Aihe: Viime keikka.
1 2 3 4 593 94 95 96 97122 123 124 125 126
Pete V.
03.02.2010 14:15:52 (muokattu 03.02.2010 14:16:52)
KoskPaavo: Mulla onnistuu kyllä ns tavallisten rallien transpointi kyllä aika hyvin , mutta kyllä edelleen Db- molli, G#- duuri (ilm. ne missä enemmän mustia on) tuottaa vaikeuksia. Silloin otetaan nappia.

Ooo-koo, Db/C# -molli ovat olemassa, mutta G# -duuria ei, siinähän pitäisi olla 8 ristiä, eli siis yksi kaksoisristi fisis toisin sanoen g, eli se onkin siis oikeammin Ab -duuri ...

Joskus lennosta transponoidessa tyypillisen sävelaskel ylöspäin F# -duurista olen kyllä joutunut ajattelemaan tuon G# -duurin mukaisesti, mutta onpa jo aika mutkikasta, onnistumisprosentti ehkä jotain 80% luokkaa, heh-heh ...
jon lord
03.02.2010 15:02:03
poppamies: Transponoitko ihan lennosta vaan? Sullaha ei oo sitä casion nappia. Jotenkin kuvittelisi että vaikkapa puolellatoista transponointi Eb'st ylöspäin olisi ylivoimainen tehtävä lennosta. Ainakin tavalliselle ihmiselle joka ei oo käynyt Sibeliuksen ammattikoulua tai vastaavaa.

Silloin kun virret on tuttuja niin kyllä se onnistuu. Noita iskelmäbiisejäkin voi kyllä nostaa ja laskea melkein miten vaan. Jotkin sävellajit tietenkin tuottaa ongelmia mutta kun vaan harjoittelee niin kyllä se siitä alkaa sujua. Määrätyissä sävellajeissa jos nostaa puolikkaalla ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa etumerkit ja soittaa kirjoitetusta. ESim. Eb => D alas on helppo ja sitä teen usein, ei tarvitse huutaa niin kovasti. Sitten joskus soitan sointuvirsikirjasta, siinä on pudotettu monia virsiä suoraan kitara soinnuille helpommiksi, toki itse soinnutan ne. Harjoitusta vaan niin kyllä se alkaa sujua.
COVS jäsen N.o 3
baron
03.02.2010 15:56:29

KoskPaavo: Mulla onnistuu kyllä ns tavallisten rallien transpointi kyllä aika hyvin , mutta kyllä edelleen Db- molli, G#- duuri (ilm. ne missä enemmän mustia on) tuottaa vaikeuksia. Silloin otetaan nappia.

Mun piti transpata yksi lappu Gb-molliin mutta edes Finalesta ei löytynyt sitä sävellajia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
03.02.2010 16:04:20 (muokattu 03.02.2010 16:05:18)
baron: Mun piti transpata yksi lappu Gb-molliin mutta edes Finalesta ei löytynyt sitä sävellajia.

Eikö? : )
Toisaalta jollei ole mitään tähdellistä syytä tuohon Gb -molliin niin kannattaa transpata se enharmoniseen Fis -molliin, josta ainakin haitaristit luulis naattivan!
baron
03.02.2010 16:09:39

EP: Eikö? : )
Toisaalta jollei ole mitään tähdellistä syytä tuohon Gb -molliin niin kannattaa transpata se enharmoniseen Fis -molliin, josta ainakin haitaristit luulis naattivan!

Pakkohan mun oli niin tehdä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
03.02.2010 19:46:39
Aah, pääsinpäs soittamaan isolla Bösendorferilla missä oli niitä ylimääräisiä mustia bassokoskettimia Sibeliukselle(*) ja esiintymään samalla lavalla kuin Anna Puu,(**) joka tuli juhlimaan synttäreitään esittämällä mulle(***) hittibiisejään.
(*) joka tiiraili maalauksesta käsin (**) tosin eri aikaan (***) ja yli 300 muulle hengelle
poppamies
03.02.2010 20:22:53

levesinet: Aah, pääsinpäs soittamaan isolla Bösendorferilla missä oli niitä ylimääräisiä mustia bassokoskettimia Sibeliukselle(*) ja esiintymään samalla lavalla kuin Anna Puu,(**) joka tuli juhlimaan synttäreitään esittämällä mulle(***) hittibiisejään.

G#'lle oma ja Ab'lle oma. Niinkö?
Lord Of The Strings
levesinet
03.02.2010 20:30:04
poppamies: G#'lle oma ja Ab'lle oma. Niinkö?

Kyllä juuri niin, ehdottomasti. Ei vaan, kyllä siinä oli laajennettu alarekisteri.

Tosin kyseisen Bösendorferin koneisto oli oikeastaan aika surkea ja soitin ei suinkaan ollut esiintymislavalla vaan eri salissa. ;D
Lennu
05.02.2010 14:09:28

E:stä C#:ään.
My life is like an Opel-highway.
baron
05.02.2010 14:13:46

levesinet: Aah, pääsinpäs soittamaan isolla Bösendorferilla missä oli niitä ylimääräisiä mustia bassokoskettimia Sibeliukselle(*) ja esiintymään samalla lavalla kuin Anna Puu,(**) joka tuli juhlimaan synttäreitään esittämällä mulle(***) hittibiisejään.

Kateeksi käy, en oo koskaan päässyt soittamaan humppakeikkaa Bösendorferilla, parhaimmillaan isolla konsertti-Yamahalla.
Jatsia oon sentään päässyt soittamaan staikkarilla mutta vain pienillä, D vielä kokematta.
EP
05.02.2010 14:17:05
baron: Kateeksi käy, en oo koskaan päässyt soittamaan humppakeikkaa Bösendorferilla, parhaimmillaan isolla konsertti-Yamahalla.
Jatsia oon sentään päässyt soittamaan staikkarilla mutta vain pienillä, D vielä kokematta.

Elämän hienoimpia asioita nämä jotka on vielä kokematta, pidättele pitkään!
Pete V.
05.02.2010 15:36:28 (muokattu 05.02.2010 16:48:36)
Piti poistaa aiempi virheellinen kirjoitelmani, sorry ...

baron: Mun piti transpata yksi lappu Gb-molliin mutta edes Finalesta ei löytynyt sitä sävellajia.

Siis Gb -mollia ei ole, niin ei sitä ole nuotinnusohjelmissakaan ... siis, F# -molli jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Joissain transponoinneissa tulee vastaan kummallisuuksia, esim. tämä Gb -mollin rinnakkaissävellaji olisi Heses/Beses/Hbb/Bbb -duuri, eli 9 b:tä, jossa siis kaksi kaksois-b:tä/bb:tä ...

Mutta, kuten olin tuossa äsken juuri tähän samaan liittyen kertomassa, niin transponoinnissa nuotin enharmoniseen b-># tai #->b sävellajiin muuntaminen ei ole suotavaa ainakaan puhallinsoittimien näkökulmasta, koska niillä äänet ovat dynaamisia ja hakevat itselleen "oikean" tasonsa sävellajin mukaan ja soivat jossain määrin eri lailla.
Pete V.
05.02.2010 15:51:53
Pete V.: Juu, kokemusta on, myös siitä, että aina ei kovin hyvin onnistu ...

Kirjoittelin tästä asiasta johonkin ketjuun joku aika sitten, katsotaan jos löydän sen vielä.

No, juu, löysinhän, ja laitan sen tähän uudelleen, kokonaisuudessaan ... vähän provoako, ainakin koskettimille, ehkei kitaroille ...

Siis, joskohan joku jaksaa lukea näitä ylipitkiä kirjoituksiani ja tässä varsinkin ylipitkiä lauseita ... heh-heh ...

-------------------------------------

Olen joskus miettinyt, että miten se kiipparin/haitarin soittaminen onnistuu koneen transponoimana, nimittäin soittaessahan paljon asioita on näkökentässä ja hoituu lihasmuistista ... kun korva kuulee jonkun äänen/soinnun, niin eikö lihas/näkömuisti-kombinaatio haluaisi soittaa sen ja seuraavatkin juuri siltä kuullulta korkeudelta koskettimillakin, tuleeko tässä jotenkin "jakomielitauti" ja asemavirheitä, nuoteilla tai ilman, kun pitää soittaa ikäänkuin väärästä kohdasta koskettimistoa?

Omalla kohdallani tämä vastaava tulee esiin, jos joutuu soittamaan toista perusvireistä trp:a. Yleisin on Bb-vireinen, jota itsekin soitan, jossa omaa C:tä soittaessa soikin Bb, ja tästä johtuu se C-nuotista lukemiseen tarvittava pakollinen transponointi sävelaskel ylöspäin. Jos sitten soittaakin esim. Eb-vireistä trp/kornettia, niin omaa C:tä soittaessa soikin Eb, ja silloin ihmettelee ikäänkuin miksi ja yrittää ehkä korjata alaspäin Bb:tä kohti. Nämä olivat siis näiden trp:ien vapaita ääniä ilman sormituksia, ja sormitusten kanssa homma vaan mutkistuu ja koko ajan on kuitenkin sellainen samanlainen alaspäin kohti fiilis, OK A-trp:lla ylöspäin, korva/lihasmuisti ainakin minulla on niin voimakas sellainen, mutta jotkut suoriutuvat tällaisesta jostain syystä kuitenkin ongelmitta, huomioiden vielä, että klassisella puolella on käytössä lisäksi A, C, D, F, G ja piccolo Bb trp:a ... niin, ja jos hyvin sattuu, niin stemmakin on ehkä kirjoitettu juuri ko. vireen mukaan, mutta sitten voikin lennossa tulla vaihdos taas toisen vireiseen stemman osuuteen, ja eipä siinä sitten välttämättä vaihdeta toisen vireiseen soittimeen, vaan jatketaan taas jotenkin transponoiden ehkä monenkin vaihdoksen ajan vaan jollain yhdellä valitun vireisellä soittimella ... OK, tämä viimeinen kuvaus koskee lähinnä nuoteista soittamista, mutta ei asia minulla sen kummemmin helpotu, vaikka soittaisin ulkoakin, korva rulaa, ja huulet/näpit sitten yrittää vaan räpiköidä siihen kuullun äänen totuttuun Bb-trp:n asemaan ...

-------------------------------------------

Vielä transponointiasiaan liittyen, kyllä pianisteissa on aikojen kuluessa ollut aivan mahtavia lennossa transponoijia, tarvittu lähinnä laulajien säestyksissä, mutta kyllä joissain muissakin tilanteissa. Heistä mainittakoon kotimaisista vaikkapa edesmennyt George de Godzinsky, muita nimiä ei nyt tule mieleen ...
kurrekullervo
05.02.2010 15:54:39
No, mikähän mahtaa olla tuon Gb mollin rinnakkaissävellaji?
EP
05.02.2010 16:01:23 (muokattu 05.02.2010 16:25:56)
-------------
Timi
05.02.2010 16:05:47
kurrekullervo: No, mikähän mahtaa olla tuon Gb mollin rinnakkaissävellaji?

Höh!Se viereinen tietty.
Vaikea.Mutta varma!
Pete V.
05.02.2010 16:08:07

Juu, sorry, poistin virheellisen kirjoitelmani, olikin mielessä Gb -duuri ...
rintapek
05.02.2010 16:21:48

Hbb- duuri tietty. Ongelma kyl minust ratkeaa helpoiten vetämällä sevverran epävireisillä soittimilla, et sormille riittää sinnepäintarkkuus.
One kind of music only - the good kind
Meisseli
05.02.2010 16:24:10

Voisko tän debatin siirtää johonkin muualle tästä ketjusta.
Musiikin opiskelija
baron
05.02.2010 16:27:42 (muokattu 05.02.2010 16:36:41)

Pete V.: Piti poistaa aiempi virheellinen kirjoitelmani, sorry ...

Siis Gb -mollia ei ole, niin ei sitä ole nuotinnusohjelmissakaan ... siis, F# -molli jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Joissain transponoinneissa tulee vastaan kummallisuuksia, esim. tämä Gb -molli olisi Heses/Beses/Bbb -duurin rinnakkaissävellaji, siis 8 b:tä ...

Tainnut lintsata muskarit tai nukkunut tunnilla?
9 beetä ja on se olemassa, ei sitä torvensoittajan tietämättömyys poista.
http://www.ehow.com/how_4609640_play-gb-minor-scale-piano.html
Tuolta löytyy ohjeet asteikon soittamiseen pianolla, varmaan se torvellakin onnistuu, jos on käynyt kiltisti soittotunneilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)