:29:35 (muokattu 16.11.2005 08:36:02)
...Ei kait niin kun jätkät vetää suut muikeana todellisesta soundikuvasta mitään tietämättä.

HOHO!

JEAH!

Mä kallistun sun kannalle.

No kertokaapa mitä eroa on, jos bändillä, joka soittaa pa linjan takapuolella ja pa ei vuoda hirveästi takapäin ja on korvanappien sijasta vaikkapa 4 kpl lattiamonitoreita, joiden saundimaailma on väännetty omalla miksauksellaan hunajaiseksi.

Saako tällöin yleisö parempaa saundia korviinsa kuultavaksi?

Bändin yleisaundi on eri asia kuin monitoreihin haettava saundi, vaikkakin ne vaikuttaa hieman toisiinsa. Monitoreihin ajetaan vaan niitä soittimia ja juttuja, mitä halutaan kuulla. PA-sta ajetaan ulos sitten hieman enemmän.
jjussila
16.11.2005 10:10:15
No kertokaapa mitä eroa on, jos bändillä, joka soittaa pa linjan takapuolella ja pa ei vuoda hirveästi takapäin ja on korvanappien sijasta vaikkapa 4 kpl lattiamonitoreita, joiden saundimaailma on väännetty omalla miksauksellaan hunajaiseksi.

Saako tällöin yleisö parempaa saundia korviinsa kuultavaksi?

Bändin yleisaundi on eri asia kuin monitoreihin haettava saundi, vaikkakin ne vaikuttaa hieman toisiinsa. Monitoreihin ajetaan vaan niitä soittimia ja juttuja, mitä halutaan kuulla. PA-sta ajetaan ulos sitten hieman enemmän.

Eikun napit korviin ja sinne SAMA paletti (1:1) mikä menee ulos=> sieltä löytyy saundimaailma ja balanssi, lavameteli pysyy alhaisena ect.. palvelee parhaiten kokonaisuuttaa ....joo
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)