![]() 04.01.2006 18:33:13 | |
---|---|
Kannattaa aina kysyä :) Nyt on alkuvuosi yllättävän vapaata, ja lähtökohtaisesti millekään ei sanota ei. EDIT: Ja eihän se tosiaan mitenkään älyttömän yleistä ole että kiipparistit tuollaisen klaaraa. Sitä tuli joskus "nuorempana" vaan tahkottua semmoisessa ryhmässä missä tuota piti tehdä, hyvää teki. Toki oikea hyvä basisti on aina oikea basisti. pidän mielessä :o) Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 04.01.2006 18:36:09 | |
Mä hain aikanaan täyspitkää jalkiota jolla olisin hoitanut bassot, mutta silloin niitä ei oikein löytynyt. Nykyään midi aikakaudella taitais jo saadakin mutten enää tarvitse. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 04.01.2006 18:41:45 (muokattu 04.01.2006 18:54:06) | |
Mä hain aikanaan täyspitkää jalkiota jolla olisin hoitanut bassot, mutta silloin niitä ei oikein löytynyt. Nykyään midi aikakaudella taitais jo saadakin mutten enää tarvitse. Meidän bändin koskettaja omisti aikanaan WLM-urkuihin jalkion, jolla ajatteli klaarata bassot ja harjoittelikin vähän, mutta hommaa olisi tullut liikaa yhdelle miehelle triossa. Ja kun kuitenkin sitä pianoa harrasti niin ei sitä jalkiota sitten oppinutkaan. Kieltämättä se jalkion saundikaan ei ollut silloin lähelläkään sähköbassoa. | |
![]() 04.01.2006 18:50:56 | |
Omistin aikanaan WLM-urkuihin jalkion, jolla ajattelin klaarata bassot ja harjoittelinkin vähän, mutta hommaa olisi tullut liikaa yhdelle miehelle triossa. Ja kun kuitenkin sitä pianoa harrastin niin en sitä jalkiota sitten oppinutkaan. Kieltämättä se jalkion saundikaan ei ollut silloin lähelläkään sähköbassoa. Oli mullakin Hammondin B-200:ssa jalkio mutta se oli vaan okt.+ terssi joten otin sen pois. Sitäpaitsi ne soundit oli aika kauheet, mutta muutaman kerran kun basisti sairastui niin vedin jalkiolla bassot. Siinä oli semmoinen äänikerta että vaikka painoit jalkiota koko ajan niin se ääni syttyi kerran ja sammui itsestään joten päällekkäisiä basso ääniä ei päässyt syntymään Nykyään onnistuisi vähän monimutkaisempikin kuvio johtuen tuosta kirkkourkujen soitosta. Soittelen joskus huvikseni jotain huttua harjoittelun välissä ja joskus olen opettanut yhdelle kanttorille sambaa kirkkouruilla sekä muita juttuja. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 04.01.2006 19:12:15 | |
Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja 54 v. ja joka päivä treenaan... Tottumus on toinen luonto. En mä tiedä opinks mä mitään, mutta kaiken joutilaan ajan treenaan. Se on kivaa. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 04.01.2006 19:15:29 | |
Meillä on nimittäin nykyään tuo kokoonpano juuri tuollainen, jossa ei oo basistia, koska se, joka siinä yritti olla mukana, niin ei siitä tullut mitään ja kiipparisti sanoi silloin, että hän soittaa ne bassot itse. Nyt meillä on siis kiipparisti/vasuribasisti, kitaristi, rumpali ja minä pystysolistina. Pojat laulavat myös kans, paitsi rumpali vaan harvoin. Kitaristi laulaa lähinnä rokkipuolta. Kiipparisti ja kitaristi ovat tehneet keskenään varmaan reilun kakskytvuotta hommaa, niin tuntuu välillä, että ei tarvita kun katse, niin homma toimii. Mä aina ihailen sitä, miten ammattilaisilta taittuu homma. Siksi kyselen noita vasuribasson taitajia täältä eteläsuomesta, jos sattuis tarviin, kun tässä on ollut vähän välillä lähinnä terveydellisistä syistä tarvetta tuuraajaan. SE riippuu vähän siitä, että soittaako se kosketinsoittaja ne bassot itse, vai tuleeko ne koneelta.. | |
![]() 04.01.2006 19:16:34 (muokattu 04.01.2006 19:40:11) | |
Oon mä joskus bassoa soittanut ja kyllä mä luulisin, että pienellä treenauksella vasuribasso lähtisi jotenkuten toimimaan, mutta kun viime kesän tuurauskeikalla (terveisiä Timille) multa sitä yllärinä pyydettiin, niin tultiin siihen tulokseen, että jos en nyt keikalla kuitenkaan alkaisi sitä harjoitella. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 04.01.2006 19:22:15 | |
Mä hain aikanaan täyspitkää jalkiota jolla olisin hoitanut bassot, mutta silloin niitä ei oikein löytynyt. Nykyään midi aikakaudella taitais jo saadakin mutten enää tarvitse. FBI Beatissähän se Törmälä tieten vetelee vieläkin jalkiolla. Onhan tuo vasuribasson vetäminen jonkinlainen kompromissi ja minä olenkin ottanut sen vain sellaisiin biiseihin missä basistilta ei odoteta kovin hienoja kuvioita. Toisaalta siihen aikaan kun bändissä ei ollut ollenkaan basistia, siihen kasvoi paremmin kiinni ja ainakin tuntui siltä, että se luonistuikin pienemmällä skarppaamisella. Sitten taasen jos bassoa saisi kiippareillakin vetää kahdella kädellä, niin saisihan siihen joystikillä ym kontrolleilla eloa eri malliin, heh :) Kyllähän Ensonkin bassosaundeissa on jo sisäänrakennettuna peukkubasso. Kun 'lyö' kovempaa kosketinta, saadaan aikaan slap-soundi, After Touchilla vielä vähän vibraa tarvittaessa. Trio vedossa ehkä eniten tympäseekin se, että ei pääse käyttämään noita kontrolleja esim pitch bendiä ja modulaatiowheeliä. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 04.01.2006 19:24:13 | |
SE riippuu vähän siitä, että soittaako se kosketinsoittaja ne bassot itse, vai tuleeko ne koneelta.. **tana, koneita livemusiikkiin, ei ikinä, ho ho ! Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 04.01.2006 19:27:23 | |
**tana, koneita livemusiikkiin, ei ikinä, ho ho ! Yleensähän se kiipparisti soitaa vasemmallka soinnut ja kone soittaa niiden pohjalta bassot.. Sellaista en henkilökohtaisesti viitsi kuunnella ollenkaan.. | |
![]() 04.01.2006 19:28:58 | |
Yleensähän se kiipparisti soitaa vasemmallka soinnut ja kone soittaa niiden pohjalta bassot.. Sellaista en henkilökohtaisesti viitsi kuunnella ollenkaan.. Elä, elä, sä sanoit sen. Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. | |
![]() 04.01.2006 21:04:38 | |
Soitan bassot ehdottomasti mieluummin itse kuin varsinkin liian tumppusilla bassosaundeilla soittavan tuuraajabasistin kanssa. Jotenkin se vaan tuntuu, että soitto ei kulje. Tämä on myös kolleegojen käsitys. Käytän itse sämplättyä bassosaundia. Niinpä laivalle otettiin pari vuotta sitten mukaan neljänneksi mieheksi kitaristi kun oli oltava neljän miehen bändi. Enkä nyt tiedä onko se basso niin kauhean vaikea vasurilla. Siinähän painellaan vain yhtä kosketinta kerrallaan.(sorry basistit). Joku soul-musa ja jazz lienee vaativampaa mutta nyt lienee kyse turakaisille suunnatusta metelistä. Vaativampaa on pianon soitto vasurilla. Ei se tanssivayleisö ole sen tyhmempää kun soul- ja jazzmusiikin kuuntelijakaan, Ei kannata aliarvioida, kyllä yleisö huomaa eron! | |
![]() 04.01.2006 21:22:04 (muokattu 04.01.2006 21:23:52) | |
Ollaan soitettu pitkään yhdessä ja jotenkin siinä se oma basso on löytänyt sen parhaiten bändiin soveltuvan rytmiikan ja saundin. Tuuraajabasistin on vaikea oikeasta soitosta ja tyylillisesti oikeasta rytmiikasta ja kuvioinnista huolimatta saada ekalla keikalla hommaa sykkimään. Eikä huonolla vielä viimeselläkään keikalla. HOHHOHHOO! Eli oikean basistin kanssa et pysty soittamaan enää.. No, onhan se tollai helpompaa kun ei tarvi tehdä ylimääräisiä pahveja ja voi itte soittaa mitä tykkää. | |
![]() 04.01.2006 21:44:56 | |
Ei se tanssivayleisö ole sen tyhmempää kun soul- ja jazzmusiikin kuuntelijakaan, Ei kannata aliarvioida, kyllä yleisö huomaa eron! Enpäs tainnut tuollaista arviota esittääkään. Tarkoitin, että - hohhoijaa- jazzissa ja vaikeammassa kevyessä on basson soitto jo paljon vaikeampaa kuin tavallisessa tanssimusiikissa ja sähköbasso sopii vaikeampaan paremmin kuin vasuribasso. Vasuri on kompromissi triosoitossa. Olen soittanut basistien kanssa ja miksen soittaisi vieläkin. Se nyt vaan on niin, että tähän pikku bändiimme ei mahdu basistia. Ja kitaristia en vaihtaisi basistiin meidän tapauksessamme. Soundi on paljon rikkaampi kiippari kitara rummut-kokoonpanossa kuin kiippari basso ja rummut kokoonpanossa. Varsinkin kun soitetaan esim. Gary Moorea, Joe Cocker(spanieli)a ja vaikkapa rokkia. Että sellasta :) | |
![]() 04.01.2006 21:54:08 (muokattu 04.01.2006 22:13:46) | |
Soitan bassot ehdottomasti mieluummin itse kuin varsinkin liian tumppusilla bassosaundeilla soittavan tuuraajabasistin kanssa. Jotenkin se vaan tuntuu, että soitto ei kulje. Tämä on myös kolleegojen käsitys. Käytän itse sämplättyä bassosaundia. Niinpä laivalle otettiin pari vuotta sitten mukaan neljänneksi mieheksi kitaristi kun oli oltava neljän miehen bändi. Enkä nyt tiedä onko se basso niin kauhean vaikea vasurilla. Siinähän painellaan vain yhtä kosketinta kerrallaan.(sorry basistit). Joku soul-musa ja jazz lienee vaativampaa mutta nyt lienee kyse turakaisille suunnatusta metelistä. Vaativampaa on pianon soitto vasurilla. "NYT LIENEE KYSE TURAKAISILLE SUUNNATUSTA METELISTÄ!" Kyllä kaikki musiikki on saman arvoista ja joka tyylissä hyvää ja huonoa,jos väheksyy humpaa ja muuta tanssimusiikkia niin ei kannattaisi sitten sitä soittaakaan.. | |
![]() 04.01.2006 21:57:05 | |
SE riippuu vähän siitä, että soittaako se kosketinsoittaja ne bassot itse, vai tuleeko ne koneelta.. meillä soittaa kyllä ihan ite ne bassot Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 04.01.2006 21:59:01 | |
Se nyt vaan on niin, että tähän pikku bändiimme ei mahdu basistia. Ja kitaristia en vaihtaisi basistiin meidän tapauksessamme. Soundi on paljon rikkaampi kiippari kitara rummut-kokoonpanossa kuin kiippari basso ja rummut kokoonpanossa. Varsinkin kun soitetaan esim. Gary Moorea, Joe Cocker(spanieli)a ja vaikkapa rokkia. Että sellasta :) Meillä on kanssa niin toimiva ja hyvä tuo kiippari-kitara-rummut ja laulaja-systeemi, että ei siihen kyllä ainakaan kitaristin tilalle basistia otettaisi. Joskus soittivat keskenään triolla, mutta nyt ne ei tahdo lähteä oikein minnekään ilman mua :o/ Ihme sakkia, mutta se on vaan mun onni! Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 04.01.2006 22:03:07 | |
Meillä on kanssa niin toimiva ja hyvä tuo kiippari-kitara-rummut ja laulaja-systeemi, että ei siihen kyllä ainakaan kitaristin tilalle basistia otettaisi. Joskus soittivat keskenään triolla, mutta nyt ne ei tahdo lähteä oikein minnekään ilman mua :o/ Ihme sakkia, mutta se on vaan mun onni! Nythän oli puhe vain kosketinsoittajan bassojen soitosta,eikä bändien kokoon- panoista ja siitä mitä oikeita soittimia siihen haluaa. | |
![]() 04.01.2006 22:31:03 | |
Nythän oli puhe vain kosketinsoittajan bassojen soitosta,eikä bändien kokoon- panoista ja siitä mitä oikeita soittimia siihen haluaa. no näinhän se oli, mutta tuolla joku vaan kommentoi, ettei vaihtaisi esim. hyvää kitaristia huonoon basistiin, niin näin se on meilläkin :o/ Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 04.01.2006 22:32:57 | |
Basistina tulee vähän jakomielitautinen olo tästä säikeestä - taidan raahata itseni saunan taakse ja lopetaa... Tää sit sanois tälleen... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)