Aihe: Desibelirajoitus laskee.
1 2 3 4 5
uruttaja
03.11.2005 10:40:10
Eihän sitä jumputusta kestä kovin kauan kukaan. Mä luulen että desibelirajoitus koskee ihan kaikkia paikkoja, joissa musiikkia esitetään tavalla tai toisella, Korjatkaa viisaammat jos olen hakoteillä.
garyfey
03.11.2005 11:03:03
Kompurat vaan ennen pääteasteita ja leikkaamaan huiput pois! Volyymi pysyy samana ja mittarit on ihmeissään.
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
jjussila
03.11.2005 11:13:30
Kompurat vaan ennen pääteasteita ja leikkaamaan huiput pois! Volyymi pysyy samana ja mittarit on ihmeissään.

Jos ruuvaat kompuran liian tiukalle, tulee aikas "pumppaava" lopputulos...joo
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?...joo
Musiikkia korville
03.11.2005 11:15:04

Niinpä...
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
garyfey
03.11.2005 11:21:00

Sitä saa mitä tilaa. Jos tuon 5db ensin puristaa kompuralla ja leikkaa huiput peak limiterillä (esim. composer pro) niin lopputulos on todennäköisesti parempi kuin ilman.
Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia.
M.i.k.key
03.11.2005 11:36:01
"Aika kovaa tulee, onko mitään kotimaista?"
Mä lopetan nää hommat!
Teemu Tee
03.11.2005 11:46:09
Uuden kosketinsoittajan myötä bändissä on Tyros II (OMB-syna) ja mikäli bändi ei pysty soittamaan enää hiljempaa, jatkamme konemusiikilla.

Eikö nuo ohjeelliset volatasot oo annettu jollain määrätyllä painotuksella ja mittarit näyttä usein hetkellisiä huipputasoja? Mikä on virallinen mittausetäisyys kaiuttimista? 20m päässä 85dB on tanssilattialla jo aika lujaa!

Kysymys hovimestarille: mitä painotusta mittarinne käyttää? Saa ainakin setin verran lisäaikaa vetää niinku tykkää!
Tyhjän saa pyytämättäkin
PL
03.11.2005 11:52:38
Tavastiallakin oli aikoinaan mittari.

Kuka tunnustaa rikkoneensa mikkitelineellä "vahingossa" sen valot tai tunkeneensa jotakin ryönää mikin sisään?
v_m_kangas
03.11.2005 12:00:27

Kysymys hovimestarille: mitä painotusta mittarinne käyttää? Saa ainakin setin verran lisäaikaa vetää niinku tykkää!

"Ei näissä mitään painoja ole, tämä on virallisesti viritetty mittari!"

Tämän tyylisen vastauksen olen joskus kuullut.

Sinänsähän noiden dB tasojen valvominen on hyvä juttu, mutta ne valvontavehkeetkin pitäisi laittaa sitten kuntoon myös. Vaikkapa samanlaiset 'vakaukset' niihin määräajoin kuten pitää kaupallisissa puntareissa tehdä ja leimat löytyä puntareiden kyljestä.
Humppaa tai soita humppaa
uruttaja
03.11.2005 13:17:11
Tavastiallakin oli aikoinaan mittari.

Kuka tunnustaa rikkoneensa mikkitelineellä "vahingossa" sen valot tai tunkeneensa jotakin ryönää mikin sisään?

Mä, useinkin.
Sertzo S
03.11.2005 13:21:00 (muokattu 03.11.2005 13:21:34)
Onko myös vielä niin, että iso osa elävänmusiikin paikoista eivät yksinkertaisesti akustisilta ominaisuuksiltaan kaikin puolin ole sopivia pändisoittoon? Nämä desipeliasiat ovat näköjään ikuisuuskysymyksiä.
Tankero
03.11.2005 14:11:00
Loppupeleissä jäädään vetää se känni himaan, saapahan ainakin kessua ja remuta..

Jotkuthan vetää jo nyt. ;)
Tankero
03.11.2005 14:14:18
Ei kai niitä insinöörien desibelirajoituksia tarvittaisi, jos bändeillä itsellään olisi tervettä järkeä.

Meeppä kokeileen vaikka Hotelli Levitunturiin käytään tervettä järkeäs. Siellä oli jo ennen laajennusta sesonkiaikana yleisön meteli 85-90 desibeliä. Nyt vielä paljon kovempi.
uruttaja
03.11.2005 14:21:07
Meeppä kokeileen vaikka Hotelli Levitunturiin käytään tervettä järkeäs. Siellä oli jo ennen laajennusta sesonkiaikana yleisön meteli 85-90 desibeliä. Nyt vielä paljon kovempi.

Sitähän minä koetin sille selittää.
Tankero
03.11.2005 14:22:55

Sitähän minä koetin sille selittää.

Ei ne etelänvarekset taho aina toittaa.
manjaana
03.11.2005 14:26:23
Jotkuthan vetää jo nyt. ;)

Iliman muuta... ;o)

Oikeest mua hiukan nyppii, kun ensin kielletään kaikki lailla ja kohta mietitään, että miksi tässä näin kävi, kun lyödään luukkua ikkunoihin..
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä.
musamies
04.11.2005 11:01:10 (muokattu 04.11.2005 11:07:51)
Minun mielestä on hyvä jos desibelirajoitus laskee. Ihmisluonto on sellainen, että se tuppaa vierastamaan muutoksia ja uudistuksia. Tämän kuitenkin uskon olevan hyväksi niin muusikoille, asiakkaille ja niiden paikkojen henkilökunnalle, jossa musiikkia esitetään.

Aikaisemminkin olen aiheesta keskustellut Muusikoiden.net:istä. Yksi mielenkiintoinen näkökanta, mikä on keskusteluissa tullut esiin, että asiakkaat pitävät kovaa ääntä? Mielestäni tässä kohtaa auttaisi normaalien hyvien käytöstapojen opettelu. Kun musiikkia soitetaan hiljempaa, ei ole pakko huutaa niin kovaa, että koko kapakka kuulee.

Kun itselläkin on poliisilta saatu lupa toimia järjestyksenvalvojana, niin olen sitä mieltä, että kovaäänisimmät häirikköasiakkaat voisi poistaa ravitsemusliikkeestä.
uruttaja
04.11.2005 11:04:34
Minun mielestä on hyvä jos desibelirajoitus laskee. Ihmisluonto on sellainen, että se tuppaa vierastamaan muutoksia ja uudistuksia. Tämän kuitenkin uskon olevan hyväksi niin muusikoille, asiakkaille ja niiden paikkojen henkilökunnalle, jossa musiikkia esitetään.

Niin on, oikeinkin hyvä, että terveyttä vaalitaan.

Mutta väitän että 80 on liian matala raja. Puheensorina on äänekkäämpää.

Yökerho/discopaikoissa db-rajan vetäminen vaikka 75:een onnistuu helposti, volumea pienemmälle. Bändin kans ei ole ihan niin helppoa. vaikkapa akustisten rumpuja ansiosta. Kokeile jos et usko.
Musiikkia korville
04.11.2005 11:13:04

Niin on, oikeinkin hyvä, että terveyttä vaalitaan.

Mutta väitän että 80 on liian matala raja. Puheensorina on äänekkäämpää.

Yökerho/discopaikoissa db-rajan vetäminen vaikka 75:een onnistuu helposti, volumea pienemmälle. Bändin kans ei ole ihan niin helppoa. vaikkapa akustisten rumpuja ansiosta. Kokeile jos et usko.

Komp.

Tämä on vieläpä sellainen juttu, että riippuu täysin paikasta, jossain toimii toisessa ei. Onhan sillä esim suuri merkitys, minkäkokoinen ravintola on tai siis vaikkapa kuinka paljon siellä on asiakaspaikkoja. Niin kuin täällä mainittiin, niin on vähän vaikea pitää tuollaisista kiinni jossain Lapin laskettelukeskuksessa sesonkiaikana.

Ei tule toimimaan ja taas yksi asia mistä pääsee v*ttuilemaan bändille.
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään
musamies
04.11.2005 11:16:57
Helsingin yöelämästä jäi mieleen, että oli aikamoisia vaikeuksia löytää keskustasta "vähän fiksummalle porukalle" suunnattua ravintelia, jossa voi keskustella sivistyneellä äänenvoimakkuudella, eikä tarvi huutaa.

Tässä kohtaa olisi mielestäni käytöstapojen miettimisen paikka. Ei se ainakaan minun rentoutumista mitenkään auta jos on hirveä möykkä ja örvellys päällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)